Įvaizdžio merginos sporto renginiuose džiugina ne visus

Įvaizdžio merginos sporto renginiuose džiugina ne visus

Įvaiz­džio mer­gi­nos spor­to ren­gi­niuo­se džiu­gi­na ne vi­sus

Įp­ras­ta, jog ko­ne kiek­vie­na­me bok­so tur­ny­re, au­to­mo­bi­lių ar mo­tok­ro­so lenk­ty­nė­se da­ly­vau­ja ir mer­gi­nos. Ta­čiau daž­niau­siai jos – ne spor­ti­nin­kės. Gau­siai vy­rų lan­ko­muo­se ren­gi­niuo­se mer­gi­nos at­lie­ka „įvaiz­džio mer­gi­nų“ funk­ci­ją.

Bok­si­nin­kų Lu­ko Ab­lo­že­vi­čiaus ir Aus­tė­jos Au­čiū­tės nuo­mo­nės apie mer­gi­nų pa­si­ro­dy­mus ski­ria­si, psi­cho­lo­gė Ina Kal­va­nie­nė ir ly­gių ga­li­my­bių plėt­ros cent­ro eks­per­tė Mar­ga­ri­ta Jan­kaus­kai­tė tei­gia, jog tai – mo­ters su­daik­ti­ni­mas. Su to­kia nuo­mo­ne ne­su­tin­ka įvaiz­džio mer­gi­na dir­ban­ti Si­mo­na Vi­so­kins­kai­tė, ku­ri lai­ko sa­ve spor­to ko­man­dų da­li­mi ir sa­ko esan­ti pa­ten­kin­ta dar­bu, dė­me­siu bei pa­žin­ti­mis.

Dau­man­tė BA­RA­NAUS­KAI­TĖ

daumante@skrastas.lt

Spor­ti­nin­kų nuo­mo­nės ski­ria­si

Bok­si­nin­kas Lu­kas Ab­lo­že­vi­čius vi­so­se var­žy­bo­se, ku­rio­se da­ly­va­vo, su­ti­ko rin­go mer­gai­tes, ta­čiau ma­no, jog ga­li­ma ap­siei­ti ir be jų. Spor­ti­nin­kui ne­pa­tin­ka sek­sua­lus mer­gi­nų įvaiz­dis ir, anot jo, da­ro­ma nei­gia­ma įta­ka ki­toms jau­noms mer­gi­noms.

L. Ab­lo­že­vi­čius ap­gai­les­tau­ja, kad, jo ma­ny­mu, ny­ki įvaiz­džio mer­gi­nų spor­to ren­gi­niuo­se ten­den­ci­ja, už­gi­mu­si JAV, pa­ma­žu įsi­gy­ve­na ir Lie­tu­vo­je, for­muo­da­ma iš­kreip­tą mo­ters su­vo­ki­mą.

Paš­ne­ko­vas įsi­ti­ki­nęs, kad rin­go mer­gai­tės pa­de­da par­duo­ti bi­lie­tus, jų at­vaiz­dai pla­čiai nau­do­ja­mi rek­la­mai, o sek­sua­lus įvaiz­dis at­krei­pia dė­me­sį į pa­tei­kia­mą in­for­ma­ci­ją. Daž­na mer­gi­na tu­ri ne­ma­žai se­kė­jų so­cia­li­niuo­se tink­luo­se, tai, anot spor­ti­nin­ko, pui­ki prie­mo­nė in­for­muo­ti apie ar­tė­jan­čius ren­gi­nius ir juos „pa­gar­din­ti“ spe­cia­liai jiems skir­ta fo­to­se­si­ja.

Ta­čiau ne­pa­gal­vo­ja­ma apie jau­nas mer­gi­nas, ku­rios in­ter­ne­ti­nė­je erd­vė­je pa­ma­to fo­to­se­si­jas ir, su­si­gun­džiu­sios leng­vu dė­me­siu, mėg­džio­ja įvaiz­džio mer­gi­nas.

„Tik pa­gal­vo­ki­me, jei mer­gi­nos pa­si­ro­dy­tų vil­kė­da­mos tau­ti­niais kos­tiu­mais, ku­rie by­lo­tų apie mū­sų kul­tū­rą ir tra­di­ci­jas“, – sa­ko L. Ab­lo­že­vi­čius, pri­dur­da­mas, jog toks mer­gi­nų pa­si­ro­dy­mas spor­to ren­gi­niuo­se bū­tų pui­ki ga­li­my­bė pa­ro­dy­ti ne­nut­rū­ku­sias są­sa­jas su tau­ti­nė­mis tra­di­ci­jo­mis.

Ki­to­kios nuo­mo­nės – bok­si­nin­kė Aus­tė­ja Au­čiū­tė. Jos manymu, rin­go mer­gai­čių pa­si­ro­dy­mai var­žy­bo­se jas pa­da­ro įdo­mes­nė­mis žiū­ro­vams. Pa­sau­lio čem­pio­na­tuo­se da­ly­vau­jan­ti spor­ti­nin­kė rin­go mer­gai­tes Lie­tu­vo­je su­ti­ko da­ly­vau­da­ma tur­ny­re, su­jung­ta­me kar­tu su vy­rų ko­vo­mis. Už­sie­ny­je vyks­tan­čio­se mo­te­rų var­žy­bo­se rin­go mer­gai­čių ne­bū­na: „Ta­čiau rin­go ber­niu­kus pa­ma­ty­ti bū­tų ge­rai“, – juo­ka­vo A. Au­čiū­tė.

Jau­čia­si ko­man­dos da­lis

Įvaiz­džio mer­gi­na Si­mo­na Vi­so­kins­kai­tė šio dar­bo ėmė­si ne­tru­kus po to, kai praė­ju­siais me­tais už­pil­dė gro­žio kon­kur­so da­ly­vės an­ke­tą. Kon­kur­se pra­plė­tė sa­vo pa­žin­čių ra­tą, su­da­ly­va­vo ki­tuo­se kon­kur­suo­se, taip pat bu­vo pa­kvies­ta bū­ti įvaiz­džio mer­gi­na spor­to tur­ny­ruo­se. Tai nė­ra S. Vi­so­kins­kai­tės pa­grin­di­nis už­siė­mi­mas: ji dir­ba blaks­tie­nų priau­gi­ni­mo meist­re ir spor­to klu­bo va­do­ve.

Au­to­mo­bi­lių lenk­ty­nė­se da­ly­va­vu­si S. Vi­so­kins­kai­tė su ki­to­mis mer­gi­no­mis lenk­ty­ni­nin­kams skel­bė star­tą, bu­vo var­žy­bų vei­du fo­tog­ra­fams ir žur­na­lis­tams, tei­kė spor­ti­nin­kams ap­do­va­no­ji­mus.

Dirb­da­ma rin­go mer­gai­te, ji at­ve­da spor­ti­nin­ką į rin­gą, ne­ša raun­dų len­te­les, įtei­kia ap­do­va­no­ji­mą lai­mė­to­jui, spor­ti­nin­kų svė­ri­mų me­tu drau­ge fo­tog­ra­fuo­ja­si.

Įvaiz­džio mer­gi­nos dar­bas S. Vi­so­kins­kai­tei pa­tin­ka, mat yra nuo­lat ap­sup­ta žmo­nių.

„Gau­nu dė­me­sio, bend­rau­ju su spor­ti­nin­kais, ma­tau ren­gi­nių už­ku­li­sius ir su­si­pa­žįs­tu su ži­no­mais žmo­nė­mis“, – sa­ko S. Vi­so­kins­kai­tė, vil­da­ma­si, jog pa­žin­tys pra­vers atei­ty­je.

Įvaiz­džio mer­gi­na sa­ko, jog, kaip ir kiek­vie­na­me dar­be, yra ir nei­gia­mų pu­sių. Kar­tais ren­gi­nių pa­bai­go­je bū­na ne­blai­vių žmo­nių.

„Be to, sve­ti­mos mer­gi­nos ap­kal­ba, iš pa­vy­do skleis­da­mos ne­bū­tus da­ly­kus“, – sa­ko S. Vi­so­kins­kai­tė.

Pak­laus­ta, ko­dėl rin­go mer­gai­tės pa­si­ro­do ap­si­nuo­gi­nu­sios, S. Vi­so­kins­kai­tė įsi­ti­ki­nu­si, jog vy­rų ko­vos, jė­ga ir mo­ters kū­nas yra neat­sie­ja­mi.

Ji ne­su­tin­ka, jog įvaiz­džio mer­gi­nos dar­bas su­daik­ti­na mo­te­rį.

„Nes­to­viu pa­sta­ty­ta kaip daik­tas. Pa­lai­kau sa­vo ko­man­dą, mo­ty­vuo­ju spor­ti­nin­kus ir juos psi­cho­lo­giš­kai pa­lai­kau prieš ko­vą, po var­žy­bų nu­ra­mi­nu ar pa­si­džiau­giu kar­tu“, – tei­gia S. Vi­so­kins­kai­tė, ku­ri jau­čia­si ko­man­dos da­li­mi.

Po­žiū­ris – kaip į sek­so ob­jek­tą

Psi­cho­lo­gės Inos Kal­va­nie­nės tei­gi­mu, įvaiz­džio mer­gi­nų at­lie­ka­mos funk­ci­jos spor­to ren­gi­niuo­se, ku­riuo­se da­ly­vau­ja vy­rai, aki­vaiz­džiai at­sklei­džia ste­reo­ti­pais pa­rem­tus mo­te­riš­ku­mo ir vy­riš­ku­mo mo­de­lius. Išt­ver­mė, jė­ga aso­ci­juo­ja­si su vy­riš­ku įvaiz­džiu. Spor­to renginiuose, ypač ko­vos me­nų, ak­cen­tuo­ja­mas vy­ro pa­jė­gu­mas, stip­ru­mas.

„Įvaiz­džio mer­gi­nų funk­ci­ja su­si­ju­si su tų mer­gi­nų nuo­gu­mu ir sek­sua­lu­mu – su­teik­ti ma­lo­nu­mą vy­rų akims“, – sa­ko psi­cho­lo­gė I. Kal­va­nie­nė.

Ji pri­du­ria, jog tai sek­sua­li­nis ob­jek­ti­fi­ka­vi­mas ar­ba žmo­gaus kaip sek­so ob­jek­to su­vo­ki­mas, iš­ski­riant ir pa­brė­žiant tik su ly­ti­mi su­si­ju­sias sa­vy­bes bei fi­zi­nį pa­trauk­lu­mą kaip prie­mo­nes ki­tam pa­siek­ti ma­lo­nu­mą.

Tiek per lenk­ty­nė­se, tiek bok­so rungtynėse gre­ta esą vy­riš­kų da­ly­kų kaž­kas tu­ri bū­ti su­si­ję su sek­sua­lu­mu: ,,Sek­sua­lūs vaiz­di­niai ir ag­re­si­ja vie­no­je vie­to­je – komp­lek­tas „tik­ram vy­rui“, – pa­sa­ko­ja I. Kal­va­nie­nė.

Psi­cho­lo­gė įsi­ti­ki­nu­si, kad rin­gas be­ne aki­vaiz­džiau­sia ste­reo­ti­pų apie vy­rus ir mo­te­ris pa­si­ro­dy­mo vie­ta. Tik­ras vy­ras – ag­re­sy­vus, stip­rus, mo­te­ris – gra­ži, ne­kal­ban­ti, ne­ro­dan­ti as­me­ny­bės, nuo­lan­ki, ku­rios funk­ci­ja yra su­ža­din­ti aist­rą.

I. Kal­va­nie­nė tei­gia, kad tas pat ga­lio­ja ir vi­suo­me­nė­je eg­zis­tuo­jan­čiuo­se stan­dar­tuo­se: vy­riš­ku­mas sie­ja­mas su ne­prik­lau­so­my­be, kon­ku­ren­ci­ja, emo­ci­niu ne­pri­si­ri­ši­mu, ag­re­sy­vu­mu bei žiau­ru­mu.

Mo­te­riš­ku­mas – su nuo­lan­ku­mu, gro­žiu, sek­sua­lu­mu. Pra­mo­gų ir rek­la­mos in­dust­ri­ja pa­ro­do, jog mo­te­ris ga­li rung­ty­niau­ti ne­bent dėl krū­ti­nės dy­džio ar il­ges­nių ko­jų: „Ži­no­ma, vi­si šie da­ly­kai vei­kia mo­te­rų ver­ty­bi­nes orien­ta­ci­jas“, – sa­ko psi­cho­lo­gė.

Ta­čiau vy­rai, tei­gia psi­cho­lo­gė, ken­čia nuo šių ste­reo­ti­pų la­biau, nes jie ban­do pri­si­tai­ky­ti prie vy­rau­jan­čio vy­riš­ku­mo idea­lo. O pa­sek­mės aki­vaiz­džios: trum­pes­nė gy­ve­ni­mo truk­mė, pra­stes­nė svei­ka­ta, pa­vir­šu­ti­niš­ki emo­ci­niai san­ty­kiai. Vy­rai kas­dien jau­čia di­de­lį spau­di­mą ir įtam­pą įro­dy­ti sau bei ki­tiems, kad jie yra „tik­ri vy­rai“.

Nė­ra ly­čių vaid­me­nų ap­si­kei­ti­mo

Ly­gių ga­li­my­bių eks­per­tė Mar­ga­ri­ta Jan­kaus­kai­tė sa­ko, jog kal­bė­ti apie ly­čių ly­gy­bę spor­to pasaulyje yra, ko ge­ro, sun­kiau­sia te­ma. Mat žmo­nės tar­si pri­pa­žįs­ta, kad dar­bo rin­ko­je ne­tu­rė­tų bū­ti disk­ri­mi­na­ci­jos, vis di­des­nė dau­gu­ma su­tin­ka ir kad po­li­ti­ko­je mo­te­rys tu­rė­tų bū­ti at­sto­vau­ja­mos ly­gia­ver­tiš­kai. Ta­čiau kai kal­ba­ma apie spor­tą, kaip­mat pa­si­pi­la ne­va bio­lo­gi­niai ar­gu­men­tai, jog vy­ro ir mo­ters pri­gim­tys skir­tin­gos. Esą vy­rai la­biau su­tver­ti spor­tui, o mo­te­rys – puoš­me­nos.

Anot eks­per­tės, mo­ters kū­nas kul­tū­ri­nė­je erd­vė­je iš­nau­do­ja­mas dau­giau, vy­rų kū­nų yra ne­pa­ly­gin­ti­nai ma­žiau. Ka­dan­gi vy­ro kū­no ro­dy­ti ne­ga­li, pa­kai­ta­las – au­to­mo­bi­lis.

„Ypač kai kal­ba­me apie au­to­mo­bi­lius, vy­ro san­ty­kis su ma­ši­na ne toks kaip mo­ters. Mo­te­riai tai su­si­sie­ki­mo prie­mo­nė, o vy­rai la­bai daž­nai per­ke­lia tam tik­ras psi­cho­lo­gi­nes emo­ci­jas, tad grei­tas, iš­tai­gin­gas, ga­lin­gas au­to­mo­bi­lis yra tar­si vy­riš­ko kū­no me­ta­fo­ra“, – sa­ko M. Jan­kaus­kai­tė.

Mo­ters at­si­ra­di­mas ša­lia au­to­mo­bi­lio su­stip­ri­na to­kią sim­bo­li­ką. Vy­ro tar­si nė­ra, tik au­to­mo­bi­lis, bet sek­sua­lios mer­gai­tės pa­sta­ty­mas gre­ta yra lyg vy­ro po­ten­ci­jos, sek­sua­li­nės ga­lios tvir­ti­ni­mas per kont­ras­tą.

„Ir tos mo­te­rys lenk­ty­nė­se at­si­ran­da ne šiaip sau, o tam, kad pri­vi­lio­tų pir­kė­jus-vy­rus“, – ma­no M. Jan­kaus­kai­tė, mat vy­rai, pirk­da­mi au­to­mo­bi­lį, pa­są­mo­nin­gai įsi­vaiz­duo­ja, jog tuo pa­čiu kaip ir įsi­gy­ja inst­ru­men­tą, lei­džian­tį tu­rė­ti pa­gei­dau­ja­mas mo­te­ris.

M. Jan­kaus­kai­tė pa­ste­bi, kad var­žy­bo­se, ku­rio­se da­ly­vau­ja ir įvaiz­džio mer­gi­nos, nė­ra ly­čių vaid­me­nų ap­si­kei­ti­mo. Vie­na da­lis – fi­zi­nės jė­gos de­monst­ra­vi­mas rin­ge ar in­ten­sy­vus krep­ši­nio žai­di­mas, o per­trau­kė­lių me­tu žiū­ro­vus rei­kia užim­ti ir iš­lai­ky­ti dė­me­sį. Ta­čiau šio­je da­ly­je, ku­ri mums pa­tei­kia­ma, kaip ne to­kia rim­ta, pa­pras­tai ma­to­me mo­te­rį, o ne įvaiz­džio vai­ki­nus.

„Net ir krep­ši­nio šo­kė­jų da­lis, ku­ri taip pat skir­ta vy­rų akims, at­ro­do ne­rim­ta, ne­svar­bu, kad rei­ka­lau­ja la­bai di­de­lio fi­zi­nio pa­si­ren­gi­mo“, – sa­ko M. Jan­kaus­kai­tė.

As­me­ni­nio ar­chy­vo nuo­tr.

Lais­vu lai­ku blaks­tie­nų priau­gi­ni­mo meist­rė ir spor­to klu­bo ad­mi­nist­ra­to­rė S. Vi­so­kins­kai­tė dir­ba įvaiz­džio mer­gi­na.

mma-knight.lt nuo­tr.

Bok­si­nin­ko Luko Ab­lo­že­vi­čiaus įsi­ti­ki­ni­mu, rin­go mer­gai­tės ge­riau vil­kė­tų tau­ti­nius kos­tiu­mus, by­lo­jan­čius apie ša­lies kul­tū­rą ir tra­di­ci­jas.

Ma­to Ože­lio nuo­tr.

Ly­gių ga­li­my­bių eks­per­tė Margarita Jan­kaus­kai­tė pa­ste­bi, kad da­ly­je, ku­ri mums su­for­muo­ta kaip ne to­kia rim­ta, įpras­tai ma­to­me mo­te­rį.

Gre­tos Me­de­lie­nės nuo­tr.

Psi­cho­lo­gės Inos Kal­va­nie­nės tei­gi­mu, rin­gas be­ne aki­vaiz­džiau­sia vy­rų ir mo­te­rų ste­reo­ti­pų pa­si­ro­dy­mo vie­ta

A. Ziab­kaus (lry­tas.lt) nuo­tr.

Rin­go mer­gai­tės ma­ny­mu, vy­rų ko­vos, jė­ga ir mo­ters kū­nas neat­sie­ja­mi.

As­me­ni­nio ar­chy­vo nuo­tr.

S. Vi­so­kins­kai­tė at­ve­da spor­ti­nin­ką į rin­gą, ne­ša raun­dų len­te­les, įtei­kia ap­do­va­no­ji­mą, drau­ge fo­tog­ra­fuo­ja­si.