
Naujausios
Tomas Venclova: „Esu lietuvis ir kritikuoju savo tautiečius, nes jie man svarbiausi“
Sigita INČIŪRIENĖ
Paskutinį birželio savaitgalį tarp JAV ir Europos gyvenantis poetas, eseistas ir literatūros tyrinėtojas Tomas Venclova lankėsi Alantoje (Molėtų r.) vykusioje "Santaros-Šviesos" konferencijoje. Čia surengtas Tomo Venclovos kūrybos vakaras, taip pat jis drauge su muziku Donatu Katkumi ir dailininku Mikalojumi Vilučiu dalyvavo istoriko Egidijaus Aleksandravičiaus moderuotame pokalbyje apie Vilniaus bohemą.
Pertraukos tarp konferencijos sesijų metu Tomas Venclova mielai sutiko „Šiaulių krašto“ skaitytojams papasakoti apie savo santykį su Šiauliais. Skaitytojams priminsime, kad Šiauliai įrašyti į kūrėjo biografiją – prieš emigruodamas į JAV jis dirbo Šiaulių dramos teatre literatūrinės dalies vedėju, teatre statytos jo verstos ir adaptuotos pjesės.
Pokalbio pradžioje T.Venclova sakė, kad liepos mėnesį atvažiuos į Šiaulius su savo dukra ir anūke.
Dianos VILYTĖS nuotr.
– Liepos mėnesį į Vilnių atskrenda mano dukra Marytė, kuri yra Šiauliuose bent iš dalies augusi. Ji atsiveža savo dukterį, mano anūkę Katrytę, kaip mes ją vadinam. Mergaitei dabar aštuoneri metai, ir ji pirmąkart pamatys Lietuvą. Kol kas kalba tik angliškai, kitų kalbų dar nepramoko. Apskritai aš joms abiem parodysiu Lietuvą, nes Marytė, nors gimusi ir iki aštuonerių metų augusi Vilniuje, nėra mačiusi net Trakų, nekalbant jau apie Kauną ar Klaipėdą. Tiesa, Šiauliuose yra buvusi ir vaikystėje, ir palyginti neseniai. Esame susidarę aiškų kelionės planą, ir per 8–9 dienas turbūt spėsime daug ką pamatyti. Šiauliai į mūsų maršrutą taip pat įtraukti.
– Ką joms parodysite Šiauliuose?
– Žinoma, aplankysime kapus, kur ilsisi Marijos senelė ir prosenelė. Be abejo, jos nori pamatyti Kryžių kalną, taip pat apžiūrėsime bažnyčią, Šaulio statulą, namus, kur Marytė vaikystėje kurį laiką pas savo senelę gyveno. Ir iš viso pasibastysime po miestą, po tas gatves, kur aš kažkada dukrą už rankos vedžiojau – tuo metu jai buvo kokie dveji, daugiausiai treji metukai, nelabai teatsimena.
– Ar Šiauliuose yra žmonių, su kuriais norite susitikti?
– Ten gyveno Ona Lukauskaitė, kuri buvo Lietuvos Helsinkio grupės narė – disidentė, labai rimtas žmogus, įsirašęs į Lietuvos istoriją, bet jos nebėra gyvos. Pas ją lankydavausi, kai būdavau Šiauliuose. Artimiau pažinojau teatro žmones, aktorius. Bet daugelio iš jų taip pat nebėra gyvų – pavyzdžiui, nebėra Kazio Tumkevičiaus, tuometinio direktoriaus Vlado Augos ir daugelio kitų. Aišku, mes į teatrą būtinai užeisime, ten ir Marytę turbūt dar kai kas prisimena. Mano ryšys su Šiauliais buvo būtent per teatrą, kuriame porą metų buvau literatūrinės dalies vedėjas.
– Visada buvote kritiškas, taip pat ir kalbėdamas apie teatrą. Ar tiesa, kad esat pasakęs, jog Šiaulių teatras yra baisiausias visatoje?
– Buvo toks humoristinis sakinys laiške, kurį rašiau vienam pažįstamam. Rašiau, kad įsitaisiau literatūrinės dalies vedėju į Šiaulių teatrą, kuris ligi pastarojo meto buvo laikomas prasčiausiu Lietuvoje, iš ko turbūt seka, kad ir visatoje. Bet pridūriau, kad pastaruoju metu jis kyla, nes turi jauną gabią režisierę (turėjau galvoj Natašą Ogaj), ir jame dirbti, matyt, bus įdomu. Tai va, buvo toks sakinys – kaip jis paplito, nežinau, niekad jo necitavau. Bet jį reikia priimti tik kaip humoristinį, ne kitaip. Apie Šiaulių teatrą esmėje niekad taip negalvojau, ypač po to, kai artimiau su juo susipažinau. Ten buvo gabių aktorių, vyrų ir moterų, su kuriais bičiuliavausi. Pavyzdžiui, Pranas Piaulokas, apie kurį net esu parašęs atsiminimus. Ilgainiui Šiaulių dramos teatrą ėmiau laikyti vienu iš geriausių Lietuvoj, o kai kuriais periodais gal ir geriausiu. Bet šiuo metu, žinoma, Lietuvoje turime labai reikšmingų teatrų.
– Jūs pats Šiaulių dramos teatro istorijoje palikote trumpą, bet reikšmingą įnašą.
– Šiaulių teatre statytos mano verstos ir redaguotos pjesės – Carlo Goldonio „Kjodžos kivirčai“, Judžinas O'Nilas, dar kažkas. Kartais skaitydavau paskaitas platesnei publikai, taip pat ir aktoriams. Nataša Ogaj, buvusi mano žmona ir dukros Marytės motina (esam išsiskyrę, bet palaikom neblogus santykius), neseniai Šiauliuose statė Jevgenijaus Švarco pjesę „Šešėlis“ ir mane paprašė paredaguoti lietuvišką vertimą. Vertimas, mano manymu, buvo neblogas, gal tik vienur kitur kokį kablelį pakeičiau, bet vis tiek programoje įrašyta, kad vertimo tekstas redaguotas Tomo Venclovos. Tikėjausi „Šešėlį“ pamatyti, bet tuo metu dar dėsčiau universitete ir galėjau atvykti nebent vasarą, o vasarą spektakliai neberodomi. Paskui to spektaklio repertuare nebeliko, taip jo ir nemačiau. Rodos, buvo neblogas. Toks buvo mano paskutinysis ryšys su Šiaulių dramos teatru.
– Nors Šiauliai yra ketvirtas pagal dydį Lietuvos miestas, bet pamažu jis praranda didmiesčio statusą, tuštėja, kaip ir visa Lietuva. Ar graužtis dėl to, ar vertėtų į tai žiūrėti filosofiškai?
– Man rodos, reikia žiūrėt filosofiškai. Pirmiausia – dėl to Lietuva nežus, anksčiau ar vėliau situacija pasikeis. Žinot, yra toks sovietinis anekdotas: žmogaus klausia, ką darytum, jeigu atidarytų sienas. Tas atsako: lipčiau į medį. O kodėl? Kad nesutryptų. Kaip tik dabar turime tokią situaciją, kai reikia lipti į medį, kad nesutryptų – tiek žmonių veržiasi į Vakarus. Kodėl gi nevažiuoti, jeigu ten gali uždirbti keturiskart daugiau, ir dar su tavim galbūt mandagiau elgiasi? Na, ne visuomet ten mandagiai su lietuviais elgiasi, bet vardan didesnės algos jie pasiryžę kentėti ir apie tai daug nekalbėti, priešingai – linkę pasakoti, kad jiems Vakaruos viskas klostosi kuo puikiausiai: vyrai perkasi "Ferrari", merginos teka už milijardierių... Bet jeigu Europos Sąjunga išliks – tikiuosi, kad išliks, nepaisant įvykusio Britanijos atskilimo, – tai algos anksčiau ar vėliau išsilygins. Ir pajamos, ir kainos visoje Europoje bus maždaug vienodos, ir tada nebus ypatingo reikalo važiuoti į Vakarus. Manau, tai įvyks žymiai anksčiau, negu Lietuvos gyventojų skaičius sumažės, sakykime, per pusę. Žydų pasaulyje už Izraelio ribų gyvena daug daugiau, negu Izraelyje. Ir airių už Airijos ribų gyvena daug daugiau, negu Airijoje. Gali taip atsitikti ir su Lietuva, bet tokia situacija dar nereiškia, kad šalis žus – nei Izraelis, nei Airija niekur nedingo.
– Nerimaujama dėl to, kad išvažiuoja jauni, kuriantys, auginantys šeimas.
– Kaip tik dabar esam Alantoje, Santaros-Šviesos suvažiavime. Pilna jaunų žmonių! Gal čia ne vien tie, kurie neišvažiavo – kai kurie emigruoja, paskui grįžta, kiti gal net šiuo metu gyvena Vakaruose, o čia atvyko specialiai. Vis dėlto, kai aplink matai tiek daug jaunimo, nesusidaro įspūdis, kad Lietuva išmiršta. Galbūt jūs linkę šiek tiek panikuoti.
– Kaip manote, gal breksitas sukels norinčių grįžti bangą?
– Daug kas priklausys nuo to, kaip naujoji Anglijos situacija atsilieps emigrantams. Visko gali būti, gal kai kurie veršis į Norvegiją ir į kitas šalis, bet kai kurie grįš ir į Lietuvą. Visam gyvenimui dažniau grįžta tie, kuriems Vakaruose ne itin pasisekė. Kam pasisekė geriau, paprastai Vakaruose lieka. Man nevisai patogu kalbėti tuo klausimu – pats esu emigrantas, jau ilgametis, daugiau kaip 30 metų gyvenu JAV, ir šiuo metu neturiu planų apsigyventi Lietuvoje. Esu linkęs likti ten, kur gyvena mano anūkai – ne tik Katrytė, aš ir daugiau anūkų turiu. Mane kartais klausia: kada gi grįšite? Atsakau, kad jau esu grįžęs, bent iš dalies, kadangi nuolat lankausi Lietuvoj, pasisakau Lietuvos spaudoje (štai ir dabar – „Šiaulių krašte"), rašau ir leidžiu knygas. Vakaruose irgi leidžiu, bet ne lietuvių kalba. Ką reiškia grįžti? Būtinai nusipirkti čia namą ir gyventi? Ne, galima gyventi ir už Lietuvos ribų, bet jaustis lietuviu, jaustis Lietuvos piliečiu. Aš tokiu ir jaučiuosi. Beje, Marytė ir Katrytė abi turi, be JAV pilietybės, ir Lietuvos pilietybę – joms tai natūralu.
– Išvažiavote tada, kai Lietuvoje nebuvo laisvės. Ar dabar jos pakankamai? Gal yra kitų priežasčių, dėl kurių negalėtumėt grįžti?
– Man atrodo, Lietuvoje laisvės ir demokratijos šiuo metu yra pakankamai. Aš neigiamai žiūriu į kai kurias Lietuvos tendencijas – izoliavimosi tendencijas, į šūkį „Lietuva lietuviams“, bet tos tendencijos nėra tokios stiprios, kad dėl jų reikėtų nuogąstauti. Stipresnės nacionalistinės izoliacinės tendencijos turbūt dabar yra Lenkijoje. Nenorėčiau, kad Lietuva eitų Kačinskio Lenkijos keliu, bet atrodo, kad to ir nebus.
– Vis dėlto Lietuvoje didelė kitataučių, kitokių veidų, kitokio gyvenimo būdo baimė.
– Gal bijo juodaodžių, bijo arabų, bet kad bijotų artimų kaimynų, nejaučiu. Nors su Rusija dabar santykiai įtempti – ir ne dėl Lietuvos, o dėl Rusijos kaltės, – man neatrodo, kad Lietuvoje rusų nekęstų. Gal iš tolo blogiau matau? Šiaip ar taip mano žmona rusė, lietuviškai kalbanti gana vidutiniškai (nes čia niekad ilgai negyveno), Lietuvoje nejunta jokio priešiškumo. O jeigu Lietuvoje atsirastų didesnis kiekis musulmonų arba juodaodžių, esu visai tikras, kad per palyginti trumpą laiką žmonės pamatytų, kad nėra čia ko labai bijoti. Kol kas neatsiranda, pagaliau jiems Lietuvoje nelabai yra kas veikti, jie stengiasi migruoti į labiau pasiturinčias šalis, lygiai taip pat, kaip ir lietuviai. Beje, musulmonų Lietuvoje buvo visada, nuo Vytauto laikų buvo totorių, ir su jais lietuviai puikiai sugyveno. Jei atsirastų žmonių iš Sirijos arba Irako, būtų lygiai tas pat, kaip su tais totoriais. Iš pradžių neaišku: kalba kažkokia nesuprantama kalba, meldžiasi ne visai tam pačiam Dievui, papročiai kitokie, bet žmonės kaip žmonės – pasitaiko geresnių, pasitaiko blogesnių, bet juk ir lietuvių visokių yra. Ir kada reikia eiti į karą, jie kariauja už Lietuvą ne ką blogiau už lietuvius, o gal net geriau. Žinome, kad totoriai ir Žalgirio mūšyje suvaidino svarbų vaidmenį, ir kituose mūšiuose... Tos baimės be reikalo pučiamos.
– Esat ne kartą sakęs, kad turime atsikratyti ir menkavertiškumo – pavyzdžiui, kad esam maži, niekam neįdomūs.
– Pirmiausia, mes nesam tokie maži. Esam didesni negu latviai; mūsų triskart daugiau negu estų. Netgi jei du trečdaliai lietuvių emigruotų, vis tiek dar mūsų liktų tiek, kiek estų. O tai nėra jau taip blogai. Ir estai, man rodos, turi daug mažiau tų kompleksų negu mes. Ir savo istorija, ir savo kultūra visiškai nenusileidžiame daugeliui Europos šalių. Istorija daugelį šalių dar ir pranokstame, esame istorijoj įminę stipresnį ir dažnai gražesnį pėdsaką. Be to, reikia atsiminti, kad geriausias būdas atsikratyti menkavertiškumo yra didžiadvasiškumas. Jis turi būti rodomas ir tiems, kuriuos mėgstame vadinti savo priešais – pavyzdžiui, rusams, lenkams arba migrantams. Jeigu tauta sugeba būti didžiadvasiška jų atžvilgiu, atsikrato ir menkavertiškumo komplekso. Tai būtų gražiausias ir teisingiausias klausimo sprendimas.
– O ar menkavertiškumas susijęs su savikritika?
– Savikritika reikalinga. Apie tai man irgi nepatogu kalbėti, nes lietuvių atžvilgiu esu, kaip žinia, labai savikritiškas.
– Gal kritiškas?
– Kritiškas ir savikritiškas, kadangi irgi esu lietuvis, nieku kitu nenorėčiau būti. Kritikuoju savo tautiečius, nes man jie svarbiausi. Svarbesni negu rusai, lenkai, arabai ar afrikiečiai, galų gale negu amerikiečiai. Amerikos rinkimuose aš retai balsuoju. Na, už Obamą balsavau – čia buvo principo reikalas, nes turi būti juodaodis Amerikos prezidentas – tai yra svarbi pasaulinės istorijos gairė. Jeigu šį kartą balsuosiu, tai balsuosiu už Hilari Clinton, kadangi moteris irgi turi būti Amerikos prezidentė. Jeigu būtų iškeltas – gal kada nors ir bus – indėnas, be abejo, balsuočiau už Amerikos indėną. Tai būtų savotiška kompensacija už amerikiečių vykdytą jų naikinimą. Na, bet Amerikoje retai balsuoju, o Lietuvoje dažniau, nes Lietuvoje mano balsas turbūt kažką reiškia. Lietuvoj net dėl atskirų balsų kažkas gali pasikeisti. Žinoma, man Trumpas ne prie širdies. Bet netgi jei Amerika išrinktų Trumpą, ko aš nenoriu ir už jį nebalsuosiu – Amerikai tai dar nebūtų katastrofa. O Lietuvoje gali pasitaikyti tokių atvejų: jeigu išrinktų tą ar kitą asmenį, būtų katastrofa. Todėl Lietuvos rinkimuose paprastai balsuoju.
– Kaip vertinate per Europą besiritančią nacionalizmo, šovinizmo bangą?
– Atrodė, kad Europa tuos vaikiškus marškinėlius nusimetė, bet ne, vėl juos traukia ant savo pečių, ir jie plyšta, nes nebetinka išaugusios Europos organizmui. Nacionalizmo dabar yra visur, šiuo metu jis paryškėjo Lenkijoje, ir tai, be abejo, Lietuvai gali būti pavojinga. Nors gal to dar nejuntame, bet, deja, laikui bėgant galime pajusti. Nacionalizmo banga kyla Prancūzijoje, anglai, kaip matome, panorėjo grynai tautinės Anglijos, kuri pasitrauktų iš Europos Sąjungos. Rusijoje Putino kurstomas nacionalizmas atrodo labai stiprus. Rusų nacionalistai yra už didžiąją Rusiją, o mūsų nacionalistai – už stiprią, lietuvišką, tradicinę Lietuvą, dargi pagal galimybes prisijungusią Karaliaučių, Suvalkus arba Gardiną (nors tai ne visada garsiai sakoma). Iš pažiūros nacionalizmai priešingi, o esmėje labai panašūs. Įvairių kraštų nacionalistai pagal apibrėžimą negali rasti bendros kalbos, kadangi kiekvienas yra tik už savo tautą, už savo kraštą. Todėl nacionalizmas Europoje pavojingas. Ką tai reiškia, matėme tarpukaryje – Smetonos laikais: buvo lenkų nacionalizmas, dėl kurio buvome netekę Vilniaus, buvo vokiečių nacionalizmas, dėl kurio buvome netekę Klaipėdos, net su latviais buvo ginčų – irgi tautiniu požiūriu. Apie Rusiją nekalbu, ten tada buvo kiek kitokia situacija, gal blogesnė už kitas. Bet nedidelei valstybei, tokiai, kaip Lietuva, gyventi nacionalistiniame pasaulyje yra itin pavojinga, faktiškai beviltiška – anksčiau ar vėliau tokia valstybė žus. Tarpukario Lietuva ir žuvo, kaip visi žinome.
– Pasaulis keičiasi, Europa pasikeitė, nors žmonės labai dažnai norėtų, kad niekas nesikeistų.
– Nori ar nenori, viskas keičiasi. Grįžti į tarpukario periodą turbūt nepavyks, nors mūsų euroskeptikai kaip tik nori grįžti į tarpukario periodą, dažniausiai nesusimąstydami, kad tai būtų nepaprastai pavojinga Lietuvai. Pasaulis pasikeitė ir toliau keisis, neišvengiamai darysis vis mišresnis, ar mums tai patinka ar nepatinka, ir nieko baisaus dėl to neatsitiks. Didžioji Lietuvos Kunigaikštystė buvo labai mišrus kraštas – nors valdančioji dinastija buvo lietuvių, bet ji net nebekalbėjo lietuviškai. Nepaisant to, DLK buvo gana įdomus ir vertingas kraštas, kurį prisimename su pasididžiavimu, nors ji buvo žymiai mišresnė negu dabartinė Lietuva – ir tautiniu, ir religiniu, ir kokiu tik nori požiūriu. Ateityje mūsų laukia panašūs laikai – visas pasaulis bus panašus į tą senąją Didžiąją Lietuvos Kunigaikštystę, ir katastrofos aš čia nematau.
– Kas keleri metai atvažiuojat į „Santaros-Šviesos“ konferenciją. Ar atvažiuojate savo iniciatyva, ar kviečiamas?
– Specialiai neplanuoju, bet taip atsitinka: jei tuo metu būnu Lietuvoje, neišvengiamai patenku į „Santarą-Šviesą“, nes tai – mano sena kompanija. Kai emigravau, iš karto prisidėjau prie santariečių – Valdo Adamkaus, Liūto Mockūno, Zenono Rekašiaus, Vytauto Kavolio – tai buvo žmonės, kurie galvojo panašiai, kaip aš. Man su jais buvo daug lengviau nei su dauguma dešiniųjų emigrantų. Lengviau su Vytautu Kavoliu, negu, sakysime, su Bernardu Brazdžioniu arba VLIK`o (Vyriausiojo Lietuvos išlaisvinimo komiteto – red.) pirmininku Kaziu Bobeliu. Gal buvo kokių neatitikimų, nesutarimų, bet jų buvo daug mažiau negu su dešiniąja emigracijos dalimi. Ir labai džiaugiuosi, kad kaip tik toji kairesnioji liberalesnioji, plačiau mąstanti emigracijos dalis su Adamkumi priešaky nepriklausomos Lietuvos gyvenime suvaidino gana esminį vaidmenį – kaip tik iš tų žmonių buvo išrinktas prezidentas.
– Kaip jums atrodo, gal ir dabar "Santaros-Šviesos" vaidmuo Lietuvos gyvenime galėtų būti didesnis?
– Sunku pasakyt, per jėgą to didesnio vaidmens nesukursi – jis savaime atsiranda arba neatsiranda. Jeigu jis sustiprėtų savaime, žinoma, būtų gerai. Stebėdamas, kad santariečių suvažiavimuose vis gausėja žmonių ir ypač jaunimo, turiu šiokios tokios vilties.
– Negaliu nepaklausti, kas dabar ant Jūsų darbo stalo, o gal kompiuteryje?
– Rudenį išeis naujų eilių rinkinys, dalį jų turbūt šiandien skaitysiu kūrybos vakare. Kas dar? Prieš dešimt metų buvau išleidęs knygą „Vilniaus vardai“, ten surinkau 500 su viršum garsių vilniečių biografijų. Mane vis klausdavo, kodėl nėra tų ar kitų – tokie žymūs žmonės, o jų neįtraukėt... Atsakydavau: labai paprastai – reikia tik numirti, ir būsi automatiškai įtrauktas. Praėjo dešimt metų, ir, deja, daug žmonių mirė. Dabar ta Vilniaus vardų knyga išeis žymiai papildyta, joje bus apie 130 naujų biografijų, bus papildomų vardų net iš viduramžių. Ir dar su savo vertėja amerikiete poete Ellen Hinsey esu parašęs tarsi atsiminimų knygą – tai toks ilgas, 300 puslapių interviu, Ellen klausinėja, aš atsakinėju. Knyga parašyta angliškai, bet ji dabar išeina vokiškai, be abejo, išeis rusiškai, lenkiškai. Šiuo metu Laimantas Jonušys knygą jau verčia į lietuvių kalbą. Jei kas domisi mano gyvenimo detalėmis – ten tikrai daug ką susiras. Dar išeina rinktinių publicistikos straipsnių knyga. Išeis kelios knygos užsienio kalbomis – net du eilėraščių rinkiniai išeina rusiškai. Ne taip seniai buvo išleistas eilėraščių rinkinys prancūzų kalba.
– Tikrai intensyvūs metai!
– Gana intensyvūs. Net truputį stebiuosi, kad būdamas beveik 80 metų nesu išėjęs į paribį; vis dar rašau, vis dar spausdinuosi, ir tai, matyt, kažką domina – jeigu nedomintų, turbūt neleistų. Pats knygų leidykloms nesiūlau nei Lietuvoje, nei užsienyje, pasiūlymai ateina iš jų.
– Gal dar galėtumėt pasidalyti paskutiniais savo paties atradimais – literatūriniais, kultūriniais, o gal pasaulio atradimais?
– Pasaulio? Esu keliautojas, apkeliavęs beveik viską, ką pasaulyje galima apkeliauti. Niekad neperku turistinių kelialapių – pats susiplanuoju kelionę, pats perku bilietus, pats renku vizas ir taip toliau. Paskutinė didelė kelionė buvo po Pietryčių Aziją – buvau Tailande, Birmoje, kuri dabar vadinasi Mianmaras, Vietname, Indonezijoje (Bali saloje ir kitur) – iš viso aplankiau aštuonias valstybes. Ta kelionė vyko prieš metus ir truko apie keturiasdešimt dienų. Pamačiau tokių dalykų, kuriuos visą gyvenimą norėjau pamatyti, aplankiau didžiąsias budistų šventyklas: Angkor Vatą Kambodžoje, Borobudurą Indonezijoje, Paganą Birmoje ir taip toliau. Dar norėčiau aplankyti Etiopiją. Afrikoje esu buvęs, gana daug šalių mačiau, bet Etiopijoj dar nebuvau. Tai labai įdomios kultūros šalis, ji yra krikščioniška ir ypač krikščioniška – jų tikėjimas yra monofizitiškas, skiriasi nuo katalikybės ar stačiatikybės, bet vis dėlto jie lenkia galvas ne kam kitam, o Kristui, turi labai įdomios religinės architektūros ir tapybos. Mane tie dalykai traukia.
Kinas. Paskutinis lietuviškas mano matytas filmas – „Ekskursantė“, jam scenarijų parašė mano senas ir artimas draugas Pranas Morkus. Vertas dėmesio filmas, aš jį net pristatinėjau Nyderlanduose. Pastaruoju metu pasirodė įdomių rusų filmų, man patiko „Leviatanas“, kai kurie Sokurovo darbai, pirmiausia „Russkij kovčeg“, kurio veiksmas vyksta Ermitaže – filmas nufilmuotas ištisai, nestabdant kameros. Ką gi, paliko įspūdį Lars`o von Trier`o „Nimfomanė“ – tokių dalykų kine iki šiol nelabai matydavom, o tai svarbi gyvenimo dalis. Bet nepasakyčiau, kad esu didelis to filmo šalininkas. Lieku senosios tradicijos žmogus, man vis dar patinka Felinis, Bergmanas, Tarkovskis.
Na, o dėl rašytojų – leiskit pagalvoti... Mane džiugina, kad lietuvių literatūra kažkaip atsigavo. Išsilaisvinus visi sakė, kad sovietmečio pabaigoje buvo puikių rašytojų, o dabar – katastrofa. Nieko panašaus, yra Kristina Sabaliauskaitė, yra Alvydo Šlepiko „Mano vardas – Marytė“, tos knygos užsitikrina sau tam tikrą vietą Europos literatūroje. O dėl Vakarų autorių... Dabartinė Vakarų poezija man nėra labai artima. Visą gyvenimą verčiu Vakarų poeziją, bus vertimų ir toje knygoje, kuri pasirodys rudenį, bet tai veikiau ankstesnieji poetai, pradedant nuo XVII a., nuo Johno Donne‘o. Tiesa, verčiau savo vertėją Ellen Hinsey. Ji yra gana žinoma JAV poetė (gyvenanti Paryžiuje), išverčiau jos eilėraštį „Trumpa tironijos biografija“. Eilėraštis labai protingas. Baigiasi žodžiais: „Yra tik viena paslaptis: kodėl ant jos kapo kartais atsiranda gėlės“.
Tomas Venclova – JAV gyvenantis iškilus lietuvių poetas, eseistas ir literatūros tyrinėtojas. Vilniaus universitete baigęs lituanistikos studijas, įstojo į disidentų gretas. 1977 m. emigravo į JAV, dirbo Berklio, Ohajo universitetuose, 1980 m. tapo Jeilio universiteto literatūros profesoriumi. Tomo Venclovos poezija priklauso XX ir XXI a. lietuvių poezijos aukso fondui, 2000 m. įvertinta Lietuvos nacionaline premija. Poetas pelnė ir tarptautinį pripažinimą, jo kūryba verčiama į įvairias užsienio kalbas. JAV gyvenantis kūrėjas dažnai lankosi Lietuvoje, aktyviai dalyvauja Lietuvos gyvenime, pasisako įvairiais aktualiais klausimais. Už aktyvią pilietinę poziciją 2010 m. Tomui Venclovai suteiktas metų Tolerancijos žmogaus vardas.