
Naujausios
Vertingiems pastatams reikia ir architektų kultūros
Architektūros istorijos tyrinėtojas Sigitas Saladžinskas įsitikinęs – Šiauliuose yra istorine ir architektūrine prasme vertingų pastatų, kuriuos išsaugoti, be muziejininkų, mažai kas rūpinasi. Tokia grėsmė dabar iškilusi Šiaulių paštui. S. Saladžinskas neabejoja – vertingą pastatą būtina išsaugoti, o jį suprojektavusį architektą Klaudijų Dušauską-Duž pagerbti bent atmintina lenta.
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
Vertingi pastatai nyksta
„Šiaulių kraštas“ ne kartą rašė, kai rekonstruojant buvo sugadintas Valstybinio Šiaulių dramos teatro pastato fasadas: jį uždengė metalinis karkasas, sunaikinti kai kurie fasado langai, autentiškos durys.
„Valstybinio Šiaulių dramos teatro pastatą sugadino žmonės, nežinantys Šiaulių miesto istorijos. Kodėl jį reikėjo sudarkyti, o ne išlaikyti buvusį kino teatrą „Kapitol“, kuriame pastatytas pirmasis teatro spektaklis C. Gozzi „Princesė Turandot“? – retoriškai klausia S. Saladžinskas. Tokia grėsmė kyla ir vertingam Šiaulių pašto pastatui.
Tyrinėtojas vardija pastatus, kur tos pačios problemos Šiauliuose kartojasi. Nugriautas žymaus tarpukario Lietuvos pedagogo Jono Murkos namas, neišliko ryškaus Šiaulių tarpukario architektūros kūrėjo Vlado Bitės projektuota pradžios mokykla Gardino (dabar Gumbinės) gatvėje (dabar – Šiaulių jaunųjų technikų centras).
„Ji buvo viena iš gražesnių mokyklų ne tik Šiauliuose, bet ir visoje Lietuvoje. Dabar pastatas atrodo klaikiai“, – apgailestauja S. Saladžinskas. Architektonika sugadinta V. Bitės projektuotoje senelių prieglaudoje, kur dabar įsikūrusi Rėkyvos progimnazija.
Jam ypač skaudu žiūrėti į Aušros alėją, kuri buvo viena reprezentatyviausių Šiaulių gatvių – joje prasidėjo modernieji Šiauliai. Dabar apleisti istoriškai ir architektūriškai vertingi pastatai, kurie projektuoti žymų pėdsaką ne tik Šiauliuose, bet visoje Lietuvoje palikusių architektų.
Pavyzdžiui, į miesto tarybą nebeišrinktas tuometinis Šiaulių miesto burmistras Jackus Sondeckis pradėjo vadovauti Šiaulių apygardos Ligonių kasos rūmuose (dabar – Aušros alėja 15). V. Bitė savo projektuotą pastato maketą padovanojo J. Sondeckiui. Pagal jo sūnaus Sauliaus Sondeckio pasakojimą, tėvas šį maketą laikydavo ant stalo kaip vieną gražesnių.
„Mane, gimusį ir augusį Šiauliuose, kur visos mano šaknys, šitie dalykai labai jaudina“, – sako S. Saladžinskas.
Istorija padės išvengti klaidų
Architektūros istorijos tyrinėtojas džiaugiasi, jog senųjų architektų ir jų palikimo nepamiršta ir dėmesį į miesto architektūrinį paveldą atkreipia Šiaulių „Aušros“ muziejus. Jo kvietimu, S. Saladžinskas Fotografijos muziejuje skaitė paskaitą apie išskirtinio tarpukario Lietuvos architekto K. Dušausko-Duž (1891–1959) palikimą, Šiauliuose 1939 m. pastatytus Šiaulių pašto rūmus.
Matematiką ir inžinerinę grafiką studijavęs S. Saladžinskas technikos, architektūros paveldą pradėjo intensyviai tyrinėti nuo 1990 metų. K. Dušausku-Duž susidomėjo atsitiktinai, gavęs užsakymą iš Lietuvos standartizacijos departamento parengti Lietuvos standartizacijos istorijos bruožus.
„Tuomet prasidėjo – kuo gilyn į mišką, tuo daugiau medžių“, – šypteli.
Jis atkreipia dėmesį, jog K. Dušausko-Duž paveldas Lietuvoje dar nėra pakankamai tyrinėtas, dėl to atsiranda problemų rūpinantis paveldo išsaugojimu.
„Jei nežinome, ką turime – nemokėsime išsaugoti. Panašių tyrinėjimų sklaida gali skatinti politikus ir architektus gilintis į savo krašto istoriją, kultūrą, padėti išvengti klaidų priimant neprofesionalius sprendimus“, – įsitikinęs S. Saladžinskas.
Anot jo, dažnai architektai, rengdami projektą, archyvų net nepažiūri.
„Negaliu kaltinti architektų, kadangi jie nežino architektūros istorijos, jiems tai nebrangu. Žinoma, tam reikia skirti laiko, sėdėti archyve, bet galima bent jau pasinaudoti muziejų sukaupta medžiaga. Istoriškai susiformavę, subrendę, išvystę savo talentą žmonės dabar negerbiami pačių architektų“, – apgailestauja S. Saladžinskas.
Architektūros magistrantų darbus dažnai vertinantis tyrinėtojas pasigenda Šiaulių universiteto studentų darbų apie senąjį Šiaulių architektūros paveldą. Jo žiniomis, toks darbas vos vienas, parašytas dailės magistrantūros meno istorijos studijų magistro 2008-aisiais.
„Dabar Šiauliai labai susirūpinę išlaikyti universitetą, pritraukti jaunimą likti Šiauliuose. Reikia pamąstyti, kur mes gyvename, parodyti jiems, kuo Šiauliai brangūs. Jei šito darbo neatliksime, efekto nebus. Tai – gilus patriotinis auklėjimas plačiąja prasme, dažniausiai nematomas, neafišuojamas, neparadiškas, bet labai svarbus“, – įsitikinęs S. Saladžinskas.
Imigrantai praturtina visuomenę
S. Saladžinskas neabejoja, jog Šiaulių paštas, vienas iš išlikusių tarpukario modernizmo architektūros paveldo objektų šiuolaikiniame miestovaizdyje, yra itin reikšminga miesto kultūrinio identiteto dalis, išsiskirianti savo estetine kokybe, kurianti istorinio miesto įvaizdį.
Pastatą projektavęs K. Dušauskas-Duž buvo vienas iš naujos kartos moderniosios architektūros kūrėjų tarpukario Lietuvoje, plačių interesų asmenybė: Baltarusijos politikas, diplomatas, statybos inžinierius, architektas, visuomenės veikėjas, pedagogas.
Jo gyvenimas baigėsi tragiškai – vyras buvo nuteistas 25 metus kalėti „už socialistinės Baltarusijos tėvynės išdavimą“.
K. Dušauskas-Duž visuomet pabrėždavo, jog Lietuva yra jo antroji tėvynė, kuriai yra dėkingas, nes jį priglaudė, padėjo išsimokslinti, išmoko lietuvių kalbą, baigė universitetą.
„Per Klaudijų Dušauską pamačiau, kad imigrantams padedant integruotis į Lietuvos visuomenę galima praturtinti krašto kultūrą. Tokiomis asmenybėmis kaip jis, kaip Vladimiras Dubeneckis, kaip Karolis Reisonas“, – pažymi S. Saladžinskas.
Pašto salė – kaip šventovė
K. Dušauskas-Duž dirbo Vladimiro Dubeneckio projektavimo biure, susisiekimo ministerijos pašto valdybos statybos referentu. Jis suprojektavo daug pramoninės, visuomeninės ir kitokios paskirties pastatų. Tarp jų – nemažai paštų pastatų.
S. Saladžinsko atrastuose dokumentuose Šiaulių pašto pastato architektūra lyginama su 1931 m. Kaune pastatytu paštu, projektuotu garsaus tarpukario Lietuvos vyriausiojo architekto, inžinieriaus Felikso Vizbaro – Šiaulių pašto rūmai jam nė kiek nenusileidžia.
1939 m. pastatytame ir 1940 m. atidarytame Šiaulių pašte išsiskiria akmens plokštėmis apdengti platūs laiptai, monolito įspūdį sukelia plokščias fasadas, tankus, monotoniškas langų ir vertikalių tarplangių pasikartojimas, cokolinis aukštas ir didingas portalas. Pastatas turėjo išryškinti Aušros alėjos didybę, puošė visą miestą.
Vertinga vadinamoji „Operacinė salė“, primenanti šventovę – su centrinėmis ir šoninėmis navomis. Pastate buvo pabrėžtas nacionalinis stilius – visi interjero šonai papuošti piešiniais iš lietuviškų pašto ženklų, stikliniais vitražais. Projekte rasta labai daug ąžuolinių durų.
„Baisiausia, jei kas nors sudarkys salę, pradės kažką statyti, visa K. Dušausko-Duž kompozicija, sumanymas bus sunaikintas“, – atsidūsta S. Saladžinskas.
AB Lietuvos paštas, kuriam priklauso šis pastatas, jį pardavinėja. Kol kas pastatas neįtrauktas į jokius vertingų, saugotinų miesto pastatų ar kultūros paveldo objektų registrus.
Nors kur kas kuklesni negu Šiaulių pašto rūmai Raseiniuose yra įtraukti į kultūros paveldo registrą.
S. Saladžinsko manymu, pastato savininkams būtų svarbu išsaugoti pagrindinius pastato elementus, kuriuos gali nustatyti miesto architektai: „Lietuvos paštui“ turėtų būti garbė ant šitų rūmų prikabinti lentą, kad šį objektą suprojektavo inžinierius-architektas Klaudijus Dušauskas-Duž. Tai atliktų ne tik pastato išsaugojimo, bet ir edukacinę reikšmę.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
JAUNIMAS: „Dabar Šiauliai labai susirūpinę išlaikyti universitetą, pritraukti jaunimą likti Šiauliuose. Reikia pamąstyti, kur mes gyvename, parodyti jiems, kuo Šiauliai brangūs. Jei šito darbo neatliksime, efekto nebus“, – įsitikinęs architektūros istorijos tyrinėtojas Sigitas Saladžinskas.
PAVELDAS: Architektūros istorijos tyrinėtojas Sigitas Saladžinskas pabrėžia, jog svarbu pažinti istorinį, architektūrinį paveldą, nes tai ateityje padės jį išsaugoti, išvengti klaidų.
PAŠTAS: Bendrovei Lietuvos paštas priklausantis architektūrine ir istorine prasme vertingas Šiaulių centrinio pašto pastato likimas neaiškus.
Šiaulių „Aušros“ muziejaus archyvo nuotr.
ISTORIJA: Pašto rūmai Šiauliuose, XX a. 5 dešimtmetis, fotografas Mauša Fligelis.
DEMONSTRACIJA: Šiaulių Aušros alėja buvo viena svarbiausių miesto gatvių. Stasio Ivanausko 1946 05 01 darytoje nuotraukoje įamžinta demonstracija.