
Naujausios
„Kelmės kraštas: sakmės, etnografija, tarmė“
Kelmės krašto muziejuje praėjusį ketvirtadienį pristatytas naujas edukacinis užsiėmimas „Kelmės kraštas: sakmės, etnografija, tarmė“, kurį parengė mokytoja Rima Rutkūnaitė, o muziejinėms erdvėms pritaikė muziejininkė Laima Šimkutė. Pirmajame edukaciniame užsiėmime dalyvavo Kelmės „Kražantės“ pagrindinės mokyklos moksleiviai.
Užsiėmimas vyko keliose Kelmės dvaro ansamblio vietose. Prie Kelmės dvaro vartų, žiūrint į Vilbėną ir išlikusį buvusio dvaro malūno pastatą, Kelmės krašto tarme papasakota sakmė apie tai, kaip vokietis į malūną važiavo ir netoli Užvenčio tekantį Kraujupio upelį. Vaikų buvo klausinėjama, ar suprato, ar galėtų pakartoti atskirus sakinius ar posakius.
Kelmės dvaro rūmuose moksleiviai, išklausę sakmę apie Karklėnų dvaro poną, suvaidino vienos sakmės pabaigą. Liaudies buities ekspozicijoje vedančiosios tarmiškai šnekino dalyvius apie ten esančius etnografinius eksponatus bei apie prieš šimtą metų gyvenusio valstiečio kasdieninius rūpesčius ir darbą.
Užsiėmimo metu vaikams buvo papasakotos penkios sakmės. Edukacinis užsiėmimas pritaikytas 7-12 metų vaikams. Užsiėmimą vedė R. Rutkūnaitė ir L. Šimkutė.
Kap uoketys i malūna važiava
Važiūj žmuogus i malūna, Žiūr, sied uoketys an šakuos i pjaun. Saka:
– Žmuogel, kan dara, nukrisi.
– Je, iš kur tu gali žinuot, ka nukrisu?
Pavažiava biški, tikta tas uokitys lept i nukrita. I šauk:
– Palauk, žmuogeli, palauk! Iš kur tu daba galieja žinuot, ka aš nukrisu? Tai tu turi žinuot, kada aš mirsu.
– Kada tava užpakalis bus šalts, pačiupiniek – tada žinosi, ka jau mirsi.
Važiūj uokitys vielek i malūną – šalt, sningai, bjauri. Neš maišus, sugalvuoja pažiūriet, a jau mirens. Capt už rūruos – šalta. Tik virta su visu maišu į purvyną i gul. Gul purvyne parvirtęs, gul.
Kiaules atieja malūnininka, maišus draska. Uokitys mislij: „Nujen, ka aš būčiau gyvs, ka tum kiaulium dūčiau.“
Atein malūnininks, saka:
– Brude, tu guli, o kiaules maišus draska.
I pradieja angti užpakali su šniūru. Uokitys tik čiupt sau užpakali, žiūr, kad jau šilta. Puln malūnininkui i rankas, bučiūj.
– Diekui, kad nu mirtys išgclbieja, o tai jau buvau numirens. Ka pradieja dūti par užpakali, atsigavau.
Sakmie apie Kraujupia upeliuka
Kraujupis yra mažas upeliuks netuoli Užventi (nu Kelmes būs dvidešimt septyni kiluometra).
Kraujupi lauke par švedu kara buva kuovas dideles. Kuovies durtuvas, ytims, buva pralyta laba daug krauja, i pradieja tekieti krauja upi. Iš tuo i lika vards Kraujupis.
Tin laba daug visuokiu sakmiu buven apei tan Kraujupi. Kiti da pasakuoja, ka šveda par mūši sudegina Užventi bažnyčia, par gaisra i ugni imeti šventuos Marijas paveiksla. Nu i šventa Marija supyka an švedu, kan tada rek – lenkam pagelba dūti, katry su švedas kariava. Lenku kariūmenes vads tum laike meldies rankas sudiejens, i anam rankuose atsirada tuokia kortiki, tin buva tuoky žuode, kan rek daryti. Ans turentis lypti kariūmene vandens iš tuo upeliuka atsigerti. Katras gers pasisemdams su kepure, uo katras prigulens, rek tiemytis. Puo tam rek imtis tus kareivius, katry gieri neprigulen i aiti su anims priš švedus. Ka pri jun priaja, danguj tuoks debesiuks užplauki, iš tuo debsiuka ka pradieja an švedų ugnis lyti, puo tam leda tuoky ka akmena. Šveda mislij, kad jau ty lenkai atsivedi sava burtininka, sudiejen rankas an kryžiaus i pasidavi.
Sakmie apei Karklienu dvara puona
Kaip tiktas laikruodžia išmušdava dvylekta, iš dvara kapinių pruo vartus išvažiūdava senuoji dvaro karieta, apkabinieta liktarnoms, i šūlias liekdava i dvara. Uo tuoj karietuoj senasis puonas gražias druobužias. Nu i daba ta karieta privažiūj pri pat duriu, vežiks tik „Tprūūū“, sustabda arklius. Karietos durikes tik gyrgšt – pačias atsidara ir išlep mirusysis puonas. Ain sau su lazda pasiramsčiūdams puo visa dvarą, puo parka gandindams.
Syki karieta atvažiūj i dvara – uo buva svečių. Pastuovieja, pastuovieja, nieks neišlipa, apsisuka i išvažiava. Panelės, tuos jau dukteres, suprato, kad šmiekla bija pašalinių ir lypi kumečiams budieti dvare. Ty gandindavuos tuos šmieklas, neidava, laukdava, ka pats išvažiūs. Panelės jau nebegal kentieti, nuaja pas kuniga klausti, kaip rek tan šmiekla atsikratyti. Kunigas saka: „I pakajų susinešket gražiausius druobužius, karuolius, pri veidrodžiu susikabinket, nu ir rengtis, taisytis, pūštis, i laukti, kan ta šmiekla prakalbies“.
Paneles viskan teip susitaisi, kaip lypi kunigs. Nu jau dvylekta, sublizgieja liktarnas, idund karieta i kyma, o puons tysia i dvara. Žiūr, panas priš veidruodžius besistaipa... I kai anuos tap pasaki, karieta nubildieja i pakalni ir pranyka tamsiuoj kapinių tarpuvartie. Nu tuo laika taip i nebepasiruodi dvare.
„Kelmės krašto“ inf.
Kelmės krašto muziejaus nuotr.
SAKMĖS: Edukacinį užsiėmimą „Kelmės kraštas: sakmės, etnografija, tarmė“ parengusi mokytoja Rima Rutkūnaitė Kelmės dvare tarmiškai pasakojo sakmes.
TARMĖS: Muziejininkė Laima Šimkutė edukacinį užsiėmimą vaikams vedė tarmiškai.