
Naujausios
„Yra Lietuva“, – dainuoja kompozitorius. „Lietuva yra čia“, – į prasmingą frazę įsikibo visuomeninį judėjimą sukūręs filosofas.
Iš tiesų Lietuva dar yra. Ne tik pasiklydusi tarp fiordų. Ne tik Anglijos daržovių sandėliuose, Danijos statybvietėse, Airijos automobilių servisuose, Švedijos miškuose... Mūsų dar liko ir čia, savoje žemėje. Nesvarbu, kad pusė Vilniaus šneka lenkiškai, rusiškai ir kitomis pasaulio kalbomis. Sakoma, jog įvairovė – modernios valstybės požymis.
Kol mes suvedinėjame sąskaitas su praeitimi, teisdami savo kultūros korifėjus po mirties, svarstydami nugriauti jų paminklus, ieškodami dėmių istorinių asmenybių biografijose, Jungtinės tautos prognozuoja visišką Lietuvos demografinį krachą. Esą 2060 metais Lietuvoje beliks tik pusantro milijono gyventojų.
Ir nežinia, kiek iš to pusantro milijono bus likę lietuvių. Kam už šitą istorinį tarpsnį statysime paminklus? Ir kieno paminklus tuomet griausime?
Socialinių tinklų mąstytojai šiaušiasi prieš Jungtinių Tautų prognozes. Kaip tik po kelių dešimtmečių Lietuvoje gyventojų skaičius išaugs. Pagausės iki penkių milijonų! Nes dėl pasaulyje įsiplieskiančių vis naujų karų Europa nepajėgs sutalpinti visų pabėgėlių. Tuomet jiems tiks ir Lietuva. Be to, dėl klimato atšilimo į Lietuvą pradės plūsti italai, ispanai ir kitų šiltųjų kraštų gyventojai.
Kuris scenarijus geresnis? Likti mažiems, bet nors su dviem trečdaliais grynakraujų lietuvių? Ar dideliems su didele svetimo identiteto ir svetimos kultūros našta?
Beje, dar yra viltis, jog Lietuva sugrįš čia. Pastarųjų metų tendencijos rodo, jog grįžtančių vis daugėja. Gal prišauks juos parplaukti Panevėžio rajone, Uliūnuose, ant kalvos pastatytas laivas?
Kuris scenarijus geresnis? Likti mažiems, bet nors su dviem trečdaliais grynakraujų lietuvių? Ar dideliems su didele svetimo identiteto ir svetimos kultūros našta?
Tačiau pasaulio tendencijos, kai karo istorikai kalba apie galimus naujus karo židinius ir pasaulio žemėlapio perbraižymą, grasina būtent antruoju scenarijumi – gyventojų pagausėjimu.
Galbūt tuos naujuosius gyventojus gebėsime integruoti, įdarbinti, priversti kurti ir gausinti šalies bendrąjį vidaus produktą, prisidėti išlaikant pensininkus ir kitas socialiai pažeidžiamas gyventojų grupes?
Galbūt... Bet štai Vokietijos pavyzdys, kai pabėgėlis iš Eritrėjos po traukiniu nustumia niekuo nekaltą moterį ir mažą jos sūnelį, kuris žūsta, kai per renginius pietietiško kraujo vyrai prievartauja vietines moteris, kai žudo, rodo, jog su svetimomis nelaimėmis ir svetima kultūra nėra taip paprasta susigyventi.
Nemažai pabėgėlių gamtos turtų pilnose savo šalyse gyveno pasiturimai, netgi prabangiai. Atvykę prieglobsčio į svetimą šalį jie turi nepagrįstai didelius lūkesčius. Tikisi gyventi dar geriau.
Keisti jų įpročiai ir prisitaikymas prie kitokio klimato kerta per kišenę vietos bendruomenei. Jiems tarnauja, juos vežioja, padeda susitvarkyti reikiamus dokumentus pulkai socialinių darbuotojų, pedagogų ir teisininkų. Net vasarą jie įsijungia šildymą, nes šalta. Peršalę dažnai naudojasi medikų paslaugomis. Jų netenkina kuklūs butai, už kuriuos gali apmokėti paramos centrai. Todėl su savininkais tariasi dėl oficialios nuomos kainos sumažinimo ir skirtumo sumokėjimo grynaisiais.
Kol kas jie šalia pašalpų naudojasi arabiškomis kreditinėmis kortelėmis, kurių turiniu sumoka restoranuose. Tačiau tikisi gerai apmokamo darbo, nors nemoka kalbos. Svajoja atsivežti savo vaikus, kurie Vokietijoje nemokamai įsigytų išsilavinimą.
Jei visų užgaidų prieglobstį suteikusi šalis negali patenkinti, jie pyksta, protestuoja. Nors pavyzdžiui dirbantys vokiečiai moka labai didelius mokesčius, iš kurių išlaikomi tie patys pabėgėliai.
Ironiška. Bet kartais tauta pasidžiaugia, kad pabėgėlius bent kol kas atkrato skurdesnis gyvenimas Lietuvoje. Gal tuo skurdu mes ir gyvi?
Taigi, bent kol kas, bent šią minutę mes dar turime savo identitetą. Galime būti savimi. Dar nenustelbti svetimos kultūros.
Žinoma, tie, kurie to norime. Kai kam ir gyvenančiam čia lietuviškoji pasaulėjautos dalis nėra svarbi. Jie yra modernūs pasaulio piliečiai. Angliškai pavadinantys savo firmas, muzikos grupes, persikrikštijantys ir patys.
Prie moderniųjų save, ko gero, priskiria ir provincijoje gyvenančios mamos serialų herojų vardais krikštijančios savo vaikus. Jie, kad ir su indiškais ar turkiškais vardais, augs modernaus pasaulio piliečiais.
Modernūs ir drąsūs, dargi išmanūs šio pasaulio piliečiai mano esą ir tie, kurie, sėdėdami kalėjime, išvilioja iš senukų kelis tūkstančius eurų santaupų. Ir tie, kurie vairuoja apsvaigę iki keturių promilių. Ir tie, kurie pasigėrę muša savo žmonas, sugyventines, brolius, seseris ir netgi senus tėvus arba mažus vaikus.
Taigi, Lietuva yra čia. Visokia. Pilna protingų, humaniškų asmenybių, garsėjanti sportininkais, talentingais menininkais, mokslininkais, išradėjais. Svetinga, atvira ir draugiška. Mokanti suorganizuoti pasaulinio lygio Popiežiaus priėmimus. Neužmirštanti pasveikinti kitų šalių prezidentų, premjerų ir kitų veikėjų. Žinoma, ir Anglijos karalienės Elžbietos su proanūkio gimimu.