
Naujausios
Žali vairuotojai išvažiuos į gatves ir kiemus
Nuo rugsėjo 1 dienos įsigalioja nauja lengvųjų automobilių (B kategorijos) egzaminavimo tvarka. Nuo tada pradedančiųjų vairuotojų įgūdžiai bus tikrinami tik realiame eisme, o ne, kaip šiuo metu, ir pratimų aikštelėje.
Ši žinia visuomenėje sukėlė diskusijų: kokios grėsmės tykos, jei egzaminuojamajam teks užduotis tvarkingai pastatyti „Regitros“ automobilį ne tarp dviejų gairelių, kaip dabar, o tarp dviejų prabangių mersedesų?
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
Egzaminas – realiame eisme
Įsakymą liepos pabaigoje pasirašęs vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas akcentuoja, kad vairavimo praktikos egzamino „Regitroje“ naujovė leis būsimiems vairuotojams pademonstruoti tinkamų sprendimų priėmimo gebėjimus bei skatins vairavimo instruktorius dėmesį mokymo proceso metu sutelkti ne tik į transporto priemonės valdymo įgūdžių meistriškumo mokymą, bet ir į pavojų kelyje atpažinimą, ryžtingo ir atsakingo elgesio svarbą ir jo ugdymą.
„Tokia sistema veikia daugelyje ES šalių. Įvedant ten naujoves baimintasi, kad sumažės išlaikymo procentas, tačiau tokių tendencijų nepastebėta. Tikiuosi, kad pakeitimas prisidės prie saugesnio eismo ir ypač nepatyrusių vairuotojų atsakingo vairavimo“, – teigė vidaus reikalų ministras.
Sunkvežimių, motociklų, lengvųjų automobilių su priekaba ir kitų tipų transporto priemonių specialiųjų važiavimo manevrų atlikimo egzaminai ir toliau vyks „Regitros“ aikštelėse.
Neramu dėl saugumo
Žinios apie šiuo metu aikštelėje vykdomos praktinio vairavimo egzamino dalies perkėlimą į gatvę papiktinta „Šiaulių krašto“ skaitytoja išsakė savo, patyrusios vairuotojos, nuomonę.
Moters žodžiais, streso dėl egzamino pagautas pradedantysis, gavęs nurodymą pastatyti savo automobilį nedideliame laisvame plote gali tiesiog nesugebėti to padaryti ar net apgadinti greta stovintį automobilį.
Šiaulietės nuomone, ankstesnė tvarka, kuomet pradedančiųjų praktinės žinios buvo tikrinamos pirmiausiai aikštelėje, buvo ideali: egzaminuotojui iš karto būdavo aišku, moka žmogus vairuoti ar ne.
Vairuotoja įsitikinusi, kad užuot atsakomybę užkrovus ant egzaminuojamųjų pečių, daugiau dėmesio reikėtų skirti vairavimo mokyklų mokymo programų tobulinimui.
„Keliuose trūksta vairavimo kultūros, daromi pažeidimai: lekia, lenkia, nerodo posūkio, pažeidžia elementariausius reikalavimus. Ar ne tų dalykų išgyvendinimui vairavimo mokyklos turėtų skirti daugiau dėmesio?“, – sakė šiaulietė.
Kuo daugiau praktikos
Šiaulių I. Jagmino vairavimo mokyklos direktorius Irmantas Jagminas sutinka, kad kai kurių vairuotojų vairavimo kokybė nėra aukšto lygio. Tai todėl, kad trūksta vairavimo patirties – juk šiuo metu galiojančios praktinio vairavimo mokymo programos didelę dalį užima mokymasis tik aikštelėse.
„Žiūrėk, mokinys, aikštelėje išvažinėjęs visą mokymo procese numatytą laiką, išvažiuoja į miestą ir absoliučiai negali pritaikyti parkavimosi, apsisukimo žinių. Vadinasi, mokslas yra nulinis“, – sakė I. Jagminas.
Jo nuomone, tik kuo didesnis mokymo valandų skaičius realiame eisme pagerintų ne tik vairavimo kultūrą, bet ir kokybę.
„Lietuva metai iš metų siekia sumažinti žuvusiųjų skaičių. Tačiau didelė vairavimo mokymų dalis kažkodėl skiriama automobilio vairavimui ne gatvėse, kur žūsta žmonės, o aikštelėse – kur būsimas vairuotojas mokomas pasistatyti automobilį. Manau, prioritetai ne tie. Akcentuojame turtą, bet ne žmogų“, – sakė I. Jagminas.
Vadovui kol kas sunku pasakyti, ar vairavimo mokymo ir egzaminavimo perkėlimas tik į gatvę neturės įtakos egzaminų išlaikomumui.
„Aišku, atsiras interpretacijų, nes kai yra pastatytos gairelės, linijos nubraižytos, ne kažin ką ir interpretuosi. Realiame eisme juk ir nenumatytų situacijų gali pasitaikyti“, – teigė pašnekovas.
Ministerijoms derėtų susitarti
P. Kriščiūno vairuotojų ruošimo įmonės savininko Petro Kriščiūno nuomone, pratimų aikštelėje atsisakymas vairuotojų egzaminavimo metu yra teigiamas žingsnis.
„Tačiau yra vienas niuansas. Mokiniai yra mokomi pagal Susisiekimo ministerijos programą, kurioje yra privalomas mokymas aikštelėje. Tai yra – kuo daugiau „šlifuoti“ ir laiko skirti pratimams vairavimo aikštelėje, kurie bus atliekami filmuojamo mokyklinio egzamino metu. Tuo tarpu „Regitros“ egzaminas bus laikomas pagal Vidaus reikalų ministro įsakymą parkavimo įgūdžius demonstruojant realiose eismo situacijose“, – sakė P. Kriščiūnas.
Anot jo, būtų teisinga, jei „Regitra“ ir Susisiekimo ministerija priimtų bendrą susitarimą dėl vieningos vairuotojų egzaminavimo tvarkos.
P. Kriščiūnas, pasikeitus vairuotojų egzaminavimo tvarkai „Regitroje“, tikisi naujų sprendimų iš Susisiekimo ministerijos, keičiant būsimų vairuotojų mokymo metodiką.
Išvažiuos tik turėdami įgūdžių
Jolitos Paulauskienės, Šiaulių darbo rinkos mokymo centro (DRMC) vairuotojų mokymo skyriaus vadovės, nuomone, naujoji egzaminavimo tvarka neturi gąsdinti nei būsimų vairuotojų, nei jau vairuojančių.
„Į gatves, kelius realiomis eismo sąlygomis mokinys išvažiuoja išklausęs nustatytą teorijos mokymo kursą ir turintis praktinių vairavimo įgūdžių mokymo aikštelėje, – nuramino J. Paulauskienė. – Taigi į gatvę išvažiuojama turint suvokimą, kaip atlikti vieną ar kitą manevrą.“
Pasak vadovės, kol kas nėra žinoma tiksli egzaminavimo tvarka. Išanalizavus ją, instruktoriai ruoš mokinį praktinio vairavimo egzaminui pagal naujus reikalavimus, kartu užtikrindami ir saugų vairavimą, ir manevrų atlikimą realiame eisme.
Grėsmės nebus
Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato laikinojo vadovo Vinco Urbonavičiaus nuomone, nei besimokydami, nei jau egzaminuojami būsimieji vairuotojai jokios grėsmės eisme nesukels. Juolab kad šalia sėdi profesionalai, kurie užtikrins eismo saugumą.
„Avarijų, kad jas sukeltų besimokantis vairuotojas, praktiškai neturime. O štai ką tik gavusių vairuotojo pažymėjimą sukeliamų incidentų keliuose pasitaiko. Atsipalaiduojama, o gal trūksta patirties?“ – svarstė komisaras.
Mokytis turi būsimi, o ne esami vairuotojai
VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius ŠUMINAS:
„Egzaminavimo perkėlimo iš aikštelės į realų eismą esmė paprasta: norime, kad žmonės automobilius statyti gatvėje, kieme, aikštelėje mokytųsi ne tada, kai jau turi vairuotojo pažymėjimą, o iki tol.
„Regitros“ uždavinys – įsitikinti, ar būsimas vairuotojas sugeba parinkti vietą savo automobiliui, ar moka jį teisingai pastatyti. Deja, dabar pasitaiko ir taip, kad jeigu mes netikriname, tai vairavimo mokyklos ir neskiria tam daugiau dėmesio.
Egzaminavimo tvarkos pakeitimas padidins atsakomybę vairavimo mokykloms išmokyti vairuotoją. Aš tai mėgstu palyginti su aviacija: jei pilotas moka skraidyti, bet nemoka nutupdyti lėktuvo, tai koks jis pilotas? Taip dabar pasitaiko ir eisme: važiuoti moka, bet kai stato automobilį kieme, prie parduotuvės, vaikų darželio, tik op...
Baiminamasi dėl eismo saugumo?
Fobijos, galvoju, iš piršto laužtos. Jei tokia logika vadovautis, tai mašinas „mokomukai“ ar egzaminuojamieji daužytų kiekvieną dieną – eisme važiuoti juk yra dar sunkiau negu parkuoti automobilį.
Galiu užtikrinti nerimaujančius, jog nei instruktorius, nei egzaminuotojas neleis, kad, statydamas automobilį, būsimas vairuotojas ims ir kažkam įvažiuos – tam yra ir papildomi įtaisai.
2016 metais B kategorijos vairavimo teorijos egzamino išlaikymo procentas buvo 55,22 procento, vairavimo praktikos – 40,89 procento.
Pernai „Regitra“ priėmė beveik 119,5 tūkstančio vairavimo teorijos ir per 133,1 tūkstančio vairavimo praktikos egzaminų.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Nuo rugsėjo 1 dienos būsimuosius vairuotojus matysime ne tik gatvėse, bet ir besirikiuojančius miesto stovėjimo aikštelėse, pakelėse. „Regitros“ aikštelėje egzaminavimas nebevyks.
Šiaulių darbo rinkos mokymo centro vairuotojų mokymo skyriaus vadovės Jolitos Paulauskienės žodžiais, mokiniai į gatves išvažiuoja tik įgavę įgūdžių.
Šiaulių apskrities policijos laikinasis vadovas Vincas Urbonavičius mano, kad nei dabar, nei įsigaliojus naujai egzaminavimo tvarkai, incidentų, kuriuos sukeltų būsimi vairuotojai, gatvėse nebus.
„Respublikos“ nuotr.
VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas įsitikinęs, kad naujoji vairuotojų egzaminavimo tvarka pasitarnaus visiems eismo dalyviams.