
Naujausios
Dylančių kaimų ruduonuo
Dalia BYČIENĖ
Marijampolietis gydytojas ir keliautojas Vladas Greičius dažnai išsiruošia į keliones per Lietuvą. Pastaruoju metu jo žvilgsnis krypsta į nykstančius Lietuvos kaimus ir bažnytkaimius, akmenis, piliakalnius ir paminklus. Ne tuos, kurie yra dar saugomi, o tuos, kurie patys savyje saugo baigiančius išsitrinti vardus. Šiemet prieš Vėlines medikas su fotoaparatu patraukė per savo gimtojo krašto, Šiaulių apskrities, kaimus ir bažnytkaimius.
Vladas Greičius. Asmeninio archyvo nuotr.
- Kuo jie taip traukia? – teiravomės Vlado GREIČIAUS.
- Tai yra labai skaudi tema. Sunku suvokti, kaip viskas taip greitai nyksta ir tuštėja, tampa nebereikalinga. Žiemgalos bažnytkaimiai – mano vaikystės nostalgija. Apie juos girdėjau iš mamos. Ne tokius, kokie jie yra dabar, o gyvus, pilnus gyventojų. Mus supa internetinė erdvė, miestuose greitas gyvenimo tempas. O bažnytkaimiuose yra savas ritmas, ten žmonės kalba tarmiškai. Man įdomūs tarpukario ženklai. Arba dar senesni. Sovietmečio standartiniai kolūkiniai trobesiai neįdomūs, panašūs vienas į kitą. Bažnytkaimių centras – bažnyčios, jų niekas dar nedrįsta griauti. Dar kokie paminklai – istoriniai ar religiniai. Nors ir apšepę, bet išlaikę laisvės, tikėjimo dvasią. Ruduo žvilgsniui į Lietuvą palankus – medžių auksas ir varis, pro retesnius lapus lengviau matyti bažnyčios, susiorientuoti, kur eiti, važiuoti. Ir viskas yra taip, kaip yra – nepagražintai.
- Žvilgsnį į Šiupylių bažnytkaimį pavadinai „Lėtesnis laikas“. Tai ekspromtas ar kita prasmė?
- Dokumentus apie bet kurį bažnytkaimį vadinu ekspromtu, pirminiu įspūdžiu. Jis yra tiksliausias. Kaip atrodo peržiūrint nuotraukas. Šiupyliai – kaimas už 9 kilometrų nuo plento ir Gruzdžių. Ten asfaltuotas kelias baigiasi. Ten laikas tikrai lėčiau teka. Miestelyje vidurdienį parduotuvę ramsto būrelis vyrų. Neturiu ko jų paklausti. Miestelio gale yra paminklas satyrinių apsakymų, humoreskų autoriui dramaturgui Augustinui Griciui. Sovietmečio paminklas atrodo keistokai, tarsi pasimetęs laike. A.Gricius buvo linksmas, tai ir jo paminklėlis linksmokai atrodo. Aišku, kad jis įdomus tik užklydusiam iš toliau. Ryškiu mėliu šviečia paminklas Pavasarininkams. Pagalvoji, kaip jis išliko ir kam šiandien įdomi jo istorija.
- Kruopių, Šakynos kaimelių įžymybės dabar tik – bažnyčios, išsiskiriančios savo istorija ir architektūra. Kuo jos traukia?
- Šakynoje viešose erdvėse yra visokių įdomybių. Bažnyčia ten ypač graži. Panaši į latviškas kirches. Miestelyje užtikau dviračiams stovą iš grėbiamosios padarytą, miestelio centre didelį kaimišką „katilą“ su gėlėmis, bibliotekėlę ant stovo, girnapusių, namą išgriuvusia siena, šventoriuje koplytėlė keistos formos su langais. Vadinasi, žmonės čia turi minčių, kuria. Keistoki miestelio elementai išduoda jo savitumą. Man įdomiau tokį aplankyti, negu kitą – išliaupsintą ir turistų numintą. Bažnyčios, tokios, kaip Kruopiuose, niekur nebuvau matęs.
- Griūva ne tik pokarį atstatyti namai, griūva ir dvarai. Nuostabus Gruzdžių dvaro kompleksas visas „laiko rankose“? Kokias mintis tai sukelia?
- Gruzdžių dvare net nustėrau – kaip čia gražu (buvo) ir kad dar laiku užsukau, kol nesugriuvo. O sugrius tikrai. Bus tik plytų krūvos ir šabakštynai. Gražios fermos, man gražiausios Lietuvoje. Gal gyvuliams buvo smagiau būti gražiam tvarte?
- Koks apskritai įspūdis, keliaujant per Lietuvos kaimus?
- Slogus. Grįžęs iš kelionės ilgai negali atsitokėti. Ką pasakytų mūsų tėvai, matydami visa tai? Anksčiau būdavo daug žmonių kaimuose. Kalbą, kultūrą, religiją, tradicijas turėjo kaimas. Dabar daug sodybų negyvenamų. Šiaurės Lietuvoje, Joniškio rajone yra kaimas Rukuižiai. Ten gimiau. Per Jonines lipdavau į ąžuolą skinti šakų Jonų vainikams. Tarpukariu mano kaimas klestėjo, buvo stiprūs ūkininkai, statė naujus trobesius. Pergyveno karą, pokarį. Žmonės išlaikė 1 ar 2-3 karves (daugiau negu 1 buvo nelegalu, bet kaimynai sugebėjo).
Arklį turėjo paštininkė, kurį skolindavo kaimynams prie darbų. Bet kaimas buvo gyvas, jame vyko šventės, skambėjo dainos. Melioracija buvo masinė, sodybos ir vienkiemiai nyko vienas po kito. Mano tėvai buvo įsikibę į tėviškės žemę ir į praeitį. Rukuižių kaimas, aštuonmetė mokykla, kur mokytojavo tėvas, turėjo būti panaikinti. Oficialiai pavadinimo jau nebebuvo sąrašuose. Tėvai atkovojo pirma mokyklą, po to – kaimą, du kaimynai pasistatė namus, kiti nebeišsikėlė. Dar iškovojo autobuso maršrutą pro kaimą tris kartus per dieną. Autobusas seniai nebeatvažiuoja, mokyklos nebėra. Žmonių neverčia išsikelti, bet jų mažėja. Kaimo gatvėje iš 10 sodybų – 3 negyvenamos. Vienkiemiuose aplink kelios tuščios sodybos. Rukuižiai, Bandoriai, Petraičiai, Žučiai, Daukšiai dar yra, bet išsikvėpę. Mažai gyvybės. Per tylius kaimus pravažiuoji lėtai, kaip pro kapines.
Parengta pagal „Vakaro žinias“
Šiupyliai.
Gaižaičiai.
Žarėnai.
Gruzdžiai.