Šiauliečio tapytos gėlės – realistiškiausios

Šiauliečio tapytos gėlės – realistiškiausios

Šiau­lie­čio ta­py­tos gė­lės – rea­lis­tiš­kiau­sios

Šiau­lie­čio dai­li­nin­ko Ri­mo Nek­ra­šo nu­ta­py­ti žie­dai vir­tua­lia­me „Ame­ri­can Art Awards“ kon­kur­se su­si­žė­rė pir­mą­sias tris vie­tas „Gė­lių rea­liz­mo“ ka­te­go­ri­jo­je. Aukš­tus įver­ti­ni­mus pel­nė ir dai­li­nin­ko imp­re­sio­niz­mo na­tiur­mor­tai. In­ter­ne­ti­nia­me kon­kur­se dar­bus ver­ti­no 25 JAV ga­le­ri­jos ir mu­zie­jai.

Ži­vi­lė KA­VA­LIAUS­KAI­TĖ

zivile@skrastas.lt

Gė­lių pa­sau­lis

„Ame­ri­can Art Awards“ in­ter­ne­ti­nia­me pus­la­py­je nu­ro­do­ma, kad šie­met dar­bai kon­kur­se skirs­ty­ti į 50 ka­te­go­ri­jų, kū­ry­bą pa­tei­kė me­ni­nin­kai iš 56 ša­lių. Dar­bus ver­ti­no 25 ge­riau­sios JAV ga­le­ri­jos ir mu­zie­jai.

Vi­sų ka­te­go­ri­jų 1–6 vie­tų lai­mė­to­jai skel­bia­mi pa­laips­niui, tad vi­si ge­riau­sie­ji paaiš­kės tik lapk­ri­tį. Taip šis kon­ku­ras taps vie­nu il­giau­sių pa­sau­ly­je, skel­biant nu­ga­lė­to­jus.

R. Nek­ra­šas aukš­čiau­sio­jo įver­ti­ni­mo su­lau­kė 17 ka­te­go­ri­jo­je „Gė­lių rea­liz­mas“. Pir­mą­ją vie­tą au­to­riui pel­nė pa­veiks­las „Pi­lia­ro­žė“ (28x33, alie­jus), ant­rą­ją – „Nas­tur­tos" (21x30, alie­jus), tre­čią­ją – „Švie­sio­ji pi­lia­ro­žė“ (38x28, alie­jus).

Dė­me­sio su­lau­kė ir R. Nek­ra­šo dar­bai 23 ka­te­go­ri­jo­je „Imp­re­sio­niz­mo na­tiur­mor­tas“. Kū­ri­nys „Mė­ly­nas“ (24x33, alie­jus) pel­nė tre­čią­ją vie­tą, „Rud­be­ki­jos“ (33x24, alie­jus) – ket­vir­tą­ją.

„Vis­kas pra­si­dė­jo nuo feis­bu­ko“, – sa­ko R. Nek­ra­šas. Šiau­lie­čio dar­bus so­cia­li­nia­me tink­le pa­ma­tė dai­li­nin­kė Dan­guo­lė Šers­tins­ka­ja, vir­tua­lia­me kon­kur­se pel­niu­si ne vie­ną pri­zi­nę vie­tą, ir pa­ra­gi­no da­ly­vau­ti.

R. Nek­ra­šas ver­ti­nti siun­tė pen­kis dar­bus. Vi­si jie bu­vo pa­ste­bė­ti bei pa­te­ko į ge­riau­sių­jų ket­ver­tu­ką.

„Dip­lo­mas, rei­tin­gas, at­si­vė­rė pa­sau­li­nės in­ter­ne­ti­nės ga­le­ri­jos, – sa­ko dai­li­nin­kas apie lai­mė­ji­mą. – Da­bar esu lai­min­gas.“

Įver­ti­ni­mo su­lau­kę pa­veiks­lai ta­py­ti įvai­riu lai­ku, kai ku­rie iš jų ne kar­tą tai­sy­ti, to­bu­lin­ti. „Nas­tur­tas“ au­to­rius net bu­vo nuė­męs nuo po­rė­mio ir pa­dė­jęs į ša­lį: „Bu­vo toks lai­kas. Ta­py­ba – ne pi­gus da­ly­kas. Gal­vo­jau da­ry­ti ki­tus dar­bus, o gal bu­vau per­si­dir­bęs. Bet nu­spren­džiau kū­ri­nio ne­nai­kin­ti, pa­dė­jau į šo­ną. O kai vėl pa­siė­miau, pa­ma­niau: vi­sai nie­ko. Ir pa­dir­bė­jau dar vi­są mė­ne­sį.“

Ta­py­mas – kaip mu­zi­ka

Erd­via­me kam­ba­ry­je R. Nek­ra­šas iš­dė­lio­ja sa­vo kū­ry­bą. Ant mol­ber­to pa­sta­ty­ta pir­mą­ją vie­tą pel­niu­si „Pi­lia­ro­žė“.

Ko­dėl pa­si­rin­ko ta­py­ti gė­les? „Gė­les ga­li dau­giau­siai iš­ty­ri­nė­ti“, – šyp­so­si šiau­lie­tis. Pie­šia tai, kas au­ga jo so­de, kas žy­di už lan­go. Su­ža­vė­jo bei pa­veiks­lu vir­to ir kai­my­nų dar­že­ly­je rau­do­na­vu­sios aguo­nos.

„Dar ne vis­ką iš sa­vęs iš­spau­džiau“, – džiaug­da­ma­sis įver­ti­ni­mu, sa­ko R. Nek­ra­šas. Da­bar daug dė­me­sio jis ski­ria tech­ni­kai: kaip iš­gau­ti dau­giau erd­vės, at­spin­džių.

Žvelg­da­mas į tre­čią­ja ir ket­vir­tą­ja vie­to­mis įver­tin­tus imp­re­sio­niz­mo na­tiur­mor­tus, svars­to: gal trūks­ta po­tė­pio?

„Ma­no vi­sas ap­švie­ti­mas imp­re­sio­nis­ti­nis. Sau­lė – čia, ob­jek­tas – čia, dai­li­nin­kas – čia“, – mos­te­li ran­ka, pa­ro­dy­da­mas, kaip ap­švie­čia­mas jo ta­po­mas ob­jek­tas.

Prieš po­rą me­tų ban­dė ta­py­ti ak­va­re­le. Bet, jo aki­mis, skam­be­sys vi­sai ne tas, ly­gi­nat su alie­ju­mi.

Iš Kel­mės ra­jo­no ki­lęs R. Nek­ra­šas į dai­lę bu­vo lin­kęs nuo vai­kys­tės. Šiau­liuo­se bai­gė dai­lės mo­kyk­lą, vė­liau pie­ši­mo, brai­žy­bos, dar­bų spe­cia­ly­bę tuo­me­ti­nia­me Šiau­lių pe­da­go­gi­nia­me ins­ti­tu­te (da­bar – Šiau­lių uni­ver­si­te­tas).

R. Nek­ra­šas pri­si­me­na, jog pir­ma­me kur­se į jo ge­bė­ji­mus at­krei­pė dė­me­sį skulp­to­rius A. To­lei­kis, pa­siū­lęs rink­tis skulp­tū­rą. „Pa­rė­jau na­mo ap­si­džiau­gęs: man vie­nin­te­liam pa­siū­lė! „Ar nu­blū­dai, ak­me­nis skal­dy­si!“ – ma­mos žo­džius at­kar­to­ja R. Nek­ra­šas. Pa­su­ko į ta­py­bą. Ins­ti­tu­te R. Nek­ra­šo ku­ra­to­rius ir dip­lo­mi­nio ta­py­bos dar­bo va­do­vas bu­vo Ro­ma­nas Vil­kaus­kas.

1999 me­tais R. Nek­ra­šas bu­vo su­ren­gęs pa­ro­dą Šiau­lių „Laip­tų“ ga­le­ri­jo­je.

An­ri de Tu­luz-Lot­re­kas, Pje­ras Ogius­tas Re­nua­ras, Gus­ta­vas Klim­tas – dai­li­nin­kai, ku­rių kū­ry­ba do­mi­na ir ža­vi šiau­lie­tį.

„Ta­py­mas man – kaip mu­zi­ka, tik vie­to­je mu­zi­ki­nių to­nų aš nau­do­ju spal­vų to­nus. Ma­no ta­py­bos to­nas – gal kiek šal­tes­nis. Šal­tą spal­vą ren­kuo­si dėl še­šė­lių, erd­vės. Ren­kuo­si iš spal­vi­nės klau­sos: ko­kio rei­kia to­no, to­kį da­rau, kad skam­bė­tų“, – žvelg­da­mas į kū­ri­nius sa­ko R. Nek­ra­šas.

O iš­ly­dė­da­mas ro­do so­do me­džius, ku­riuos pa­ts įskie­pi­jo. Jų no­ki­na­mos kriau­šės ir obuo­liai įam­žin­ti na­tiur­mor­tuo­se.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Ri­mas Nek­ra­šas sten­gia­si kū­ri­niuo­se iš­gau­ti kuo rea­lis­tiš­kes­nį vaiz­dą.

Ri­mas Nek­ra­šas ir jo nu­ta­py­tos gė­lės, pel­niu­sios įver­ti­ni­mą kon­kur­se „Ame­ri­can Art Awards 2017“.

„Ta­py­mas man – kaip mu­zi­ka, tik vie­to­je mu­zi­ki­nių to­nų aš nau­do­ju spal­vų to­nus“, – sa­ko Ri­mas Nek­ra­šas.

Ka­te­go­ri­jo­je „Gė­lių rea­liz­mas“ pir­mą­ją vie­tą lai­mė­jęs pa­veiks­las „Pi­lia­ro­žė“ (28x33, alie­jus).

Ant­rą­ja vie­ta įver­ti­nos „Nas­tur­tos“ (21x30, alie­jus).

Tre­čią­ją vie­tą pel­niu­si „Švie­sio­ji pi­lia­ro­žė“ (38x28, alie­jus).

„Rud­be­ki­jos“ (33x24, alie­jus) ka­te­go­ri­jo­je „Imp­re­sio­niz­mo na­tiur­mor­tas“ įver­tin­tos ket­vir­tą­ja vie­ta.