
Naujausios
Širdies ir meilės šalininkas nekeikė savo kankintojų
Kelmės Žemaitės viešojoje bibliotekoje pristatyta žurnalistės Ramunės Sakalauskaitės knyga „Gyvenimas, koks jis buvo. Monsinjoro Kazimiero Vasiliausko biografija“.
Intos lagerio kalinys. Sibiro tremtinys. Iš tremties sugrįžęs, bet Tėvynėje negalėjęs gyventi, todėl Daugpilyje apsistojęs geležinkelininku, o paskui net „kolchozo“ buhalteriu tapęs kunigas. Pirmasis arkikatedros klebonas ir Kunigų seminarijos rektorius. Vilniaus miesto garbės pilietis.
Šią daugiaplanę asmenybę ir pabandė atskleisti dažnai kunigo vairuotoja buvusi, su juo artimai bendravusi žurnalistė.
Prisiminimais dalijosi kartu su K. Vasiliausku Intos lageryje kalėjęs tytuvėniškis rašytojas Vladas Kalvaitis.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Paskatino Viktorija Daujotytė
Ramunė Sakalauskaitė apgailestavo, jog nerašė dienoraščio tuo metu, kai bendravo su iškiliu kunigu. „Knyga būtų buvusi gyvesnė, įdomesnė. Bet aš tuomet rinkausi ne rašymą, o draugystę,“ – sakė autorė.
Su monsinjoru ji susipažino Lietuvos sąjūdžio laikais, kai dirbo Sąjūdžio informacinėje agentūroje. Monsinjorui dažnai prireikdavo vairuotojo paslaugų. Jauna vairuotojo pažymėjimą turinti žurnalistė mielai sutiko padėti. Monsinjoras merginą tėviškai globodavo.
Knyga – tarsi padėka už globą. Nors tuo metu, kai bendravo su monsinjoru, žurnalistė negalvojo, jog kada nors rašys knygą. Juolab dabar, kai po jo mirties praėjo keliolika metų. Ir tiek daug apie K. Vasiliauską prirašyta!
Imtis plunksnos paragino literatūrologė ir knygos apie K. Vasiliauską autorė Viktorija Daujotytė. Ji tikino, jog kunigo artimai aplinkai priklausiusi žurnalistė gali atskleisti autentiškų faktų.
„Lageryje ir tremtyje sutikau geriausius draugus“
Bene skaudžiausias monsinjoro Kazimiero Vasiliausko gyvenimo etapas – kalėjimas Intos lageryje ir Sibiro tremtis, o vėliau negalėjimas grįžti į tėvynę, dirbti kunigu. Tačiau monsinjoras niekuomet nepyko ant savo kankintojų. Jis sakydavo, jog būtent lageryje ir tremtyje sutiko pačius geriausius draugus ir perskaitė pačias geriausias knygas.
Jis laikė save laimėtoju, nes sugebėjo atleisti. Jeigu būtų grįžęs pilnas keršto ir neapykantos, tai reikštų pralaimėjimą.
„Iš jo galime pasimokyti optimizmo, – sakė R. Sakalauskaitė. – Mes dažnai esame visko pertekę, bet išlepę, norime vis daugiau. Varome Dievą į medį.“
Vienas tokių lageryje monsinjoro sutiktų draugų – tytuvėniškis rašytojas Vladas Kalvaitis, parašęs knygą „Sustiprinto režimo barakas“ apie tuos laikus, kai kalėjo Intos lageryje. Jam teko dalintis su monsinjoru K. Vasiliausku tuo pačiu gultu.
Rašytojas paskaitė vieną novelę iš savo knygos apie tai, kaip kalinys Kaziukas (monsinjoras Kazimieras Vasiliauskas) verda košę. K. Vasiliauskas gaudavo daug siuntinių su maistu ir knygomis bei žurnalais. Viskuo dalindavosi su kitais kaliniais. Todėl „rijikai“, pasak V. Kalvaičio, aplink jį nuolat sukiodavosi.
Nors monsinjoras buvo labai tolerantiškas, puikų humoro jausmą turintis žmogus, bet mokėjo ir supykti. Pasitaikydavo atvejų, kai suskaičiavus lagerio kalinius, trūkdavo vieno žmogaus. Tuomet visus išvarydavo iš barakų, o lauke spausdavo 50 laipsnių šaltis. Ir reikėdavo stovėti lauke, kol suskaičiuos visus kalinius ir atsiras pradingėlis.
Lagerio draugai bendravo grįžę į Lietuvą. Kai sirgo ir Santariškių klinikose gulėjo V. Kalvaičio žmona, jis aštuonis mėnesius gyveno Vilniuje. Kas vakarą eidamas iš ligoninės užsukdavo į katedrą „pas Kaziuką“.
K. Vasiliauskas lankėsi pas lagerio draugą ir Tytuvėnuose.
Mylėjo ir Prezidentą, ir benamį
Knygos autorė pasakojo, jog monsinjoras K. Vasiliauskas turėjo įgimtą kuklumą. Gyveno vieno kambario bute, kurį gavo kaip kompensaciją už lageryje ir tremtyje patirtas kančias. Tačiau ir buto erdve, ir skanesniu kąsniu dalydavosi su savo draugais. Jis nemėgdavo didelių iškilmių, ištaigingų patiekalų. Sakydavo: „Aš nežinau, kaip ir su kuo juos valgyti.“ Jam skaniausia būdavo duona, batonas ir varškės sūris.
Kartais gaudavo kokių deficitų. Tuomet Ramunei paskambindavęs: „Atvažiuok, turiu deficito“. Pjaudavęs pusiau gautas dešras, po lygiai dalijęs. Visuomet elgdavosi tėviškai.
Vilniaus katedroje pas jį paguodą rasdavo ir prezidentai, ir premjerai, ir Seimo nariai, ministrai, ir benamiai, ir bedaliai. Ne tik paguodą, bet ir vaišių.
Kartą girtas benamis paprašė monsinjoro pinigų. Jis davė 10 rublių ir pasakė aplinkiniams: „Pasekite mano pavyzdžiu. Pasmerkti lengviau negu suprasti.“
Jis guosdavo vienišus ir ligotus. Šaltoje katedroje po 12 valandų klausydavo išpažinčių. Priimdavo visus, kurie išpažinties nenorėdavo eiti prie klausyklos, o norėdavo akis į akį pasikalbėti su kunigu. Įsimylėjėlius jis tuokė ir nebaigusius specialių kursų.
Jis labai gerbė ir mylėjo Algirdą Brazauską, Rolandą Paksą, Artūrą Paulauską. Nebijodamas, kad bus ne taip suprastas nuėjo į Juozo Baltušio šermenis. Justiną Marcinkevičių jis vadino vaikščiojančia meile.
Net gulėdamas mirties patale, sirgdamas vėžiu, jis keldavosi ir eidavo palaidoti bedievių.
Jis neskirstė žmonių nei pagal įsitikinimus, nei pagal tautybes.
Surengė ekskursiją po katedrą netgi Aleksandrui Lukašenkai. Baltarusijos Prezidentui. Atsidėkodamas už priėmimą apkabinęs monsinjorą ir prisipažinęs: „Tėve, aš toks nuodėmingas“. O monsinjoras atsakęs: „Ir aš toks pat.“
Jis pirmasis pradėjo rengti mišias vaikams, nes vaikų akyse matė Dievą.
Poetas Justinas Marcinkevičius sakė, jog monsinjoras Dievą išleido iš Katedros.
„Ar pjanka bus?“
Daug vargo matęs ir skriaudų patyręs monsinjoras niekuomet neprarado humoro jausmo. Kadangi didelę savo gyvenimo dalį praleido lageryje ir tremtyje, o paskui Latvijoje, monsinjoras nevengė rusiškos leksikos. Pavyzdžiui, kartais, kai per ilgai užsitęsdavo poezijos vakarai, nusibosdavo, jis garsiai paklausdavo: „Ar pjanka bus?“ Visi suklusdavo, ir poezijos skaitymai baigdavosi.
Kai monsinjoras sunkiai sirgo, Ramunei teko išvažiuoti į Angliją. Ji mandagiai paprašė sulaukti jos grįžtančios. „Tai ką ar aš tau koks ženichas, kad laukčiau?“
Kartą veždama K. Vasiliauską ji viršijo greitį. Sustabdė policija. Policininkai atpažino kunigą. Jis rimtu veidu pasiteisino, kad šoferė jį skuba nuvežti pas mirštantį ligonį. Policija nebaudė.
„Kunige, juk griekas meluoti.“ „Aš savo griekus per išpažintį pasakysiu“.
Saulės spindulys
Rašydama knygą apie K. Vasiliauską R. Sakalauskaitė rėmėsi ne tik savo prisiminimais, bet ir dar maždaug 900 šaltinių.
Grįžęs iš lagerio ir tremties kunigas negalėjo apsigyventi Lietuvoje, apsistojo Latvijoje, Daugpilyje. Šis miestas buvo arčiausiai jo gimtojo Vabalninko. Niekas buvusio kalinio nenorėjo įdarbinti. Mat, dokumentuose buvo įrašas, jog jis – pavojingas nusikaltėlis.
Nebuvo kur gyventi. Vieną naktį praleido stotyje, tris naktis – kapinėse. Atsistojo ant Dauguvos tilto ir svarstė, ar nešokus į vandenį. Bet staiga nušvito protas – prisiminė, jog galėtų rasti prieglobstį pas vienuoles. Vienuolės jį priglaudė. Galiausiai pavyko gauti ir darbo depe. Kunigas remontuodavo traukinius. Juokavo, kad pavyko padaryti net karjerą – tapti Ždanovo „kolchozo“ vyriausiuoju buhalteriu.
Knygos „Gyvenimas, koks jis buvo“ autorė sutiko žmonių, kurie jį pažinojo kaip kolūkio buhalterį. Jie tvirtino, kad kunigas mokėdavo juos paguosti, nuraminti. Kai išvažiavo, atrodė, jog dingo saulės spindulys.
Autorės nuotr.
PRISTATYMAS: Knygos apie monsinjorą Kazimierą Vasiliauską autorė Ramunė Sakalauskaitė pasakojo ir dabar kartais jaučianti jo globą per kitus žmones.
Vladimiro Gulevičiaus (ELTA) nuotr.
ASMENYBĖ: Ketverius metus rinkusi medžiagą, Ramunė Sakalauskaitė pristatė knygą „Gyvenimas, koks jis buvo. Monsinjoro Kazimiero Vasiliausko biografija“.