Be investicijų ir eksporto vartojimas lėtės

Be investicijų ir eksporto vartojimas lėtės

Be in­ves­ti­ci­jų ir eks­por­to var­to­ji­mas lė­tės

Po­vi­las Stan­ke­vi­čius

DNB ana­li­ti­kas

Maž­me­ni­nės pre­ky­bos au­gi­mas 2016 me­tais pa­spar­tė­jo iki 7 pro­cen­tų. Van­giai au­gant eks­por­tui, o ES in­ves­ti­ci­joms vis dar ne­pa­sie­kiant rea­lios eko­no­mi­kos, vi­daus var­to­ji­mas bu­vo pa­grin­di­nis BVP au­gi­mo va­rik­lis. Vis dėl­to, at­skai­čia­vus pa­di­dė­ju­sius au­to­mo­bi­lių de­ga­lų par­da­vi­mus, maž­me­ni­nės pre­ky­bos apim­tys paau­go tik 4 pro­cen­tais, ar­ba 0,5 pro­cen­to ma­žiau nei 2015-ai­siais. Šiais me­tais lau­kia­ma ky­lan­čių ener­gi­jos kai­nų, ku­rios ga­li su­ma­žin­ti au­to­mo­bi­lių ku­ro pa­klau­są. Jei prie to pri­si­dės dar il­giau už­si­tę­sęs ES lė­šų skirs­ty­mas, o eks­por­to au­gi­mas iš­liks van­gus, vi­daus var­to­ji­mas ir maž­me­ni­nės pre­ky­bos re­zul­ta­tai ar­ti­muo­ju lai­ko­tar­piu ga­li su­pras­tė­ti.

Išau­gu­si ku­ro pa­klau­sa į prie­kį stū­mė maž­me­ni­nės pre­ky­bos apim­tis. Per­nai nu­kri­tu­sios naf­tos kai­nos at­pi­gi­no au­to­mo­bi­lių ku­rą. Su­ma­žė­jus kai­nai, gy­ven­to­jams daž­niau nau­do­jan­tis au­to­mo­bi­liais, gerokai išau­go ku­ro pa­klau­sa – de­ga­lų maž­me­ni­nė pre­ky­ba per me­tus išau­go be­veik 19 pro­c. Vis dėl­to po OPEC ša­lių su­si­ta­ri­mo ri­bo­ti naf­tos ga­vy­bą su­si­da­ro są­ly­gos naf­tai iš lė­to brang­ti. To­dėl šiais me­tais to­kio stip­raus de­ga­lų var­to­ji­mo – be­veik spar­čiau­siai au­gu­sio maž­me­ni­nės pre­ky­bos kom­po­nen­to – ti­kė­tis ne­be­ga­li­me. Pra­ra­du­si vie­ną grei­čiau­sių va­rik­lių maž­me­ni­nės pre­ky­bos apim­čių au­gi­mas taip pat ga­li su­lė­tė­ti.

Mais­to pre­ky­bos au­gi­mas per­nai su­lė­tė­jo iki 2,7 pro­cen­to. Spe­cia­li­zuo­to­se par­duo­tu­vė­se mais­to pre­kių bu­vo par­duo­ta 8,5 pro­cen­to ma­žiau, o ne spe­cia­li­zuo­tuo­se par­duo­tu­vė­se mais­to pre­ky­bos au­gi­mas iš­li­ko.

Gy­ven­to­jų pa­si­rin­ki­mas ap­si­pirk­ti ne to­se vie­to­se, ku­rio­se daž­niau­siai vy­rau­ja aukš­tes­nės ko­ky­bės, eko­lo­giš­ki, o kar­tu ir bran­ges­ni mais­to pro­duk­tai, ro­do ga­li­mai au­gan­tį pi­ni­gų tau­py­mo po­rei­kį.

Taip pat per me­tus su­lė­tė­jo IT pre­kių, laik­ro­džių, ju­ve­ly­ri­nių dir­bi­nių ir pa­na­šių pro­duk­tų par­da­vi­mai. DNB nuo­mo­ne, 2015 me­tais dėl pi­ges­nės ener­gi­jos išau­gu­sias dis­po­nuo­ja­mas pa­ja­mas Lie­tu­vos gy­ven­to­jai iš­lei­do aukš­tes­nės ko­ky­bės mais­tui bei IT ir te­le­ko­mu­ni­ka­ci­jų pre­kėms. Per­nai var­to­to­jams pa­si­rin­kus pirk­ti dau­giau de­ga­lų, daž­niau va­ži­nė­jant au­to­mo­bi­liais šių pre­kių pa­klau­sa at­slū­go.

At­me­tus ku­ro įta­ką su­lė­tė­jęs maž­me­ni­nės pre­ky­bos au­gi­mas pa­ro­do, kad vien var­to­ji­mas vie­nin­te­liu eko­no­mi­kos va­rik­liu am­ži­nai bū­ti ne­ga­li. Au­gan­čios in­ves­ti­ci­jos ir eks­por­tas pri­trau­kia į Lie­tu­vą dau­giau pi­ni­gų, di­di­na įmo­nių ir dar­buo­to­jų pa­ja­mas, ku­ria dar­bo vie­tas ir ge­ri­na var­to­to­jų bei vers­lo at­sto­vų lū­kes­čius. Vi­si šie veiks­niai ska­ti­na vi­daus var­to­ji­mo au­gi­mą.

Per­nai karš­ta dar­bo rin­ka, au­gan­tys at­ly­gi­ni­mai bei po­zi­ty­vi Lie­tu­vos gy­ven­to­jų nuo­tai­ka au­gi­no var­to­ji­mo apim­tis. Vis dėl­to, jei pa­klau­sa už­sie­nio rin­ko­se iš­liks van­gi, eks­por­tas ne­de­monst­ruos šuo­lių, o ES pi­ni­gai dar il­giau ne­pa­sieks rea­lios eko­no­mi­kos, vi­daus var­to­ji­mas ga­li pra­ras­ti pa­grei­tį.

EL­TA, „Šiau­lių kraš­to“ inf.