
Naujausios
Žydėjimo šventės
Nijolė SAIMININKIENĖ
Žurnalistė
Vasaros pradžioje vos ne visi miesteliai ir kaimai švenčia savo vietines šventes. Neretai jos siejamos su žydėjimu: alyvų, vyšnių, obelų... su tuo, kas gražu, puošnu ir kvepia. Skeptikai šaiposi: kiekvienas kaimas su savo slyva. Tarsi tai būtų gėda ar paklydimas. O tu turi savo?
Tytuvėnai turi Alyvų šventę. Jai iš paskos – Tytuvą. Jei nežinočiau to proceso iš vidaus, nepatikėčiau, kad tai – savo rūšies egzaminas. Daugiausia vaikams. Tai jie, metus lankę būrelius darželyje, mokykloje, kultūros namuose, mokyti tėvų, mokytojų ar išmokę patys, visų kiemo vaikų, kaimynų ir tėvų akivaizdoj turės parodyt, ką moka.
Manot, lengva? Bet jie tai prisimins: jei kažko mokaisi, turi parodyt rezultatą. Kitaip esi nulis be pagaliuko. Kas Lietuvos kaime tiki paguoda: „Jis stengėsi“? Lietuviams pastangų negana. Čia dar vis reikia rezultato. Ir tegu uodai nugnybia tą organizatorių, kuris koncertui besiruošiančiam vaikui pasako „Ne, tavęs nereikia“. To žmogaus pavardę vaikas atmins visą savo gyvenimą. „Neleido pasirodyt“, – sakys kada nors mama ar močiute tapusi mergaitė, kai puoš savo atžalą, besiruošiančią į sceną savoj bendruomenėj, kokioj šaly ji begyventų. Berniukai tokią nuoskaudą nurys tyliai, bet niekada nepamirš. Tokio karminio prakeiksmo nelinkėčiau net savo priešui.
O tie, kas patyrė „išvarymą“ iš gimto kiemo, grįžta savo darbais parodyti, ko yra verti, nes visada labai svarbūs yra tie, kas su tavimi vaikystės balas taškė, kas matė tave augantį. Visi, kas laukia tavo brandaus rezultato. Parodyti jį gimtinėje, kaip padarė režisierė Andrėja Gričiutė, gyvenanti ir dirbanti Naujojoje Akmenėje, o didžiulį teatrinį projektą – „Giliaus ežero vandenų dievaitė“ įgyvendinusi gimtuosiuose Tytuvėnuose – dar vienas įrodymas, kad mes visi ateinam iš vaikystės, iš to, kame augom.
Kitame Šiaulių apskrities gale, Akmenės rajone, Dabikinės kaime švenčiama Kaštonų žydėjimo šventė. Daug ten tų kaštonų, senųjų grafų Zubovų sodintų. Ir visi, gimę ir augę Dabikinės kaime, tuos kaštonus žino. Tačiau, be kaštonų, tas kaimas turi dar vieną vertybę – mokyklą ir internatą. Tai šitos įstaigos dėka kaimas yra veiksmo ir kultūros židinys.
Sveikus ir specialiųjų poreikių vaikus ugdantys pedagogai ir kaimo gyventojai, bendruomenės nariai, kaimo šventėje susivienija vienam tikslui – parodyti, ką išmoko per metus. Pasikviesti svečių, kad ir kiti pasirodytų ir juos pamatytų. Kad užaugę vaikai galėtų išdidžiai pasakyti: mūsų kaime buvo tokia šventė, ir aš joje dalyvavau.
Ir tada nebe taip svarbu, ar tu scenoje dainavai/šokai, ar savo virtuvėje sumuštinius šventės dalyviams tepei, ar pjovei veją bendruomenės piknikui – tu DALYVAVAI. Nebuvai pasyvus stebėtojas, laukiantis, kas tave palinksmins. Tokiose šventėse svarbūs visi, ir vaikai tai mato, tokį šventimo būdą jie prisimins visą savo gyvenimą, jie patys tokias šventes rengs.
Dabikinėje augantiems vaikams, skirtingai, nei sostinėje, nereikia trimetrinio plakato su vaiko nuotrauka ir užrašu: „Aš – ne daunas, aš – žmogus“, nes vaikai su šia diagnoze tiesiog kartu dalyvauja kaimo gyvenime: groja, vaidina, žaidžia.
Ir su kitomis sunkiomis diagnozėmis vaikai čia, kartu su mokytojais, lipa į sceną ir rodo, ką išmoko. O visa bendruomenė žiūri, džiaugiasi, ploja ir dovanoja gėles. Susijaudinę ir laimingi.
Dabikinėje augantiems vaikams, manau, nereikės mokyti savo vaikų buvimo ir bendravimo šventėje. Jie mato, kad žmonių esti įvairių, įvairios prigimties, bet tai nekliudo draugauti ir švęsti. Jie visi mato, kad po koncerto prie vaišėmis nukrauto stalo žmonės dainuoja, ir net „iš po skverno“ neištraukia butelio su alkoholiu. Vaikai ir suaugusieji kartu žaidžia, mažieji laigo po seno dvaro parką ir jaučiasi visai saugūs, nes čia – visi pažįstami, kaimynai, draugai.
Dabikinėje užaugę vaikai žinos, kad į Kaštonų žydėjimo šventę, ir šiaip į šventę, reikia ateiti gražiai pasipuošus, nes mamos, kaimynės, mokytojos taip apsirengia. Dar žinos, kad liaudies daina dainuojama, vilkint tautinį kostiumą, nes būtent taip apsirengę jų kaimynės, tetos ir močiutės atėjo į koncertą, ir tai buvo labai gražu.
Dabikinėje užaugęs verslininkas ir fotografas Kęstutis Fedirka, stovėdamas prieš savo kaimo bendruomenę, kurios šventes visada mecenuoja, graudinosi, sakydamas, kad šitą kaimą yra išnaršęs nuo krašto iki krašto ir pažįsta kiekvieną jo kvadratinį centimetrą.
Šventės svečiams jis dovanoja savo išleistą naują fotoalbumą „ Lietuva tokia graži“, kad ir kiti tą jo gimtinės matymą pajustų. Kad pajustų tą giluminę meilę savo tėviškei, kur ir vanduo – šlapesnis, ir žolė – žalesnė, ir net mažos bažnytėlės bokštas yra visos vaikystės viršūnė. Tai nuo jos vėliau bus matuojami kiti aukščiai.
Aš nežinau, iš kur atsiranda žmonės, kuriems norisi organizuoti visas tokias „žydėjimų“ šventes savo miestelyje, kaime, gatvėje, šeimoje. Gal tas entuziazmas taip pat ateina iš jų vaikystės, gal jie patys tokiose šventėse augo, o gal priešingai – visa vaikystė buvo pilka, ir šventės alkis juos pasiveja ir niekaip negali pasotinti.
Aš tik žinau, kad tokių žmonių nuolat randasi. Ir čia niekuo dėta nei valdžia, nei ministerijos, nei blizgūs žurnalai, kuriuose nei tokių „provincialių“ švenčių, nei jų organizatorių niekada nepamatysi. Jie nematomi, įsikibę į popieriaus lapus – šventės scenarijų, glaudžiasi kažkur tarp kulisų ir durų į sceną, seka kiekvieną judesį ir jaudinasi už kiekvieną, tarsi patys būtų jų vietoje. Ir dar žinau, kad būtent šių žmonių, nematomų ir neįvardintų organizatorių dėka, mūsų provincijoje švenčiamas žydėjimas.