Per­kąs­ti moks­lo pa­slap­tis pa­de­da kū­ry­biš­ku­mas

Per­kąs­ti moks­lo pa­slap­tis pa­de­da kū­ry­biš­ku­mas

Per­kąs­ti moks­lo pa­slap­tis pa­de­da kū­ry­biš­ku­mas

Kū­ry­biš­ku­mas, tech­no­lo­gi­jos ir pra­kti­nės už­duo­tys, o ne vien sau­sa teo­ri­ja. Taip bū­tų ga­li­ma api­bū­din­ti Lie­tu­vos mo­kyk­lo­se tai­ko­mą STEAM ug­dy­mą, ku­ris pa­de­da ge­riau iš­mok­ti ir pra­kti­ko­je pri­tai­ky­ti nau­jas ži­nias. Mo­ki­niai at­lie­ka ty­ri­mus, ban­dy­mus, eks­pe­ri­men­tus, mo­de­liuo­ja, konst­ruo­ja, pro­gra­muo­ja. To­kiam mo­ky­mui ge­rų žo­džių ne­gai­li tiek pa­tys mo­ky­to­jai, tiek mo­ki­niai, anot ku­rių, da­bar vis­ko ga­li­ma iš­mok­ti ge­ro­kai grei­čiau, įdo­miau.

Sau­lė Mar­cin­ke­vi­čiū­tė

Moks­lu do­mi­si ir po pa­mo­kų

Sant­rum­pa STEAM, žy­min­ti gam­tos moks­lų, tech­no­lo­gi­jų, in­ži­ne­ri­jos, me­nų bei ma­te­ma­ti­kos (angl. scien­ce, tech­no­lo­gy, en­gi­nee­ring, art, mat­he­ma­tics) sri­tis, reiš­kia in­teg­ra­lų tik­ro­vės reiš­ki­nių pa­ži­ni­mą ir į pra­kti­nį ži­nių tai­ky­mą orien­tuo­tą ug­dy­mą. Taip sie­kia­ma di­din­ti mo­ki­nių su­si­do­mė­ji­mą moks­lais ir ge­rin­ti jų pa­sie­ki­mus. Šiau­lių „Ro­mu­vos“ gim­na­zi­jos bend­ruo­me­nė sa­ko, kad toks ug­dy­mas la­bai pa­si­tei­si­na.

Anot gim­na­zi­jos bio­lo­gi­jos mo­ky­to­jos Li­nos Knei­žie­nės, dau­giau­siai šio­je mo­ky­mo įstai­go­je yra in­teg­ruo­ja­mų gam­tos moks­lų ir ma­te­ma­ti­kos pa­mo­kų. Na, o tai, kad Šiau­lių gim­na­zi­jos mo­ki­niai mie­lai įsi­trau­kia į moks­lus, liu­di­ja ir jų pa­sie­ki­mai.

„Įvai­riuo­se kon­kur­suo­se nuo­lat uži­ma­me la­bai ge­ras vie­tas – pir­mas, ant­ras, tre­čių net ne­bu­vo“, – ti­ki­na L. Knei­žie­nė.

Mo­ky­to­jos tei­gi­mu, vyk­do­mi il­ga­lai­kiai ar trum­pa­lai­kiai eks­pe­ri­men­tai bei pro­jek­ti­niai dar­bai daž­niau­siai bū­na bio­lo­gi­jos, che­mi­jos ir ma­te­ma­ti­kos moks­lų sin­te­zė. L. Knei­žie­nė pa­sa­ko­ja, kad bet ku­rio eks­pe­ri­men­to te­mas ir už­da­vi­nius su­for­mu­luo­ja pa­tys vai­kai, mo­ky­to­jai pa­mo­ko­se tik iš­ke­lia tam tik­ras ak­tua­lias pro­ble­mas, ku­rios ir įkve­pia at­lik­ti vie­ną ar ki­tą ban­dy­mą.

Štai vyk­dant nau­jau­sią, net ke­tu­ris mė­ne­sius tru­ku­sį, eks­pe­ri­men­tą bu­vo aiš­ki­na­ma­si, kaip iš­va­ly­ti dir­vo­že­mį nau­do­jant bal­tą­ją gars­ty­čią bei ko­kia yra dir­vo­že­mio tar­šos įta­ka sė­ja­mai pi­pir­nei.

STEAM mo­ky­mo po­pu­lia­ru­mą „Ro­mu­vos“ gim­na­zi­jo­je ro­do ir tai, kad nu­skam­bė­jus skam­bu­čiui mo­ki­niai jos ne tik ne­pa­mirš­ta, bet įkvėp­ti or­ga­ni­zuo­ja ir mo­kyk­los ren­gi­nius.

Pa­vyz­džiui, ko­vo pa­bai­go­je ren­gi­nį „STEAM in­te­lek­ti­nis žai­di­mas IT‘sTEAM“ gim­na­zi­jo­je or­ga­ni­za­vo pro­jek­to „Jau­ni­mo moks­lo ka­vi­nė“ da­ly­viai. Ja­me var­žė­si tiek STEAM da­ly­kų mo­ky­to­jai, tiek gim­na­zis­tai. Tre­čios gim­na­zi­jos kla­sės mo­ki­niai lau­žė gal­vas, ban­dy­da­mi įveik­ti ket­vir­to­kų pa­reng­tus vaiz­do klau­si­mus moks­lo te­mo­mis – pra­de­dant ma­te­ma­ti­ka ir fi­zi­ka, bai­giant mu­zi­ka ir IT.

Pra­vers gy­ve­ni­me

Apie ge­ne­ti­kos ar­ba odon­to­lo­gi­jos stu­di­jas sva­jo­jan­ti gim­na­zi­jos ket­vir­to­kė Ug­nė Jur­ge­ly­tė įsi­ti­ki­nu­si, kad STEAM ug­dy­mas ne tik pa­de­da ge­riau iš­mok­ti mo­ko­mus da­ly­kus, bet ir ska­ti­na jais do­mė­tis gi­liau.

„To­kios pa­mo­kos pa­de­da la­biau įsi­sa­vin­ti ži­nias, be to, jos įdo­mes­nės ir dar ga­li pa­si­do­mė­ti kuo nors pa­pil­do­mai, su­ži­no­ti kaž­ką nau­jo, kas gal­būt pra­vers ir gy­ve­ni­me. Tai­gi, ji tik­rai at­ne­ša nau­dą“, – įsi­ti­ki­nu­si ji.

Gim­na­zis­tė pa­sa­ko­ja, kad praė­ju­siais me­tais drau­ge su dar dviem bend­ra­moks­liais da­ly­vau­da­ma  na­cio­na­li­nia­me kon­kur­se „Mū­sų eks­pe­ri­men­tas“ net du mė­ne­sius ty­rė švie­sos spekt­ri­nės su­dė­ties įta­ką sė­ja­mo­sios graž­gars­tės au­gi­mui.

„Au­gi­no­me sė­ja­mą­sias graž­gars­tes ir ty­rė­me, ko­kie spin­du­liai la­biau­siai ska­ti­na jų au­gi­mą – mė­ly­ni, rau­do­ni, sau­lės ar pa­pras­ta lem­pos švie­sa. Taip pat po to ban­dė­me nu­sta­ty­ti ir vi­ta­mi­no C ly­gį jo­se“, – apie vie­ną iš at­lik­tų ban­dy­mų kal­bė­jo Ug­nė.

Mo­ki­nių pa­stan­gas įver­ti­no ir Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­ja. Jos ver­ti­ni­mo ko­mi­si­ja šiam „Mū­sų eks­pe­ri­men­to“ ty­ri­mui sky­rė I vie­tą.

Sa­vo moks­li­niais eks­pe­ri­men­tais Šiau­lių gim­na­zi­ja, ti­kė­ti­na, ste­bins ir atei­ty­je. Bio­lo­gi­jos mo­ky­to­jos L. Knei­žie­nės tei­gi­mu, nuo atei­nan­čių moks­lo me­tų čia pro­jek­ti­nius dar­bus vyk­dys vi­si 3 kla­sių mo­ki­niai, ne­svar­bu, ko­kius mo­ko­muo­sius da­ly­kus jie bus pa­si­rin­kę.

„At­li­kus pro­jek­ti­nį dar­bą, jį reiks pri­sta­ty­ti ir pa­žy­mys bus įra­šy­tas į ates­ta­tą“, – aiš­ki­no ji.

Kai mo­ky­mo pro­ce­sas įdo­mus ir grįs­tas eks­pe­ri­men­tais, moks­lo me­tai ne­prailgs­ta nei vai­kams, nei mo­ky­to­jams.

In­ves­ti­ci­jos ty­ri­mų įran­gai įsi­gy­ti

Tam, kad mo­ki­niai pa­mo­ko­se įgy­tas teo­ri­nes ži­nias vis daž­niau ga­lė­tų tik­rin­ti ir pra­kti­ko­je, 2017–2018 m. Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­ja ke­ti­na mo­der­ni­zuo­ti gam­tos ir tech­no­lo­gi­nių moks­lų kla­ses dau­giau nei 700 Lie­tu­vos mo­kyk­lų, ku­rio­se mo­ko­si 1–8 kla­sių moks­lei­viai. Nau­jiems eks­pe­ri­men­tams at­lik­ti rei­ka­lin­oms prie­mo­nėms įsi­gyti bus skir­ta be­veik 7 mln. eu­rų iš vals­ty­bės biu­dže­to ir Eu­ro­pos Są­jun­gos struk­tū­ri­nių fon­dų.

Mo­ky­mo įstai­gas pa­sieks gam­tos ty­ri­nė­ji­mo rin­ki­niai, dio­di­niai la­ze­riai, elekt­ro­ni­kos mo­ko­mie­ji rin­ki­niai, me­te­ro­lo­gi­nės sto­te­lės, che­mi­nės me­džia­gos, įvai­rių tū­rių ma­ta­vi­mo in­dai, mik­ros­ko­pai, kom­pa­sai, žiū­ro­nai, ter­mo­met­rai, kė­li­mo me­cha­niz­mai, op­ti­kos rin­ki­niai ir kt.

Be to, in­ves­tuo­ja­ma bus ne tik į nau­ją ty­ri­mų įran­gą, bet ir į mo­ky­mo me­to­di­ką, ku­rią su­da­rys pa­mo­kų ap­ra­šy­mai bei fil­muo­ta me­džia­ga.

Tai jau ne pir­mos in­ves­ti­ci­jos gam­tos moks­lų pa­mo­koms, pa­sta­ruo­ju me­tu pa­sie­ku­sios ša­lies mo­kyk­las. 2010–2012 m. įvai­rių prie­mo­nių gam­tos moks­lų pa­mo­koms bu­vo skir­ta apie 400 mo­kyk­lų, dau­giau­siai gim­na­zi­jų.

Ar­tū­ro Žu­ko nuo­tr.

 

Užs. Nr. 351242