
Naujausios
Tilžės gatvė – ne pasienis!
Vilius Puronas
Iš karto susitarkime: aš ir jūs – už teisybę!
Melas yra amoralus dalykas, nesvarbu, kokia forma jis besidangstytų.
Vaje! Mus supa melagiai. Prisimenate, kokiu piktu džiaugsmu spindėjo mamytės akys, meluojant apie Kalėdų Senelį iš Laplandijos, kad jo pareiga – visokių pienburnių kapriziukus tenkinti. Rusai jį Seniu Šalčiu vadina, lenkai – šventu Mikalojumi (liet. Mykolu)... O pasakos apie raganas ir slibinus? Juk mokslas įrodė, kad jų nebuvo ir nėra, o jei vienas-kitas ir dirba savivaldybėje, tai tik išimtys, patvirtinančios taisyklę. O rūtos? Jas vadiname tautinėmis gėlėmis, tačiau jei įsižiūrėti įdėmiau, tai – alergiją platinantis augalas, tinkąs vien blusoms naikinti – to dendrologijos studentus moko. Ilgą laiką mokslas įrodinėjo, kad žmogų sukūrė Darvinas, susikryžminęs su beždžione, dabar – kad mus ufonautai pasėjo. Taigi, net žmonijos žinijoje pilna neištyrinėtų dėmių, kuriomis spekuliuoja diletantai ir deputatai.
Grįžkime į Šiaulius.
Niekada Šiauliai nebuvo Aukštaitija. Šiaulių ekonomija buvo viena dvyliktoji Žemaitijos kunigaikštystės dalis. Šiauliai buvo karališkasis miestas, iš Raseinių čia buvo perkeltas Seimelis, o Vytautas kryžiuočiams buvo užrašęs Žemaitiją iki Nevėžio. Nevėžis juk niekada netekėjo Tilžės gatve, kaip kad tikina kai kurios skardinės galvos (savos neminėsiu). O tai, kad dabartiniame Savivaldybės pastate XVIII a. buvo tas Seimelis, vėliau – teismas, o XIX a. ten policijos būta, tai – nepaneigti faktai, baisiai įdomūs ir svarbūs bet kuriam turistui: suvalkiečiui, vengrui, latviui ar brunetei iš Pietų Korėjos.
Tilžės gatvė negali jungti Aukštaitijos su Žemaitija ir todėl, kad neetiška pjudyti dvi etnines grupes, visą tūkstantmetį buvusias Lietuvos nugarkauliu. Mūsų visuomenė dabar yra labai susipriešinusi, todėl belieka ramintis, kad esu aukštaitis, t.y. gerokai aukštesnis už žemaitį, nes tą tvirtina mano etninės prigimties pavadinimas. Tiesa, gyvendamas Žemaitijoje dirbdavau Aukštaitijoje, tačiau vakarais, grįžus namo, ketvirto aukšto aplinka mane labai žemindavo. Ir dabar tebežemina.
Manau, kad čia kalčiausias XIX a. pradžios a.a. kelininkas-inžinierius, projektavęs Rygos–Tilžės plentą. Praėjo daugiau, kaip pusantro šimtmečio, o kaskart jis, nevidonas, smilkteli širdin renesansinės katedros smaige, važiuojant Tilžės gatve Šiaulių centro linkui. Turbūt apie 1857-uosius, nutiesus tą plentą, įsitvirtino legenda, teigianti, kad jis – riba tarp Aukštaitijos ir Žemaitijos.
Melas buvo skirtas mokyklų vaikučiams – brūkštelėdavo mokytojas žemėlapio linija ir legenda tapdavo tiesa. Ji jau buvo minima rusiškame J. Sprogio geografijos vadovėlyje, iš kurio XIX a. viduryje mokėsi visi Šiaulių berniukų gimnazijos gimnazistai. Ji, kaip mokyklinė tiesa, nukeliavo ir į smetoniškus vadovėlius – Esmaičio „Elementorių“ (1922 m.), A. Jakučionio „Gamtą ir kraštą" (1932 m.), kitus. Ją skleidė ir pokario mokytojos, – ū-ū-ū, sovietmetis!..
Pasiklausęs rimtų ŠU istorikų, sužinojęs, kad jie žymiai protingesni už XIX amžiaus vaikučius, ėmiau pritarti jiems. Visiems. Ir kad priklausėme Žemaitijos vaivadijai, ir dėl Seimelio, ir kad bendrai... Visiškai pritariu ir ŠU kalbininkams – esame aukštaičiai, nes faktinė riba, pasiėmus liniuotę, brėžtina nuo Kruopių iki Bubių, t.y. už kelių žingsnių nuo Šiaulių – atsiverskite dabartinės Visuotinės Lietuvių enciklopedijos II tomą, 230 psl. Iš anksto sutinku ir su interneto anonimais, kurie turi svarių nuomonių, bet ne žinių.
Dabartiniai Šiauliai žemaičius veisia. Tą išaiškino tokios Salomėjos ar Sigitos vyras, pastebėjęs, kad Šiaulių gimdymo namai yra Žemaitijos pusėje, už Žemaitės viaduko. Ir su juo sutinku.
Bet kodėl malonu prie žalios šviesos pereiti Tilžės gatvę, kuomet iš Žemaitijos atsiduriu Aukštaitijoje ir atvirkščiai? Kaip ir daugumai šiauliečių ar svečių. Tokio malonumo neturi nei Telšiai, nei Kaunas. Net Kelmė. Todėl, būtų neracionalu tuo nepasinaudoti.
Žmogus – mėsos krūva, bet kai uždainuoja – ašaros byra.
..........................................................................................
Pasieniečių šventė!?. Kažkokie pseudokultūrininkai sugalvojo pseudotradiciją – birželio 2, 3, 4 dienomis daryti šventę „Ant rubežiaus“ (su rusicizmu pavadinime!). Šventės dalyviai, nepastebėję klaidos, gros, muzikuos, prekiaus mediniais šaukštais, tašėmis ir maikėmis (tpfu! rankinėmis ir marškinėliais!), moraliai žalos žmones, kurie, grįžę į Gruzdžius ar Airiją, Šiaulius prisimins kaip „miestą tarp Žemaitijos ir Aukštaitijos“.
Temini mus kaip Saulės miestą, pilką valdininko ataskaitą, natūralia cemento spalva dažytą, istoriškai teisingą, reglamentuotą, natūraliai aptrupėjusiais šaligatviais dar iš sovietmečio laikų, grafičiais dekoruotą, apdainuojamą anoniminių komentatorių su gramatinėmis klaidomis ir fekalijų kvapu.
Aš, kaip ir Jūs, mielas skaitytojau – už teisybę!