Aukščiausias pasaulio perėjas įveikė motociklais

Aukščiausias pasaulio perėjas įveikė motociklais

Aukš­čiau­sias pa­sau­lio pe­rė­jas įvei­kė mo­to­cik­lais

Šiau­lie­čiai vers­li­nin­kas Vla­dis­la­vas Stan­kus ir gy­dy­to­jas Min­dau­gas Šat­kaus­kas va­sa­rą po Hi­ma­la­jus ke­lia­vo mo­to­cik­lais. „Ten yra pa­čios aukš­čiau­sios pa­sau­ly­je pe­rė­jos, ku­rias ga­li­ma per­va­žiuo­ti mo­to­ri­niu trans­por­tu“, – ke­lio­nės tiks­lą įvar­di­ja ke­liau­to­jai. Aukš­čiau­sią Khar­dung­los pe­rė­ją (5 602 met­rai) Šiau­lių mo­to­cik­li­nin­kų klu­bo „Morp­hi­num MCC“ na­riai įvei­kė du­kart.

Ži­vi­lė KA­VA­LIAUS­KAI­TĖ

zivile@skrastas.lt

Va­žia­vo še­šie­se

Mo­to­cik­li­nin­kai ke­lia­vo bir­že­lio 18–liepos 7 die­no­mis. Į In­di­ją iš­si­ruo­šė še­šie­se: trys šiau­lie­čiai, du vil­nie­čiai ir vie­nas kau­nie­tis.

V. Stan­kus ir M. Šat­kaus­kas Hi­ma­la­jų marš­ru­tu do­mė­jo­si jau dve­jus me­tus. In­for­ma­ci­ją pra­dė­jo kaup­ti nar­šy­da­mi in­ter­ne­te.

Ke­lio­nė mo­to­cik­li­nin­kus trau­kė ga­li­my­be įveik­ti aukš­čiau­sias pa­sau­ly­je pe­rė­jas, per­va­žiuo­ja­mas mo­to­ri­niu trans­por­tu. Aukš­čiau­sia yra Khar­dung­los (5 602 met­rai) pe­rė­ja.

Na­mų dar­bus at­lik­ti pa­dė­jo vil­nie­tis, tu­rin­tis drau­gų In­di­jo­je. „Tai ma­no sva­jo­nė, aš pa­ts ten no­riu va­žiuo­ti, vis­ką suor­ga­ni­zuo­siu!“ – at­skrie­jo ži­nia iš In­di­jos. Dar už ke­lių sa­vai­čių in­das pa­si­tei­ra­vo, ar lie­tu­viai nie­ko prieš, jei kar­tu va­žiuos dar 20–25 drau­gai? Te­gul va­žiuo­ja!

„Ga­lų ga­le va­žia­vo­me še­šie­se: ne­bu­vo nei jo, nei jo drau­gų. Bet jis, kaip vie­ti­nis, suor­ga­ni­za­vo ke­lio­nę 2,5 kar­to pi­giau. Be to, tu­rė­jo­me vi­sa­pu­siš­ką pa­ra­mą, nes šis žmo­gus – ke­lių uni­ver­si­te­tų val­dy­bos na­rys, In­di­jos pa­vel­do ins­ti­tu­to di­rek­to­rius vieš­bu­čiams ir tu­riz­mui“, – sa­ko M. Šat­kaus­kas.

Pa­žin­tį su In­di­ja lie­tu­viai pra­dė­jo eks­kur­si­ja De­ly­je bei vieš­na­ge Ag­ro­je, kur va­ka­rie­nia­vo in­dų šei­mo­je. Grį­žę į De­lį, anks­ti ry­tą au­to­bu­su pra­dė­jo 14 va­lan­dų tru­ku­sią ke­lio­nę į Ma­na­li. Ant mo­to­cik­lų sė­do kal­nuo­se.

Su­ti­ko lie­tu­vių

Mo­to­cik­li­nin­kai ke­lia­vo po au­to­no­mi­nį La­da­ko re­gio­ną In­di­jos šiau­rė­je.

Še­šių lie­tu­vių kom­pa­ni­ja In­di­jo­je ga­mi­na­mais ang­liš­kais „Royal En­field“ mo­to­cik­lais įvei­kė apie 1 800 ki­lo­met­rų.

Nuo­mo­tus mo­to­cik­lus ke­lio­nė­je te­ko keis­ti tris kar­tus. „Paaiš­kė­jo, kad iš Dža­mu-Kaš­my­ro re­gio­no į La­da­ką ne­ga­li­ma įva­žiuo­ti Dža­mu-Kaš­my­re nuo­mo­tais mo­to­cik­lais! Mo­to­cik­lis­tų klu­bai tar­pu­sa­vy­je kon­ku­ruo­ja. La­da­kie­čių nuo­mo­ne, vi­si mo­to­cik­lus tu­ri nuo­mo­ti pas juos“, – sa­ko M. Šat­kaus­kas.

La­da­kas lai­ko­mas ypa­tin­ga vie­ta, iš ten iš­te­ka In­das, Gan­gas. Do­mi­nuo­jan­ti re­li­gi­ja re­gio­ne – bu­diz­mas.

La­da­ke še­šis mė­ne­sius tę­sia­si va­sa­ra, še­šis žie­ma. Tuo­met lie­ka vie­nin­te­lis su­si­sie­ki­mas – lėk­tu­vu.

La­da­ko re­gio­no sos­ti­nė Le­chas įsi­kū­ru­si 3,5 ki­lo­met­ro virš jū­ros ly­gio. Čia ke­liau­to­jai bu­vo ap­si­sto­ję ke­lioms die­noms. Le­che ma­tė lie­tu­vius, ke­lia­vu­sius po Hi­ma­la­jus dži­pais. O ke­lio­nės pa­bai­go­je lau­kė ne­ti­kė­tu­mas: La­da­ko re­gio­no sos­ti­nės ser­vi­se su­ti­ko dai­ni­nin­ką Vai­dą Bau­mi­lą, taip pat su kom­pa­ni­ja ke­lia­vu­sį mo­to­cik­lais.

Ke­liau­jan­čių mo­to­cik­lais Hi­ma­la­juo­se ne­trūks­ta. Bet dau­giau­siai va­ži­nė­ja ne tu­ris­tai, o pa­tys in­dai.

Iš­ban­dy­mai oru ir ke­liais

La­da­ko re­gio­nas, sa­ko V. Stan­kus, ke­liau­to­jams itin įdo­mus, nes ga­li­ma pa­tir­ti pū­gą, smė­lio aud­rą, iš­ban­dy­ti be­ke­les, nu­plau­tus ke­lius.

De­ly­je ke­pi­no 40 laips­nių karš­tis, o kal­nuo­se te­ko va­žiuo­ti ir iš­kas­tais snie­go tu­ne­liais.

„Pa­tys in­dai į kal­nus at­vyks­ta pa­čiu­pi­nė­ti snie­go. Ne­bu­vo­me ma­tę to­kio ser­vi­so: sli­di­nė­ji­mo kom­bi­ne­zo­nų nuo­ma! Iš­si­nuo­mo­ję kom­bi­ne­zo­nus, li­pa, var­to­si ant snie­go“, – sa­ko M. Šat­kaus­kas.

Ko­man­dos ka­pi­to­nas M. Šat­kaus­kas ke­lio­nė­je vi­suo­met pa­brėž­da­vo: pir­miau­sia – sau­gu­mas.

„Kuo aukš­čiau ky­li į kal­nus, tuo ke­lias pra­stė­ja. Snie­gas tirps­ta, ly­ja, bė­ga van­duo, plau­na ak­me­nis. Ke­lias, ku­riuo va­žia­vo­me pir­mą die­ną, po ke­lių die­nų bu­vo nu­plau­tas.“

Di­des­nių ir ma­žes­nių pe­rė­jų ke­liau­to­jai įvei­kė ne vie­ną, o aukš­čiau­sią­ją – net du kar­tus. Pir­mą kar­tą pra­va­žia­vo ge­ru oru. Per­nak­vo­jo slė­ny­je. Ry­tą paaiš­kė­jo, kad til­tus nu­ne­šė upės, tad te­ko su­ktis at­gal. Oras kar­di­na­liai pa­si­kei­tė, sni­go.

Grįž­tant per pe­rė­ją, pa­ty­rė ekst­re­ma­lų nuo­ty­kį: vie­no iš ke­liau­to­jų mo­to­cik­lo ga­li­nis ra­tas nu­sly­do į tar­pek­lį. At­sis­vei­kin­ti su trans­por­to prie­mo­ne ne­te­ko – pa­vy­ko grą­žin­ti į ke­lią.

Ke­ly­je pa­si­tai­kė ir as­fal­to at­kar­pų. V. Stan­kus vie­no­je iš jų pa­sie­kė grei­čio re­kor­dą: va­žiuo­jant į pa­kal­nę spi­do­met­ro ro­dyk­lė už­stri­go ties 115.

Lau­žas Jo­nui

Kal­nuo­se ke­le­tą nak­tų mo­to­cik­li­nin­kai mie­go­jo sta­cio­na­rio­se pa­la­pi­nė­se. Jos įreng­tos kaip vieš­bu­čiai, yra ir lo­vos, ir tua­le­tai. Vie­no­je iš pa­la­pi­nių bu­vo su­dė­ti net ra­dia­to­riai.

Pas­ku­ti­nę nak­tį nak­vo­jo 4,7 ki­lo­met­ro aukš­ty­je. „Vos neuž­du­so­me dėl oro trū­ku­mo. Tik ry­te mums pa­sa­kė, kad per­nai per pu­sę me­tų už­du­so 60 žmo­nių. Ge­rai, kad ne­ži­no­jo­me. Bū­tu­me po vie­ną bu­dė­ję, ža­di­nę“, – lai­min­gai pa­si­bai­gu­sį nuo­ty­kį su šyp­se­na pri­si­me­na V. Stan­kus.

Ke­liau­to­jai nak­vy­nės vie­to­se gau­da­vo pus­ry­čius ir va­ka­rie­nę. Mais­tas lie­tu­vių sko­niui bu­vo la­bai ašt­rus ir vie­no­das: ry­žiai, viš­tie­na. Ra­ga­vo ir tra­di­ci­nių vir­ti­nių su ož­kie­na – mo­mo. Vi­si pa­tie­ka­lai gau­siai ska­ni­na­mi ka­riu.

Mo­to­cik­li­nin­kai su­ko gal­vą, koks bus pie­tų pa­tie­ka­las kal­nų res­to­ra­ne, va­di­na­mas „Mag­gi“. Pa­si­ro­do, sriu­ba pa­ke­ly­je! „5,4 ki­lo­met­ro aukš­ty­je esan­čia­me res­to­ra­ne ga­li gau­ti už­pi­la­mos sriu­bos ir ar­ba­tos“, – juo­kia­si ke­liau­to­jai.

Ke­lio­nė­je lie­tu­vius ly­dė­jo vie­ti­nis gi­das ir me­cha­ni­kas. Gi­das, džiau­gia­si šiau­lie­čiai, la­bai sten­gė­si ir pil­dė vi­sus pa­gei­da­vi­mus.

Ke­liau­to­jų gru­pė­je bu­vo Jo­nas. O ko­kios Jo­ni­nės be lau­žo? Iš­ki­lo pro­ble­ma, kur gau­ti mal­kų, nes ap­link kem­pin­gą neau­ga nei krū­mai, nei me­džiai. „Bus!“ – nu­ra­mi­no gi­das. Ir ne­tru­kus ke­liau­to­jai pa­ma­tė iš kal­nų pa­rei­nan­tį žmo­gų su ža­bų krū­va.

Jo­ni­nių lau­žas de­gė tik tol, kol bu­vo pi­la­mas ži­ba­las: 4,5 ki­lo­met­ro aukš­ty­je ug­niai įsi­deg­ti trū­ko de­guo­nies.

Ty­los įspū­dis

„Kraš­tas mi­li­ta­ri­zuo­tas, daug ka­riš­kių, ka­ri­nių ba­zių. Pos­tas prie po­sto, daž­na do­ku­men­tų pa­tik­ra, – pa­sa­ko­ja M. Šat­kaus­kas. – Be­ke­le nu­va­žia­vo­me 30–40 ki­lo­met­rų, o ten – pa­sie­nie­čiai, til­tas į Ti­be­tą. Sa­ko, čia už­sie­nie­čiams ne­ga­li­ma! Gal­vo­jo­me, ge­ruo­ju ne­si­baigs, iš­lau­kė­me 1,5–2 va­lan­das. Mus ly­dė­jęs gi­das pri­siskam­bi­no kaž­ko­kiam ge­ne­ro­lui De­ly­je, šis pa­skam­bi­no į po­stą. Ga­liau­siai iš­lei­do.“

Ke­liau­to­jams prieš akis at­si­ver­da­vo vis ki­tas gam­to­vaiz­dis: kal­nai, slė­niai, tar­pek­liai, upės.

Di­de­lį įspū­dį pa­li­ko 4,5 ki­lo­met­ro aukš­ty­je telk­šan­tis Pan­gon­go eže­ras, jo van­duo skaid­ru­tė­lis, le­di­nis, sū­rus ir be gy­vy­bės. Da­lis eže­ro yra Ki­ni­jos te­ri­to­ri­jo­je.

Šiau­lie­čiai dė­lio­ja ke­lio­nės aki­mir­kas: skir­tin­gų vie­tų ir pa­ty­ri­mų. Lau­ki­niai mus­tan­gai. Tar­si iš nie­kur 4,5 ki­lo­met­ro aukš­ty­je at­si­ra­du­sios mez­gan­čios mo­te­rys. Vė­jy­je plaz­dan­čios vė­lia­vė­lės su mal­do­mis – bu­dis­tai ti­ki, kad vė­jas mal­das iš­ne­šio­ja po kal­nus.

Di­džiau­sią įspū­dį M. Šat­kaus­kui kal­nuo­se pa­li­ko ty­la: „Iš­jun­gi va­rik­lį, ir spen­gia ty­la, jo­kio gar­so. Nie­kur to­kios ty­los ne­su gir­dė­jęs.“

Nuo trau­mų neiš­si­su­ko

Su­dė­tin­go­je ke­lio­nė­je nė vie­nas mo­to­cik­li­nin­kas neiš­ven­gė griu­vi­mo. M. Šat­kaus­kas trau­mą pa­ty­rė jau tre­čią ke­lio­nės die­ną. Kad lū­žo pė­da ir al­kū­nė, su­ži­no­jo tik na­muo­se.

„Sa­kiau, ne­rei­kia dak­ta­ro, dar ką nors pa­ma­tys, baig­sis man ke­lio­nė. Skau­dė­jo, bet va­žia­vau“, – šyp­so­si chi­rur­gu dir­ban­tis šiau­lie­tis.

Ar ki­ti bend­ra­ke­lei­viai ne­pa­ty­rė lū­žių? „Dau­giau nie­kas ne­pri­si­pa­ži­no“, – juo­kia­si.

Ke­lio­nę mo­to­cik­li­nin­kai bai­gė grį­žę į De­lį. Čia drau­gai in­dai pa­kvie­tė žiū­rė­ti kri­ke­to var­žy­bų. In­dai yra pa­mi­šę dėl kri­ke­to, o rung­ty­nės su am­ži­nu var­žo­vu ir prie­šu Pa­kis­ta­nu – ypa­tin­gos.

„Tai­syk­lių ne­sup­ra­to­me, jie šau­kė, mes ir­gi šau­kė­me. Kuo to­liau, tuo ma­žiau jie šau­kė, su­pra­to­me, kad blo­gai“, – juo­kia­si M. Šat­kaus­kas.

De­ly­je lie­tu­viai lan­kė­si lie­pos 6 die­ną, tad ne­pa­mir­šo pa­mi­nė­ti ir Min­dau­go ka­rū­na­vi­mo die­nos. Va­žiuo­da­mi „tuk­tu­ku“ vie­tos lai­ku 23 va­lan­dą 30 mi­nu­čių (Lie­tu­vos lai­ku 21 va­lan­dą) pliau­piant lie­tui gie­do­jo Lie­tu­vos him­ną.

Jun­gia po­mė­gis

V. Stan­kus ir M. Šat­kaus­kas – pa­ty­rę mo­to­cik­li­nin­kai, pri­klau­so Šiau­lių mo­to­cik­li­nin­kų klu­bui „Morp­hi­num MCC“. Abie­jų ga­ra­žuo­se sto­vi „Har­ley Da­vid­son“. Per se­zo­ną mo­to­cik­lais nu­va­žiuo­ja 10–12 tūks­tan­čių ki­lo­met­rų.

Mo­to­cik­lais yra iš­va­ži­nė­ję Švei­ca­ri­jos, Aust­ri­jos, Ita­li­jos Al­pes, Kor­si­ką, mo­to­cik­lais ke­lia­vo ir po Skan­di­na­vi­ją. Bet ke­lio­nė In­di­jo­je bu­vo ekst­re­ma­liau­sia.

Kai įspū­džiai su­si­gu­lė­jo, šiau­lie­čiams vėl kilo min­tis: Hi­ma­la­jai – di­de­li, yra ir dau­giau marš­ru­tų, ku­riais no­rė­tų­si pa­si­va­ži­nė­ti. M. Šat­kaus­kas svars­to, kad bū­tų įdo­mu pa­ma­ty­ti Ne­pa­lą, Bu­ta­ną, pie­ti­nius Hi­ma­la­jus.

Koks pri­va­lu­mas ke­liau­ti mo­to­cik­lu? „Jau­ti vė­ją, ke­lią, kva­pus“, – sa­ko V. Stan­kus.

„Jau­ti lais­vę“, – pa­pil­do M. Šat­kaus­kas.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Šiau­lie­čiai vers­li­nin­kas Vla­dis­la­vas Stan­kus (kai­rė­je) ir gy­dy­to­jas Min­dau­gas Šat­kaus­kas va­sa­rą po au­to­no­mi­nį La­da­ko re­gio­ną In­di­jos šiau­rė­je ke­lia­vo mo­to­cik­lais, įvei­kė apie 1 800 ki­lo­met­rų.

As­me­ni­nės nuo­tr.

Ke­lias tarp Ma­na­li ir Le­cho.

Vie­na iš dau­ge­lio kliū­čių, ku­rias te­ko įveik­ti mo­to­cik­li­nin­kams.

hiLe­chas – La­da­ko sos­ti­nė.

Puoš­nūs šo­kė­jų kos­tiu­mai.

Khar­dung­la – aukš­čiau­sia pe­rė­ja pa­sau­ly­je (5 602 met­rai), įvei­kia­ma mo­to­ri­niu trans­por­tu.

Snie­guo­ta Khar­dung­la pe­rė­ja.

Nub­ra slė­nis.

Bu­dis­tų pa­mal­do­se.

Vė­lia­vė­lės su mal­dų teks­tais.

Pan­gon­go eže­ras.

La­da­ko re­gio­no sos­ti­nė­je Le­che su­tik­ti tau­tie­čiai, taip pat ke­liau­jan­tys mo­to­cik­lais. Cent­re – dai­ni­nin­kas Vai­das Bau­mi­la.