Technologijos – išmanios, o vairuotojai?

Technologijos – išmanios, o vairuotojai?

Tech­no­lo­gi­jos – iš­ma­nios, o vai­ruo­to­jai?

Su Ke­lių po­li­ci­jos pa­rei­gū­nu Tei­su­čiu Ber­žins­ku „Šiau­lių kraš­tas“ iš­va­žia­vo į ekst­re­ma­liau­sius Šiau­lių mies­to taš­kus – gat­ves, gat­ve­les ir san­kry­žas. Šiau­liuo­se net 46 vie­tos, ku­rio­se įvyks­ta dau­giau­siai ava­ri­jų.

Eis­mas ypač pa­si­kei­tęs šią va­sa­rą dėl cent­ri­nė­je da­ly­je vyk­do­mų re­mon­tų dar­bų. Be to, vai­ruo­to­jams te­ko mo­ky­tis kant­ry­bės prie iš­ma­nių­jų švie­so­fo­rų.

Edi­ta KARK­LE­LIE­NĖ

edita@skrastas.lt

Eis­mas per­si­kė­lė į ki­tas gat­ves

„Šiau­liai at­si­nau­ji­na! At­sip­ra­šo­me už lai­ki­nus ne­pa­to­gu­mus“ – to­kių ženk­lų bent jau cent­ri­nė­je Šiau­lių da­ly­je yra ne vie­nas. Ša­li­gat­vių ir gat­vių per­ka­si­mai, ap­va­žia­vi­mai, at­si­vė­ru­sios smeg­duo­bės vai­ruo­to­jus ner­vi­na, nes cent­ri­nės mies­to gat­vės – tie­siau­sias su­si­sie­ki­mas su vi­sais mies­to mik­ro­ra­jo­nais.

Pra­dė­jus Til­žės gat­vės at­kar­pos re­mon­tą, trans­por­to prie­mo­nių ju­dė­ji­mas bu­vo nu­kreip­tas į šo­ni­nes gat­ves, dau­giau­siai į ne­se­niai re­konst­ruo­tą Dva­ro gat­vę. Ja šian­dien va­žiuo­ja ne tik leng­vie­ji au­to­mo­bi­liai, bet ir marš­ru­ti­nis mies­to trans­por­tas.

Šiau­lių ap­skri­ties Ke­lių po­li­ci­jos tar­ny­bos Veik­los or­ga­ni­za­vi­mo ir pre­ven­ci­jos po­sky­rio vir­ši­nin­kas ir Sa­vi­val­dy­bės Sau­gaus eis­mo ko­mi­si­jos na­rys T. Ber­žins­kas at­vi­ras: tūks­tan­tį kar­tų svars­ty­ta, ste­bė­ta, skai­čiuo­ta, ar Dva­ro gat­vė at­lai­kys to­kį srau­tą, ar iš jos iš­si­suks mies­to au­to­bu­sai. Pa­na­šu, kad Dva­ro gat­vė iš­ban­dy­mus at­lai­kys.

Emo­ci­jų, pa­sak ko­mi­sa­ro, bu­vo ki­lę dėl dvi­pu­sio eis­mo ap­ri­bo­ji­mo A. Mic­ke­vi­čiaus gat­ve nuo P. Cvir­kos iki Vy­tau­to gat­vės. Da­bar šio­je at­kar­po­je – tik vien­pu­sis eis­mas. Ki­ta nau­jo­vė – Til­žės ir Vy­tau­to gat­vių san­kry­žo­je su­kti į kai­rę da­bar ga­li­ma ne iš vie­nos eis­mo juos­tos, o iš dvie­jų.

Sank­ry­ža tu­rės sa­le­lę

Va­žiuo­ja­me link Drau­gys­tės pro­spek­to. Pa­ke­liui – Vy­tau­to ir P. Vi­šins­kio gat­vių san­kry­ža. Prob­le­mi­nė – pra­si­dė­jus moks­lo me­tams, jo­je smar­kiai išau­ga pės­čių­jų srau­tas. Įvy­kių, ku­riuo­se ap­lam­do­mi au­to­mo­bi­liai ar­ba kliu­do­mi pės­tie­ji, su­skai­čiuo­ja­ma de­šim­ti­mis.

Sank­ry­žo­je nu­spręs­ta įreng­ti sa­le­lę. Vai­ruo­to­jai, dviem juos­to­mis va­žiuo­jan­tys nuo Drau­gys­tės pro­spek­to, ties san­kry­ža pri­va­lės su­si­ri­kiuo­ti į vie­ną juos­tą, ir, aiš­ku, su­ma­žin­ti grei­tį.

Drau­gys­tės pro­spek­tas. Ar ži­no­jo­te, kad Drau­gys­tės pro­spek­to ir Vy­tau­to gat­vių san­kry­žo­je iki šiol te­be­vei­kia se­niau­si Šiau­lių mies­te ir vie­ni se­niau­sių ša­ly­je švie­so­fo­rai, įreng­ti dar prieš 1970-uo­sius?

Su­ka­me link Du­bi­jos gat­vės – vie­nos iš 46 mies­to ava­rin­giau­sių vie­tų. Čia bai­gia­mi adap­ty­vio­jo, eis­mo da­ly­vių daž­niau va­di­na­mo iš­ma­nio­jo švie­so­fo­ro, įren­gi­mo dar­bai. Ti­ki­ma­si, kad pa­gal au­to­mo­bi­lių srau­tą vei­kian­tis švie­so­fo­ras pa­leng­vins su­kan­čių­jų į kai­rę da­lią.

Klau­si­mas pa­rei­gū­nui: ko­dėl ne­re­tai ties iš­ma­nią­ja san­kry­ža, net ir ne­sant au­to­mo­bi­lių, ža­lios švie­sos ten­ka pa­lauk­ti il­gė­liau?

Prie­žas­tys, anot ko­mi­sa­ro, dvi. Pir­ma – vai­ruo­to­jai su­sto­ja per­ne­lyg to­li nuo švie­so­fo­ro ju­tik­lio, jis tie­siog trans­por­to prie­mo­nės ne­fik­suo­ta.

Ki­ta prie­žas­tis – vai­ruo­to­jai tarp au­to­mo­bi­lių pa­lie­ka per di­de­lius tar­pus, pa­si­tai­ko net pen­ki ar de­šimt met­rų, dėl to švie­so­fo­ro adap­te­ris ne­fik­suo­ja di­de­lio trans­por­to prie­mo­nių srau­to, ir švie­so­fo­ro sig­na­las per­jun­gia­mas spė­jus pra­va­žiuo­ti vos vie­nam ar dviem au­to­mo­bi­liams.

„Emo­ci­jų, kad nau­jai įreng­tas adap­ty­vu­sis švie­so­fo­ras įsi­jun­gia, neį­si­jun­gia, ne­rea­guo­ja ir pa­na­šiai, bū­na per pir­mąsias sa­vai­tes. Per tą lai­ką re­gu­liuo­ja­ma, pa­tiks­li­na­ma, ste­bi­ma – ir vis­kas sto­ja­si į vie­tas“, – sa­ko T. Ber­žins­kas.

Šiau­lie­čiai tik­rai py­ko dėl nau­jo švie­so­fo­ro P. Cvir­kos ir Že­mai­tės gat­vių san­kry­žo­je. Da­bar, tei­gia­ma, pro­ble­mos ten ne­bė­ra. Kaip ir ava­ri­jų.

Iki re­konst­ruk­ci­jos ap­ri­bo­tas grei­tis

Ki­ta sto­te­lė – Du­bi­jos ir Ser­ben­tų gat­vių san­kry­ža – be­ne la­biau­siai ap­krau­ta ir ava­rin­giau­sia mies­te. Vai­ruo­to­jai skun­džia­si, kad čia ne­re­tai pri­rei­kia lauk­ti ir ne vie­ną mi­nu­tę, kol už­si­degs ža­lias sig­na­las.

Si­tua­ci­ją šio­je san­kry­žo­je ko­men­ta­vo už švie­so­fo­rų eksp­loa­ta­vi­mą at­sa­kin­gos UAB „Šiau­lių gat­vių ap­švie­ti­mas“ di­rek­to­rius To­mas Pet­rei­kis. Pra­va­žia­vi­mas šia san­kry­ža ap­sun­kin­tas, nes švie­so­fo­re nu­ma­ty­tos ne įpras­tos dvi per­si­jun­gi­mo fa­zes, o net sep­ty­nios. Tik taip su­re­gu­lia­vus eis­mą, ban­do­ma iš­veng­ti di­des­nių spūs­čių ir su­ma­žin­ti ava­rin­gu­mą.

Be­je, apie spūs­tis. Ar Šiau­liuo­se jų bū­na? Ke­lių po­li­ci­jos ko­mi­sa­ras T. Ber­žins­kas gal­vo­ja, kad, jei san­kry­žą ga­li­ma pra­va­žiuo­ti per du ar tris švie­so­fo­ro per­si­jun­gi­mus, tai nė­ra spūs­tis. Šiau­liuo­se tai esą įma­no­ma.

UAB „Šiau­lių gat­vių ap­švie­ti­mas“ va­do­vas šmaikš­tau­ja: spūs­čių nė­ra pa­ly­gin­ti su Vil­niu­mi, o pa­ly­gin­ti su Kur­šė­nais – trans­por­to kamš­čiai Šiau­liuo­se di­de­li.

Grįž­ta­me į Ser­ben­tų gat­vės at­kar­pą nuo Du­bi­jos iki Vil­niaus gat­vės. Leis­ti­ną 70-ies ki­lo­met­rų per va­lan­dą grei­tį čia pa­kei­tęs ženk­las „50“. Ko­dėl? Esą bu­vo at­si­žvelg­ta į gy­ven­to­jų pa­sta­bas dėl ne­sau­gu­mo ker­tant pla­čią gat­vę.

„VGTU moks­li­nin­kai at­li­ko ty­ri­mą ir pa­siū­lė šį gat­vės ruo­žą re­konst­ruo­ti įren­giant mo­der­nią inf­rast­ruk­tū­rą, pa­pil­do­mų juos­tų. Dar­bus ten­ka ati­dė­ti dėl lė­šų sto­kos“, – sa­kė ko­mi­sa­ras.

Žie­di­nė san­kry­ža? Bus

Prob­le­mi­nis taš­kas – se­na­sis via­du­kas Til­žės gat­vė­je. Prieš ke­le­rius me­tus re­konst­ra­vus jį, pla­tes­nio ta­ko pės­tie­siems ir dvi­ra­čiams neat­si­ra­do. Dvi­ra­ti­nin­kai ta­da ūžė: ar per til­tą dvi­ra­čius teks per­si­ves­ti?

„Įsik­lau­sė­me, dvi­ra­ti­nin­kams bu­vo leis­ta per via­du­ką va­žiuo­ti, bet tik la­bai at­sar­giai“, – sa­ko po­li­ci­jos pa­rei­gū­nas. Jis pri­pa­žįs­ta: tai pro­ble­ma, bet pla­tin­ti via­du­ką nė­ra jo­kių inf­rast­ruk­tū­ri­nių ga­li­my­bių.

Til­žės gat­vė. Pe­rė­ja ties 74-uo­ju pa­sta­tu. Tai vie­na ava­rin­giau­sių mies­to pe­rė­jų. Įreng­ta sa­le­lė ne­vir­to sau­gu­mo sa­le­le. To­dėl čia pla­nuo­ja­ma per­tvar­ky­ti eis­mą į Bal­tu­pė­nų gat­vę ir iš jos, o pe­rė­jo­je įreng­ti švie­so­fo­rą.

Ar­chi­tek­tų gat­vė. Ka­dai­se dviem pla­čio­mis eis­mo juos­to­mis va­žiuo­ti ga­lė­ję au­to­mo­bi­liai, šios gat­vės pa­bai­go­je nu­brė­žus au­to­mo­bi­lių sto­vė­ji­mo juos­tą, da­bar ga­li va­žiuo­ti tik ge­ro­kai su­siau­rin­to­mis juos­to­mis. Pa­sie­ki­mas – nau­jos sto­vė­ji­mo vie­tos ir pa­ste­bi­mai su­ma­žė­jęs grei­tis.

Ge­gu­žių ir Ly­ros gat­vių san­kry­žo­je grei­tai tu­rė­tų įsi­žieb­ti adap­ty­vu­sis švie­so­fo­ras, bus įreng­ta pės­čių­jų sau­gu­mo sa­le­lė.

Iš­ma­nie­ji (adap­ty­vie­ji) švie­so­fo­rai šiuo me­tu vei­kia de­šim­ty­je mies­to san­kry­žų, o iš jų pen­kio­se įjung­tos ir vaiz­do ste­bė­ji­mo ka­me­ros.

Ge­ra ži­nia iš ko­mi­sa­ro lū­pų – ne­tru­kus Šiau­liai tu­rės pir­mąją žie­di­nę san­kry­žą. Ji bus įreng­ta Gar­di­no ir Ly­ros gat­vių san­kir­to­je.

Už ke­lių šim­tų met­rų nuo žie­di­nės san­kry­žos, Gar­di­no ir Ai­do san­kir­to­je, nu­ma­ty­ta iš­ki­lio­ji san­kry­ža. O kaip „gu­lin­tis po­li­ci­nin­kas“?

„Po­li­ci­nin­kų“ jau ne­be­gul­do­me, ieš­ko­me ki­tų tech­no­lo­gi­nių spren­di­mų“, – šyp­so­si ko­mi­sa­ras.

Vei­kia „ža­lio­ji ban­ga“

Že­mai­tės gat­vės ruo­žas nuo Du­bi­jos gat­vės iki Auš­ros alė­jos. Nuo lie­pos 1 die­nos kas­dien, nuo 7:30 iki 8:30 va­lan­dos šia­me ruo­že esan­tys švie­so­fo­rai vei­kia „ža­lios ban­gos“ prin­ci­pu.

„Tai reiš­kia, kad kiek­vie­nam vai­ruo­to­jui va­žiuo­jant leis­ti­nu grei­čiu, neat­si­ra­dus ne­nu­ma­ty­tų kliū­čių, at­kar­pą ga­li­ma pra­va­žiuo­ti be su­sto­ji­mų – de­gant ža­liam sig­na­lui“, – aiš­ki­na UAB „Šiau­lių gat­vių ap­švie­ti­mas“ va­do­vas T. Pet­rei­kis.

Svars­to­ma įjung­ti „ža­lią ban­gą“ ir va­ka­ri­nė­mis va­lan­do­mis.

Sta­tis­ti­ka

Šiau­lių mies­te įvy­ku­siuo­se 66 eis­mo įvy­kiuo­se šie­met su­ža­lo­ta per 70 žmo­nių (per­nai iki lie­pos 15 die­nos – 60, įvy­kių bu­vo 57). Žmo­nės ne­žu­vo.

Šiau­lių ap­skri­ty­je šie­met iki lie­pos 15 die­nos 146 eis­mo įvy­kiuo­se su­ža­lo­ti 166 žmo­nės, žu­vo – 11. Per­nai įvy­kių fik­suo­ta 126, su­žeis­ti – 134, žu­vo – 8 žmo­nės.

Va­kar ry­tą Šiau­liuo­se, Vil­niaus gat­vė­je, au­to­mo­bi­lis „Toyo­ta Aven­sis Ver­so“, ku­rį vai­ra­vo 58 me­tų rad­vi­liš­kie­tis, kliu­dė per pe­rė­ją ėju­sią 79 me­tų pės­čią­ją. Su­ža­lo­ji­mus pa­ty­ru­si mo­te­ris gy­do­si na­muo­se.

Vy­tau­to RUŠ­KIO nuo­tr.

Šiau­lių ap­skri­ties Ke­lių po­li­ci­jos tar­ny­bos Veik­los or­ga­ni­za­vi­mo ir pre­ven­ci­jos po­sky­rio vir­ši­nin­kas Tei­su­tis Ber­žins­kas: „Vis­kas da­ro­ma dėl eis­mo da­ly­vių sau­gu­mo. Tik kar­tais pa­si­gen­da­me jų pa­čių są­mo­nin­gu­mo“.

Sa­le­lės – pa­gal­ba pės­tie­siems sau­giai pe­rei­ti ke­lią. Pas­ta­ro­ji įreng­ta Ser­ben­tų gat­vė­je.

Adap­ty­vų­jį švie­so­fo­rą įren­gus Pra­mo­nės ir Til­žės gat­vių san­kry­žo­je ava­rin­gu­mas šio­je vie­to­je be­veik iš­ny­ko.

Ar­chi­tek­tų gat­vė. Su­siau­rin­tas eis­mo juos­tų plo­tis ir įreng­tos vie­tos au­to­mo­bi­liams sta­ty­ti.

Bend­ro­vės „Šiau­lių gat­vių ap­švie­ti­mas“ mo­ni­to­riuo­se ka­me­rų pa­gal­ba ste­bi­mos kai ku­rios mies­to san­kry­žos. Prie pul­to – kom­piu­te­ri­nės įran­gos ope­ra­to­rius Lu­kas Ur­nie­žius.

Til­žės ir Vy­tau­to gat­vių san­kry­žo­je į kai­rę da­bar ga­li­ma pa­suk­ti iš dvie­jų eis­mo juos­tų.

P. Vi­šins­kio gat­vė­je neil­gai lau­kus pla­nuo­ja­ma įreng­ti pės­čių­jų sau­gu­mo sa­le­lę.