„Runkeliams“ atpigo bananai ir kalafiorai

„Runkeliams“ atpigo bananai ir kalafiorai

„Run­ke­liams“ at­pi­go ba­na­nai ir ka­la­fio­rai

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Šios sa­vai­tės įvy­kių įvy­kis – LIDL cent­rų ati­da­ry­mas pen­kiuo­se did­mies­čiuo­se. Bir­že­lio 2-oji vie­no šmaikš­tuo­lio įvar­dy­ta net šven­to­jo LIDL die­na.

„Eli­ti­niai“ ko­men­ta­to­riai bu­vo „nu­ste­bin­ti“ ei­lių, grum­ty­nių dėl „pi­gu­vos“. Vėl esa­me va­di­na­mi „run­ke­liais“ ir „avi­mis“, ku­rio­mis leng­va ma­ni­pu­liuo­ti, „bur­lio­kais“ ir „ku­me­čiais“, įsi­py­ru­siais į so­viet­me­tį.

Ei­tų ge­riau „run­ke­liai“ dirb­ti, bet ne – sto­vi nuo anks­taus ry­to ei­lė­se dar prieš krau­tu­vės ati­da­ry­mą, nes iš­me­tė pi­gių ba­na­nų. O no­ri, kad jų gy­ve­ni­mas pa­si­keis­tų!

LIDL šū­kis – „Taip gy­ven­ti ver­ta!“ Ko­dėl „eli­ti­nin­kai“ smer­kia no­rin­čius pa­si­dai­ry­ti, kaip ver­ta gy­ven­ti?

Nau­jas žai­dė­jas atė­jo iš Va­ka­rų Eu­ro­pos, į ku­rios ver­ty­bes po­li­ti­kų ir eks­per­tų eli­tas tik ra­gi­na ly­giuo­tis. Pirk, kuo dau­giau var­tok – vie­na iš pa­ma­ti­nių lais­vos rin­kos ver­ty­bių.

Ta­čiau LIDL štur­mu „eks­per­tai“ li­ko šo­ki­ruo­ti, o po­li­ti­kai ty­li lyg pri­glu­šin­ti.

„Ar to­kia reak­ci­ja ne­ro­do tam tik­ro mū­sų pro­vin­cia­lu­mo?“ – su­si­rū­pi­no te­le­vi­zi­jos lai­dos ve­dė­jas Ed­mun­das Ja­ki­lai­tis.

Vie­na iš jo pa­šne­ko­vių Vil­nių dar ban­dė ap­gin­ti – pa­ste­bė­ju­si „ten­den­ci­ją, kad kuo to­liau nuo Vil­niaus, tuo di­des­nė ap­gul­tis, di­des­nės ei­lės, su­si­stum­dy­mai dėl ve­ži­mė­lių, ir t.t.“ Dar pa­ste­bė­jo: „Mes ga­li­me pa­si­šai­py­ti ar nu­si­ste­bė­ti, bet ma­ty­ti, kad žmo­nėms tas kai­nos fak­to­rius yra ak­tua­lus.“

Kaip bus neak­tua­lus, pa­tvir­ti­no ki­ta eks­per­tė, kai ty­ri­mai ro­dan­tys, kad 40 pro­cen­tų pir­kė­jų per­ka „ak­ci­ji­nes“ pre­kes. Pa­ly­gi­no, jog na­mų ūkiai Lie­tu­vo­je mais­tui iš­lei­džia 20–30 pro­cen­tų pa­ja­mų, o Eu­ro­po­je – tik 15 pro­cen­tų.

Ka­žin ar tik 30 pro­cen­tų iš­lei­džia­me? Yra toks se­nas anek­do­tas apie sta­tis­ti­nius vi­dur­kius: „Aš val­gau ko­pūs­tą, ma­no vir­ši­nin­kas – mė­są, o vi­du­ti­niš­kai mes abu val­go­me ba­lan­dė­lius.“

Mais­to kai­nos Lie­tu­vo­je jau bai­gia su­si­ly­gin­ti su eu­ro­pi­nė­mis ar net pra­šo­ka, tik at­ly­gi­ni­mai ski­ria­si kaip die­na ir nak­tis.

Sos­ti­nės me­ras Re­mi­gi­jus Ši­ma­šius taip pat pa­si­dai­rė „pi­gu­vo­je“ ir nu­si­pir­ko ka­la­fio­rą už 99 cen­tų. LIDL ati­da­ry­mo vei­das Ar­vy­das Sa­bo­nis taip pat ra­do, ką iš­si­rink­ti – deš­re­lių. Tik stum­dy­tis ei­lė­se su ve­ži­mė­liais jiems ne­rei­kė­jo.

Štai ir bai­gė­si ka­la­fio­rų ak­ci­ja, prieš pat nau­jo žai­dė­jo į rin­ką atė­ji­mą sėk­min­gai įsiū­ba­vu­si žmo­nes pre­ky­bos cent­rų boi­ko­tais dėl di­de­lių kai­nų.

Da­bar ga­li­ma ma­žų kai­nų troš­ku­lį nu­mal­šin­ti. Šis šal­ti­nis gal neiš­seks tik pir­mi­nei vi­lio­nei ir smal­su­mui pa­ten­kin­ti. Spren­džiant pa­gal ko­men­ta­rų pliūps­nį, iš­lie­tą ant „run­ke­lių“ gal­vos, ne vi­siems jis ir rei­ka­lin­gas.

„Man ei­lės pri­me­na so­viet­me­tį, kai ma­no pa­čios mo­čiu­tė sto­vė­jo ei­lė­se prie ba­na­nų, kad nu­pirk­tų man jų, – pa­si­da­li­jo eks­per­tė. – Aš pa­ti ei­lė­se sto­viu tik kai tai yra ab­so­liu­čiai bū­ti­na, pa­vyz­džiui, li­pant į lėk­tu­vą ar pa­na­šiai.“

De­ja, ir ei­lės prie lėk­tu­vų ne­trum­pė­ja. Treč­da­lis Lie­tu­vos jau iš­skri­do di­des­nio už­dar­bio ir ores­nio gy­ve­ni­mo ieš­ko­ti.

Kai tau­ta – tik mi­nia, be­si­grum­dan­ti ei­lė­se, leng­va ja ma­ni­pu­liuo­ti, o var­guo­liais – ypač. Gal po­nai tik ap­si­me­ta, kad ne­ma­to, kaip žmo­nės gy­ve­na to­liau nuo Vil­niaus?

Pa­me­na­te šū­kį „Nu­si­pel­nė­me gy­ven­ti ge­riau!“ Tik iš­mes­tas jis bu­vo ne į pre­ky­bos, o į po­li­ti­nę rin­ką – 2000 me­tais.

Per­ga­lin­gai su tuo šū­kiu ta­da Sei­mo rin­ki­mus lai­mė­jo vi­siš­kai nau­ja par­ti­ja ir jos ly­de­ris.

Kas nuo to lai­ko pa­si­kei­tė, kas nu­si­pel­nė gy­ven­ti ge­riau?

Spręs­ki­te pa­tys, pre­ky­bos cent­ruo­se ieš­ko­da­mi ak­ci­ji­nių pre­kių, o rin­ki­muo­se – po­li­ti­kų, tarp ku­rių vis at­si­ran­da ir „eli­ti­nių“, kai­nuo­jan­čių šim­tus tūks­tan­čių eu­rų, ir „ak­ci­ji­nių“.