Akimirkų žvejys

Akimirkų žvejys

Aki­mir­kų žve­jys

Vi­ta MOR­KŪ­NIE­NĖ

Šiau­lių uni­ver­si­te­to ga­le­ri­jo­je pri­sta­to­ma ryš­kaus jau­no­sios kar­tos fo­to­me­ni­nin­ko Eu­ge­ni­jaus Barz­džiaus kū­ry­ba. Jo pa­var­dė Lie­tu­vo­je pir­mą­kart gar­siau nu­skam­bė­jo 2013 me­tais, kai fo­tog­ra­fi­nės do­ku­men­ti­kos cik­las „Pel­kės der­lius“ Niu­jor­ke pel­nė pres­ti­ži­nio kon­kur­so „PDN Pho­to An­nual 2013“ lau­rus stu­den­tų ka­te­go­ri­jo­je ir JAV ski­ria­mą Mar­ty Fors­cher sti­pen­di­ją už in­dė­lį į hu­ma­nis­ti­nę fo­tog­ra­fi­ją.

Da­bar pu­sę pa­sau­lio ap­ke­lia­vęs „Pel­kės der­lius“ ro­do­mas Šiau­liuo­se. Šio cik­lo fo­tog­ra­fi­jo­se už­fik­suo­ta 2002 m. gar­baus am­žiaus žmo­nių užim­ta ir sa­va­ran­kiš­kai tvar­ko­ma erd­vė pel­kė­to­je že­mė­je Šiau­lių mies­to ri­bo­se. Ato­kus ir at­šiau­rus mies­to pa­ri­bys šiems žmo­nėms ta­po sa­vo­tiš­ka jų lais­vės te­ri­to­ri­ja, sa­vi­val­dos ir bend­ruo­me­niš­ku­mo sa­la.

„La­biau­siai ma­ne ža­vė­jo ten be­si­dar­buo­jan­čių žmo­nių ak­ty­vu­mas, kū­ry­biš­ku­mas ir ener­gi­ja. No­rė­jau, kad fo­tog­ra­fi­jo­se žiū­ro­vas ma­ty­tų ne varg­šus, bet lais­vus ir orius žmo­nes“, – tei­gia E. Barz­džius.

Ga­le­ri­jo­je be „Pel­kių der­liaus“ eks­po­nuo­ja­mi dar du E. Barz­džiaus fo­tog­ra­fi­jų cik­lai –„Są­sa­jos“ ir „Bang­lau­žiai“.

Eu­ge­ni­jus Barz­džius, drau­gų ir me­ni­nin­kų bend­ruo­me­nė­je la­biau ži­no­mas kaip Gie­na, gi­mė ir užau­go Šiau­liuo­se, bai­gė dai­lės ir di­zai­no stu­di­jas Šiau­lių uni­ver­si­te­te, do­ku­men­ti­nės fo­tog­ra­fi­jos ba­ka­lau­ro stu­di­jas Pie­tų Vel­so uni­ver­si­te­te Niu­por­te ("Pel­kių der­lius“ – dip­lo­mi­nis dar­bas), šiuo me­tu bai­gia vi­zua­lio­sios so­cio­lo­gi­jos ma­gist­ro stu­di­jas Golds­mi­to uni­ver­si­te­te Lon­do­ne.

Au­to­riaus dar­bai pub­li­kuo­ti ir eks­po­nuo­ti dau­ge­ly­je pa­sau­lio ša­lių – Jung­ti­nė­se Ame­ri­kos Vals­ti­jo­se, Jung­ti­nė­je Ka­ra­lys­tė­je, Ka­na­do­je, Da­ni­jo­je, Pran­cū­zi­jo­je, Vo­kie­ti­jo­je, Ško­ti­jo­je ir kt., ap­do­va­no­ti ir įver­tin­ti tarp­tau­ti­niuo­se kon­kur­suo­se.

Yra iš­leis­tos ke­lios jo fo­tog­ra­fi­jų kny­gos.

Šiuo me­tu Eu­ge­ni­jus Barz­džius gy­ve­na Vil­niu­je.

Nuo sva­jo­nių iki re­zul­ta­tų

– Pir­mo­ji jū­sų per­so­na­li­nė pa­ro­da įvy­ko 2000 me­tais kaip tik šio­je ga­le­ri­jo­je. Kas svar­biau­sio per šiuos 17 me­tų įvy­ko jū­sų gy­ve­ni­me ir kū­ry­bo­je?

– Svar­biau­sia, bu­vo daug at­ra­di­mų. Dau­gu­ma jų vi­di­niai – sa­vęs pa­ži­ni­mo.

Iš išo­ri­nių da­ly­kų tur­būt la­biau­siai su­krė­tęs ir pa­da­ręs di­džiau­sią po­vei­kį – su­si­ti­ki­mas su Pa­lend­rių vie­nuo­liais be­ne­dik­ti­nais.

– Trum­pam su­grįž­ki­te į tą me­tą.

– Bu­vo 2011 me­tų va­sa­ra. Baig­da­mas pir­mą Vel­so uni­ver­si­te­to kur­są Niu­por­te ži­no­jau, kad tu­rė­siu pen­kias lais­vas sa­vai­tes ir grį­šiu į Lie­tu­vą. Su­kau gal­vą, ką ga­lė­čiau nu­veik­ti, kad tas lai­kas ne­praei­tų tuš­čiai. Tas no­ras at­ve­dė ma­ne į Pa­lend­rių vie­nuo­ly­ną.

– Kas tai bu­vo: su­vo­ki­mas, kad „pa­ga­vo­te“ te­mą, ku­ri yra įdo­mi, eg­zo­tiš­ka, pa­klau­si ir ga­li­te su­kur­ti efek­tin­gų kad­rų, su­spin­dė­ti, grį­žus į uni­ver­si­te­tą, ar as­me­niš­ki at­ra­di­mai?

– Tai bu­vo svar­bu man pa­čiam. Iš­gy­ve­nau ku­pi­ną per­mai­nų gy­ve­ni­mo eta­pą. Ką tik bu­vau me­tęs sėk­min­gai be­si­klos­tan­čią kar­je­rą rek­la­mos sri­ty­je, iš­va­žia­vau iš Lie­tu­vos. Pir­mas kur­sas uni­ver­si­te­te bu­vo la­bai in­ten­sy­vus. Daug dir­bau, ke­lia­vau – bu­vo daug ne­ri­mo, įtam­pos, tem­po.

Pa­lend­riai, kiek­vie­nas at­vy­ki­mas, bend­ra­vi­mas su vie­nuo­liais bu­vo tai, ko tuo me­tu la­biau­siai rei­kė­jo. Ieš­ko­jau to pa­ties, kaip ir dau­ge­lis – ra­my­bės, ty­los, su­si­kau­pi­mo ir pa­ties sa­vęs.

Vie­nuo­lius at­ra­dau kaip sa­vo drau­gus ir mo­ky­to­jus, gi­mė idė­ja fo­tog­ra­fi­jo­mis at­skleis­ti vie­nuo­ly­no kas­die­ny­bę. Ban­džiau pri­si­lies­ti prie to, kas kiek­vie­nam iš mū­sų at­ro­do pa­slap­tis. Sup­ra­tau daug da­ly­kų, ku­rie iš­liks svar­būs vi­są gy­ve­ni­mą.

– Ar bū­tų tei­sin­ga šį lai­ką įver­tin­ti kaip ke­lią nuo sva­jo­nių, pla­nų, už­mo­jų iki re­zul­ta­to?

– Bu­vau lyg koks fa­ta­lis­tas. Ėjau, kur ve­da šir­dis, ti­kė­da­mas, kad ve­da tei­sin­gai. Iš pra­džių ne­tu­rė­jau no­rų ir tiks­lų, pri­lygs­tan­čių įko­pi­mui į Eve­res­tą. Ži­no­ma, bu­vo am­bi­ci­jų, bet ir am­bi­ci­jas, ir no­rus pa­ko­re­guo­ja ap­lin­ky­bės, įturi ta­ko­s ki­ti žmo­nės. Sup­ran­ti, kad ne­bū­ti­nai Eve­res­tas, yra ir ki­tų kal­nų.

– Da­bar pa­čiam tris­de­šimt sep­ty­ne­ri. Ko­kia sa­vi­jau­ta, per­žen­gus Kris­taus am­žių ir ne­te­kus jau­na­jam kū­rė­jui tai­ko­mų nuo­lai­dų ir pri­vi­le­gi­jų? Kai jau ne­be­sa­ko­ma „daug vil­čių tei­kian­tis“, „per­spek­ty­vus“ ir panašiai.

– Vis dar jau­čiuo­si ga­lin­tis kal­nus nu­vers­ti. Ti­kiu, kad di­die­ji dar­bai lau­kia atei­ty­je.

Ki­ta ver­tus, vis dar esu stu­den­tas, ir man tas sta­tu­sas pa­tin­ka.

Aki­mir­kų žve­jys

– Kaip ir ka­da at­si­ra­do są­ly­tis su fo­tog­ra­fi­ja?

– Vis­kas pra­si­dė­jo nuo pa­šė­lio­ji­mo su drau­go tė­vo „Ze­ni­tu“ ir no­ro pri­si­lies­ti prie nak­ti­nės fo­tog­ra­fi­jos. Va­žiuo­da­vom į Vil­nių. No­rė­jo­si nu­fo­tog­ra­fuo­ti Ge­di­mi­no bokš­tą, bet bū­ti­nai nak­tį. Ge­di­mi­no pro­spek­tą su ma­ši­no­mis, bet ir­gi nak­tį, kad jų ne­si­ma­ty­tų, o ma­ty­tų­si tik švie­sos ruo­že­liai. Toks įdo­mus žai­di­mas ir pir­mie­ji džiaugs­mai.

– Yra to­kia lyg ir ne­gin­čy­ti­na tie­sa, kad fo­tog­ra­fi­ja – tai pir­miau­sia švie­sa. Taip pa­rai­džiui per­skai­ty­tu­me ir fo­tog­ra­fi­jos ter­mi­ną –piešimas švie­sa. Kas fo­tog­ra­fi­ja yra as­me­niš­kai jums?

– Man tai jaus­mas, em­pa­ti­ja, ga­li­my­bė, kaip sa­ko ang­lai „at­si­sto­ti į ki­to žmo­gaus ba­tus“.

– O tas sal­dus jaus­mas, kai pa­žiū­ri į ką tik už­fik­suo­tą kad­rą ir ma­tai – „yra“, lyg bū­tum pa­ga­vęs di­de­lę gra­žią žu­vį?

– Taip, bū­tent tas mo­men­tas, kai pa­si­se­ka įam­žin­ti pro ša­lį bė­gan­čią aki­mir­ką. Pa­si­jun­ti kaip aki­mir­kų žve­jys...

Apie lais­vą paukš­tį

– Vie­na­me in­ter­viu sa­kė­te, kad jū­sų he­ro­jams la­bai svar­bi tik­ra lais­vė. Kas tai yra –  tik­ra lais­vė?

– Sun­ku nu­sa­ky­ti dviem žo­džiais. Ge­rai pa­gal­vo­jus, lais­vas ir paukš­tis nė­ra – juk jis tu­ri spar­nus ne­šio­tis ant sa­vo kup­ros.

– Kas svar­biau­sia jums pa­čiam?

– Bū­ti tik­ram, iš­lik­ti pa­čiu sa­vi­mi, ne­par­si­duo­ti. Pa­vyz­džiui, dir­bant rek­la­mos sri­ty­je, yra la­bai aiš­kus už­sa­ko­vas ir la­bai aiš­kus tiks­las, sa­vo kū­ry­bi­nę ener­gi­ją su­fo­ku­suo­ji tam ko­mer­ci­niam mar­ke­tin­gi­niam tiks­lui pa­siek­ti. Kū­ry­bi­nė lais­vė – kai ir idė­ja, im­pul­sai, pa­ga­va ir iš­raiš­ka ei­na iš ta­vęs ir pri­klau­so nuo pa­ties. Kai ga­li iš­reikš­ti sa­ve kaip as­me­ny­bę.

– Esa­te ra­šan­tis fo­tog­ra­fas – ga­na re­tas paukš­tis.

– Len­kiu gal­vą prieš sa­vo dės­ty­to­jus Vel­so uni­ver­si­te­te. Ten prie kiek­vie­no ren­gia­mo pro­jek­to no­ri ar ne­no­ri tu­rė­jo bū­ti va­di­na­ma­sis si­nop­sas, ku­ris nor­ma­liai ap­ra­šy­tų ta­vo idė­ją, tiks­lą ir me­to­di­ką. Stu­di­juo­jant ma­gist­ran­tū­ro­je Lon­do­ne la­bai ak­cen­tuo­ja­mas ra­šy­mas, ana­li­zė, kny­gų skai­ty­mas – gi­li­ni­ma­sis į idė­jas ir tik vė­liau pe­rei­na­ma prie pra­kti­kos.

Ši Jung­ti­nės Ka­ra­lys­tės mo­ky­mo sis­te­ma ma­ne ge­rai išauk­lė­jo. La­bai ir ne­si­prie­ši­nau.

Fo­tois­to­ri­jos – apie sa­ve ir ki­tus žmo­nes

– Sa­ko­ma, kad Vieš­pats su­kū­rė žmo­gų pa­gal sa­vo at­vaiz­dą. Ar, ati­džiai įsi­žiū­rė­jus į žmo­nes jū­sų fo­tog­ra­fi­jo­se – vie­nuo­lius, pel­kės so­di­nin­kus, emig­ran­tus, ba­rų lan­ky­to­jus ir ki­tus, – ga­li­ma bū­tų pa­sa­ky­ti, kad pa­ži­no­me ir jus, fo­tog­ra­fi­jų au­to­rių?

– Man gi­liai įstri­gu­si ame­ri­kie­čio fo­tog­ra­fo An­sel­mo Adam­so min­tis, kad į fo­tog­ra­fi­ją mes at­si­ne­ša­me vis­ką: ką ma­tė­me, ką pa­ty­rė­me, ką my­lė­jo­me, dėl ko ver­kė­me, ko­kius fil­mus žiū­rė­jo­me ir ko­kias kny­gas skai­tė­me. Tam aš vi­siš­kai pri­ta­riu, to­dėl kad ir ką fo­tog­ra­fuo­čiau, vi­sa­da la­biau­siai kal­bė­siu apie sa­ve.

– Ko­dėl pa­si­rin­ko­te fo­tois­to­ri­jos žan­rą – to­kį pra­ban­gų ir bran­gų, rei­ka­lau­jan­tį lai­ko, ne­sku­bė­ji­mo, įsi­žiū­rė­ji­mo?

– Kur­da­mas fo­tois­to­ri­jas ga­liu gvil­den­ti kon­cep­tua­lius da­ly­kus, narp­lio­ti so­cia­li­nes pro­ble­mas, at­skleis­ti žmo­nių jaus­mus. Pa­tin­ka ieš­ko­ti tin­ka­miau­sios vi­zua­lios kal­bos.

Šiau­lie­tis ir dar pie­ti­nie­tis

– Ne tik tarp drau­gų, bet ir fo­tog­ra­fi­jos pa­sau­ly­je esa­te ži­no­mas kaip Gie­na. Iš­gir­dus „Gie­na“ ne­ju­čia pa­gal­vo­ji, kad tuoj su­si­tik­si he­ro­jų iš „Pie­ti­nia kro­ni­kų“.

– Iki šiol taip ir pri­si­sta­tau: „Ge­ziuks iš Pie­ti­nia“. Esu šim­tap­ro­cen­ti­nis pie­ti­nie­tis.

Su Ri­man­tu Kmi­ta, pa­ra­šiu­siu „Pie­ti­nia kro­ni­kas“, ne­bu­vo­me drau­gai, ta­čiau tai, ką jis ap­ra­ši­nė­ja sa­vo kny­go­je, man iki krau­jo pa­žįs­ta­ma.

– Šiau­liams pra­vers­tų ir dau­giau to­kių „ge­ziu­kų“.

Ar „Pel­kės der­lius“ at­si­ra­do dėl to, kad esa­te šiau­lie­tis ir dar pie­ti­nie­tis?

– Ne „Pel­kės der­lius“ ga­lė­jo at­si­ras­ti bet kur – Bal­bie­riš­ky­je, prie Vil­niaus ar Lon­do­no pa­kraš­ty. Man rū­pė­jo ne vie­ta, o te­ma.

Pel­kių so­di­nin­kai nu­skam­bė­jo per pa­sau­lį

–Turbūt sun­kiau­sia šia­me pro­jek­te bu­vo pri­si­jau­kin­ti pel­kės so­di­nin­kus. Kaip se­kė­si įtrauk­ti juos į šią afe­rą – su­si­pa­žin­ti, su­si­drau­gau­ti, pa­vie­šin­ti?

– Tam rei­kė­jo daug lai­ko. Kant­ry­bės – dar dau­giau. Te­ko net ir bu­te­lio kak­le­lio prin­ci­pu pa­si­nau­do­ti.

Kai ku­rie žmo­nės ne­da­ly­va­vo pro­jek­te. Kai ku­rie – ne­tgi sa­bo­ta­vo, įsi­ti­ki­nę, kad esu neaiš­kių ins­ti­tu­ci­jų pa­siųs­tas žmo­gus, ren­ku in­for­ma­ci­ją ir gal­būt pa­skui sa­ve at­si­ve­siu bul­do­ze­rius. O kai ku­rie la­bai šil­tai priė­mė, su­si­tin­ka­me iki šiol.

– Kaip paaiš­kin­tu­mėte šio pro­jek­to sėk­mę?

– La­bai pa­pras­ta. Aš kal­bu uni­ver­sa­lio­mis te­mo­mis ir žmo­nės ma­ne su­pran­ta. Kal­bu apie ant­ri­nių ža­lia­vų, iš ku­rių su­ręs­tos so­di­nin­kų pa­šiū­rės, šilt­na­miai, pa­nau­do­ji­mą. Pa­sau­ly­je tai nė­ra nau­jas da­ly­kas.

Kal­bu apie bend­ruo­me­niš­ku­mą, kaip ne­praei­nan­tį žmo­nių po­rei­kį, ku­ris ne­sve­ti­mas ir ki­tuo­se kraš­tuo­se. Šiau­lių pel­kė­je jis at­si­sklei­dė per bend­rą veik­lą ir bu­vi­mą to­je pa­čio­je erd­vė­je. Kal­bu ir apie san­ty­kį su že­me, ku­ris taip pat pa­na­šiai su­pran­ta­mas vi­sur.

– Ju­ri­diš­kai tie žmo­nės nie­kaip nė­ra su­sais­ty­ti su šia vie­ta. Sun­ku pa­ti­kė­ti, kad tos pel­kė­toj že­mėj užau­gin­tos gė­ry­bės stip­riai pa­ge­rin­tų žmo­nių gy­ve­ni­mą ar bū­tų jų iš­gy­ve­ni­mo šal­ti­nis. Tai kas svar­biau­sia?

– Ne vie­nas iš tų žmo­nių man aiš­kiai ar­ti­ku­lia­vo: „Iš pro­to išei­čiau tarp ke­tu­rių sa­vo bu­to sie­nų, už­dus­čiau.“ Į pel­kę jie ėjo tik dėl te­ra­pi­jos, pa­bė­gi­mo iš na­mų, dėl vi­sai ki­to­kio rū­pes­čio, ne­no­ro pri­klau­sy­ti nei nuo sa­vo ar­ti­mų­jų, nei nuo val­džios ma­lo­nės.

Sten­giau­si šią bend­ruo­me­nę pri­sta­ty­ti pa­gar­biai, no­rė­jau, kad žiū­ro­vas ma­ty­tų ne varg­šus, bet lais­vus ir orius žmo­nes.

– Va­di­na­si, tai yra jų lais­vės te­ri­to­ri­ja?

– Ir kū­ry­bos...

– Kur „Pel­kių der­lius“ bu­vo eks­po­nuo­tas?

– Oi, vi­same pa­sau­ly­je. Pir­ma pa­ro­da, pa­ti di­džiau­sia, Niu­jor­ke. Po to bu­vo iš­spaus­din­tas „Bri­tish Jour­nal of Pho­tog­ra­py“ – tai yra vie­nas di­džiau­sių ir įta­kin­giau­sių pa­sau­ly­je fo­to­žur­na­lų. Po to pa­si­py­lė... Są­ra­šas il­gas.

Em­pa­ti­jos skie­pai

– Apž­vel­gus jū­sų fo­tog­ra­fi­jas, pro­jek­tus, pa­ro­dų buk­le­tus ir kny­gas, klos­to­si tei­gia­mo mū­sų lai­kų he­ro­jaus po­rtre­tas: te­mos jaut­rios, gi­lios, ryš­kūs dva­si­nių paieš­kų pėd­sa­kai, ne­sun­kiai at­ko­duo­ja­mos ver­ty­bės, ku­rias iš­pa­žįs­ta­te, at­ran­da­me tik­ru­mo, švie­sos klo­dus, net ir kas­die­niš­ko­se te­mo­se gy­ve­ni­mas tar­si ap­va­ly­tas nuo kas­die­ny­bės ap­na­šų ir to, ka­me mes daž­nai murk­do­mės. Toks jaus­mas, kad jau­čia­te ar­ti­mą san­ty­kį su pa­sau­liu ir ki­tais žmo­nė­mis.

– Tai em­pa­ti­ja.

– Kas ją įskie­pi­jo? Nors „įskie­pi­jo“ – ne­tin­ka­mas žo­dis, to­kio skie­po nė­ra...

– Ma­ma, mo­čiu­tė, drau­gai, Pa­lend­rių vie­nuo­liai, daug ki­tų su­tik­tų žmo­nių.

Trys pa­ta­ri­mai už dy­ką

– Kaip be­žiū­rė­tu­me, jū­sų ke­lias la­bai ryš­kus, lai­mė­ji­mai įspū­din­gi. Ką pa­tar­tu­mėte žmo­nėms, su­si­ruo­šu­siems ei­ti pa­na­šiu ke­liu?

– Ga­liu duo­ti tris ge­rus pa­ta­ri­mus.

Pir­mas – nie­ko ne­bi­jo­ti. Jūs tik įsi­vaiz­duo­kit, koks bū­tų gy­ve­ni­mas nie­ko ne­bi­jant.

Ant­ras – įsi­tai­sy­ti šūd­ma­lys­tės de­tek­to­rių. Kad nie­kas mums ne­mal­tų ir mes ne­mal­tu­me ki­tiems.

Tre­čias – bū­ti švel­niems ki­tiems žmo­nėms.

Vy­tau­to RUŠ­KIO nuo­tr.

„Fo­tog­ra­fi­ja man yra cuk­rus ant šir­dies“, – tei­gia į aukš­čiau­sią pa­sau­lio fo­tog­ra­fi­jos ly­gą verž­liai žen­gian­tis Eu­ge­ni­jus Barz­džius.

Pel­kių so­di­nin­kų po­rtre­tai su­kur­ti lai­kan­tis Re­ne­san­so ta­py­bos ka­no­nų.

Au­to­rius kvie­čia pa­mąs­ty­ti apie „nie­kie­no že­mę“ ir žem­dir­biš­ką ge­ną, ir su­ma­nu­mą, glū­din­čius tur­būt kiek­vie­no lie­tu­vio šir­dy­je.

Pel­kė­je užau­gin­to der­liaus na­tiur­mor­tai – vie­nas iš au­to­riaus po­žiū­rio kam­pų.