
Naujausios


Tikėjo mero žodžiu
Buriuotojų bendruomenė ketvirtadienio popietę buvo pakviesta į miesto Savivaldybės Projektų įgyvendinimo priežiūros tarybos posėdį. Salėje be miestiečių susirinko 8 šios tarybos nariai iš 11-os. Tarybos pirmininkas meras Artūras Visockas nedalyvavo, tądien jo darbotvarkėje buvo įrašytas vizitas į Švietimo, mokslo ir sporto ministeriją. Merą pavadavo vicemeras Domas Griškevičius.
Buriuotojai stebėjosi, kodėl mero nėra pristatant vandens transporto priemonių nuleidimo vietos į Rėkyvos ežerą projektinius sprendinius. Jie sakė, kad būtent A. Visockas buvo suteikęs vilčių, jog bus parinkta kita vieta prie ežero. Buriuotojai merui adresavo raštą, kuriame priminė, kad dar 2017 metų rugsėjo 1 dieną buvo užregistruotas prašymas Šiaulių miesto savivaldybės Tarybai su nepritariančiųjų parašais, o buriuotojų klubo "Burė" atstovas Virgilijus Baltrušaitis Tarybos posėdyje išdėstė argumentus, kodėl parinkta vieta netinka.
"Jūs, mere, asmeniškai pažadėjote, dalyvaujant vicemerui J. Sartauskui, kad į tai atsižvelgsite ir bus parinkta kita vieta", – rašoma rašte merui A. Visockui. Buriuotojai priminė ir pernai vykusį susirinkimą, kuriame be mero dalyvavo ir kiti politikai. Tačiau buriuotojų pasiūlymas parinkti kitą vietą liko neišgirstas. Projektas jau parengtas UAB "Lanida", darbų rangovas taip pat išrinktas – UAB "Viekšnių malūnas". Prie ežero jau atvežta ir gelžbetoninių plokščių.
Savivaldybės sporto skyriaus vedėjas Gintaras Jasiūnas sakė, kad projektui yra gautas finansavimas – 21 tūkstantis eurų valstybės lėšų, Savivaldybė prisideda dar 9 tūkstančiais. Esą buvo svarstytos kitos vietos, tačiau jos netikusios arba dėl per didelių kaštų, arba dėl to, kad žemė yra išnuomota fiziniams ir juridiniams asmenims.
Parinko "specialistai"
Projekto sprendinius pristatė projekto vadovas Juozas Mitkus. Motorinių valčių nuleidimo vietos plotis krante – 6 metrai, ji bus įrengta naudojant gelžbetonines plokštes, medinio tilto ant pontono ilgis – 11 metrų, iki esamo keliuko, kur automobiliai su priekabomis galės privažiuoti, – 16 metrų.
Naujas tiltas esą bus trumpesnis už šalia esantį sporto mokyklos "Atžalynas" buriuotojų tiltą. Projektuotojai tikino, kad jokios kitos vandens transporto priemonės, pavyzdžiui, jachtos, čia neplaukios, todėl ir "pavojingumo nebus".
Buriuotojai klausė: kodėl šioje vietoje? Jie buvo pateikę ne vieną alternatyvą: pakrantė prie sodininkų bendrijos vandens siurblinės, netoli AB "Rėkyva" – Lingailių gatvės gale, pakrantė prie buvusios padangų remonto gamyklos, Pabalių pakrantėje arba Bačiūnų paplūdimyje, kur žvejai rengia spiningavimo ir kitas varžybas.
"Tik už 30 metrų yra "Atžalyno" sporto mokyklos jaunųjų buriuotojų švartavimosi ir išplaukimo tiltelis. Jaunieji buriuotojai laisvalaikiu tarp treniruočių prie jo maudosi, žaidžia vandenyje, – rašė merui A. Visockui buriuotojų iniciatyvinės grupės nariai. – Pagal saugumo reikalavimus, laivams su varikliais draudžiama plaukti arčiau kaip 50 metrų nuo maudymosi vietos. Atsitikus nelaimei tikriausiai atsakys trenerė (...), o ne sporto mokyklos direktorius (...)., su kuriuo buvo derintas šis projektas."
Pats "Atžalyno" vadovas Giedrius Snudaitis susirinkusius tikino, jog naujas tiltas jiems netrukdys. Buriuotojai abejoja: tikrai trukdys, tą pripažįsta ir treneriai, ir vaikų tėveliai, bet direktorius negalįs "kalbėti prieš Savivaldybę". Tada vicemeras D. Griškevičius priminė, kad "visų specialistų manymu, ta vieta buvo pasirinkta kaip geriausia."
Buriuotojai klausė: ar tie "specialistai" apie buriavimą ką nors žino?
Tai labai neteisinga. Jūs iškeliate motorines valtis, nors net nežinote, kiek jų yra Šiauliuose, aukščiau už mūsų bendruomenės interesus, už mūsų ekologišką sportą.
"Jūs ne su tais specialistais konsultavotės, – sakė burlenčių asociacijos prezidentas Artūras Dudėnas. – Mes, buriuotojai, esame žmonės, jūs darote prieš žmones. Kaip išplaukti buriuotojui į ežerą tarp dviejų tiltų raide Z esant šiaurės, pietų, pietvakarių vėjui? Tai praktiškai neįmanoma, visa bendruomenė netenka galimybės čia buriuoti."
Pavojus atsitrenkti į tiltus
Buriuotojai tikino, kad puiki vieta sportui bus sunaikinta. Jie klausė, ar Savivaldybė žino, kiek Šiauliuose yra registruota motorinių valčių, koks yra šio statinio poreikis? Buriuotojų bendruomenė jungia apie 50 žmonių, be to, atvažiuoja viso regiono, Lietuvos buriuotojai, nes Rėkyvos ežeras dėl čia vyraujančių vėjų ir ežero dydžio yra išskirtinė vieta buriuoti, rengti tarptautines buriavimo varžybas.
"Tai labai neteisinga, – apgailestavo salėje sėdintys šiauliečiai. – Jūs iškeliate motorines valtis, nors net nežinote, kiek jų yra Šiauliuose, aukščiau už mūsų bendruomenės interesus, už mūsų ekologišką sportą."
Buriuotojai bandė žemėlapyje parodyti, kodėl brangina būtent šią vietą, kuri tinka ir geografiškai, ir dėl vėjo krypčių. Buriuotojai rodė, kaip plaukia burlentė, kokia trajektorija užfiksuota pagal GPS.
Burlenčių asociacijos prezidentas A. Dudėnas vėliau paaiškino, kad "burlentė neplaukia kaip kateris. Burlentė plaukia Z raide – į vieną pusę, į kitą".
"Išplaukti tarp dviejų tiltų pradedančiajam bus neįmanoma, o ir profesionalui neįmanoma, jeigu pučia didesnis vėjas. Greitis iš karto didėja, todėl tu trenksies į vieną arba į kitą tiltą", – sakė A. Dudėnas.
Dabar, kai toje vietoje yra tik sporto mokyklos "Atžalynas" tiltas, jie bando išplaukti ir parplaukti viena puse, prisitaikyti prie vienos kliūties. "Bet tarp dviejų kliūčių...."
A. Dudėnas patikino, kad su buriuojančiais "Atžalyno" vaikais vieni kitus supranta. "Bet žmogui su kateriu visiškai nusispjauti, nes jis nesupranta, kas ta burlentė. Plaukia su kateriu ir šaukia: pasitrauk iš kelio! – stebisi buriuotojas. – Burlentės nepasuksi taip lengvai kaip vairo – į kairę ar į dešinę. Yra tam tikros trajektorijos pagal fizikos dėsnius". Jie ir dabar sakė brendantys už tilto iki pažastų, kad galėtų išplaukti. Į krantą grįžta dideliu greičiu, bet dėl galimo susidūrimo su tiltais to nebegalės daryti.
Po ginčų dėl netinkamai pasirinktos vietos, vicemeras D. Griškevičius išgirdo buriuotojų pasiūlymą – naują tiltą bent patraukti kuo toliau į kairę, kad tarpas tarp dviejų tiltų būtų platesnis.
Galimybes patraukti riboja paveldo zona dėl buvusios Rėkyvos dvarvietės. Projektuotojai sakė, kad toks variantas galimas, nors derinimo procesas gali užtrukti, o tiltas šiemet jau turi stovėti. Ar šis "kompromisas" ką nors pakeis? Anot buriuotojų, mažai.
Direktorius paaiškino
Į Projektų įgyvendinimo priežiūros tarybos posėdį užsukęs Savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis priminė, kad skirtas finansavimas yra tikslinės paskirties – vandens telkinių krantų erozijai mažinti.
"Formuojame vieną nuleidimo vietą, kad naudotųsi jau paruošta, sutvarkyta vieta, o ne darytų valčių nuleidimą visoje ežero pakrantės zonoje", – išsakė motyvus direktorius, tai esą svarbu ir dėl gaisrų prevencijos.
Direktorius neleido buriuotojams įsiterpti su klausimais. "Atkreipiu dėmesį, kad jūs neįsivaizduotumėte: ežeras nėra jūsų nuosavybė ir ne jūsų bendruomenės nuosavybė. Į tą ežerą įplauks nustatytoje vietoje visi žvejai ir plaukios. Kiek jie trukdys – kitas reikalas. Ar vaikučiams trukdys, ar jums, – aiškino A. Bartulis. – Jeigu supratote, kad čia ne jūsų nuosavybė, ir jūs neturite monopolistinės teisės į šitą ežerą buriavimui, vadinasi, problemos nėra."
