
Naujausios
Neliks chorų, neliks ir dainų švenčių
„Norime paskleisti pandemiją, nes šiandien kultūrai reikalinga švietimo sistemos pagalba. Kitaip nebeturėsime ne tik klausytojų, bet ir pamainos“, – susikvietęs Šiaulių apskrities muzikos pedagogus, švietimo sistemos darbuotojus kalbėjo Šiaulių valstybinio kamerinio choro „Polifonija“ vadovas Tomas Ambrozaitis.
Natalija KONDROTIENĖ
natalija@skrastas.lt
Sugalvojo edukacinį projektą
Muzikos pedagogams, meno kolektyvų bei ugdymo įstaigų vadovams Tomas Ambrozaitis prabilo apie problemą: mažėja klausytojų ir dėl to reikia kažką daryti.
„Polifonija“ inicijuoja projektą populiarinti chorinę muziką. Idėjos atsiradimą paskatino akivaizdžios problemos, susijusios su profesionaliosios chorinės muzikos išlikimu ir požiūriu į kultūrą Lietuvoje apskritai. Negatyvių pokyčių įtaka akivaizdžiai jaučiama ne tik „Polifonijos“ choro veikloje, aiškina šiauliečių kolektyvas. Akivaizdus pavyzdys – Lietuvą visame pasaulyje garsinančios dainų šventės. Baiminamasi, ar bus kam atlikti atitinkamo sudėtingumo kūrinius, ar bus vyrų ir moterų chorų, kurie galės sudainuoti jų kategorijos chorams skirtus kūrinius? Be to, mažėja ne tik chorų, bet ir chorvedžių, trūksta choro dirigavimą studijuoti pageidaujančių studentų.
„Polifonija“ perspėja, kad uždarinėjami chorvedybos skyriai muzikinio meno mokymo įstaigose. Todėl kyla reali grėsmė, kad Lietuvoje išnykus arba kritiškai susilpnėjus chorinei muzikai valstybė nebeteks didelės dalies savo kultūrinio, ją reprezentuojančio identiteto, o dainų šventės, kurią UNESCO pripažino Žmonijos žodinio ir nematerialaus kultūros paveldo šedevru, saugoti nebereikės. Jos tiesiog nebeliks.
Paskleisti pandemiją
T. Ambrozaitis mano, kad edukacinis projektas, kuriame dalyvautų ir mokiniai, ir pedagogai – ilgalaikis, nes realus rezultatas bus matomas po dešimties ar penkiolikos metų.
„Norime klausytojus ugdyti nuo mažų dienų. Ne laukti pustuštėse salėse ateinančių į koncertus žmonių, o eiti pas juos, auginti, mokyti, kad jie girdėtų profesionalų atliekamas dainas, matytų juos. Šiandien kultūrai reikalinga švietimo sistemos pagalba, – teigė T. Ambrozaitis. – Ateis diena, kai mes nebeturėsime pamainos, nes nebeateina dainininkų. Todėl norime po ugdymo įstaigas paskleisti muzikos pandemiją“.
Ugdyti klausytoją
Paskaičiuota, kad iš 100 tūkstančių besimokančių muzikos – vienas tampa muzikantu. T. Ambrozaitis mano, jog šią situaciją reikia keisti, populiarinti chorinį dainavimą.
„Mūsų tikslas – žaidimo forma vaikus mokyti, aiškinti sąvokas, pratinti prie muzikos, formuoti įgūdžius. Reikia padaryti, kad klausytojas ateitų į koncertus natūraliai, nevaromas, nereikėtų įtikinėti, kad verta, – apie būsimo projekto tikslus kalbėjo T. Ambrozaitis. – Tebūnie ne choro klausytis, styginių koncerto ar dar ko nors, bet kad ateitų. Nesakau, kad visi pulkit į koncertus – tikslas ne toks“.
Jis apgailestavo, jog į vaikų neformaliojo ugdymo sektorių ateina ne patys geriausi laikai: iš ministerijų atsiųstos šūsnys popierių, prikurta begalė rekomendacijų, sutrumpintos tiesioginio kontakto su vaiku valandos ir daugybė kitų dalykų. „Tai neskatins vaikų kūrybiškumo“, – mano „Polifonijos“ vadovas.
Skatinti būtina ir pedagogus
T. Ambrozaitis sakė, jog muzikos pedagogus taip pat reikėtų skatinti ieškoti būdų, vaikus sudominti muzika, provokuoti juos diskusijai, mąstyti, veikti.
„Muzikos mokytojai dažnai eina į įvairius seminarus, kad tik gautų reikiamų valandų kiekį. Visai neįdomu, koks tai seminaras. Pianistas eina pasiklausyti, kaip derinamas trimitas. Reikia kalbėti ne apie bet ką, o apie tai, ko reikia“, – kėlė problemą „Polifonijos“ vadovas.
Jis pasidžiaugė, kad Šiauliuose populiarūs chorai „Dagilėlis“, „Atžalynas“. Šimtai choruose dainavusių vaikų tai prisimena su pasididžiavimu, chore buvo ugdomas ne tik muzikinis skonis, bet ir komandinė dvasia.
„Nueinu į „Dagilėlio“ koncertą ir klausydamasis jaučiu, kaip šiurpuliukai kūnu eina, o galvoje tik viena mintis: „Kaip tu tai padarei, Adomaiti?“ Tada prisimeni žodžius, jog nė vienas, kuris prisilietė prie muzikos, meno, kūrybos, netaps nusikaltėliu, bent jau yra tikimybė“, – sakė T. Ambrozaitis.
Jono TAMULIO nuotr.
TIKSLAS: „Reikia padaryti, kad klausytojas ateitų į koncertus natūraliai, nevaromas, nereikėtų įtikinėti, kad verta“, – sakė Tomas Ambrozaitis, Šiaulių valstybinio kamerinio choro „Polifonija“ vadovas.