
Naujausios
Vilius PURONAS
Norisi prisiminti vieną iš pagrindinių dialektikos teiginių, kad atradimai ar išradimai visuomet glūdi sueityse tarp tolimų, iki tol kontakto neturėjusių procesų. Belieka anuos suvesti ir mokėti laiku pastebėti tai, ko mokykla nemokė.
Šįkart tam reikalui pasitelkime heraldiką, Vytauto biografiją ir Šiaulių parapijos istoriją. Pasitelkimo stimulu tebūnie praėjusio sekmadienio (1916-06-26) istorinė data – į Šiaulių katedrą atkeliavę trys šventos relikvijos – šventojo Jono Pauliaus II, šventosios Faustinos ir palaimintojo M. Sapočkos.
VYTAUTAS DIDYSIS ĮKŪRĖ ŠIAULIŲ PARAPIJĄ
1417 m. spalio 24 d. Trakuose buvo pasirašytas Žemaičių vyskupijos įsteigimo ir vyskupo paskyrimo aktas. Didžiojo kunigaikščio Vytauto, kaip diecezijos fundatoriaus, pasiūlymu susirinkimo delegatai pirmuoju Medininkų (Žemaičių) vyskupu paskyrė Vilniaus prepozitą Motiejų Trakiškį. Manoma, kad jis kilęs iš Livonijos vokiečių, bet mokėjo ir lietuviškai. Akto pasirašymo dieną Trakuose minėtas vyskupas buvo konsekruotas.
Mokslininkai pažymi, kad tuo metu jau būta bene 12 parapinių bažnyčių, tiek pat valsčių, nors kokios tai buvo parapijos, nebuvo tiksliai žinoma. Taip pat buvo neaišku, kada Medininkų vyskupiją de jure pripažino popiežius, nors Motiejus Valančius pažymėjo, kad raštą 1421 10 03 pasirašė popiežius Martynas V. Iki šiol buvo spėliojama, kad viename iš to laikmečio dokumentų turėjo būti paminėtas ir Šiaulių vardas...
Šiaulietis istorikas Stasys Šimaitis, 1999 metais tyrinėjęs Veliuonos parapinės bažnyčios 1677 m. vasario 26 d. generalinės vizitacijos aktą, vizituojant Žemaičių vyskupui Kazimierui Pacui, rado mums, šiauliškiams, svarbios informacijos. Šio akto skyrelyje „Visitatio Fundationis Ecclesiae“ („Bažnyčios fundacijos patikrinimas“) yra įrašyti tokie žodžiai: „Pirmiausia šioji Bažnyčia Veliuonoje yra įsteigta Šviesiausiojo Aleksandro Vytauto, Lietuvos Kunigaikščio, kartu su Žemaičių Vyskupija ir kitomis parapijomis Viduklėje, Šiauliuose, Varniuose, Kaltinėnuose ir Betygaloje...“. Vizitatorių akte tie žodžiai buvo įrašyti neatsitiktinai.
Taip, remiantis akto įrašu, neabejojama, kad Šiaulių parapija buvo įkurta 1421 m. Šviesiausiojo Lietuvos kunigaikščio Aleksandro Vytauto. Akte Šiaulių vardas minimas greta Veliuonos ir dar 5 Žemaitijos vietovių. Dabartinių literatūros šaltinių analizė rodo, jog minimose vietovėse pirmosios bažnyčios pastatytos: Veliuonoje – 1421 m. (įsteigta parapija), Raseiniuose – apie 1416–1421 m., Viduklėje, Varniuose, Kaltinėnuose, Betygaloje – 1416 metais.
Malonu, kad šį regioninio pobūdžio istoriografinį faktą užfiksavo Šiaulių universiteto dėstytojas, istorikas Šimaitis Stasys („Šiaulių krikščioniškosios istorijos pradžia“, „Šiaulių kraštas“, 1999 02 25 p. 15, 20). O dabar žvilgtelėkime į pirmąją medinę Šiaulių bažnytėlę, pastatytą apie 1445-uosius buvusiame šventmiškyje, pagoniškojo aukuro vietoje. Įdomią informaciją teko užtikti 1621 metų šios bažnytėlės vizitacijos akte, surašytame prieš ją nugriaunant.
JUODAODŽIO RELIKVIJA ŠIAULIŲ KATEDROJE?
Triskart lemtingas šv. Mauricijus! Atsimenate, kurią 1236 m. dieną įvyko Saulės mūšis? Švento Mauricijaus, rugsėjo 22-ąją. Kas jis buvo? Šis katalikų šventasis buvo juodaodis, vienintelis juodaodis tarp šventųjų.
Mauricijus (†287), kankinys. Mauricijus, Eksuperijus ir Kandidas buvo Romos imperijos Tėbų legiono karininkai, jiems priklausė 6000 legionierių. Kai kurie iš jų buvo krikščionys. Šventųjų gyvenimų autoriai pabrėžia, kad ten tarnavo ir keliolika nuoširdžiai tikinčių krikščionių iš Egipto. Kai žygio metu dalinys įsikūrė stovyklą Oktodurume prie Rhone upės, imperatorius Maksimilijonas įsakė kariuomenei aukoti pagonių dievams. Tėbų legiono krikščionys, padrąsinti Mauricijaus, atsisakė tai daryti ir visi buvo nužudyti. Kai kurių vardai išliko: šv. Adventoras Turinietis, Aleksandras Bergamietis, Gereonas Kiolnietis, Inocentas, Oktavijus, Solutoras Turinietis, Ursas, Viktoras, Viktoras Soloturnietis bei Vitalis. Tas aprašyta Liono vyskupo šv. Eucherijaus pranešime, rašytame V a. pirmoje pusėje vyskupui Salvijui. Jų relikvijoms IV a. pastatyta bažnyčia Agaunume (St. Maurice-en-Valois). Mauricijus buvo paskelbtas šventuoju.
Bulota A., Benys L. Šventųjų gyvenimai. Kaunas, 1994, p. 292.
Kas galėjo įsivaizduoti, kad Šiauliams, net lietuviškai katalikybei, jis bus keliskart lemtingas! Įdomu kad šv. Brunono, krikštijusio Lietuvą, biografija buvo tiesiogiai susijusi su Magdeburgo Šv. Mauricijaus katedra. Mums gi svarbu, kad Saulės mūšis ir Šiaulių gimtadienis įvyko Šv. Mauricijaus dieną, antra – kad šv. Mauricijus buvo Livonijos ordino patronas. O trečia?
Kaip aiškėja iš 1621 m. bažnyčios vizitacijos dokumento, Šiaulių medinėje bažnyčioje buvo portatilis su kankinių šv. Mauricijaus ir šv. Irenejaus relikvijomis, pašventintas Vilniaus vyskupo Voinos. Kokiais keliais šio šventojo relikvija pasiekė būtent Šiaulius. Kodėl Šiaulius? Dievo pirštas ar paprastas atsitiktinumas? Neabejotina, kad ši relikvija tebėra Šiaulių katedroje, kokiais 1930 metais papildomai konsekruota Kauno arkikatedroje, įcementuota balto marmuro plokštėje su mįslingu skaičiumi – „XIV“. Ji laikoma po mensa centriniame altoriuje (iliustr. A.). Nejaugi tai – anoji šv. Mauricijaus relikvija su jos anuometinio konsekravimo Šiauliuose data?
Pasirodo, į šį istorinį šv. Mauricijaus klausimyną įsikomponavo net Vytautas Didysis. Apie tai sušneko visa eilė sutapimų, iki šiol istorikų nenagrinėtų, nes nepastebėtų.
Apie tai – kitoje rubrikoje „Iš po skrybėlės...“
A. Spėjama šv. Mauricijaus relikvija iš XVI a., saugoma Šiaulių katedroje.