
Naujausios
Du dubenėliai Krišnos
Trečiadienio popietė. Šiaulių pėsčiųjų bulvare skamba mantra „Harė Krišna“. Grupelė vaišnavų, kuriuos mes vadiname krišnaitais, mantrą palydi muzikos instrumentų garsais. Viešas mantros giedojimas laikomas geriausiu darbu visuomenei.
Šiandien krišnaitus filmuoja praeiviai mobiliaisiais telefonais, o sovietmečiu mėtė iš universitetų, sodino į kalėjimus, kankinimus ištvėrė ne visi. Krišnaitai bando išsaugoti savo tradicijas ir dalytis tuo, ką turi.
Loreta KLICNER
loreta@skrastas.lt
Pietūs su Raimonda
Indiškų prieskonių kvapas pasitinka dar laiptinėje. Nedideliame prieškambaryje išdėliotos knygos, išrikiuoti batai. Kai kas toliau slenksčio nebežengia – prašymas nusiauti batus jiems atrodo per didelis. Kiekvieną pirmadienį ir ketvirtadienį čia Šiaulių krišnaitai dalijasi vegetarišku maistu.
Prie stalo sėdi šeima, kelios draugų poros. Šurmulys ramiai susilieja su tyliai skambančiu giesmės įrašu. Už durų mindžikuoja studentai iš Šri Lankos.
Mus pasitinka 54-erių Raimonda Radavičiūtė (Radharani devi dari). Šį rytą, kaip ir kasdien, ji kėlėsi apie pusę penkių, o gal ketvirtą, būtinai maudėsi duše, kelias valandas kartojo mantrą.
Po rytinių ritualų ji atėjo gaminti vegetariško maisto pagal vaišnavų ir ajurvedos tradicijas. Būtinai apsirengė švariais drabužiais, su kuriais nebuvo gatvėje, tualete ir nemiegojo. Gamindama maistą, jo niekada neragauja.
Viename svarbiausių hinduizmo šventraščių „Bhagavad-Gita“ rašoma: „Jeigu kas su meile ir pasiaukojimu pasiūlys man lapelį, gėlę, vaisių ar vandens, aš priimsiu auką.“ Krišnaitams dalytis maistu yra svarbus ritualas. Tai skatino ir šio judėjimo pradininkas A. C. Bhaktivedanta Svamis Prabhupada.
Maistas būtinai paaukojamas Krišnai. Raimonda šypsosi: „Darėme eksperimentą: pagamintą maistą padalijome į dvi dalis, vieną dalį paaukojome, o kitos – ne. Namiškiai, paklausti, iš kurio indo norėtų, visi parodė į tą, kuriame buvo paaukotas maistas. Ta pati sriuba, bet vidus jaučia, tiesiasi rankos, o kai įsijungia protas, pradedame priešintis“.
Raimonda su mumis dalijasi vaisine arbata, dubenėliu daržovių sriubos, koše ir daržovių troškiniu. Dar laukia vaisinis pyragas. Už maistą galima palikti auką.
Raimonda daugiau negu dvidešimt metų yra vegetarė. Kaip ir kiti krišnaitai nevalgo mėsos, žuvies, kiaušinių, svogūnų, česnakų, grybų, negeria kavos, alkoholio, kitų intoksikantų. Iš tiesų laikosi to, ką mes dabar vadiname sveikos mitybos taisyklėmis.
Krišnaitai savo veiklai patalpas nuomojasi miesto centre, buvusioje grožio klinikoje, trečiame aukšte. Simboliškas sutapimas? „Tik mūsų grožis kitoks“, – juokiasi Raimonda.
Kas ateina pas krišnaitus? Raimonda sako, jog yra keturių tipų žmonės. Pirmasis – ieškantys turtų, kurie mano, jog čia galima „gerai pasimelsti“ ir užsidirbti pinigų. Antrasis tipas – smalsieji, kurie eina visur: ir pas budistus, ir pas Jehovos liudytojus, ir į sveiko gyvenimo paskaitą. Trečiasis – labai retas – ieškantys tiesos, kas yra dievas, kas esu aš.
Bet daugiausia – kenčiantys žmonės. Vieni jau suprato, kad kenčia, kiti dar mano, kad yra laimingi, nors taip nesijaučia.
„Gali plaukioti iliuzijoje, kad esi laimingas – geri namai, kelionės, mašinos, gera šeima, bet jausti tuštumą. Ją gali užpildyti malda, nebūtinai čia. Ir krikščionys gali būti laimingi, jeigu laikysis 10 Dievo įsakymų“, – sako Raimonda.
Šiauliuose krišnaitai neturi oficialios bendruomenės, kokios veikia Vilniuje ir Kaune, bet yra bendraminčių grupė, įkurtas labdaros ir paramos fondas, viešoji įstaiga, kuri platina knygas. Raimondos žodžiais, būtent knygos padeda atverti dvasinį pasaulį ir suvokimą apie sielą, gyvenimo prasmę. Perskaičiusi „Bhagavad-Gita“ ji pajuto vidinę ramybę. Tai – tarsi psichologijos vadovėlis, nors jam keli tūkstančiai metų. Pirmasis į lietuvių kalbą šį šventraštį išvertė filosofas Vydūnas.
Raimonda su bendraminčiais penkerius metus važinėjo po Lietuvą: po vaikų namus, mokyklas, universitetus, senelių namus. Šokdavo, pasakodavo, giedodavo mantras, organizuodavo pažintines viktorinas. Į kai kuriuos vaikų namus važiavo ne kartą ir neatsitiktinai. „Norėjome sielą pažadinti, kad jie negalvotų, jog yra tik viena tiesa“, – sako Raimonda.
Dvylika metų ji lanko bendruomenę Vengrijoje, netoli Budapešto. Ten veikia didžiulis ekologinis ūkis: tūkstančiai hektarų žemės, miškai, daug karvių, jaučių, augina javus, vaisius, daržoves. Didelė šventykla, ūkis pats išsilaiko. Atvažiuoja ekskursijos.
Raimondai gera matyti, kad toje bendruomenėje visi gyvena pagal savo prigimtį.
„Kai vaikas pradeda vaikščioti, nustatoma jo prigimtis. Padedami keturi daiktai, ir leidžiama vaikui rinktis. Brahmanai (išminčiai) renkasi padėtą šventraštį, kšatrijai (valdančioji klasė) – ginklą, vaišijai (prekybininkai, verslininkai, ūkininkai) – grūdus arba pinigus, šudros (darbininkai) – renkasi kokį nors įrankį, – paaiškina Raimonda ir priduria: – Darbininkai yra patys reikalingiausi“.
Po pietų pasisiūlome suplauti indus. Tik vėliau sužinojome, kad tai darėme netinkamai. „Kai pavalgai, nusiplauni rankas, akis, išsiskalauji burną. Tada gali plauti ir indus“, – šypsojosi Raimonda. Čia nieko nėra šiaip sau.
Pusryčiai su Alvydu
Alvydas Šiukšta (Arindama das) skambina varpeliu. Improvizuotame altorėlyje aukoja maistą Krišnai. „Ne šventykla, bet tradiciją noriu išsaugoti“, – sako 26-erius metus krišnaitų bendruomenei priklausantis šiaulietis.
Jis yra iš antrosios krišnaitų bangos, kurią atplukdė Nepriklausomybė. 1991–1995 metais Šiauliuose jie išgyveno aukso amžių, turėjo šventyklėlę, nemažą bendruomenę. Dabar likę apie 40–50 krišnaitų. Alvydas bando populiarinti vegetarišką, indišką maistą kepyklėlėje „Lila“, kurioje, be kepinių, siūlo ir pietus. Jis taip pat gilinasi į šventraščius ir dalijasi jų išmintimi.
– Jūs esate iš tos kartos, kurios nebegaudė ir nebesodino į kalėjimus dėl pasirinktos filosofijos. Ar gyvename lengvesnius laikus?
– Pagal krišnaitų filosofiją, kuri remiasi Vedomis, žmonės progresuoja eidami tam tikrais keliais – dharma, artha, kama ir mokša.
Dharmos etape žmogus tampa religingas, siekia gyventi teisingai, laikytis ir vykdyti pareigas.
Artha – etapas, kai žmogui pradeda sektis, prasideda jo ekonominis augimas, pripažinimas visuomenėje, nauda, šlovė. Tai – labai rimtas smūginis etapas, jame padaromi labai dideli darbai.
Kamos etape žmogus suvokia, jog prikaupė turtų, bet daug prasmės tame neranda. Prasideda totalus jausmų tenkinimas. Šiuolaikinėje visuomenėje, ypač turtingųjų pasaulyje, mes matome pasekmes – narkotikai, alkoholis, paleistuvystės, iškrypimai.
Tai yra perteklinis jausmų tenkinimas. Kai yra perteklius, žmogus pradeda degraduoti. Blogiausia, kad jis nebegali šios situacijos kontroliuoti pats, jam reikia pagalbos.
Kai ateina mintis, jog žmogus nori iš to išsivaduoti, prasideda mokša.
Mokšos etape žmonės bando užsiimti dvasine praktika, apvalyti save. Gerai, jeigu jam pasiseka sutikti draugiją, kurioje yra tikrų praktikų...
Gyvos būtybės aukščiausia pareiga, įdėta į jo širdį (sielą), yra su meile ir atsidavimu tarnauti dievui. Visose didžiosiose religijose yra meilė ir atsidavimas, ypač tai stipru krikščionybėje.
Mūsų, praktikuotojų, problema, kad esame silpni, susireikšminę, jog tik mano praktika yra geriausia. Nėra blogos praktikos ar religijos, yra tik praktikuotojo problema.
– Sakote, kad turėdamas daug turtų gali padaryti daug mažiau, negu turėdamas santykį su dievu?
– Dažniausiai, kai žmogus prikaupia turtų, jis ima manyti, kad yra dievas. Jis pradeda kontroliuoti kitus žmones, aplinką. O ten, kur vyksta eksploatavimas, ten dievo sąmonės nėra.
Iš dievo ateina pakantumas ir gailestis. Jeigu žmogus turi pakantumo ir gailesčio, jis nieko neeksploatuos, jis nebegali valgyti kitų gyvybių, nes jaučia gailestį. Krišnaitai yra vegetarai ne dėl sveikatos, o dėl to, kad gaili kitų gyvybių. Tai – moralė. Ir Kristus mokė – nežudyk.
Šio principo nesilaikymas sukelia šio pasaulio problemas – vyksta žiauriausios žudynės aplinkui. Tokioje veikloje negali būti nei laimės, nei meilės. Jeigu tai suprastų dauguma pasaulio religijų, mes gyventume rojuje.
– Šiuolaikinio žmogaus rojus – technologijos: genų inžinerija, klonavimas, vaikai iš mėgintuvėlių, dirbtinis intelektas... O jūs kalbate apie rojų, kurio nepaliesi?
– Kalbu apie rojų, kuris pagrįstas santykiais, o ne technologijomis ir gerove. Technokratija kietina žmogaus širdį, technologijos eksploatuoja gamtą, o ten kur vyksta eksploatacija, žmogaus širdis kietėja ir jis tampa gyvuliu. Pasaulis yra neišmanymo būsenos, praradęs žinias.
– Paskelbta, kad 8 turtingiausi pasaulio žmonės valdo tiek pat turto, kiek pusė skurdžiausiai gyvenančių pasaulio gyventojų. Pasaulio valstybių ateina valdyti turtingi žmonės. Ir Lietuvoje milijonieriai ima leisti įstatymus. Žmonės tikisi, gal turtuoliai nebevogs, atsidūrę valdžioje. Ar tai įmanoma?
– Neims tik dievobaimingas žmogus. Turintis moralės ir kultūros, gal ims sau 80 procentų, o dėl kitų – 20.
Materialios gamtos dėsniai yra labai skaudūs, nes žmogus pastatomas ant ribos: jis galvos apie save, kai nėra ašies – dievo. Jeigu žmogaus gyvenime atsiranda dievas, jis pagalvos: galbūt galėčiau nemeluoti?
Kai visuomenėje atsiras tikrų lyderių, kurie skleis transcendentinį žinojimą, tada visuomenė galės keistis. Šiandien tokių lyderių yra, tik jų visuomenei nereikia.
Rūdžių valymas širdyje gali būti labai skaudus. Bet kai žmogus eina apsivalymo keliu, yra šansų, kad jis pradės jausti laimę ir meilę.
Mūsų gamta – dievas ir dvasinis pasaulis. Mes jį esame atmetę dėl savo ribotumo ir puikybės. Praradę ir užmiršę. Drįstame sekti pasakas, kad turtai, kurie neša nelaimes, yra tavo laimė. Kai ateis senatvė, kai pakirs ligos, tu nesuvaidinsi laimingo. Jausi mirties alsavimą.
Dvasingumas yra prieglobstis, kuriame gali lengviau pereiti visus gyvenimo sunkumus. Įkalbėti laimės neįmanoma, ją reikia patirti.
– Vadinasi, mintys nėra visagalės?
– Gerovė ateina per mūsų karmą, mintis ir dievo malonę. Todėl tvarkykime savo santykius su dievu, tada nenusivilsime savo gyvenimu.
Kai mes perkame šaldytuvą, prie jo būna instrukcija, kaip naudotis. Jeigu naudosiu tinkamai, pailgės jo egzistavimo laikas, kitaip – sugadinsiu. Jeigu žmogaus instrukcija yra jo protas, ir jis daro, ką nori, jis sutrumpina ne tik savo, bet ir aplinkinių gyvenimą. Mes savo gyvenimą sunkiname remdamiesi proto filosofija.
– Bet žmogaus prigimtis nėra bloga?
– Taip, amžinybė, žinojimas ir palaima yra žmogaus sieloje, nes esame dievo dalelės, kibirkštėlės. Kuo arčiau dievas, tuo mes labiau žaižaruojame, skleidžiame kitiems entuziazmą, tikėjimą, ramybę, visas gražiausias savybes, nesikeliame į puikybę. Tai – civilizuoto žmogaus savybės. Tu negali nesidalyti, jeigu tobulėji dvasiškai.
Tokių žmonių matau nedaug net tarp tų, kurie eina dvasingumo keliu. Ir aš tikrai nesu geresnis. Mano vienintelė kvalifikacija, kad turiu truputį žinių ir dėl to galiu keisti gyvenimą.
Žmogus tampa laimingas, kai pradeda matyti dievo akimis.
Ar jūs norėtumėte pasaulį matyti dievo akimis?
– Dievo? Nežinau...
– Yra toks anekdotas: susirinko mokslininkai ir sako: mes galime sukurti žmogų, todėl siunčiame vieną mokslininką pas dievą – tegul pasako, kad mes jau tobuli, mums dievo nebereikia. Nusiunčia. Dieve, mums tavęs nebereikia, mes patys galime sukurti žmogų. Dievas paprašo parodyti. Mokslininkas paėmė molį ir pradėjo lipdyti. Dievas sako: sustok, bet molis – mano.
Mes galime kažką lipdyti, manipuliuoti technologijomis, bet tos pačios technologijos žmones ir pražudys.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Trečiadienio popietė. Krišnaitai išeina į gatvę giedoti mantros „Harė Krišna“. Vedų šventraščiuose sakoma, kad mantros garsinė vibracija teigiamai veikia aplinką.
Virš Raimondos – Tarptautinės Krišnos Sąmonės bendrijos įkūrėjo A. C. Bhaktivedantos Svamio Prabhupados nuotrauka. Jis į JAV ir Europą iš Indijos atvežė mokymą, filosofiją hipių laikais. Ne vieną ištraukė iš narkotikų, alkoholio ir nusikaltimų.
Vegetariško maisto bistro ir kepyklėlei „Lila“ vadovaujantis Alvydas Šiukšta sako: ką valgai – tas esi, su kuo bendrauji – toks tampi, ką matai kitame – tą turi ir pats.
Krišnaitų patalpose – jų tradiciniai simboliai.
Dalytis maistu – svarbi krišnaitų tradicija.