
Naujausios
Rojus – ne ten, kur skraido angelai
Arūnas UOGINTAS,
„Šiaulių krašto“ kultūros apžvalgininkas
Šiaulių dailės galerijoje kovo pabaigoje atidaryta, jubiliejinė tautodailės paroda skiriasi nuo ankstesnių projektų mažesniu dalyvių ir kūrinių skaičiumi, taip pat Lietuvos tautodailės paveldą primena pirmame galerijos aukšte eksponuojama liaudies meno klasikinė kolekcija iš įvairių muziejų fondų.
Šiose kasmetinėse miesto tautodailės parodose visada yra išlaikomas tam tikras amatininkų ir naivaus meno kūrėjų raiškos santykis.
Mūsų kraštą tradiciškai garsinantys keramikai čia pristato, regionui įprastai dekoruotus, dirbinius: ąsočius, puodus, įvairia glazūra margintus indus, skulptūrėles, švilpynes.
Čia dera per kelias meistrų kartas ištobulinta forma, plastika ir technologija. Paminėčiau Virgiliją Silvestrą Šufinskienę, Algimantą Tamašauską, Rimą Šyvokienę, Vydmantą Vertelį, Reginą ir Vytautą Mataičius ir daugelį kitų meistrų. Analogijų atrastume kalvystės, audimo, mezgimo dirbiniuose.
Visada įdomu tyrinėti naivaus meno kūrėjų darbus, kur kruopštumas, nuoširdumas ir ryškus kūrybinės veiklos poreikis kartais ima ir pakeičia, ramiai sau egzistavusio žmogelio, gyvenimą. Jei kūrybinė raiška pavyksta, tai parodose gali žavėtis naivaus meno perliukais.
Šioje parodoje daug tapybos darbų, kuriuose vyrauja peizažas. Tai atskleidžiama per nuoširdų ir atvirą frontalinį vaizdą, kartais tarsi iš viršaus matomą, panoramą.
Nėra nei ypatingų rakursų, nei pirmo plano vaizdo, nei kitų kompozicinių darinių, ko išmokstama meno mokyklose ir universitetuose. Tokiu principu kuria savamoksliai, naivaus meno kūrėjai ir ne tik pas mus.
Tipiškuose mėgėjų kūriniuose savo krašto kultūra atsispindi detalėse. Svarbus ir kūrinio siužetas, kuriame per savitą papročių, tarkim, darbo ir linksmybių vaizdavimą atsiskleidžia tautos ar regiono etnografinės ypatybės, simbolika.
Tokie kūriniai sulaukia dėmesio tarptautiniuose ar platesnio pobūdžio projektuose, tampa mūsų tautodailės paveldu ( Elenos Adomaitienės, Monikos Bičiūnienės tapyba).
Parodoje įsimena Veronikos Bieliauskienės „Rojus“. Panašią peizažo viziją savo galvoje nešiojasi ne vienas miesto ar miestelio gyventojas, nuosavo sklypo savininkas, po truputį gražindamas savo gyvenamąją vietą, po to varžydamasis dėl geriausios sodybos vardo.
Kažką panašaus tik jau realiame laike visai šalia Šiaulių jau ne vienerius metus kuria vienas žinomiausių mūsų krašto politikų Ramūnas Karbauskis. Pagal tik jam žinomą, pavadinkim Vietinio Rojaus, planą žmogus pertvarko visą gyvenvietę: kuria skulptūrinius kompleksus, netgi supylė naują piliakalnį.
Tai sulaukė galybės sekėjų ir turistų – matyt, tokia vizija priimtina daugeliui.
Priešingas reiškinys – Viliaus Purono „Varnų valgytojų valstybės“ kūrimas Pakruojyje, kuris visai išblėso, nes Rojus bet kokios gyvasties naikintojams ir įvairiems maisto rijikams nekuriamas...
Sugrįžtame į parodą. Iš įsimintinų ir stilingų tapybos kūrinių galėčiau paminėti Rožės Džiaugienės, Viktoro Žilinsko, Virginijos Sargūnienės peizažus, kuriuose savitai įkomponuotas artimas kraštui motyvas, aiški tapybos plastika ir stilius.
Tam tikro fantastinio, stebuklingo pasaulio kūrimo vaizdų galėtume įžiūrėti ir tušu atliktose dviejose Janinos Šaparnienės miniatiūrose. Šiek tiek dėmesį blaško ryški violetinė spalva, kuri lyg ir trukdo stebėti labai įdomią ir kruopščią autorės viziją. Nors ypač ryškių spalvų naudojimas yra mums lietuviams būdingas dalykas.
Kitaip nei Šiaurės Baltijos šalys (Norvegija, Estija, Suomija iš dalies ir Latvija), mūsų sodybų savininkai mėgsta ryškias spalvas: dažnai mažosios architektūros, savo namo dekorui renkasi lokalines spalvas, ypač populiarios geltona ir atitinkamai violetinė.
Berods prof. dr. Libertas Klimka vienoje savo paskaitų Rokiškyje dalinosi ir stebėjosi tokio lietuvių namų spalvų dekoro tyrimo rezultatais. Visgi, J. Šaparnienės miniatiūros išsiskiria parodoje ir plečia Šiaulių tautodailininkų kūrybos temų ratą. Tarkim, skulptoriai visi, lyg susitarę, drožia angelus...
Yra įvairių mėgėjų meno pavadinimų – jau minėtas naivusis menas, suvenyrinė dailė, gentinis menas. Pastarąją sąvoką sukūrė antropologai, tyrinėdami įvairių tautų, gyvenančių ne civilizuotą gyvenimą Afrikoje, Pietų Amerikoje, Australijoje, įvairiuose atogrąžų salynuose.
Gentinio meno apraiškų rasime ir vizualioje Lietuvos etnokultūroje, kad ir medžio drožyboje. Tai Užgavėnių kaukės, su tik mums būdingais personažais, kurių atsiradimą istorijoje vargu ar beatseksime.
Daug pagoniškų ir kitų neįprastų personažų atranda drožėjai. Sovietiniais laikais labai populiarūs buvo velniai, dabar – įvairios žmogystos su sparnais – angelai.
Krikščioniškoje šių vaizdinių panoramoje atsiranda ir angeliukai, bet tik vyriškos prigimties. Menotyrininkai aiškina, kad Renesanso epochoje atsiradę angelų – vaikų personažai yra Antikos ir krikščioniškų siužetų samplaikos rezultatas.
Tarkim, Afroditės ar romėniškosios Veneros palydovas Kupidonas yra vaizduojamas kaip kūdikis ir skraido, plasnodamas mažais sparneliais.
Mūsų tautodailininkų angelų vizijos gali būti ir be tokios nuoseklios koncepcijos. Kad šioje parodoje jų yra labai daug, galima nuspėti, jog čia slypi komercija – juos gerai perka...
Labai įdomus pavyzdys iš Vakarų Afrikos valstybės Ganos. Kousto mieste dėl įvairių religinių paskatų suvaržius kaukių ir kostiumų drožybą netikėtai suklestėjo kraštui nebūdinga drožyba – prašmatnių karstų gamyba.
Jau niekas nepasakys,kam kilo idėja gaminti karstus pagal mirusiojo specialybę arba rangą visuomenėje. Pavyzdžiui, taksistui išdrožiamas ir ryškiai dažomas automobilio formos, genties vadui – išdidaus liūto karstai.
Tai tapo populiaru. Ne vienas pasaulio muziejus jau įsigijo šiuos originalius gentinio meno arba, galima pavadinti, liaudies meno objektus.
Įdomi pati reiškinio vystymosi seka. Nebegalėdami vizualizuoti vietinės religijos stabų, meistrai rado būdą save realizuoti ir sukūrė pelningą meno nišą.
Na, o Lietuvoje angelai ir angeliukai yra populiarūs, madingi, bet ir krašto drožėjai naujų motyvų neatranda. Gal tik šioje šiauliečių parodoje Edmundas Gaubas, eksponuojantis skulptūrą „Palankus vėjas“, bando ieškoti naujų formų ir temų medžio drožyboje, pavaizdavęs originalų sportininką ant banglentės.
Antra vertus, parodoje dalyvauja daug profesionalų, baigusių aukštąsias meno mokyklas, tai kur jų kūrybinės potencijos? Kodėl šie kūrėjai, susipažinę su aukštuoju menu, šiauliečių parodoje dalyvauja kartu su savamoksliais, galima sakyti, kuriančiais beveik tik savo atvira ir jautria siela? Kodėl šie mokantys piešti, tapyti ir drožti profesionalai taikosi prie meno mėgėjų stiliaus, raiškos ir galiausiai sukuria darbus, kurie yra tik butaforija ir imitacija?
Janina Šaparnienė. Paveikslas tušo technika. 2016. A. Uoginto nuotr.
Rože Džiaugienė. Paveikslas. A. Uoginto nuotr.
Orinta Kazėnienė. Paskutinė vakarienė. Nėrimas, medvilnė. 2015. A. Uoginto nuotr.
Edmundas Gaubas. Palankus vėjas. Medis, 2015. A. Uoginto nuotr.
Veronika Bieliauskienė. Rojus. A. Uoginto nuotr.
Vladas Sutkus. Angelai. Medis. 2016. A. Uoginto nuotr.
Virgilija Silvestra Šufinskienė. Ąsotis. Molis, glazūra, 2015. A. Uoginto nuotr.
Vydmantas Vertelis. Dubuo. Molis, angobas, glazūra. 2015. A. Uoginto nuotr.