
Naujausios
ES paramą pajuto kiekvienas šalies gyventojas
Daugelis valstybių, siekdamos gaivinti krizės paveiktą ekonomiką, dideles investicijas skiria transporto infrastruktūrai. Lietuva – viena iš tų, kurioje investicijos į transporto sektorių yra ypač svarbios. Didžioji jų dalis – ES paramos lėšos.
Janina VANSAUSKIENĖ
pakruojis@skrastas.lt
Transportas – viena iš perspektyviausių ūkio šakų
Tapo įprasta girdėti, kad Lietuva iš kaimyninių šalių išsiskiria tvarkingais ir moderniais keliais. Tai lėmė valstybės politika – investicijos į perspektyviausias ūkio šakas ir ES parama.
Šalies susisiekimo sektoriaus projektams įgyvendinti 2007–2013 metais skirta beveik 5,4 milijardo litų Europos Sąjungos struktūrinės paramos lėšų. Ši parama padeda modernizuoti šalies kelių, geležinkelių, vandens ir oro transporto infrastruktūrą, gerinti vietinį susisiekimą, padidinti eismo saugumą, plėtoti ekologišką transportą.
ES struktūrinė parama laikoma reikšminga atsigaunančiai Lietuvos ekonomikai. Ekspertai teigia, kad transporto sektoriuje efektyviai investavus ES paramos lėšas, 2007-- 2015 metų laikotarpiu gali būti sukurta apie 10 milijardų litų papildomo bendrojo šalies vidaus produkto.
Lietuvoje transporto sektoriaus įtaka ekonomikai yra gerokai didesnė, nei kitose ES valstybėse. Transporto sektoriuje sukuriama apie 11 procentų šalies bendrosios pridėtinės vertės (BPV), nors jame dirba tik 5 procentai šalies gyventojų.
Kaip parama virsta nauda
„Tokių investicijų atsiperkamumas yra ilgalaikis procesas. Įvairiais skaičiavimais, vienas litas investuotas į transporto infrastruktūrą, duoda apie 3 litų grąžą“ – sako šalies susisiekimo ministras Eligijus Masiulis, komentuodamas ekonomistų išvadas apie ES paramos naudą Lietuvos ekonomikai ir verslui.
Susisiekimo ministerijos užsakymu atliktos studijos rezultatai parodė, kad efektyvios investicijos į transporto infrastruktūrą lemia padidėjusius transporto pajėgumus, efektyvumą, patikimumą ir aptarnavimo lygį. Todėl mažėja transportavimo kaštai, tranzito laikas, skatinama verslo plėtra. Visi šie faktoriai lemia padidėjusį produktyvumą, o šis – didėjantį konkurencingumą ir ekonomikos augimą.
ES paramos naudą jau pajuto ir šalies gyventojai. ES parama savivaldos transporto projektams lėmė gatvių ir vietinės reikšmės kelių rekonstravimą. 2007–2013 metų laikotarpiu numatyta įvykdyti daugiau kaip 200 savivaldos transporto projektų, jiems numatyta 428,1 mln. litų Europos regioninės plėtros fondo parama. Iš šių projektų daugiau kaip 120 jau įgyvendinta.
Susisiekimo ministerijos ES paramos koordinavimo skyriaus vedėja Zita Dubickienė teigia, kad 2007 –2013 metų laikotarpio ES parama pasiekė kiekvieną šalies savivaldybę.
Iki 2011-ųjų šalyje įgyvendinta ir Žvyrkelių asfaltavimo programa, kurios naudą labiausiai pajuto netoli žvyrkelių gyvenantys žmonės – sutvarkius kelius pagerėjo susisiekimas, trumpėjo kelionės, pagerėjo kasdienio gyvenimo sąlygos. Be to, tapo patogiau plėtoti verslą ir turizmą. Šiai programai finansuoti buvo panaudota 537,5 milijono litų ES paramos, kurios dėka visoje Lietuvoje išasfaltuota daugiau kaip 700 km žvyrkelių.
Susisiekimo ministro E. Masiulio teigimu, transporto srityje įgyvendinami ES paramos projektai užtikrina viso transporto sektoriaus gyvybingumą. Tai sunkiai įsivaizduojama, jei investicijos būtų vykdomos tik iš valstybės biudžeto lėšų.
Auga šalies konkurencingumas
E. Masiulis pastebi, kad ES parama padeda Lietuvai įsitvirtinti kaip tranzitinei valstybei. „Lietuva yra panašioje geografinėje padėtyje kaip ir Latvija, Estija. Akivaizdu, kad vyksta konkurencinė kova, per kurią šalį vežti krovinius Vakarų, Rytų kryptimis“, – transeuropinių projektų svarbą šalies transporto sektoriui atskleidžia susisiekimo ministras ir pastebi, kad Lietuvą patrauklesnę tarp kaimynių daro didžiulės investicijos. Jungčių su tarptautiniais transporto koridoriais plėtrai ES struktūrinė parama siekia 396,3 milijono litų, o per Lietuvą einančioms europinėms magistralėms modernizuoti – daugiau kaip milijardą litų.
„Jei nebūtume gilinę Klaipėdos jūrų uosto, tvarkę geležinkelio ruožų, šiandien apie 5 milijonai tonų trąšų greičiausiai keliautų per Latvijos uostus“, – kaip pavyzdį apie ES paramos naudą didinant krovinių tranzito galimybes minėjo susisiekimo ministras.
Lietuva laikoma pavyzdžiu
Bendras 2007-- 2013 metų ES paramos paketas Lietuvai – 23 milijardai litų. Iš jų beveik 5,4 milijardo litų skirta transporto infrastruktūrai gerinti. Šiuo metu jau yra panaudota apie 2 milijardai 860 milijonų litų ES paramos. Visa transporto sektoriui skirtoji suma turi būti įsisavinta iki 2015-ųjų metų.
Susisiekimo ministras E. Masiulis tvirtina, jog pagal tai, kaip ES paramos lėšos naudojamos projektams įgyvendinti, Lietuva tarp ES valstybių yra laikoma lydere.
„Europoje esame pirmūnai. Ne viena valstybė siunčia savo ekspertus pasižiūrėti, kaip mums tai pavyksta“, – ES parama ir sparta įgyvendinant remiamus projektus džiaugiasi ministras.
ES PARAMA: Važiuoti atnaujintais kelias bus patogiau ir saugiau.
Užs. Nr. 151449