
Naujausios
Kai stebėtojai minta kitų nelaimėmis
Loreta RIPSKYTĖ,
žurnalistė
Mes visi esame gyvenimo stebėtojai. Nuo mažens vaikai stebi suaugusiuosius, mokosi ir kartoja jų žingsnius bei veiksmus. Tyrinėtojai stebi augalus, gyvūnus, po to rašo mokslinius darbus, poetai ir rašytojai stebėjimus paverčia metaforomis, gražiais tekstais, neretai užkabindami jautrias temas.
Bet kartais stebėti gyvenimą gali būti begalinė niūruma.
Toks jausmas junginėjant pultelio mygtukus ir netikėtai atsiduriant įvairiose televizijos pagalbose, besimaitinančiose jų eksploatuojamų žmonių nelaimėmis. Laidos vedėja – visada šypsosi, nes gali padėti, ne mažiau dailius dantis rodo simpatiškas psichologas ir dainininkė.
Iš ponios komentarų atrodo, kad ji atstovauja konservatyviai lietuvio sąmonei, kuri vadovaujasi ne įstatymais, teisės aktais, bet paprotine teise. Kartais, tiesa, ji savimi pasidžiaugia, kad kažką gražaus pasakė ir laida „pražysta“ šypsenų žiedais. Juk reikia kaip nors dekoruoti sunkius kaip nepakeliama būtis pokalbius su laidos herojais.
Viena moteris, akivaizdžiai drebėdama, pasakoja apie patirtas vaikystės skriaudas, kita – apie prievartą, kiti atėję bando, kuris daugiau į kairę ir dešinę padalins keiksmažodžių, aprėks, išvadins gimines, kaimynus, buvusius draugus paleistuviais, vagimis, melagiais.
Kažkas skųsis negavęs mamos meilės, o motina bus verčiama viešai tą meilės dalį grąžinti, kažkas piktinsis buvęs apžmeižtas, bet atėjusi kita pusė tariamo ar tikro šmeižto bangą dar labiau padidins.
Niekas neįrodyta, kartais net liudininkų nėra, tik tos dvi pusės – žodis prieš žodį. Bet būtent tokia kova kaitina stebinčiųjų aistras. Kyla adrenalinas. Žmogus prie televizoriaus ekrano užsimano atsipjauti dešros, sūrio, užsitepti sviesto ant duonos. Kuo jausmai karštesni, tuo smarkiau mala dantys.
Kai kurie stebėtojai netgi vyksta tiesiai į studiją (išvykos organizuojamos), kur gali pabūti teisiančia arba išteisinančia, žinoma, moraliai, ne realiomis bausmėmis, jėga. Galbūt jie sau panašūs į prisiekusiuosius teismuose, apie kuriuos skaitė romanuose ar matė filmuose.
Už plojimus, kada reikia, bendrą juoką, palaikymo šūksnius ar švilpimus, jie pavaišinami kava ir sumuštiniais.
Visi išsiskirsto patenkinti. Išdžiausčiusieji savo skalbinius gauna paramą – galimybę užsikoduoti nuo alkoholizmo, šaldytuvą ar lovelę mažiems vaikams, gulintiems ant čiužinių, tam tikrą sumą skoloms padengti.
Kiti – pasivaišinę maistu ir įspūdžiais, lyg iš gyvo serialo.
Žmonių skausmas, nesėkmės, viešas pažeminimas tampa pramoga. Ir tie, kas atsiduria viešo tyrinėjimo objekto vietoje, turbūt mažiau jaučia gėdą ar pažeminimą nei tai būtų buvę kažkada. Kad ir prieš dvidešimt metų. Atsidūręs eteryje žmogus gi laikomas „žvaigžde“. Tegul su pašaipa, tačiau besišaipantieji neretai patys norėtų TV dėžutėje pasivaidenti. Toks įvykis suteikia žmogeliui tariamą pridėtinę vertę.
Taip ir gyvename kreivų veidrodžių karalystėje. Užuot tiesiai priėję ir pasakę žmogui, ką galvojame ar padėję tiesiogiai, be kamerų. O neduokdie, jei kažkur liks nepaminėtas vienas padėjęs... Atrodo, jo geras darbas danguje bus nepatvirtintas.
Bet argi atjauta privalo būti vieša? Ar galima ja prekiauti? Manau, ji bent jau neturėtų būti užgauli ir besigrožinti pati savimi.