
Naujausios
Paskutinė Žeimelio sentikė
Žeimelietei Lenai Zapalskienei likimas parengė ypatingą misiją. Jei gyvenimas tekės įprasta vaga, jai bus lemta tapti paskutine Žeimelio sentike.
Skaičiuojame kadaise buvusios gausios Žeimelio (tiksliau, Vileišių kaimo) sentikių bendruomenės žmones. Vargais negalais surenkame septynetą. Lena Zapalskienė – jauniausia iš jų.
Vita MORKŪNIENĖ
Sava tarp savų
Pakruojo rajono Žeimelio gimnazijos pradinukų mokytoja Lena Zapalskienė laiko save tikra žeimeliete. Kaip kitaip, juk čia gimė, užaugo, po studijų grįžo į gimtinę, sukūrė šeimą, su vyru Sauliumi užaugino vaikus.
Čia jaučiasi sava tarp savų.
Vaikystės prisiminimuose jos namai – senoji klebonija, kurioje iš viso gyveno aštuonios šeimos. Šešios lietuvių, viena latvių ir jie – rusai sentikiai, Ulita ir Iolijus Popovai su keturiais vaikais. Visi dirbo tuometiniame „Komunaro“ kolūkyje, o gyveno draugiškai kartu švęsdami, kartu liūdėdami, auklėdami vaikus, nematydami ir neieškodami skirtumų.
Kokia kalba kalbėjosi? Lena sako, jog namuose kalbėdavosi rusiškai, su kaimynais – lietuviškai, mama su kaimyne latve – latviškai, mokykloje – vėl lietuviškai.
Žeimelyje taip įprasta. Nuo amžių čia gyveno lietuviai, latviai, žydai ir rusai. Ir visiems visko užteko, nesidalijo į savus ir svetimus, neieškojo skirtumų, o brangino tai, kas leido visiems Žeimelį laikyti savu.
Gražus tokios santarvės pavyzdys – miestelio aikštėje gražiai žaliuojantis Vienybės ąžuolas, 1923 metais pasodintas visų keturių tautų atstovų. Po jo šaknimis pakastas butelis su testamentu, liudijančiu visų keturių tautų ir religinių bendruomenių vieningumą ir draugiškumą.
Ąžuolas sveikas ir gyvas, atrodo, nusiteikęs gyvuoti dar ilgai. Tačiau miestelis negali pasigirti jaunų žmonių pertekliumi, menksta ir bendruomenės. Tie, kurie liko, gyvena draugiškai laikydamiesi vieni kitų, gerbdami ir prisimindami praeitį.
Giminės istoriją saugo moterys
Lena Zapalskienė yra savo giminės trečios kartos atstovė, laikanti Žeimelį savo namais. Prisipažįsta, kad jos žinios neišsamios, nemokslinės, bet surankiotos per giminės susiėjimus, išgirstos iš senelių, tėvų, tetų, tačiau gyviausios – iš šviesių ir šiltų vaikystės prisiminimų.
Giminės istoriją Žeimelyje pradėjo jos seneliai iš mamos pusės Anastasija ir Isajus Parfionovai, 1912 metais atsikraustę iš Baltarusijos. Kaip ir kiti čia apsigyvenę sentikiai, jie nebuvo caro valdžios persekiojami ar tremtiniai, kaip dažnai linkstama manyti. Jie buvo žemdirbiai ir traukė ieškodami derlingų žemių. O čia tuo metu kaip tik buvo pardavinėjamos Kuršo dvarininkui Anatolijui Lyvenui priklausančios ir Žemės bankui įkeistos Glebavos (Geručių) dvaro žemės. Išlikę žinių, kad būtent 1912-aisiais buvo įsteigta Vileišių kaimo sentikių bendruomenė. Neretai ji vadinama Žeimelio, nes Vileišių kaimas buvo visai netoli, vos už kilometro nuo miestelio.
Nusipirko gabalą žemės ir pradėjo naują gyvenimo skyrių. Kiek tos žemės būta, Lena pasakyti negali. Ir nors seneliai nebuvo turtingi, iš tos žemės sugebėjo pragyventi ir išlaikyti vienuolikos vaikų šeimą.
Sentikių šeimos nuo seno buvo gausios. Septyni aštuoni vaikai nebuvo retenybė, o dažnai šeimose augo po dešimt ir daugiau atžalų. Senelė Anastasija, kurią Lena vadina Baba, taip pat buvo iš vienuolikos vaikų šeimos. Žodžiu, kiek Dievas davė, tiek ir buvo: kad prie stalo netrūktų burnų, o namuose – pagalbininkų.
Seneliai iš tėvo pusės taip pat buvo sentikiai, tačiau juos prisimena ir apie juos žino daug mažiau. Jų giminė buvo įsikūrusi Pandėlio apylinkėse, vėliau apsigyveno Latvijoje, Jekabpilse, kur taip pat buvo gausi sentikių bendruomenė.
Šeimos susitikdavo, bendravo, bet retokai – skyrė atstumas, nebuvo lengva vieniems pas kitus nuvažiuoti. Nei vieno, nei kito senelio Lena nepažino – jie mirė jai dar negimus, tad giminės istoriją iš kartos į kartą perduoda moterys. Iš Lenos ją perims vaikai – Julija ir Vytautas, pakrikštyti sentikiška tradicija, bet savo gyvenimo istorijas kuriantys jau nebe Žeimelyje.
Atvirukai iš praeities
Ryškiausiomis spalvomis Lenos atmintyje žėri Vileišių Babos Anastasijos Parfionovos paveikslas.
– Vileišių Baba buvo mano kelio galas. Čia gi netoli. Pavasarį ir rudenį po pamokų lėkdavom su dviračiais arba ir pėsčiomis, nes žinodavom, kad Baba prikeps skaniausių blynų, turės tų vadinamųjų buločkų, kurių, kad ir kiek valgytum, vis negana. Visos mūsų vasaros prabėgdavo pas Babą. Vileišiuose buvo įdomu – knibždėte knibždėjo žmonių, ten buvo ir maldos namai. Vileišiai buvo vien tik sentikių kaimas. Gyvenimas jame virė.
Sentikiai laikėsi savų papročių, tradicijų, buvo labai pamaldūs.
Lena prisimena, kad Baba Anastasija visuomet vilkėjo ilgu sarafanu ir marškiniais ilgomis rankovėmis, retkarčiais – ilgu sijonu ir marškiniais, visuomet ryšėjo skarelę, kurią, sentikių papročiu, ne susirišdavo mazgeliu, bet susisegdavo po smakru.
Šypteli prisiminusi, kaip, broliui atvažiavus į Vileišius motoriniu dviračiu, Baba kaišydavosi savo ilgus sijonus ir lėkdavo tuo motoriniu pas kolūkio pirmininką susitvarkyti visokių valdiškų reikalų ar į Žeimelį apsipirkti.
Kitos Vileišių moterys rengėsi panašiai, vyrai vilkėjo marškinius su užsegimu šone – kosovorotkas, buvo barzdoti. Nes kitaip į maldos namus negalėtų įeiti, o ištikus netikėtai mirčiai, negalėtų būti palaidoti sentikių kapinėse pagal sentikiškas tradicijas.
Kai mirus tėčiui Lena paskambino šventikui dėl laidotuvių, pirmiausia išgirdo klausimą: „Ar su barzda?“ Jei ne – nelaidos. Barzda nuo seno buvo ne tik vyriškumo liudijimas, bet ir tikro „rusų tikėjimo“ simbolis.
Prisimena, kad kaimynai Vileišiuose gyveno draugiškai, vaikus lenkė prie darbo, auklėjo griežtai ir pamaldžiai, viens kitam nepavydėjo, nes nebuvo ir ko.
Dar prisimena, kad netoli senelių Vileišiuose gyveno toks Čičiškinas. Žemės jis turėjo gerokai daugiau už kitus, be to, buvo pirklys. Kepė namuose tokias dideles gražias barankas ir veždavo jas į turgų parduoti. Lena su kitais vaikais tų barankų labai norėjo ir jų pavydėjo, bet Čičiškinas kaimynų vaikų vaišinti nebuvo greitas. Tuomet dar skanesnė būdavusi Babos į rankas įsprausta bandelė su kopūstais ar duonos riekė.
Nuo pasaulio nesislėpė
Žeimelio sentikiai paneigia vyraujančią nuomonę, kad jų bendruomenės gyvena izoliuotai, vengia bendrauti su svetimais, o dar kitatikiais, neskuba atverti savo namų durų ir atlapoti širdžių. Tą pastebėjo ir prieš keliolika metų Žeimelio sentikių istorijai skirtos ekspedicijos dalyviai ir vadovai.
Tik gaila, kad Žeimelio sentikiais susidomėta tuomet, kai pačios bendruomenės jau nebebuvo. Ji nustojo egzistuoti mirus paskutiniam šventikui Ch. Parfionovui ir panaikinus maldos namus. Liko tik paskiri žmonės, besilaikantys savo tautinių ir religinių papročių.
Jau senokai Žeimelio sentikiai melstis, atlikti išpažinties važiuoja į Jelgavą, Šiaulius ar kitas vietoves, kur yra maldos namai ir dvasios ganytojai. Labai retai palydėti mirusiojo ar dalyvauti sentikiams labai svarbioje Sekminių – Šv. Trejybės šventėje jie atvyksta iš kitur. Deja, taip nutinka vis rečiau, nes pačių sentikių likusi vos saujelė.
Gyvenimas pagal religinį kalendorių
Lena dar gerai prisimena laikus, kai visas bendruomenės gyvenimas sukosi pagal religinių švenčių kalendorių, kaip rūpestingai buvo laikomasi jų ritualų ir apeigų.
Babos Anastasijos namuose Vileišiuose buvo maldos kampelis su ikonomis, šventomis knygomis ir degančia aliejine lempele. Tokie kasdienei maldai skirti kampeliai, vadinami božnicomis (nuo žodžio Bog – Dievas), buvo kiekvienuose namuose. Melsdavosi rytais ir vakarais, o šventadieniais ir per didžiąsias šventes eidavo į maldos namus, susinešdami savo ikonas ir šventas knygas. Meldėsi ir tebesimeldžia senąja slavų kalba, laikydamiesi senosios bažnyčios tvarkos: žegnojasi dviem pirštais, „Aleliuja“ gieda du, o ne tris kartus, lenkiasi iki žemės, pripažįsta tik senąsias liturgines knygas ir ikonas, trijų kryžmų kryžių. Nuo stačiatikių skiriasi netgi maldose vartojamu laiku: sentikiai meldžiasi esamuoju laiku, o stačiatikiai – būsimuoju.
Iš vaikystės Lenos atmintin labiausiai įstrigęs Velykų šventimas.
– Išeidavom iš namų iš vakaro, su šviesa. Eiti reikėdavo pro kapines. Kaip mes, vaikai, bijodavom! Maldos trukdavo visą naktį. Miegas marino ir būdavo sunku išsilaikyti ant kojų (sentikiai meldžiasi stovėdami). Palaikydavo tik mintys apie tai, kad namuose laukia iškepta pascha (tradicinis Velykų pyragas), kad daušim dažytus kiaušinius, tepsim naminį sviestą, valgysim šaltieną ir, žinoma, skaniąsias Babos bandeles.
Per Velykas iki vidurnakčio moterys meldėsi apsigobusios juodomis skaromis, o jau po to, kai Christos voskres (Kristus prisikėlė), pakeisdavo jas į šviesias gėlėtas skaras. Kuo ilgesniais kampais, kuo ilgesniais kutais – tuo gražiau. Net šiurpuliai eidavo, kaip gražu.
Lena parodo sakralųjį savo namų kampelį. Jame – iš tetos Marijos paveldėtas kryželis, ikonos, maldų knyga. Teta juos kaip palikimą gavo iš Babos, Lena juos paliks savo vaikams. Tikisi, kad šie palaikys sentikystės tradiciją.
Atgaila ir nusilenkimas Dievui
Išpažintis, kurios sentikiai dažniausiai eidavo prieš Velykas, vyksta kitaip, negu mums įprasta.
– Mūsų išpažintis yra bendra, – pasakoja Lena. – Dvasios tėvas atsistoja prieš bendruomenės žmones ir vardija nuodėmes. Jų sąrašas labai ilgas. Jei padarei kokią nuodėmę, žegnokis ir prašyk atleidimo, o dvasios tėvas vėliau tau pasakys, kiek kartų turi nusilenkti Dievui. Nenusidėjai – nesižegnok ir nesilankstyk.
Išpažintis ilga, užtrunka beveik valandą.
Kokios nuodėmės didžiausios? Kaip ir kitų krikščionių. Dar labai sunkus nusidėjimas sentikiams – vyrams ir moterims kartu maudytis pirtyse, moterims lošti kortomis, vyrams – kirptis barzdas. Ir, žinoma, tuoktis su kitatikiu.
Ši nuodėmė aplenkė retą sentikių šeimą. Laikui bėgant, kūrėsi mišrios šeimos su lietuviais, latviais, nors Lena dar gerai atsimena, kai kaskart dėl to šeimose kildavo didžiulių skandalių.Vėliau viskas nurimdavo, dauguma tokių šeimų gyveno taikiai ir draugiškai, nesikivirčydavo dėl kalbos ar religijos. Bendravo su giminėmis, šventė vieni kitų religines šventes, gerbė papročius.
Lenos teta Marija, kuri senatvės dienas leido Zapalskių namuose, liko netekėjusi, nors buvo išskirtinio grožio, gero būdo, darbšti ir daininga. Daug vaikinų norėjo jos rankos, tačiau sentikio jaunikio neatsirado, ir Baba buvo nepermaldaujama. Tokių vienišių likdavo ne taip mažai.
Lena su Sauliumi tokių „užkardų“ nebepatyrė – laikas sušvelnino tradicijas. Jų šeimoje nekilo ginčų ir dėl vaikų krikšto. „Dievas juk visų tas pats, o Lenai palaikyti nykstančias sentikių tradicijas yra svarbu“,– savo poziciją išdėstė Saulius Zapalskis.
Kaip iš burtažodžių knygos
Lenos ir Sauliaus Zapalskių vaikus Žeimelyje visi vadina Julyte ir Vytuku, nors jie jau seniai užaugo, o jų bažnytiniuose krikšto dokumentuose įrašyti Ulitos ir Vitalijaus vardai. Ir sūnus, ir dukra krikštyti sentikiška tradicija. Tai vadinamasis pilnas krikštas, kai kūdikis tris kartus visiškai panardinamas po vandeniu. Vanduo turįs būti gyvas, jo nevalia nei virinti, nei šildyti. Krikštijama buvo kupelia vadinamame kubile maldos namuose, žiemą kartais – tiesiog eketėje, išgraibius iš jos ledo gabalus. Iš vandens ištrauktą kūdikį susupdavo į audeklo gabalą, kurį paskui padovanodavo šventikui, o vaikelį apvilkdavo krikšto marškiniais. Sūnaus krikšto marškinius kaip relikviją Lena išsaugojo iki šiol.
Krikštyti kūdikius skubėjo kuo greičiau, kad, neduok Dieve, nenumirtų nekrikštas. Krikštynų vanduo buvo laikomas šventu ir po apeigų išpilamas maldos namų prieangyje, po grindimis, kad jo nemindytų žmogaus kojos.
Vardus vaikams parinkdavo sentikiškus, pagal artimiausio šventojo dieną. Tie vardai archajiški, skambantys kaip kokie burtažodžiai: Ulita, Matriona, Frosenija, Agurjanas, Iolijus, Tysojus, Agnija, Janafa, Amplėjus, Aristarchas. Didelio pasirinkimo nebuvo: nenori sentikiško vardo, šventikas nekrikštys.
Veidu į Dievą
Ir vis dėlto ypatingą vietą tarp sentikių šeimos papročių ciklo ritualų užima laidotuvių ir atminų apeigos. Jos mažiausiai pavaldžios laikui, beveik nekintančios, kaip lėtai kintantis yra požiūris į mirtį bei gyvųjų ir mirusiųjų santykius.
Pagyvenę žmonės mirčiai ruošdavosi iš anksto:siūdindavosi įkapes, pasirūpindavo karstu, tačiau religingam žmogui svarbiausia buvo paruošti mirčiai sielą: išdalinti išmaldą, paaukoti maldos namams, susitaikyti su artimaisiais. Už mirusįjį melsdavosi tris paras: dieną ir naktį senąja slavų kalba skaitydavo Psalmyną. Specialiai laidotuvėms siūtą baltą lestovką (rožinį) dėdavo į kairiąją velionio ranką, kūną guldydavo kojomis į ikonų pusę – veidu į Dievą.
Dar velioniui į rankas įdėdavo nuodėmių atleidimo lapelį, o ant kaktos – atgailos juostą. Iš namų velionį nešdavo atvirame karste iki pat kapinių – kad atsisveikintų su kaimynais ir gimtais laukais.
Drauge su Lena aplankome sentikių kapinaites Akmenėlių kaime. Jos tebeveikiančios, gražiai prižiūrėtos. Čia ilsisi daug jai brangių žmonių. Ir dabar Akmenėliuose laidojami tokią paskutinę valią artimiesiems pareiškę iš šių apylinkų kilę sentikiai.
Apie tuos, kurie BUVO
Kapinaitės atgyja per Sekmines – Šv. Trejybę. Kai iš visų pašalių į Akmenėlius pagerbti čia besiilsinčių senelių ir tėvų, kaimynų susirenka jų artimieji. Eina tada visi nuo vieno kapo prie kito, meldžiasi, gieda giesmes. Paskui pievelėje šalia kapinaičių tiesia staltieses, ant jų deda susivežtas vaišes ir ilgai kalbasi apie tai, kas buvo, ir tuos, kurie buvo.
Vytauto Ruškio nuotr.
Lena Zapalskienė – trečios sentikių kartos atstovė, laikanti Žeimelį savo namais.
Lenos ir Sauliaus Zapalskių namuose su giminėmis ir draugais švenčiamos ir sentikių, ir katalikų šventės, gerbiami abiejų tautų papročiai.
Lenai svarbu, kad būtų išsaugota ne tik jos tėvų – Ulitos ir Iolijaus Popovų – atmintis, bet ir visų Žeimelio sentikių istorija.
Altorėlis su paveldėtu kryžiumi, ikonomis yra šventa ir gerbiama namų vieta. Čia Lena susikaupia, nusiramina, pasimeldžia už išėjusius, prašo sveikatos ir gerovės savo artimiesiems.
Beveidės ritualinės sentikių lėlytės saugo nuo blogos akies. Anksčiau jos būdavo beveik kiekvienuose namuose.
Vis dar tebeveikiančiose Akmenėlių kapinaitėse pamažu nugula Žeimelio apylinkių sentikių istorija.
Apie Žeimelio sentikius
Lietuvos sentikių bažnyčia yra viena iš vienuolikos tradicinių šalies religinių bendruomenių. Joje yra per 23 tūkstančius narių, veikia 61 sentikių parapija.
Po Patriarcho Nikono Rusijos stačiatikių bažnyčios reformos (1652–1666) iš vienos religijos atsirado dvi. Senoji, reformos nepripažįstanti, religija pavadinta sentikiais, o smarkiai reformuota ir pakitusi liko stačiatikybe.
Žeimelio apylinkėse sentikiai apsigyveno apie 1911–1912 metus, atvykę iš Vilniaus, Kauno, Kuršo gubernijų. Dauguma jų – žemdirbiai, ieškoję geresnių žemių.
Jie nebuvo tremtiniai. Caro valdžia, vykdydama Lietuvos rusinimo politiką, jiems sudarė palankesnes žemės įsigijimo sąlygas.
1912 metais įsisteigė Vileišių kaimo sentikių religinė sentikių bendruomenė.
Sentikių gyventa ne tik Vileišiuose, bet ir kituose aplinkiniuose kaimuose, kurie beveik visi šiandien jau yra išnykę.
Pirmieji maldos namai buvo Akmenėlių kaime. Vėliau maldos namai perkelti į Vileišius.
Yra žinių, kad 1949 metais Vileišių kaimo sentikių bendruomenė turėjo 350 tikinčiųjų.
Žeimelio apylinkių sentikiai yra vadinamieji bepopiai pomorai. Tai reiškia, kad nuo stačiatikystės jie atskilo nepripažindami šventikų hierarchijos (popų). Savo maldų vadovus jie rinkdavosi iš bendruomenės žmonių. Įprastai tai buvo gerbiami, dorovingi, šeimas turintys vyrai.
Dar jie vadinami baltimorais – pagal kilmės vietą. Ši sentikių bendruomenė formavosi netoli Baltijos XVII a. antroje pusėje.
1923 m. Nepriklausomos Lietuvos valstybė pirmą kartą per sentikybės istoriją oficialiai pripažino sentikių religinę organizaciją ir suteikė jai autonomiją.