
Naujausios
Vadybininkė Sandra žino daug
Darbas naudotų autodetalių parduotuvėje šiaulietei Sandrai Šukutienei kadaise buvo tikras iššūkis. Dabar vadinamojo „šroto“ Šiauliuose vadybininkė tarp detalių, kurių įmonėje skaičiuojama tonomis, nardo kaip žuvis vandenyje, ir žiniomis apie konkrečios detalės savybes bei automobilių remontą neretai pranoksta vyrus.
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
Karjera prasidėjo detalių sandėlyje
Anot S. Šukutienės, jei kas nors prieš dešimtmetį būtų pasakęs, kad ji pardavinės automobilių detales ir remonto temomis konsultuos automobilininkus, būtų tik nusikvatojusi.
Įsidarbinusi Šiaulių UAB „Mindera“ sandėlyje kvalifikuota prekybininkė nė pati nepajuto, kaip įsitraukė į detalių automobiliams prekybos verslą. Dabar juokauja, kad sandėlis, kuriame pradėjo savo automobilinę karjerą, buvo jos pirmoji pažintis su detalėmis, kurių anksčiau nė nežinojo esant.
Techninė veikla moterį tiesiog įsuko, ir tik dar labiau sustiprino pomėgį domėtis automobiliais.
Tiesa, dirbant prekybos salėje, kuriozų pasitaiko. Šiaulietei teko pajusti, kaip vyrai, atvykę patarimo, ir išvydę, kad juos detalės automobiliui arba gedimo klausimu konsultuos moteris, stabtelėdavo dvejodami.
Ponia Sandra prisimena, kaip kartą į parduotuvę užsukęs vyras salėje išvydo tris moteris: vadybininkę, buhalterę ir besitvarkančią valytoją. Jis tiesiai šviesiai paklausė, ar galima pasikalbėti bent su vienu vyru.
„Pasiteiravau, kas nutiko, kuo galėtume padėti. Išsikalbėjome. Patartas nusipirko“, – šypsosi S. Šukutienė.
Nors nusimano apie automobilius, pati remonto dirbtuvėse su įrankiu rankose nesisukioja. Visa tai daro jos sutuoktinis, tad, sako, asmeninis servisas – namuose. Ponia Sandra tik „priima“ vyro užsakymus vienai ar kitai detalei surasti. Moters paslaugų neretai prašo ir giminės bei kaimynai.
Detalė sau ar ruošiant automobilį parduoti?
S. Šukutienės nestebina klientų prašymai duoti kuo pigesnę detalę, nes automobilį ruošiasi parduoti.
Kitas reikalas, jei remontuoja automobilį, su kuriuo ketina važinėti pats. Tiesa, ir tuomet iš kelių pateiktų dažniausiai išsirenkama ta, kuri nėra brangiausia.
Bet yra detalių, kurias įsigyjant, pabrėžia vadybininkė Sandra, apie pinigus negali būti nė kalbos – svarbiausia kokybė.
„Jei remonto reikia važiuoklei – svarbu, kokią detalę įdėsi. Taip pat ir variklio detalės“, – sako S. Šukutienė.
Jos teigimu, auto laužynuose naudotų detalių automobiliams kaina, žinoma, priklauso nuo kokybės. Tačiau ne paskutinėje vietoje – ir gamintojas, kurio kokybė žinoma.
„Kai kurias automobilio detales labiau apsimoka pirkti naudotas, negu naujas, bet nepatikimo gamintojo. Pavyzdžiui, Taivano gamintojo priekiniai žibintai. Gali nutikti taip, kad automobilis su jais nepraeis techninės apžiūros“, – sako S. Šukutienė.
Ir kėbulo detalės, pagamintos Taivane, pasak jos, nėra labai kokybiškos.
Pirmenybę specialistė skiria Vokietijos, Italijos gamintojams. Žinoma, priklauso, kokia detalė. Pavyzdžiui, pasaulyje žinomo ir vertinamo gamintojo TRW stabdžių sistemos detalė. Aišku, kad ji bus patvari ir tarnaus ilgiau.
Tačiau kai kurių detalių naudotų ji asmeniškai nepirktų. Štai kad ir važiuoklės šarnyrų, stabdžių kaladėlių, diskų, sankabos, amortizatorių.
Tarp detalių nepaklysta
Anot S. Šukutienės, auto laužynuose dažniausiai ieškoma detalių senesniems automobiliams. Juk naujų detalių „seneliams“ neretai nebeįmanoma rasti – būna, kad jų nebėra ir sąvartynuose.
Pasitaiko, kad naudotų detalių ieško ir naujų automobilių savininkai, tačiau juos tenka nuvilti: mažai vilties, kad pavyks rasti naudotą detalę, pavyzdžiui, 2012–2013 metų automobiliui.
Kokių markių automobilių detalių dažniausiai ieškoma? S. Šukutienė neišskiria anei vieno: genda ir vokiški, ir prancūziški, ir japoniški automobiliai.
Bendrovės „Mindera“, kurioje dirba S. Šukutienė, sandėliuose – tonos detalių, kurios čia saugomos vietoje išardžius utilizavimui pristatytus automobilius.
Kaip nepasiklysta tokioje gausybėje prekių? Susiorientuoti jai padeda kompiuterio programa, registruojanti kiekvieną detalę specialiu kodu.
Yra ir aprašymas – kokia detalė, kokiam automobilio modeliui tinka, o gal tinka ir ne vienam modeliui.
Susikalba kodais ir gestais
Vadybininkės pardavėjos žodžiais, ko tik nepasitaiko, kuomet su mažiau nusimanančiu vairuotoju reikia išsiaiškinti, kokios detalės jo automobiliui reikia. Jei klientas ateina su serviso darbuotojo išduotu lapeliu, kur užrašytas detalės kodas, keblumų nėra.
Bet kartais pasakomas tik pavadinimas arba kas maždaug galėtų būti automobiliui.
„O kitas tik rankomis sugeba parodyti, kaip atrodo detalė, arba nusakyti, kurioje automobilio vietoje ji įmontuota“, – darbine patirtimi dalijasi S. Šukutienė.
Maža to, pasitaiko ir tokių klientų, kurie neįsivaizduoja, kaip vadinasi viena ar kita reikalinga detalė. Tada belieka nueiti prie automobilio – pakelti variklio dangtį ir paprašyti parodyti, kurioje vietoje yra gedimas, gal burzgia, gal ūžia ar rūksta.
O kartais, juokiasi ponia Sandra, detalės net nereikia, užtenka žmogų pakonsultuoti, ką dar reikėtų išmėginti, kad automobilis geriau veiktų.
„Būna, kad ateina ir sako: reikia granatos. Klausiu, kurios. O jis nieko daugiau nežino. Tada klausiu, ką jaučia tam tikrais važiavimo momentais, pavyzdžiui, ar girdi traškėjimą sukantis ir t.t.“, – sako „Minderos“ vadybininkė.
„Bulkos“, „silkės“ ir „ežiai“
Niekam ne naujiena, kad automobilininkai turi savą kalbą: bendraujama žargonais, vertiniais iš kitų kalbų ir t.t.
S. Šukutienei dėl to keblumų nekyla. Ji žino, jei pirkėjas prašo detalės 39 kėbului, vadinasi, sugedo penktos klasės BMW, kurį pradėta gaminti nuo 1997 metų.
Poniai Sandrai nesunkiai perkandamas riešutėlis ir žargoniški automobilių modeliai – „bulka“, „silkė“, „delfinas“, „varliaakis“.
S. Šukutienė šmaikštauja, kad tokios detalės, kaip „krabas“ (įpurškimo galvutė), „ežys“ (krosnelės varža), „irklai“ (mechaniniai langų stiklo pakėlėjai, sukamos (tarsi irkluojama) rankenėlės) – viskas aišku.
„Neatsimenu, kad kas daiktadėžės būtų prašęs, bet va, „bordačiokas“ aišku kiekvienam“, – sako šiaulietė.
Vis tik prekybininkei tenka išgirsti ir tokių pavadinimų, kurių ausis iki šiol nebuvo girdėjusi, o klientas kitaip pasakyti nemoka. Tada į talką aiškinantis, ko tiksliai reikia, tenka kviesti pastiprinimą iš senų automobilių ardymo dirbtuvės.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
DETALĖS: Automobilių ardymu ir detalių prekyba besiverčiančios Šiaulių bendrovės „Mindera“ vadybininkė pardavėja Sandra Šukutienė detalių sandėliuose nardo kaip žuvis.
GEDIMAI: Vadybininkei Sandrai Šukutienei kalbos ir konsultacijos apie mašinų gedimus – kasdienybė.