ŠIAU­LIE­TIS OLE­GAS – SEP­TIN­TU­KE TARP TŪKS­TAN­ČIO LI­TE­RA­TŲ

ŠIAU­LIE­TIS OLE­GAS – SEP­TIN­TU­KE TARP TŪKS­TAN­ČIO LI­TE­RA­TŲ

Be­ne vi­są mė­ne­sį virš mū­sų Tė­vy­nės siau­tė rin­ki­mi­nės aud­ros. Į ne­bū­tį nuė­jo ir ru­de­ni­nė bo­bų va­sa­ra, ir uni­ka­lu­sis spa­lis – ka­len­do­ri­nis reiš­ki­nys su pen­kiais šešta­die­niais, pen­kiais sek­ma­die­ni­ais ir pen­kiais pir­ma­die­niais, bū­nan­tis tik kar­tą per 823 me­tus. Tas pa­ts spa­lis Lie­tu­vą iš tris­pal­vės ar dau­gias­pal­vės pa­da­rė ža­lia...

O Ru­si­ja?

ŠIAU­LIE­TIS OLE­GAS – SEP­TIN­TU­KE TARP TŪKS­TAN­ČIO LI­TE­RA­TŲ

Vilius Puronas

Ru­si­ja, iš ku­rios lau­kė­me ir te­be­lau­kia­me ag­re­si­jos, šio mė­ne­sio pra­džio­je, Mask­vo­je, Cent­ri­niuo­se li­te­ra­tų na­muo­se ap­do­va­no­jo šiau­lie­tį Ole­gą Štel­ma­ną už jo li­te­ra­tū­ri­nę kū­ry­bą. To­ji sa­vaip ma­lo­ni ži­nia, at­pūš­ka­vo per Ru­si­jos spau­dą į Lie­tu­vą ži­nu­te „Tarp nu­ga­lė­to­jų – poe­tas iš Lie­tu­vos“. To­kia for­ma pa­sau­lis ir mes su­ži­no­jo­me, kad šį ru­de­nį ten įvy­ko li­te­ra­tū­ri­nės pre­mi­jos „Pa­li­ki­mas“ („Nas­lie­di­ja“) fi­na­li­nė ap­do­va­no­ji­mo ce­re­mo­ni­ja. Tai – tra­di­ci­nis kai­my­nės vals­ty­bės-mil­ži­nės li­te­ra­tū­ri­nės bend­ruo­me­nės ren­gi­nys, tu­rįs są­sa­jų su Ru­si­jos Im­pe­ra­to­riš­kai­siais na­mais.

Šiame kon­kur­se da­ly­va­vo dau­giau kaip tūks­tan­tis poe­tų ir pro­zinin­kų iš Ru­si­jos, kai­my­ni­nių vals­ty­bių, Baltijos šalių. Į fi­na­lą pa­te­ko tik 75 kon­kur­so da­ly­viai. Sep­ty­ni, iš jų bu­vo ap­do­va­no­ti dip­lo­mais, o pen­ki no­mi­nuo­ti aukš­tu lau­rea­to var­du. Tarp ap­do­va­no­tų­jų pa­te­ko ir Ole­gas Štel­ma­nas, ru­sa­kal­bis poe­tas iš Lie­tu­vos, Šiau­lių Pet­ro ir Po­vi­lo cerk­vės pro­toje­rė­jus, ku­ris į Lie­tu­vą grį­žo su „Palikimas–2016“ fi­na­lininko dip­lo­mu, su to pa­ties var­do kū­ry­bi­nio kon­kur­so dip­lo­man­to var­du. Jis – vie­nin­te­lis dva­sininkas tarp lau­rea­tų.

Ap­do­va­no­ji­mus įtei­kė Ru­si­jos Im­pe­ra­to­riš­kų­jų na­mų gal­va, Jos Im­pe­ra­to­riš­ko­ji Di­de­ny­bė, Di­džio­ji ku­ni­gaikš­tie­nė Ma­ri­ja Vla­di­mi­rov­na. Nuot­rau­ko­je – ap­do­va­no­ji­mo mo­men­tas.

Šne­kant „kon­kur­sų kal­ba“, kū­ry­bi­nės pre­mi­jos ne­duo­da­mos tuš­čiai. Jas le­mia ir kū­ry­bi­nis įdir­bis, ir ta­len­tas. Tie, ku­rie pa­žįs­ta Ole­gą, ži­no, kad jis – ne tik Die­vo tar­nys­tės pa­šau­ki­mu ap­do­va­no­ta­sis. Jo as­me­ny­je gy­vuo­ja ir poe­to, ir kom­po­zi­to­riaus, ir mu­zi­ko, ir li­te­ra­to ta­len­tai. Kiek­vie­nas šių kū­ry­bi­nių žan­rų ja­me at­sklei­džia ir ly­ri­ką, ir dva­sininką su pamąsty­mais apie že­miš­ką­ją ir dan­giš­ką­ją bū­tį, ją ma­tan­tį ir ki­tiems ro­dan­tį.

Prieš po­rą me­tų pa­sau­lį iš­vy­do Ole­go fo­toal­bu­mas „LIE­TU­VOS STA­ČIA­TI­KIŲ CERK­VĖS“, iš­leis­tas Vil­niuje, ku­ria­me bu­vo už­fik­suo­tos da­bar Lie­tu­vo­je vei­kian­čios sta­čia­ti­kių cerk­vės ir kop­ly­čios. Šio al­bu­mo idė­ja ki­lo po jo au­to­ri­nės pa­ro­dos „Sta­čia­ti­kių cerk­vės Lie­tu­vo­je“, ku­ri bu­vo ekspo­nuojama dau­ge­ly­je Lie­tu­vos mies­tų (Tel­šiuo­se, Klai­pėdoje, Tau­ra­gė­je, Kau­ne, Vil­niu­je). Be­veik vi­sos nuo­trau­kos, eks­po­nuo­tos pa­ro­do­je, pa­te­ko į al­bu­mą, taip pat ir ne­ma­žai nau­jų. Šiuo me­tu Lie­tu­vo­je vei­kia 52 sta­čia­ti­kių mal­dos na­mai – ir cerk­vės, ir kop­ly­čios.

Net fo­to­nuot­rau­ko­se au­to­rius sie­kė, kad į ob­jek­ty­vą pa­tek­tų ne tik pa­ts ar­chi­tek­tū­ri­nis sta­ti­nys, bet ir mus su­pan­čio pa­sau­lio gam­ta, ir kad to­je nuo­sta­bio­je har­mo­ni­jo­je žmo­gus pa­ma­ty­tų gro­žį, ku­rio jis daž­nai ne­pas­te­bi dėl ru­ti­nos.

Kal­bos ir ti­ky­bos bar­je­rai, ku­rie mus ski­ria, tar­si na­tū­ra­liai izo­lia­vo ki­ta­kal­bį ta­len­tą in­teg­ruo­tis į lie­tu­viš­ką­ją kul­tū­ri­nę ter­pę. Kita vertus, jis – mū­sų že­mės da­lis, ku­ri nuo se­nų lai­kų bu­vo vai­sin­ga ta­len­tin­gais žmo­nė­mis, lė­mu­siais mū­sų kū­ry­bi­nės ap­lin­kos sa­vi­tu­mus ir vi­su­mą.