Nauji dažai automobilį ir puošia, ir apsaugo

Nauji dažai automobilį ir puošia, ir apsaugo

Nauji dažai automobilį ir puošia, ir apsaugo

Ar daug vairuotojų pasakytų, kad, renkantis automobilį, jo spalva nieko nereiškia? Vieni ieško blizgaus juodo, kitiems maloniau šviesesnės spalvos, o treti nori būti madingi ir svajoja apie vis populiarėjančius matinės spalvos "ruplėtukus".

Būtent tokia nelygaus paviršiaus matinė danga yra pastarųjų metų naujiena. 

Edita KARKLELIENĖ

edita@skrastas.lt

Madinga ir paprasta prižiūrėti

Šiaulių įmonės, užsiimančios poliuretaninės apsauginės dangos pritaikymu transporto ir kitose srityse, vadybininkas Genadijus juokauja, kad mikroautobusas, kurį pats vairuoja, bene labiausiai smalsuolių nuglostytas automobilis mieste.

Genadijus važinėja mikroautobusu, nupurkštu poliuretano dažais, dėl kurių automobilis atrodo tarsi ruplėtas ir akims suteikia minkštumo pojūtį, kurį norisi paliesti.

Prieš porą metų į Lietuvos rinką su nauja medžiaga atkeliavę šiauliečiai pataikė į dešimtuką: vairuotojai ruplėtą dangą pamėgo ne tik dėl neįprastos išvaizdos, bet ir dėl jos savybių.

Vienas iš privalumų, kad tokiais dažais padengtų automobilių priežiūra, tikina Genadijus, paprastesnė už tradiciniais dažais dažytų transporto priemonių.

Pasak pašnekovo, pakanka automobilį nuplauti aukšto slėgio vandens srove. Nereikia nei šampūno, nei su kempine šveisti, nereikia vaškuoti, poliruoti. Tik žiemą druskų dulkėmis apsinešusį paviršių retsykiais rekomenduotina nuplauti muiluotu vandeniu ir šepečiu.

Kadangi poliuretaninė danga nepralaidi nei orui, nei vandeniui, o užpurškimo metu ji sandariai ir tvirtai sukimba su paviršiumi, automobilio skarda apsaugoma ir nuo rūdžių.

Tokie dažai atsparesni įbrėžimams bei smūgiams – avarijos atveju, kai suknežinama skarda, poliuretano danga dėl savo elastingumo neretai nepažeidžiama, tad užtenka tik ištiesinti skardą.

Mieste, kuriame daug bordiūrų, tokia apsauginė danga saugo slenksčius, o pasistačius aikštelėje negresia durelių dangos pažeidimai, kai kito automobilio vairuotojas netyčia įremia savo dureles.

Stingsta akimirksniu

Pašnekovo žodžiais, dangos ruplėtumas atsiranda, nes ant paviršiaus išpurkšti dažai per kelias sekundes sustingsta, nespėję išsilyginti.

Purškiant, pasakoja Genadijus, sureaguoja du susijungiantys elementai – poliurėja (dervos) ir izocionatas (kietiklis). Abi šios medžiagos iki jų panaudojimo laikomos skirtingose talpyklose.

Prieš pat naudojimą specialia įranga jos pašildomos iki plius 65 laipsnių, sukeliamas spaudimas ir medžiagos termožarnomis atiteka į pistoleto kamerą, čia abi susijungia bei aukštu slėgiu išpurškiamos ant paviršiaus ir, prisilydžiusios prie jo, sustingsta.

Keliais sluoksniais ant automobilio „užauginama“ 1–1,2 milimetro storio danga, kuri savo savybių neprarastų net esant 40-ies laipsnių šalčio bei 160-ies laipsnių karščio temperatūros svyravimams.

Juoda spalva – racionaliausia

Kokios spalvos ruplėtosios dangos labiausiai mėgstamos?

Genadijus pirmiausia pamini juodą spalvą.

Jei užsakovas savo automobiliui pageidauja raudonos, mėlynos ar rudos, tuomet bespalvė medžiaga maišoma su reikiamu pigmentu.

Juodą spalvą Genadijus akcentuoja ne be reikalo – ji yra bazinė poliuretano dangos spalva. Jei avarijos atveju vis dėlto būtų pažeista juodos spalvos danga, pakaktų sulamdytą automobilio vietą nupurkšti iš naujo, ir problemos kaip nebūta.

Tuo tarpu nedidelė tikimybė, kad maišant dažus, pagamintus iš bespalvės medžiagos ir pigmento, pavyktų antrąkart gauti šimtu procentų tokį patį atspalvį.

Be to, dažai, pagaminti iš spalvos pigmento, gali pablukti dėl saulės ultravioletinių spindulių poveikio.

Visam automobiliui ir atskiroms dalims

Genadijus pataria įvertinti, kur ir kokiomis sąlygomis konkrečiu automobiliu važinėjama. Jei važinėjama ten, kur mašinos dažai dažnai nubraižomi (pavyzdžiui, medžioklėse, kai šakos remiasi į kėbulą ir juo slysta) ir, saugantis korozijos, ją tenka dažnai perdažyti, apsauginė poliuretano danga – kaip tik.

„Praktiška ir madinga dažyti tik atskiras automobilio detales – priekinį ar galinį buferį, arkas, slenksčius, – sako Šiaulių įmonės vadybininkas Genadijus. – Žodžiu, tas vietas, kurios labiausiai rūdija. Ir geriausia dažyti, kol skarda dar nesurūdijusi.“

„Nerekomenduoju purkšti automobilių, kurių vertė iki penkių tūkstančių litų, – sako specialistas. – Kam investuoti tiek, kiek kainuoja pats automobilis. Gal verčiau tuos pinigus investuoti į naujesnį automobilį?“

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

DAŽAI: Automobilių skarda, padengta poliuretano dažais, atsparesnė įbrėžimams ir smūgiams.

DANGA: Išpurkšta apsauginė danga išdžiūsta per kelias sekundes.

Asmen. nuotr.

DAŽAI: Apsauginiais poliuretano dažais „nuspalvintas“ automobilis ne tik prabangiai atrodo, bet ir apsaugomas nuo išorės poveikio.