Ne tas atrado?

Ne tas atrado?

Ne tas atrado?

dr. Sta­sys TU­MĖ­NAS

Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo Kul­tū­ros ko­mi­te­to na­rys

Nea­be­jo­ki­te, ką tu­riu min­ty­je – aiš­ku, kad Kau­no Vy­tau­to Di­džio­jo uni­ver­si­te­to pro­fe­so­rių LIU­DĄ MA­ŽY­LĮ, per vie­ną die­ną, pa­sak VDU rek­to­riaus Juo­zo Au­gu­čio, at­si­sto­ju­sio gre­ta di­džiau­sių XXI a. Lie­tu­vos žmo­nių. Bet grei­tai iš is­to­ri­kų var­pi­nės pa­si­gir­do skep­tiš­kų ver­ti­ni­mų, abe­jo­nių, pa­verkš­le­ni­mų, pa­si­tei­si­ni­mų, kad ne­bu­vo skir­ta fi­nan­sa­vi­mo to­kiems ieš­ko­ji­mams. O mums, ne is­to­ri­kams, bet sa­vo is­to­ri­ją ger­bian­tiems, ja be­si­di­džiuo­jan­tiems, ta­po aiš­ku, kad ne tas ra­do Va­sa­rio 16-osios ak­tą. Ne is­to­ri­kas, o VDU Vie­šo­jo ad­mi­nist­ra­vi­mo ka­ted­ros pro­fe­so­rius, po­li­to­lo­gas, ku­rio pa­grin­di­nė moks­lo lau­ko te­ma bu­vo Eu­ro­pos in­teg­ra­ci­ja. Čia ir vi­sa bė­da, kad Ak­to paieš­kos bu­vo „tik“ pro­fe­so­riaus po­mė­gis, aist­ra, pa­sa­ky­čiau, pi­lie­ti­nis, tau­ti­nis kau­nie­čio po­lė­kis.

At­ra­dė­jas – žmo­gus ne iš is­to­ri­kų eli­to, ne iš te­le­vi­zi­jos lai­dų, ne ži­niask­lai­dos he­ro­jus, da­ly­vau­jan­tis pra­mo­gi­nė­se lai­do­se, ne­plau­kio­jan­tis su Lie­tu­vos eli­tu Ne­mu­nu, ne­va­ži­nė­jan­tis po Lie­tu­vą už so­li­dų ho­no­ra­rą skai­ty­ti pra­ne­ši­mų, da­ly­vau­ti dis­ku­si­jo­se ir pan.

Pa­sa­ky­siu pa­pras­tai. Lie­tu­vos is­to­ri­kų eli­tui ne­bū­tų už­kliu­vę, jei Ak­tą bū­tų ra­dęs bi­ti­nin­kas avi­ly­je, mū­ri­nin­kas kros­ny­je ar so­di­nin­kas po obe­li­mi (to­kių ver­si­jų ga­li­ma bū­tų var­dy­ti de­šim­tis).

Ra­do darbš­tus, pa­pras­tas pro­fe­so­rius, au­to­bu­su nu­va­žia­vęs į Ber­ly­no ar­chy­vus. Žmo­gus, kaip ir dau­ge­lis iš mū­sų, tu­rė­jęs ko­kį po­mė­gį po pa­grin­di­nio dar­bo. L. Ma­žy­lis la­sio­jo daug me­tų ži­nias apie Ak­tą. Čia jau ne­ge­rai, gir­di, žmo­gus „ne­tu­rė­jęs to­kiems at­ra­di­mams kom­pe­ten­ci­jos“, „nė­ra vi­so eru­di­ci­nio kon­teks­to“, „jis nė­ra vie­ša­sis in­te­lek­tua­las“ ( su­prask, jo ne­kvie­čia drau­gai į te­le­vi­zi­jos lai­das?).

Eli­ti­nis Alf­re­das Bumb­laus­kas lei­džia Jį pa­va­din­ti ne­ži­no­mu jam „ti­pu“, o Jo at­ra­di­mą ly­gi­na su „gry­ba­vi­mu“. Čia lei­siu sau paimp­ro­vi­zuo­ti ir su­mo­de­liuo­ti is­to­ri­ją, kad il­gai bu­vo din­gu­si Ang­li­jos ka­ra­lie­nės ka­rū­na, ku­rią ne­ti­kė­tai ra­do rū­mų so­di­nin­kas, pa­slėp­tą po me­džiu. Gal­vo­ju, kad tas so­di­nin­kas bū­tų įvar­dy­tas kaip pa­trio­tiš­kas bri­tas, at­li­kęs sa­vo pa­rei­gą, ne­svar­bu, kad jam trū­ko „vie­šo­jo in­te­lek­to“.

Ne­ži­nau, ar gar­bu­sis A. Bumb­laus­kas ras sa­vi­gar­bos ir vi­di­nių jė­gų at­si­pra­šy­ti L. Ma­žy­lio, ar jis iš­girs Vil­niaus oro uos­te L. Ma­žy­lio jam pa­ci­tuo­tus žo­džius iš Šv. Raš­to: „To­mai, tu įti­kė­jai, nes pa­ma­tei. Pa­lai­min­ti, ku­rie ti­ki ne­ma­tę. Būk nuo šiol ti­kin­tis, ne­būk ne­ti­kin­tis“.

Vil­niaus oro uos­te tarp pa­si­tin­kan­čių­jų ne­pas­te­bė­jau nė vie­no Lie­tu­vos „ma­to­mo“ is­to­ri­ko. Pa­si­ti­ko Kul­tū­ros, Ap­lin­kos ap­sau­gos, Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nist­rai. Be­je, mi­nist­rė Jur­gi­ta Pet­raus­kie­nė pa­sa­kė, kad tai, ką pa­da­rė, at­ra­do pro­f. L. Ma­žy­lis, yra la­bai sim­bo­liš­ka ir kad „moks­lo ty­ri­mai, ži­nios pri­si­de­da prie Vals­ty­bės kū­ri­mo“.

Va­di­na­si, prie­šin­gai ne­gu A. Bumb­laus­kas, pri­pa­ži­no tai is­to­ri­jos moks­lui ypač svar­biu at­ra­di­mu. Tie­sa, vė­liau ma­ne, ne is­to­ri­ką, ko­le­gos pa­tai­sė, kad jau­no­sios kar­tos is­to­ri­kų, tie­sa, dar re­tai „ma­to­mų“ iš te­le­vi­zi­jos ek­ra­nų, su­ti­ki­me bū­ta, tarp jų – Vil­niaus uni­ver­si­te­to is­to­ri­kas dr. Au­ri­mas Šve­das. Va­di­na­si, esa­ma jau­nų moks­lo žmo­nių, ku­rių są­mo­nė­je dar neį­si­rė­žu­si aro­gan­ci­ja, ne­pa­kan­tu­mas ki­to ty­ri­mams, ieš­ko­ji­mams.

Ne tas at­ra­do, ne tas pa­tik­ri­no, už­fik­sa­vo fak­tą ("tik“ am­ba­sa­do­rius Dei­vi­das Ma­tu­lio­nis). Kur vi­sa tai gir­dė­ta? Tai juk la­bai mė­gia­ma pa­sta­ro­jo pus­me­čio te­ma – ne tuos, eli­ti­nius, iš­rin­ko į Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mą, ne tie tam­pa Sei­mo, Vy­riau­sy­bės va­do­vais. O gal tie? Tai ro­do ir L. Ma­žy­lio pa­vyz­dys. Jo oro uos­te ne­pa­si­ti­ko bū­rys Lie­tu­vos is­to­ri­kų, bet at­si­sto­ję penk­ta­die­nį pa­ger­bė 15 000 „Žal­gi­rio“ are­nos sir­ga­lių, su­si­rin­ku­sių pa­lai­ky­ti sa­vo ko­man­dos. Jie skan­da­vo L. Ma­žy­liui AČIŪ ir tuo pa­tvir­ti­no, kad at­ski­ria pe­lus nuo grū­dų, ta­ria­mus ir tik­rus Lie­tu­vos di­džia­vy­rius. L. Ma­žy­lio pa­var­dės reikš­mė vi­siš­kai prieš­ta­rau­ja jo di­džiam at­ra­di­mui.

Be­je, Vil­niu­je su­si­bū­ręs ir į sa­vo veik­las su­si­fo­ku­sa­vęs eli­tas daž­niau­siai yra su­va­žia­vęs iš Lie­tu­vos kai­mų, mies­te­lių, kaip ir pro­f. A. Bumb­laus­kas – iš Tel­šių. Dar pri­min­siu, kad gy­ven­to­jų su­ra­šy­mo duo­me­ni­mis, Lie­tu­vo­je 1923 me­tais kai­muo­se gy­ve­no 76,7 pro­c. gy­ven­to­jų... Ir dar. Iš 20 1918 me­tų sig­na­ta­rų tarp jų ne­bu­vo iš di­džių­jų mies­tų, o net 4 bu­vo Šiau­lių ber­niu­kų gim­na­zi­jos auk­lė­ti­niai. Iš jų, ma­no­ma, trys ren­gė Ak­to teks­tą.

Da­bar­ti­nis bu­vu­sios 4 sig­na­ta­rų gim­na­zi­jos di­rek­to­rius Ri­mas Bud­rai­tis, pa­si­džiau­gęs L. Ma­žy­lio at­ra­di­mu, pa­ly­gi­no Ak­to ra­šy­se­ną su vie­no iš sig­na­ta­rų Ste­po­no Kai­rio ra­šy­se­na. Gal tai at­sar­gi hi­po­te­zė, kad ga­li bū­ti, kad S. Kai­rio raš­to pa­vyz­džio ir Ber­ly­ne ras­to Ak­to ra­šy­se­nos ana­li­zė ga­li at­sa­ky­ti į klau­si­mą, kad S. Kai­rio ra­šy­se­na su­tam­pa su Ak­to ra­šy­se­na. Bet ar tai vėl ne­bus pa­neig­ta „eli­ti­nių“ Lie­tu­vos is­to­ri­kų ir pa­ly­dė­ta įžei­džian­čiais prie­kaiš­tais, kad mė­gė­jai ki­ša­si į is­to­ri­jos ty­ri­mų lau­ką. Is­to­ri­ja į šį klau­si­mą ir at­sa­kys. Kaip at­sa­kė L. Ma­žy­lis, šių die­nų Lie­tu­vos Šer­lo­kas Holm­sas. Pa­ta­riu mums vi­siems įsi­klau­sy­ti į L. Ma­žy­lio pa­sa­ky­tus žo­džius: „jaus­mas, kad ne vis­ką pa­da­riau, kad rei­kia dau­giau, ap­si­lei­dom šiek tiek, kad ga­lim dau­giau“.

Ačiū Tau, Di­džia­vy­ri Liu­dai Ma­žy­li, nu­tei­kęs op­ti­mis­tiš­kai švęs­ti atei­nan­tį 100-me­tį, nes ma­žai mū­sų Lie­tu­vos vals­ty­bei la­bai svar­būs sim­bo­liai, jų es­mė ir pra­smė.

GE­RAS PA­VYZ­DYS KE­LIĄ RO­DO?

Iš Ber­ly­no grįž­ki­me į Šiau­lius. Ar­tė­jan­čio Lie­tu­vos vals­ty­bės at­kū­ri­mo 100-me­čio švie­so­je tu­ri­me steng­tis dirb­ti taip, kad lik­tų kuo ma­žiau „juo­dų­jų is­to­ri­jos zo­nų“, fak­tų, įvy­kių, ku­rie neiš­tir­ti ar ap­tar­ti tik epi­zo­diš­kai. Ir pro­f. L. Ma­žy­lio pa­vyz­dys ro­do ke­lius.

Vi­si pri­si­me­na­me, kad 2015 me­tais Šiau­lių Pra­mo­nės par­ke, Pro­čiū­nų gat­vė­je, tie­siant ke­lią ir klo­jant ko­mu­ni­ka­ci­jas, at­kas­ta ma­žiau­siai 40 žmo­nių ka­pa­vie­tė. Gal­vo­ja­ma, kad tai dar vie­na, anks­čiau ne­ras­ta žu­dy­nių vie­ta. Pri­min­siu, kad gre­ta Pro­čiū­nų anks­čiau ras­ti 732 au­kų pa­lai­kai. Čia jie bu­vo ve­ža­mi ir šau­do­mi vo­kie­čių oku­pa­ci­jos 1941-1944 me­tais iš Šiau­lių ka­lė­ji­mo. 1962 me­tais ar­ti­mie­siems bu­vo leis­ta kai ku­riuos pa­lai­kus per­lai­do­ti.

De­ja, dau­ge­lio var­dai ir pa­var­dės ne­ži­no­mi, o 2015 me­tais at­kas­tų­jų pa­lai­kai žy­dų bend­ruo­me­nės pra­šy­mu net ne­bu­vo tir­ti, ap­ra­šy­ti. 2015 me­tais Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė pa­tvir­ti­no ko­mi­si­ją, ku­ri tu­rė­jo rū­pin­tis is­to­ri­niais ty­ri­mais. Tam Šiau­lių uni­ver­si­te­to moks­li­nin­kams, va­do­vau­ja­miems dr. Si­mo­no Strel­co­vo, pro­jek­tui „Is­to­ri­nis ty­ri­mas dėl Pro­čiū­nų žu­dy­nių ir pa­lai­do­ji­mo vie­tos Šiau­lių pra­mo­nės par­ke“ bu­vo skir­tas fi­nan­sa­vi­mas.

Pro­jek­to ty­rė­jai iš­stu­di­ja­vo Lie­tu­vos ypa­tin­ga­ja­me ar­chy­ve, Lie­tu­vos vals­ty­bės ar­chy­ve, Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­ju­je sau­go­mus do­ku­men­tus, ku­riuos grei­tai tu­rė­tų pri­sta­ty­ti Šiau­lių vi­suo­me­nei, bet jau da­bar aiš­ku, kad dau­ge­lis au­kų po šio ty­ri­mo ne­bus konk­re­čiai įvar­dy­ti. Ir čia no­ri­si grįž­ti prie, re­gis, 2015 me­tais uto­pi­nės Šiau­lių in­ži­nie­riaus są­jū­di­nin­ko Vy­tau­to Kriau­čiū­no min­ties, krei­pi­mo­si į Šiau­lių va­do­vus.

Jo pra­šy­mas bu­vo konk­re­tus – Šiau­lių me­ras tu­rė­tų kreip­tis į Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tę Da­lią Gry­baus­kai­tę, kad ši pa­pra­šy­tų Vo­kie­ti­jos pre­zi­den­tės An­ge­los Mer­kel pa­dė­ti su­ras­ti Šiau­lių ka­lė­ji­mo kny­gą. Ta­da V. Kriau­čiū­nas sa­kė, kad iš­siaš­kin­ti, ko­kie žmo­nės už­kas­ti Pro­čiū­nuo­se, pa­dės tik din­gu­si ka­lė­ji­mo kny­ga, o di­džiau­sia ti­ki­my­bė, kad ka­rui bai­gian­tis ji bu­vo iš­ga­ben­ta į Vo­kie­ti­ją.

„To­kie do­ku­men­tai kai ka­da bu­vo ve­ža­mi ir dar to­liau. Val­džia tu­ri ieš­ko­ti kny­gos ir teis­mų by­lų. Ten vis­kas bus su­ra­šy­ta – kas į Šiau­lių ka­lė­ji­mą bu­vo at­vež­ti, kur iš­vež­ti už­kas­ti, kas spren­di­mus priė­mė. Ta­da vis­kas paaiš­kės, o da­bar, kas ten ką pa­ma­tė ar pa­sa­kė, nie­ko neį­ro­do“, – ta­da sa­kė gar­bu­sis Sau­sio 13-osios bro­li­jos na­rys V. Kriau­čiū­nas.

Jo griež­tas siū­ly­mas, kad me­ras Ar­tū­ras Vi­soc­kas tu­rė­tų kreip­tis į Pre­zi­den­tę pa­gal­bos, ta­da at­ro­dė ne­rea­lus, bet po pro­f. L. Ma­žy­lio is­to­ri­jos jis man skam­ba tik­ro­viš­kiau. Pir­ma, re­gis, Šiau­lių uni­ver­si­te­to is­to­ri­kai ne­si­ren­gia vyk­ti į Vo­kie­ti­jos ar­chy­vus, ant­ra, ko ge­ro, ne­bū­ti­na kreip­tis į po­nią A. Mer­kel, gal pa­kak­tų ir am­ba­sa­do­riaus Vo­kie­ti­jo­je D. Ma­tu­lio­nio pa­gal­bos.

Jei­gu bū­tų su­ras­ta Šiau­lių ka­lė­ji­mo kny­ga, ke­lių šim­tų Lie­tu­vos pi­lie­čių, žy­dų bend­ruo­me­nės šei­mų, iš­si­bars­čiu­sių po pa­sau­lį, na­riai su­ži­no­tų sa­vo ar­ti­mų­jų ka­pa­vie­tę, ke­lią, ku­riuo jų ar­ti­mie­ji ėjo į mir­tį. Ne­rea­lu? Prof. L. Ma­žy­lis tai pa­nei­gė. Be to, mū­sų, prieš mus gy­ve­nu­sių gy­ve­ni­mai ir ku­ria is­to­ri­ją. Ir prie­šin­gai, sa­ko­ma, kad „Vi­sa is­to­ri­ja yra gy­ve­ni­mas“.

Prof. Liu­das Ma­žy­lis su­grį­žo į Vil­nių.

Mar­ty­no Amb­ra­zo (EL­TA) nuo­tr.