
Naujausios
Judumo savaitė ragina judėti ekologiškai
Rugsėjo 16–22 dienomis visoje Europoje vyksta Judumo savaitės renginiai. Jais siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į tvarias, ekologiškas transporto priemones bei paskatinti gyventojus išbandyti susisiekimo automobiliais alternatyvas. Ar šiauliečiai linkę iškeisti automobilį į kitas transporto priemones, tausojančias orą ir mažinančias triukšmą mieste?
Dienai be automobilio – lenktynės
Šių metų Europos judumo savaitės tema – „Dalindamasis pasieksi daugiau“. Žmonės raginami naudotis dalijimusi grįsto judumo galimybėmis keliaudami tiek miestuose, tiek tarp miestų bei priemiesčiuose. Skatinama kuo daugiau vaikščioti pėsčiomis, važinėtis dviračiais, naudotis viešuoju transportu ar kitu transportu, kuris tausotų gamtinius išteklius ir saugotų aplinką.
Rugsėjo 22 dieną, penktadienį, minima Diena be automobilio. Šiauliuose šią dieną rengiamos lenktynės tarp dviračių, viešojo transporto ir automobilio. Startas bus duotas Architektų gatvėje 1, „Nuklono“ stotelėje, finišas – skvere prie Šiaulių miesto savivaldybės.
Šių lenktynių tikslas – parodyti, su kuria transporto priemone greičiausiai ir ekologiškiausiai galima pasiekti norimą tikslą.
Didžiausia autotransporto problema – išmetami teršalai, kurie turi įtakos klimatui ir oro kokybei. Šiaulių municipalinės aplinkos tyrimų laboratorijos atliekami tyrimai liudija, kad labiausiai užterštas oras yra Šiaulių miesto centrinėje dalyje. Labiausiai nuo triukšmo kenčia arčiausiai judriausių miesto gatvių (Tilžės, Žemaitės, Vilniaus, J. Basanavičiaus) gyvenantys šiauliečiai.
Gyventojai nuolat skatinami atsisakyti automobilio ir naudotis, pavyzdžiui, dviračių transportu, kuris nekelia triukšmo ir oro taršos, sutaupo erdvės ir energijos bei stiprina sveikatą. Gerą pavyzdį šią vasarą parodė Respublikinės Šiaulių ligoninės medikai, kurie kvietė ir savo kolegas, ir miestiečius bent jau šiltuoju metų laiku į darbą važiuoti dviračiais arba eiti pėsčiomis.
Apklausų rezultatai nedžiugina
Šiauliams šiuo metu rengiamas darnaus judumo planas. Šiaulių miesto savivaldybės užsakymu planą rengiančios bendrovės atliko gyventojų apklausą – kokiomis transporto priemonėmis naudojamasi dažniausiai.
Šiaulių miesto bendrajame plane buvo prognozuota, kad 2015 metais 37 procentai gyventojų keliaus pėsčiomis ir dviračiais, 34 procentai – viešuoju transportu, 29 procentai – lengvaisiais automobiliais.
Atlikus anketines gyventojų apklausas paaiškėjo, kad kelionių pasiskirtymas yra kiek kitoks. Automobiliais keliaujama dažniausiai – 39 procentai, viešuoju transportu keliauja beveik 30 procentų, pėsčiomis – 26,6 procento, dviračiais – 1,5 procento.
Apklausos taip pat atskleidė, kad šiauliečiai ypač nepatenkinti dviračių takais, kurių arba nėra, arba jie blogos būklės. Autobusų maršrutai ir jų grafikai taip pat netenkina dalies miesto gyventojų poreikių, štai kodėl dažniausiai kelionei renkamasi lengvąjį automobilį.
Vidutinė kelionės trukmė Šiauliuose siekia apie 20 minučių piko metu, nepriklausomai nuo kelionės būdo. Apklausų metu paaiškėjo, kad ilgesnei kelionei šiauliečiai dažniau renkasi automobilį, jeigu atstumas nedidelis – keliauja pėsčiomis. Kai kurias miesto vietas pasiekti viešuoju transportu yra sudėtinga, ir jeigu nesinaudojama asmeniniu automobiliu, pėsčiomis nusigauti į reikiamą vietą užtrunka ilgiau nei pusvalandį.
„Kadangi gyventojai šiuo metu susisiekimą dviračiais vertina prasčiausiai iš visų susisiekimo būdų, ir pakeisti jų įpročius užims nemažai laiko, gyventojų susisiekimo gerinimas pirmiausiai susijęs su viešojo transporto tinklo tobulinimu ir maršrutų dažninimu“, – tokią išvadą pateikė apklausas atlikusios bendrovės.
Mažinti taršą yra daug būdų
Šiaulių municipalinės aplinkos tyrimų laboratorijos vadovas Robertas Klimas sako, kad sumažinti žalingą transporto poveikį sveikatai ir aplinkai galima trimis būdais: vengiant nereikalingo transporto, keičiant būtinąjį transportą iš aplinkai kenksmingo į ekologiškesnį ir gerinant visų rūšių transporto ekologiškumą, efektyvų infrastruktūros naudojimą.
R. Klimas sako, jog iki 2030 metų visoje Europoje dyzeliu varomų autotransporto priemonių turėtų sumažėti perpus, o iki 2050 metų – ir iš viso nelikti. Ateities transportu pašnekovo įsitikinimu turėtų tapti elektromobiliai, kurie ne tik neteršia oro, bet ir labai tyliai dirba. Jau dabar kai kuriose Europos šalyse taikomos įvairios elektromobilių skatinimo priemonės. Lietuva kol kas, deja, tarp tų šalių nepatenka.
R. Klimas rodo Europos šalių, taikančių elektromobilių skatinimo priemones, lentelę. Šiuo metu penkiolikoje Europos šalių, tarp jų Lenkijoje, Latvijoje, Estijoje, galimas nemokamas elektromobilio krovimas viešuosiuose taškuose. Estijoje dar skiriamos subsidijos įsigijusiems elektrines transporto priemones ir finansuojami krovimo taškai namuose.
Žvelgiant į Lietuvos oro taršos žemėlapį, Šiaulių regionas nėra pats užterščiausias, tačiau, pasak R. Klimo, jeigu kaimynai teršia orą, tarša su vėju ir lietumi atkeliauja ir iki mūsų. Paradoksalu, nors gyventojų Šiauliuose kasmet vis mažėja, tačiau autotransporto srautai išlieka panašūs jau ne vienerius metus, taigi, ir tarša nemažėja.
Pasak R. Klimo, kad gyventume švariau, o tuo pačiu ir sveikiau, viskas priklauso tik nuo mūsų pačių. Net toks nedidelis dalykas, kaip persėdimas iš automobilio į viešąjį transportą ar ant dviračio gali prisidėti prie geresnio visų mūsų gyvenimo.
Užs. Nr. 362801