Žali vairuotojai iš­va­žiuos į gat­ves ir kie­mus

Žali vairuotojai iš­va­žiuos į gat­ves ir kie­mus

Žali vairuotojai iš­va­žiuos į gat­ves ir kie­mus

Nuo rug­sė­jo 1 die­nos įsi­ga­lio­ja nau­ja leng­vų­jų au­to­mo­bi­lių (B ka­te­go­ri­jos) eg­za­mi­na­vi­mo tvar­ka. Nuo ta­da pra­de­dan­čių­jų vai­ruo­to­jų įgū­džiai bus tik­ri­na­mi tik rea­lia­me eis­me, o ne, kaip šiuo me­tu, ir pra­ti­mų aikš­te­lė­je.

Ši ži­nia vi­suo­me­nė­je su­kė­lė dis­ku­si­jų: ko­kios grės­mės ty­kos, jei eg­za­mi­nuo­ja­ma­jam teks už­duo­tis tvar­kin­gai pa­sta­ty­ti „Re­git­ros“ au­to­mo­bi­lį ne tarp dvie­jų gai­re­lių, kaip da­bar, o tarp dvie­jų pra­ban­gių mer­se­de­sų?

Edi­ta KARK­LE­LIE­NĖ

edita@skrastas.lt

Eg­za­mi­nas – rea­lia­me eis­me

Įsa­ky­mą lie­pos pa­bai­go­je pa­si­ra­šęs vi­daus rei­ka­lų mi­nist­ras Ei­mu­tis Mi­siū­nas ak­cen­tuo­ja, kad vai­ra­vi­mo pra­kti­kos eg­za­mi­no „Re­git­ro­je“ nau­jo­vė leis bū­si­miems vai­ruo­to­jams pa­de­monst­ruo­ti tin­ka­mų spren­di­mų priė­mi­mo ge­bė­ji­mus bei ska­tins vai­ra­vi­mo inst­ruk­to­rius dė­me­sį mo­ky­mo pro­ce­so me­tu su­telk­ti ne tik į trans­por­to prie­mo­nės val­dy­mo įgū­džių meist­riš­ku­mo mo­ky­mą, bet ir į pa­vo­jų ke­ly­je at­pa­ži­ni­mą, ryž­tin­go ir at­sa­kin­go el­ge­sio svar­bą ir jo ug­dy­mą.

„To­kia sis­te­ma vei­kia dau­ge­ly­je ES ša­lių. Įve­dant ten nau­jo­ves bai­min­ta­si, kad su­ma­žės iš­lai­ky­mo pro­cen­tas, ta­čiau to­kių ten­den­ci­jų ne­pas­te­bė­ta. Ti­kiuo­si, kad pa­kei­ti­mas pri­si­dės prie sau­ges­nio eis­mo ir ypač ne­pa­ty­ru­sių vai­ruo­to­jų at­sa­kin­go vai­ra­vi­mo“, – tei­gė vi­daus rei­ka­lų mi­nist­ras.

Sunk­ve­ži­mių, mo­to­cik­lų, leng­vų­jų au­to­mo­bi­lių su prie­ka­ba ir ki­tų ti­pų trans­por­to prie­mo­nių spe­cia­lių­jų va­žia­vi­mo ma­nev­rų at­li­ki­mo eg­za­mi­nai ir to­liau vyks „Re­git­ros“ aikš­te­lė­se.

Ne­ra­mu dėl sau­gu­mo

Ži­nios apie šiuo me­tu aikš­te­lė­je vyk­do­mos pra­kti­nio vai­ra­vi­mo eg­za­mi­no da­lies per­kė­li­mą į gat­vę pa­pik­tin­ta „Šiau­lių kraš­to“ skai­ty­to­ja iš­sa­kė sa­vo, pa­ty­ru­sios vai­ruo­to­jos, nuo­mo­nę.

Mo­ters žo­džiais, stre­so dėl eg­za­mi­no pa­gau­tas pra­de­dan­ty­sis, ga­vęs nu­ro­dy­mą pa­sta­ty­ti sa­vo au­to­mo­bi­lį ne­di­de­lia­me lais­va­me plo­te ga­li tie­siog ne­su­ge­bė­ti to pa­da­ry­ti ar net ap­ga­din­ti gre­ta sto­vin­tį au­to­mo­bi­lį.

Šiau­lie­tės nuo­mo­ne, anks­tes­nė tvar­ka, kuo­met pra­de­dan­čių­jų pra­kti­nės ži­nios bu­vo tik­ri­na­mos pir­miau­siai aikš­te­lė­je, bu­vo idea­li: eg­za­mi­nuo­to­jui iš kar­to bū­da­vo aiš­ku, mo­ka žmo­gus vai­ruo­ti ar ne.

Vai­ruo­to­ja įsi­ti­ki­nu­si, kad užuo­t at­sa­ko­my­bę už­kro­vus ant eg­za­mi­nuo­ja­mų­jų pe­čių, dau­giau dė­me­sio rei­kė­tų skir­ti vai­ra­vi­mo mo­kyk­lų mo­ky­mo pro­gra­mų to­bu­li­ni­mui.

„Ke­liuo­se trūks­ta vai­ra­vi­mo kul­tū­ros, da­ro­mi pa­žei­di­mai: le­kia, len­kia, ne­ro­do po­sū­kio, pa­žei­džia ele­men­ta­riau­sius rei­ka­la­vi­mus. Ar ne tų da­ly­kų iš­gy­ven­di­ni­mui vai­ra­vi­mo mo­kyk­los tu­rė­tų skir­ti dau­giau dė­me­sio?“, – sa­kė šiau­lie­tė.

Kuo dau­giau pra­kti­kos

Šiau­lių I. Jag­mi­no vai­ra­vi­mo mo­kyk­los di­rek­to­rius Ir­man­tas Jag­mi­nas su­tin­ka, kad kai ku­rių vai­ruo­to­jų vai­ra­vi­mo ko­ky­bė nė­ra aukš­to ly­gio. Tai to­dėl, kad trūks­ta vai­ra­vi­mo pa­tir­ties – juk šiuo me­tu ga­lio­jan­čios pra­kti­nio vai­ra­vi­mo mo­ky­mo pro­gra­mos di­de­lę da­lį uži­ma mo­ky­ma­sis tik aikš­te­lė­se.

„Žiū­rėk, mo­ki­nys, aikš­te­lė­je iš­va­ži­nė­jęs vi­są mo­ky­mo pro­ce­se nu­ma­ty­tą lai­ką, iš­va­žiuo­ja į mies­tą ir ab­so­liu­čiai ne­ga­li pri­tai­ky­ti par­ka­vi­mo­si, ap­si­su­ki­mo ži­nių. Va­di­na­si, moks­las yra nu­li­nis“, – sa­kė I. Jag­mi­nas.

Jo nuo­mo­ne, tik kuo di­des­nis mo­ky­mo va­lan­dų skai­čius rea­lia­me eis­me pa­ge­rin­tų ne tik vai­ra­vi­mo kul­tū­rą, bet ir ko­ky­bę.

„Lie­tu­va me­tai iš me­tų sie­kia su­ma­žin­ti žu­vu­sių­jų skai­čių. Ta­čiau di­de­lė vai­ra­vi­mo mo­ky­mų da­lis kaž­ko­dėl ski­ria­ma au­to­mo­bi­lio vai­ra­vi­mui ne gat­vė­se, kur žūs­ta žmo­nės, o aikš­te­lė­se – kur bū­si­mas vai­ruo­to­jas mo­ko­mas pa­si­sta­ty­ti au­to­mo­bi­lį. Ma­nau, prio­ri­te­tai ne tie. Ak­cen­tuo­ja­me tur­tą, bet ne žmo­gų“, – sa­kė I. Jag­mi­nas.

Va­do­vui kol kas sun­ku pa­sa­ky­ti, ar vai­ra­vi­mo mo­ky­mo ir eg­za­mi­na­vi­mo per­kė­li­mas tik į gat­vę ne­tu­rės įta­kos eg­za­mi­nų iš­lai­ko­mu­mui.

„Aiš­ku, at­si­ras in­terp­re­ta­ci­jų, nes kai yra pa­sta­ty­tos gai­re­lės, li­ni­jos nu­brai­žy­tos, ne ka­žin ką ir in­terp­re­tuo­si. Rea­lia­me eis­me juk ir ne­nu­ma­ty­tų si­tua­ci­jų ga­li pa­si­tai­ky­ti“, – tei­gė pa­šne­ko­vas.

Mi­nis­te­ri­joms de­rė­tų su­si­tar­ti

P. Kriš­čiū­no vai­ruo­to­jų ruo­ši­mo įmo­nės sa­vi­nin­ko Pet­ro Kriš­čiū­no nuo­mo­ne, pra­ti­mų aikš­te­lė­je at­si­sa­ky­mas vai­ruo­to­jų eg­za­mi­na­vi­mo me­tu yra tei­gia­mas žings­nis.

„Ta­čiau yra vie­nas niuan­sas. Mo­ki­niai yra mo­ko­mi pa­gal Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­jos pro­gra­mą, ku­rio­je yra pri­va­lo­mas mo­ky­mas aikš­te­lė­je. Tai yra – kuo dau­giau „šli­fuo­ti“ ir lai­ko skir­ti pra­ti­mams vai­ra­vi­mo aikš­te­lė­je, ku­rie bus at­lie­ka­mi fil­muo­ja­mo mo­kyk­li­nio eg­za­mi­no me­tu. Tuo tar­pu „Re­git­ros“ eg­za­mi­nas bus lai­ko­mas pa­gal Vi­daus rei­ka­lų mi­nist­ro įsa­ky­mą par­ka­vi­mo įgū­džius de­monst­ruo­jant rea­lio­se eis­mo si­tua­ci­jo­se“, – sa­kė P. Kriš­čiū­nas.

Anot jo, bū­tų tei­sin­ga, jei „Re­git­ra“ ir Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­ja priim­tų bend­rą su­si­ta­ri­mą dėl vie­nin­gos vai­ruo­to­jų eg­za­mi­na­vi­mo tvar­kos.

P. Kriš­čiū­nas, pa­si­kei­tus vai­ruo­to­jų eg­za­mi­na­vi­mo tvar­kai „Re­git­ro­je“, ti­ki­si nau­jų spren­di­mų iš Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­jos, kei­čiant bū­si­mų vai­ruo­to­jų mo­ky­mo me­to­di­ką.

Iš­va­žiuos tik tu­rė­da­mi įgū­džių

Jo­li­tos Pau­laus­kie­nės, Šiau­lių dar­bo rin­kos mo­ky­mo cent­ro (DRMC) vai­ruo­to­jų mo­ky­mo sky­riaus va­do­vės, nuo­mo­ne, nau­jo­ji eg­za­mi­na­vi­mo tvar­ka ne­tu­ri gąs­din­ti nei bū­si­mų vai­ruo­to­jų, nei jau vai­ruo­jan­čių.

„Į gat­ves, ke­lius rea­lio­mis eis­mo są­ly­go­mis mo­ki­nys iš­va­žiuo­ja iš­klau­sęs nu­sta­ty­tą teo­ri­jos mo­ky­mo kur­są ir tu­rin­tis pra­kti­nių vai­ra­vi­mo įgū­džių mo­ky­mo aikš­te­lė­je, – nu­ra­mi­no J. Pau­laus­kie­nė. – Tai­gi į gat­vę iš­va­žiuo­ja­ma tu­rint su­vo­ki­mą, kaip at­lik­ti vie­ną ar ki­tą ma­nev­rą.“

Pa­sak va­do­vės, kol kas nė­ra ži­no­ma tiks­li eg­za­mi­na­vi­mo tvar­ka. Iša­na­li­za­vus ją, inst­ruk­to­riai ruoš mo­ki­nį pra­kti­nio vai­ra­vi­mo eg­za­mi­nui pa­gal nau­jus rei­ka­la­vi­mus, kartu už­tik­rin­da­mi ir sau­gų vai­ra­vi­mą, ir ma­nev­rų at­li­ki­mą rea­lia­me eis­me.

Grės­mės ne­bus

Šiau­lių ap­skri­ties vy­riau­sio­jo po­li­ci­jos ko­mi­sa­ria­to lai­ki­no­jo va­do­vo Vin­co Ur­bo­na­vi­čiaus nuo­mo­ne, nei be­si­mo­ky­da­mi, nei jau eg­za­mi­nuo­ja­mi bū­si­mie­ji vai­ruo­to­jai jo­kios grės­mės eis­me ne­su­kels. Juo­lab kad ša­lia sė­di pro­fe­sio­na­lai, ku­rie už­tik­rins eis­mo sau­gu­mą.

„Ava­ri­jų, kad jas su­kel­tų be­si­mo­kan­tis vai­ruo­to­jas, pra­ktiš­kai ne­tu­ri­me. O štai ką tik ga­vu­sių vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mą su­ke­lia­mų in­ci­den­tų ke­liuo­se pa­si­tai­ko. At­si­pa­lai­duo­ja­ma, o gal trūks­ta pa­tir­ties?“ – svars­tė ko­mi­sa­ras.

Mo­ky­tis tu­ri bū­si­mi, o ne esa­mi vai­ruo­to­jai

VĮ „Re­git­ra“ ge­ne­ra­li­nio di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas Sau­lius ŠU­MI­NAS:

„Eg­za­mi­na­vi­mo per­kė­li­mo iš aikš­te­lės į rea­lų eis­mą es­mė pa­pras­ta: no­ri­me, kad žmo­nės au­to­mo­bi­lius sta­ty­ti gat­vė­je, kie­me, aikš­te­lė­je mo­ky­tų­si ne ta­da, kai jau tu­ri vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mą, o iki tol.

„Re­git­ros“ už­da­vi­nys – įsi­ti­kin­ti, ar bū­si­mas vai­ruo­to­jas su­ge­ba pa­rink­ti vie­tą sa­vo au­to­mo­bi­liui, ar mo­ka jį tei­sin­gai pa­sta­ty­ti. De­ja, da­bar pa­si­tai­ko ir taip, kad jei­gu mes ne­tik­ri­na­me, tai vai­ra­vi­mo mo­kyk­los ir ne­ski­ria tam dau­giau dė­me­sio.

Eg­za­mi­na­vi­mo tvar­kos pa­kei­ti­mas pa­di­dins at­sa­ko­my­bę vai­ra­vi­mo mo­kyk­loms iš­mo­ky­ti vai­ruo­to­ją. Aš tai mėgs­tu pa­ly­gin­ti su avia­ci­ja: jei pi­lo­tas mo­ka skrai­dy­ti, bet ne­mo­ka nu­tup­dy­ti lėk­tu­vo, tai koks jis pi­lo­tas? Taip da­bar pa­si­tai­ko ir eis­me: va­žiuo­ti mo­ka, bet kai sta­to au­to­mo­bi­lį kie­me, prie par­duo­tu­vės, vai­kų dar­že­lio, tik op...

Bai­mi­na­ma­si dėl eis­mo sau­gu­mo?

Fo­bi­jos, gal­vo­ju, iš pirš­to lauž­tos. Jei to­kia lo­gi­ka va­do­vau­tis, tai ma­ši­nas „mo­ko­mu­kai“ ar eg­za­mi­nuo­ja­mie­ji dau­žy­tų kiek­vie­ną die­ną – eis­me va­žiuo­ti juk yra dar sun­kiau ne­gu par­kuo­ti au­to­mo­bi­lį.

Ga­liu už­tik­rin­ti ne­ri­mau­jan­čius, jog nei inst­ruk­to­rius, nei eg­za­mi­nuo­to­jas ne­leis, kad, sta­ty­da­mas au­to­mo­bi­lį, bū­si­mas vai­ruo­to­jas ims ir kaž­kam įva­žiuos – tam yra ir pa­pil­do­mi įtai­sai.

2016 me­tais B ka­te­go­ri­jos vai­ra­vi­mo teo­ri­jos eg­za­mi­no iš­lai­ky­mo pro­cen­tas bu­vo 55,22 pro­cen­to, vai­ra­vi­mo pra­kti­kos – 40,89 pro­cen­to.

Per­nai „Re­git­ra“ priė­mė be­veik 119,5 tūks­tan­čio vai­ra­vi­mo teo­ri­jos ir per 133,1 tūks­tan­čio vai­ra­vi­mo pra­kti­kos eg­za­mi­nų.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Nuo rug­sė­jo 1 die­nos bū­si­muo­sius vai­ruo­to­jus ma­ty­si­me ne tik gat­vė­se, bet ir be­si­ri­kiuo­jan­čius mies­to sto­vė­ji­mo aikš­te­lė­se, pa­ke­lė­se. „Re­git­ros“ aikš­te­lė­je eg­za­mi­na­vi­mas ne­be­vyks.

Šiau­lių dar­bo rin­kos mo­ky­mo cent­ro vai­ruo­to­jų mo­ky­mo sky­riaus va­do­vės Jo­li­tos Pau­laus­kie­nės žo­džiais, mo­ki­niai į gat­ves iš­va­žiuo­ja tik įga­vę įgū­džių.

Šiau­lių ap­skri­ties po­li­ci­jos lai­ki­na­sis va­do­vas Vin­cas Ur­bo­na­vi­čius ma­no, kad nei da­bar, nei įsi­ga­lio­jus nau­jai eg­za­mi­na­vi­mo tvar­kai, in­ci­den­tų, ku­riuos su­kel­tų bū­si­mi vai­ruo­to­jai, gat­vė­se ne­bus.

„Res­pub­li­kos“ nuo­tr.

VĮ „Re­git­ra“ ge­ne­ra­li­nio di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas Sau­lius Šu­mi­nas įsi­ti­ki­nęs, kad nau­jo­ji vai­ruo­to­jų eg­za­mi­na­vi­mo tvar­ka pa­si­tar­naus vi­siems eis­mo da­ly­viams.