
Naujausios
Nelaimė visada šalia
Per kelias dienas eismo incidentai šalies keliuose nusinešė net šešių žmonių gyvybes. Kone visi buvo be atšvaitų. Ugnis pražudė lovoje rūkiusį vyrą. O kitą šeimą paliko be namų. Priežastis – netvarkinga krosnis. Ką jau kalbėti apie girtus prie vairo, apie milžinišką greitį, apie nepakantumą vienas kitam?
Šiaulių apskrities policijos kapelionas, Kužių parapijos klebonas Tomas REINYS sako, kad mūsų tautai trūksta elementaraus sąmoningumo ir suvokimo, kad nelaimė gali būti visai šalia, o nesisaugančiųjų ir Dievas nesaugo.
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
Svetimas skausmas – ne savas
– Skaudūs įvykiai, tragiškos jų pasekmės ir priežastys tarsi šaukte šaukia, kad nesimokome iš svetimų klaidų. Nejaugi iš tiesų gyvybės ir sveikatos kaina yra tokia menka, kad nė neprisimename, jog pažeidinėdami taisykles, ignoruodami draudimus, galime suluošinti ne tik savo, bet ir savo artimųjų, pagaliau visai niekuo dėtų žmonių likimus?
– Jeigu jūs tik apie nelaimes ir jų pasekmes kalbėtumėte, greičiausiai turėtumėte kalbėti ne vien su kunigu. Yra begalė institucijų, kurios rūpinasi nelaimių prevencija, kontrole, kurios apie tai kalba, aiškina, auklėja, bando įdiegti.
Ar dėl to, kas vyksta, tik sąmoningumo pas žmones trūksta. Manau, trūksta ir tikėjimo, ir pasitikėjimo, ir daugybės kitų dalykų. Nebėra savęs saugojimo, kito saugojimo, nebėra gilesnio dėmesio atkreipimo.
Pažiūrėkime, kas gi vyksta keliuose. Nelengva būtų rasti dieną, per kurią šalyje nebūtų įvykusi avarija. Mirtis kelyje – tarsi įprasta, savaime suprantama. Statistika. Tarsi tai įvyko kažkur toli toli, o ne pašonėje. Ir priežastys: milžiniškas greitis, girtumas kažkodėl nešokiruoja ir nepriverčia susimąstyti, pasimokyti iš svetimos klaidos. Tik pasiklausyti, bet neišgirsti. O neišgirdus, elgtis kaip ir anksčiau.
Mes turime dešimt Dievo įsakymų. Turime ir Vairuotojų dekalogą, tai yra tuos pačius dešimt įsakymų, kaip privalu elgtis kelyje, kaip reikia važiuoti, vairuoti, eiti.
Bet ar dažnas vairuotojas – greičio mėgėjas, neblaivus, chuliganiškai vairuojantis – mąsto, kad elgdamasis neadekvačiai jis gali ne tik sužaloti, suluošinti svetimą niekuo dėtą žmogų, bet ir įskaudinti jo, o ir savo artimiausius žmones, kuriems rūpi, kurie bijo prarasti ir kurie visą likusį gyvenimą kentės didžiulę gėlą.
Savęs nesaugojimas be galo susijęs su aplinkiniais žmonėmis. Tai nėra vien tik sau blogio darymas. Reikėtų daug daugiau ir giliau galvoti, kad skaudžių nelaimių skaičiai nėra vien statistika, nes kiekvienas įvykis – tai žmonių, šeimų likimai, suluošinta sveikata, prarasta gyvybė, gedulas ir skausmas.
Pagalvokime apie tai asmeniškai, pabandykime įsivaizduoti, kokiame košmare po tokio įvykio gyvena ne tik nukentėjusysis, jo artimieji, bet ir nelaimės kaltininko brangūs žmonės. Gal toks apmąstymas padėtų susivokti, pasimokyti iš svetimos klaidos, išvengti naujos tragedijos...
– Sakoma, kad nelaimėje skauda tik ją patyrusiems. Visiems kitiems nelaimė tėra tik statistika?
– Yra toks požiūris, kad, jei nelaimė mūsų ar mūsų šeimos nepaliečia asmeniškai, tai ir neskauda.
Artimo meilės nebuvimo labai jau daug yra mumyse. Tai sueina ir į mūsų Tikėjimą, ir į Dievą, ir į tai, ką tikėdami mes turėtumėme puoselėti, ką turėtumėme saugoti, gerbti. Dabar daug vertybių nustumtos į antrą planą ir kurioms mes neteikiame prioriteto, nestatome į pirmą planą, neakcentuojame.
Moralė. Atkreipkime dėmesį, kaip ji puoselėjama, kaip žiūrima jos. Pagrindai, be abejonės, padedami namuose, šeimoje. Vaikas mato pavyzdį, kokios moralinės normos ir principai yra jo šeimoje, kaip elgiasi jo tėveliai. Užaugęs jis elgsis taip, kaip elgėsi ar elgiasi jo tėtis prie vairo, ar jis segėjo saugos diržą, ar pagarbiai žiūrėjo į kitus eismo dalyvius, kaip jis kalbėjo, kaip elgėsi su savo šeimos nariais, kaip mama eidavo per perėją ir kaip vedė ir saugojo jį, ar buvo atšvaitai, ar neignoravo taisyklių. Vaikai yra tėvų veidrodis.
Visa kita – mokykla, darželis – tai yra tai, kur moralinės normos yra akcentuojamos, aiškinamos, bet pagrindai padedami namuose.
Bažnyčioje mes, kunigai, kalbame taip pat: jeigu tėveliai nėjo ir neina į bažnyčią, ar vaikas eis? Ir, deja, turėčiau pasakyti, kad bažnyčioje mes sulaukiame vis mažiau jaunų žmonių... Akivaizdu, kad tarybinė santvarka padarė savo. Toji karta, kuri užaugo sovietinėje santvarkoje, kai bažnyčia buvo draudžiama ir jei kažkas ėjo, tai dažniausiai tik slapčiomis, ir kurios vaikai dabar jauni žmonės – poreikio lankytis bažnyčioje, skirtingai nei vyresniosios kartos atstovai, nebeturi. Neįskiepyta.
Taigi kalbant apie moralines vertybes ir normas – jei tų dešimties Dievo įsakymų nebuvo įskiepyta, tai jų dabar ir nepaisoma.
Saugant save – saugūs aplinkiniai
– Gal moralines vertybes užgožia materialiniai dalykai?
– Galima būtų taip manyti. Galima apkaltinti visame kame labai greitą plėtimąsi, augimą, beprotišką skubėjimą, nespėjimą, galiausiai ir sau laiko neradimą, visa tai turbūt susiveda į nelaimes. Kai mes nebesaugojame savęs, kai nebežiūrime, bėgame, galvodami, kad tegu bus kaip bus, paskui ir būna taip, kad eidami per gatvę neapsidairėme, diržo neužsisegėme, dar kažko nepadarėme.
Ir kur mes visi taip skubame, aš nežinau. Neturiu atsakymo, kaip reikėtų sustoti, atsisukti į save, skirti sau laiko.
Nesakau, kad neskubėdami nedarytume klaidų. Klaidų buvo ir bus. Bet reikia stengtis, kad jų būtų kuo mažiau, kad būtų „ne bus, kaip bus“, o galvoti apie tai, ką darome: jei vairuojame – matyti perėjas, stebėti kelio ženklus – jie juk pastatyti ne tam, kad tik stovėtų. Taisyklės sugalvotos, kad būtų tvarka.
– Bet žmogaus (o gal tik lietuvio?) prigimtis yra tokia, kad mes linkę taisyklėms prieštarauti, jas ignoruoti. Sakykime, jei ribojamas važiavimo greitis, jis vis tiek viršijamas, jei kelyje stovi pažeidimus kontroliuojantis policininkas, į jį kažkodėl žiūrima, kaip į blogį. Kodėl, užuot prisilaikę taisyklių, jas ignoruojame?
– Drįstu teigti, kad situacija po truputį keičiasi. Po truputį. Ignoravimas – tik kai kurių grupių problema.
Gal ignoravimas – tai vėlgi ankstesnės santvarkos palikimas? Pažiūrėkime, koks seniau buvo požiūris į teisėsaugos pareigūną. Korumpuotas, kyšininkas, nesąžiningas ir t.t. Bet šiandien policija juk jau visai kitokia, pasitikėjimas ja sparčiai auga. Ir policijos elgesys iškalbingas.
Dabar kelyje matydamas pareigūną daugelis jį sutinka gan draugiškai – juk jei nedarai nieko blogo, priešpriešos nėra. Nereikia nė televizijos žiūrėti, nei laikraščių skaityti, nei statistika domėtis, kitokį pareigūną mes matome kasdienybėje.
– Prieš kelias savaites per vieną parą keliuose žuvo šeši žmonės. Dauguma – pėstieji. Akcentuota, kad žmonės buvo be atšvaitų. Kiek dar metų reikės kalbėti apie tai, kad atšvaitas gali išgelbėti gyvybę, ir jis nėra daiktas, kurį galima laikyti kišenėje, rankinėje arba stalčiuje?
– Vyriausiasis policijos kapelionas yra pasakęs, kad tiek, kiek jau eismo dalyviams išdalyta atšvaitų, kiekvienam užtektų mažiausiai po du ir ant abiejų rankų. Kur jie dingsta ir kur jie padedami? Žmonės mėgsta aiškintis: aš nevaikštau tamsiuoju paros metu, tik štai vieną kartą reikėjo eiti. Tas kartas buvo lemtingas.
Primygtinai raginu tėvus skatinti savo atžalas nešioti atšvaitus, išleidžiant uždėti, prisegti, prikabinti. Bet vėlgi: kodėl vaikas turėtų nepamiršti atšvaito, jei mama jo nesinešioja arba nešiojasi rankinėje? Mūsų vaikai elgiasi taip, kaip elgiamės mes.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Šiaulių apskrities policijos kapelionas Tomas Reinys sako, kad nesaugodami savęs žmonės skriaudžia ne tik save, bet ir aplinkinius, ir artimiausius žmones.
Kunigas Tomas Reinys: „Vaikai yra tėvų veidrodis. Jie taisyklių ir moralinių normų laikysis tiek pat, kiek laikosi jų tėvai“.