
Naujausios
Poetė tarp literatų (apie kontekstą)
Teisybės dėlei iš karto prisipažinsiu, kad rimtosios lietuvių poezijos kontekste jos kūrybos nematyčiau nei tarp, pavadinkime, pirmaeilių, nei tarp antraeilių tekstų. Tačiau svarbiausia, kad ši kūryba priklauso tam, atrodytų, gausiam, bet iš tikrųjų ne tokiam jau ir gausiam tekstų korpusui, kuris egzistuoja šiapus lietuviškojo poezijos meno – kaip meno – riboženklio. Anapus kurio – taip pat gausi, bet iš tikrųjų ne tokia jau ir neaprėpiama, kaip galėtume įsivaizduoti, eiliuotojų entuziastų, stropių, sąžiningų eiliakalių ir tiesiog įkyrių grafomanų raštija.
Eilėraščius J. Jovaišaitė kūrė tradiciniu būdu. Tradiciniu tiek prasmės, tematikos, tiek stiliaus, eilėdaros ir kitais požiūriais. Nors – kartais pasiduodavo improvizacijai, poetinei žaismei. Pavyzdžiui, kartu su Justinu Jurkaičiu parengdama knygą „Jonvabalių jungas“ (2001), charakterizuotiną kaip poetinio dialogo knyga, kurioje vienoda pirmoji kūrinio eilutė abiem autoriams suteikia impulsą elegantiškam ir truputį ironiškam, autoironiškam „pašnekesiui“ eilėraščiais-diptichais.
Šių metų pavasarį, pasitinkant J. Jovaišaitės devyniasdešimtmetį, buvo išleistas paskutinis, jeigu teisingai suskaičiavau, tryliktasis jos poezijos rinkinys „Lietaus akvarelės“ (Šiauliai: „Lucilijus“, 2019). Keista, kad į jį perkelti keliolika eilėraščių iš pernai irgi leidykloje „Lucilijus“ išėjusio poetės rinkinio „Kuparas, raižytas gėlėmis“. Tokie perkėlimai – neįprastà ir keistà poezijos leidybos praktika, taip pat neįprasta publikuoti knygą be turinio, kuriame būtų nurodytas kiekvieno kūrinio puslapis, ar vieną ir tą patį eilėraštį joje kartoti du sykius (eil. „Arba tu palieki…“, p. 11 ir 80; eil. „Rasos lašų skaidrume…“, p. 29 ir 88).
Nežiūrint leidybinių keistybių, šis rinkinys, be abejonės, nusipelno atidesnio poezija besidominčių šiauliečių, o gal ir ne tik šiauliečių dėmesio.
Prašymas, kurio pats prašantysis nepaiso (apie turinį)
Rinkinio eilėraštyje „Prašau gražiai sėdėti…“ iškyla vasaros sekmadienio šventės vaizdinys, kurį didžiąja dalimi reikėtų suprasti kaip apibendrintą apskritai šventės, bet kokios šventiškos akimirkos vaizdinį. Ir, kreipiantis į vidinį, sykiu ir į išorinį kūrinio adresatą, prašoma likti „čia ir dabar“, kitaip tariant, ramiai įsiklausyti, įsijausti, įsigyventi į šventišką esamąjį laiką, jokiu būdu nenuklystant mintimis „nei į buvusias dienas, / nei – tuo labiau – į rytdieną“ (p. 40).
Paradoksas, kad vienais svarbiausių knygos leitmotyvų tampa būtent klajonės „į buvusias dienas“, į jų atmintį, siekis išsiveržti iš melancholiškai ar filosofiškai, bet kone visuomet disharmoniškai, skausmingai nuteikiančio buvimo stingdančioje senatvės „čia ir dabar“ būsenoje. Taip minėtasis prašymas lieka adresuotas vien tik „kitiems“, pats prašantysis, t. y. knygos lyrinis pasakotojas jo nepaiso, jį akivaizdžiai ignoruoja, tam tikra prasme net dekonstruoja.
„Buvusios dienos“ – tiek individualaus, asmeninio pobūdžio, tiek bendrojo kultūrinio pobūdžio – rinkinyje santūriai, bet sistemingai poetizuojamos. Pirmųjų, asmeninių, aktualizuojama vaikystė, jaunystė, meilė, kurios, ypač paskutinioji, išsitęsia per metų metus, atkeliaudamos iki pat šiandienos: „Vaizdai / kadaise matyti, – / lyg paveikslai muziejuje – / keliauju nuo vieno prie kito – / veriu ant smilgos rasotas uogas / (taip kadaise Bubiuose vėrėme) / iš laiko laiką pavogus – / padovanoju sau / prisiminimų vėrinį“ (p. 61).
Oksimoroniškasis „iš laiko pavogtas laikas“ knygoje išbarstomas paskirais elegiškais atminties atsivėrimais, pavyzdžiui, kviečiančiais: pamatyti, kaip paukščiai pavasarį „atskrenda / į nukirstus medžius“, kurie tebeauga prisiminimuose (p. 41); klausti, kur gyvena jaunų dienų „saulučių meistras“ (p. 70); džiaugtis paprastu stebuklu – vaikystės kasdienybės džiaugsmais, „kai maža bėgiojau prie upės“ (p. 77) ir t. t. Dauguma tokių atsivėrimų tarnauja nuoširdžiam, nors ir beviltiškam siekiui „nusipurtyti senatvę“ (p. 8).
Bendrojo kultūrinio pobūdžio atmintys irgi siejamos su jaunyste, su šviesiu, šiek tiek romantizuotu „belaikiu laiku“, o išreiškiamos dažniausiai intertekstualiomis asociacijomis, pasitelkiant visuotinai atpažįstamus, archetipinius vardus. Ofelija, Solveiga, Orfėjas, Ana Karenina, Alisa, Mikalda, Rafaelis, Bachas, Čiurlionis, Sondeckis ir kiti garsūs vardai virsta raktais į antlaikišką pasaulį, panašiai, kaip vaikystės „varinis raktas ant komodos“ virsta ir auksiniu Buratino rakteliu, ir nenuskinta raktažole „prie kelio į svajonę ir mirtį“ (p. 70).
Kaip laiką perskrodžiantys, kartais gal net įveikiantys vaizduojami meilės išgyvenimai. Jie pristatomąjį rinkinį, tegul ir plona gija, susieja su 2009 m. išleista J. Jovaišaitės knyga „Meilės potvynis“.
Pensija – kasdienybės dimensija (apie formą)
„ir sena senutėlė sapnuoja savo pensiją – / […] / tokia kasdienybės dimensija“ – šmaikščiai įžvalgiai rimuojama eilėraštyje „Sproginėja spalvoti fejerverkai“ (p. 51), sykiu žaidžiant priebalsės „s“ aliteracija. Už išradingą rimavimą poetę prieš kelerius metus yra gyrusi literatūrologė Dalia Striogaitė. Ji dar rašė: „Ieškojimais paženklinta Janinos kūryba nėra vienalytė nei vienodai pavykusi. Tiesą sakant, ir negalėtų taip būti“ (str. „Janina – lyrikė ir eksperimentatorė“, 2013).
Rimas kaip ir kiti poetinės formos dalykai „Lietaus akvarelėse“ irgi nėra vienodai pavykę. Dažniausiai bendrą darnų poetinį skambesį gadina šabloniški poetizmai, tokie, kaip: kylanti „saulės ostija“ (p. 9), dainuojantis „paukščių choras“ (p. 32), medžiai, skubantys „nusimesti seną rūbą“ (p. 33), ar „lapai nukritę“, verkiantys po kojomis (p. 43). Pasitaiko vienas kitas estetiniu požiūriu kaip visuma visai silpnas tekstas. Pavyzdžiui, eilėraštis „Nuo akimirkos gimimo…“ (p. 87), kurį kiek gelbsti, bet neišgelbsti ironiška pabaiga, ar eilėraštis „Išmuša valanda…“ (p. 53), kurio negelbsti niekas.
J. Jovaišaitė yra pamėgusi ir neprastai įvaldžiusi „fragmentinę“ kompoziciją, kai kūrinio tekstas sunarstomas tarsi iš atskirų visomis prasmėmis junglių epizodėlių (eil. „Kelionė“, p. 5–6; „Visi stogai priklausė katinams…“, p. 56 ir kt.). Dėmesį pritraukia jos poetinis mąstymas apibendrintais sentenciškais vaizdiniais. Dažnos definicinio pobūdžio dvinarės metaforos: „Žmogus – gyvenimo artistas“ (p. 55), lyrinė pasakotoja – „budėtoja vienišoj stotelėj“ (p. 52). Jos kartais išplėtojamos per visą kūrinį: „esu budėtoja, / kuri išleidžia mylimuosius / į tolimą, tolimą kelionę, / […] /esu liūdna budėtoja, / labai, labai liūdna išlydėtoja“ (ten pat).
Poetinę ir prasminę rinkinio visumą puikiai galima iliustruoti paskutinėmis trimis finalinio jo eilėraščio eilutėmis: „tyli smuikai ir armonikos, ir būgnai – / šoka jáunos dienos / ašaros laše“ (p. 94). Ši baigiamoji metafora truputį sentimentali, tačiau nepraradusi turiningumo ir estetinės galios. Be to, ji taikliai išreiškia turbūt pačią svarbiausią, t. y. knygos autorei labiausiai rūpimą, ją labiausiai jaudinančią ir žeidžiančią žinią – žinią apie senatvės būties sunkybę, kurią „Lietaus akvarelėmis“ pirmiausia ir norima perduoti skaitytojui.
Poeto portretas (apie savivoką)
Poezijoje, literatūroje labai svarbus savivokos, autorefleksijos momentas. Jeigu yra aktualizuojamas, jis gali būti ir neišreikštas tiesiogiai, o išskaitomas vien iš potekstės ar kokių nors nežymių užuominų. Gali būti ir išryškintas, sureikšmintas – kaip kad pristatomoje knygoje.
J. Jovaišaitė renkasi tradicinę, šiek tiek deklaratyvią raišką, iš lyrinio pasakotojo pozicijos jo balsu reflektuodama apibendrintą romantinės sampratos poeto portretą. Kuris nesunkiai gali būti perskaitytas (ir tai nebus klaidingas perskaitymas) kaip savitas autoportretas. Nusitęsiantis nuo momento, kai tampama poetu, iki senatvės.
„Arba tu palieki, / arba palieka tave – / praradimais / būtis gyva – / reikia užleisti vietą – / iš to reikėjimo, / iš tų praradimų / gimsta poetai“ (p. 11). Poetai yra „žodžių rinkėjai“, „žodžių pažai“, ypač „žodžių alchemikai“ (p. 14), kadangi jie kaip alchemikai „tebekuria / savo lengvai sunkų filosofinį akmenį“ (p. 17). Žodžiai gali pasimesti ir jų teks ilgai ieškoti, bet tai nesvarbu, nes „poetai neišeina į pensiją“ (p. 23).
Šios eilutės – patikimas poetinis orientyras skaitysiantiems tiek „Lietaus akvareles“, tiek kitas Janinos Jovaišaitės knygas, tęsiančias lyrinės, romantinės, gerąja prasme konservatyvios lietuvių poezijos tradicijas.