
Naujausios
APIE KREPŠINIO MISTIKĄ
Vilius Puronas
„Krepšinis – Lietuvos religija“ – ši sparnuota frazė tapo mūsų tautine aksioma. Krepšinį myli visi. Net tie, kurie netingi jo mylėti, tingėdami jį žaisti. Niekas niekada mums nepaaiškins, kodėl Visagalis tą meilę Lietuvoje pridaigino, jos gausiai prisodino, o toji meilė, būdama taikaus kariavimo atmaina, pergales skindavo vieną po kitos, kol Joniškyje susikūrė Krepšinio muziejus. Tai buvo dar viena krepšinio pergalė, kad Lietuvos užkampyje, toli nuo tikrosios ir laikinosios sostinių, Dievas įgaliojo joniškietį Leoną organizuoti tokio muziejaus raidą. Jau praėjo bene dešimtmetis, kai šis muziejus tapo vienu iš traukos žiburiukų Šiaurės Lietuvoje, kurio eksponatų pavydi ne tik Lietuvos, bet ir daugelio šalių sporto muziejaus salių.
Prie albumų jau pripratome. Tai – bene „nereikliausias“ leidybinis žanras, turintis solidžią išvaizdą ir nereikalaujantis iš autoriaus intelektinio užtaiso, reikalingo tokios apimties knygai. Be to, pasaulis susidūrė ir su antrąja aksioma, teigiančia, kad „dabar rašytojų daugiau nei skaitytojų“.
Visokių fotoalbumų prileista, bet... Šiomis dienomis pasauliui bus pristatomas šio muziejaus įkūrėjo Leono Karaliūno fotoalbumas „IŠ KIEMO Į DIDĮJĮ KREPŠINĮ“ (UAB „ARX reklama“, Kaunas, 2016 m.). Tai – 420 puslapių, 750 egz. tiražo leidinys.
Tokio turinio – jis pirmasis! Tai – unikalus lietuviškų kiemo vaizdų rinkinys, kuriuose vyrauja krepšinio stovai – vieni iš pagrindinių kiemo elementų. Tie stovai – toji iki tol nepastebėta Lietuvos dalelė, mums Leono parodyta. Man, dizaineriui, tai – dvasinė lietuviškos tautodailės dizaino atmaina, niekieno nenagrinėta, netgi nepastebėta.
.....................................................................................................
„Penktojo kėlinio“ mistika?
Ar žinote, kodėl pastaraisiais metais šiauliečių krepšinio komandas prislėgė fatalinių nesėkmių ir pralaimėjimų virtinės tiek sporto aikštelėse, tiek kabinetinėse „perturbacijose“? Prisiminkime, kuo baigėsi legendinės anuometinių Kryžių kalno griovėjų iniciatyvos, kurios rėmėsi šviesiu darvinizmu, moksliniu ateizmu ir kabinetiniu komunizmu? Taigi...
Neseniai sukako vieneri metai, kai gėdingai buvo nuverstas manasis „Penktasis kėlinys“, konkretiems savivaldybės darbuotojams tapęs destrukcinės veiklos tikslu, istorijai – administracinio neprofesionalumo simboliu. Nemažai šiauliečių šypsodamiesi aiškina, kad galbūt aš, atsikeršydamas pasitelkiau mistiką, kuri nuo tol nebeleido šiauliečių komandoms laimėti nei vienos krepšinio pergalės. Nebeleis tol, kol reikės. Kratausi tokios garbės.
Ne mistika, o buvusi pigi populistika iš postų klibina ne tik konkrečius „Penkto kėlinio“ nuvertimo vykdytojus. Svyla kailiai kitiems – ateis laikas ir jiems! Gaila, kad per didelę kainą moka manoji tauta, atsitiktinius žmones prileidusi turkštis prie miesto valdžios lovio, nežinojusius, kad vadyba ir organizavimas – tai sunkus intelektinis darbas, atsakomybė ir prieš miestą, ir prieš tautą, ir prieš istoriją.
„Klozetininkai“. Ta proga verta prisiminti „klozetininkus“, jų konkretų vadą ir skambų vardą, patekusį į miesto folklorą ir socdemokratų istoriją. „Klozetininko“ sąvoka neatsirado anonimiškai. Jos prototipas – konkretus veikėjas, anuomet klozetu apipavidalinęs „Penkto kėlinio“ vertimą „viešoje erdvėje“. Jo veiklos tęsinys – naivaus jaunimo „klozetinimas“ konkrečioje partijoje, už galimybę tupėti konkrečios mokyklos klozete. Tą žino, bet tyli ir tos mokyklos mokytojai, ir mokinukai!
Aš irgi tyliu. Mūsų visų labui!