Chemijos laboratorijoje vaikai iš Šiaulių pasigamina ir pieno, ir ekologiškų ploviklių

Chemijos laboratorijoje vaikai iš Šiaulių pasigamina ir pieno, ir ekologiškų ploviklių

Che­mi­jos la­bo­ra­to­ri­jo­je vai­kai iš Šiau­lių pa­si­ga­mi­na ir pie­no, ir eko­lo­giš­kų plo­vik­lių

As­ta Da­vi­do­ny­tė

Nors che­mi­jos moks­las dau­gu­mai aso­ci­juo­ja­si vien su griež­to­mis for­mu­lė­mis ir su­dė­tin­go­mis reak­ci­jų lyg­ti­mis, sa­vo dar­bui pa­si­šven­tu­si Šiau­lių Didžd­va­rio gim­na­zi­jos che­mi­jos mo­ky­to­ja Vir­gi­ni­ja Sa­vic­kai­tė įro­dė, kad šis su­dė­tin­gas moks­las ga­li bū­ti la­bai įdo­mus ir įtrau­kian­tis vai­kus. Anot pe­da­go­gės, che­mi­ja su­do­mi­na, kai pa­mo­kas pa­ver­ti ki­to­kio­mis, kai at­lie­ka­mi įvai­rūs ty­ri­mai ir eks­pe­ri­men­tai. V. Sa­vic­kai­tės pa­mo­ko­se pra­kti­kos dar­bų ap­stu, to­dėl abe­jin­go mo­ki­nių gre­to­se ne­lie­ka nė vie­no.

Ka­ro­li­nos Sta­ny­tės nuo­tr.

Iš­mok­ti pa­de­da eks­pe­ri­men­tai

V. Sa­vic­kai­tė Šiau­lių Didžd­va­rio gim­na­zi­jo­je che­mi­jos mo­ko jau 30 me­tų, pa­mo­kas ve­da 9-12 kla­sių moks­lei­viams. Pe­da­go­gė pa­sa­ko­ja, kad apie to­kį dar­bą sva­jo­jo nuo pat vai­kys­tės.

„Tie­siog neį­si­vaiz­da­vau sa­vęs nie­kur ki­tur... Gam­tos, taip pat tiks­lie­ji moks­lai man pui­kiai se­kė­si, to­dėl abe­jo­nių ne­ki­lo“, – pri­si­me­na.

Sa­vo dar­bą ji sa­ko la­bai my­lin­ti, to­dėl net ir po ši­tiek me­tų jis dar ne­sus­pė­jo pa­bos­ti. Mo­ky­to­jos tei­gi­mu, prie­žas­tis vie­na – kiek­vie­ną die­ną ji sten­gia­si, kad ir mo­ki­niams, ir pa­čiai per pa­mo­kas bū­tų įdo­mu.

„Va­do­vau­juo­si to­kiu prin­ci­pu: che­mi­ja – gam­tos moks­las, o vi­sus gam­tos moks­lus rei­kia mo­ky­tis per pra­kti­ką. Tai ne­ga­li bū­ti vien reak­ci­jos lyg­čių ra­šy­mas, va­do­vė­lio skai­ty­mas ir už­da­vi­nių spren­di­mas. Ma­nau, kad gre­ta to pri­va­lo bū­ti at­lie­ka­mi ir pra­kti­niai dar­bai. Sten­giuo­si, kad ma­no mo­ki­niai to­kius at­lik­tų vos ne kiek­vie­ną pa­mo­ką“, – sa­ko V. Sa­vic­kai­tė.

„Vai­kams taip įdo­mu mo­ky­tis. Jie ma­to, kad su­mai­šius kaž­ko­kias me­džia­gas, jos pa­kei­čia spal­vą. Ma­to, kad įpy­lus pa­pil­do­mos me­džia­gos ima bur­bu­liuo­ti, o dar ki­tos – spro­gi­nė­ti. Vai­kai ima ste­bė­tis, pra­de­da gi­lin­tis ir efek­ty­viai įsi­sa­vin­ti ži­nias“, – tei­gia ji.

Kiek­vie­na V. Sa­vic­kai­tės pa­mo­ka yra skir­tin­ga, o su­dė­tin­gus che­mi­jos da­ly­kus iš­ra­din­ga mo­ky­to­ja sten­gia­si mo­ki­niams aiš­kin­ti pa­pras­tais pa­vyz­džiais iš kas­die­ny­bės: Mo­ki­niams rei­kia pa­pras­tų pa­vyz­džių, to­kių, ku­riuos su­pras­tų. Kaip vai­kui paaiš­kin­ti, kas yra van­de­ni­li­nis ry­šys? Tai ir­gi pa­pras­ta: pai­ma­me mo­ne­tas ir la­ši­na­me ant jų van­de­nį, taip ir aiš­ki­na­mės.“

Sup­ras­ti ga­li kiek­vie­nas

V. Sa­vic­kai­tė pa­sa­ko­ja no­rin­ti pa­ro­dy­ti mo­ki­niams, kad moks­las ga­li bū­ti įdo­mus: „Ži­no­te, daž­nu at­ve­ju dar­bas mo­kyk­lo­je at­ro­do niū­ro­kai – at­si­sto­ja­me prie­šais kla­sę, „at­bum­ba­me“ vi­są in­for­ma­ci­ją, kaž­ką pa­ro­do­me ir tiek... Ta­čiau no­ri­si pa­ro­dy­ti, kad moks­las nė­ra „sau­sas“, tai nė­ra vien teo­ri­ja. Ma­no tiks­las – su­do­min­ti vai­kus. Juk ir pa­čiai taip įdo­miau.“

Mo­ky­to­ja su­tin­ka: che­mi­ja – su­dė­tin­gas moks­las, ta­čiau pa­si­sten­gus ir „įdė­jus dū­šios“, išaiš­kin­ti li­gi šiol pa­vy­ko kiek­vie­nam: „Tuos vai­kus, ku­riems ne­si­se­ka, mo­ty­vuo­ju: jei jau lie­tu­viai ge­ba iš­mok­ti kal­bė­ti, ra­šy­ti ja­po­niš­kai, tai mo­kyk­li­nį che­mi­jos kur­są su­pras­ti ga­li vi­si. Tuo va­do­vau­da­mie­si ele­men­ta­rių che­mi­jos prin­ci­pų ga­liau­siai iš­moks­ta kiek­vie­nas.“

Veik­la išau­go į sto­vyk­lą

Prieš ke­le­rius me­tus pe­da­go­gė ėmė­si pa­pil­do­mos veik­los – įkū­rė „Mo­lio la­bo­ra­to­ri­ją“, kur kar­tą per mė­ne­sį gam­tos moks­lų mo­ko 5-12 me­tų am­žiaus vai­kus.

„Atė­ję į už­siė­mi­mus, vai­kai per vie­ną die­ną pa­da­ro ke­tu­ris pra­kti­kos dar­bus. Jie ga­li bū­ti pa­tys įvai­riau­si – tai ir che­mi­niai, ir bio­lo­gi­niai, ir fi­zi­ki­niai ty­ri­mai. Ir su mik­ros­ko­pais dir­ba­me, ir van­de­nį ti­ria­me“, – pa­sa­ko­ja V. Sa­vic­kai­tė.

O prieš dve­jus me­tus „Mo­lio la­bo­ra­to­ri­ja“ išau­go į dar am­bi­cin­ges­nį pro­jek­tą – vai­kų die­nos sto­vyk­lą „Eu­re­ka“. Per va­sa­rą ši pen­kias die­nas trun­kan­ti sto­vyk­la Šiau­liuo­se ren­gia­ma net du kar­tus.

„No­rin­čių da­ly­vau­ti sto­vyk­lo­je vai­kų tiek daug, kad vi­sų į vie­ną pa­mai­ną tie­siog ne­su­tal­pi­na­me. Vai­kai no­ri pa­tir­ti at­ra­di­mo džiaugs­mą. No­ri mo­ky­tis ki­taip. Apie sto­vyk­lą jie su­ži­no „iš lū­pų į lū­pas“, taip pat iš „Fa­ce­book“, – pa­sa­ko­ja mo­ky­to­ja.

Kiek­vie­ną die­ną sto­vyk­lo­je vai­kai dė­me­sį tel­kia į skir­tin­gas te­mas – ne tik į che­mi­ją, bet ir fi­zi­ką, bio­lo­gi­ją ir ki­tas. V. Sa­vic­kai­tė sto­vyk­lo­je pa­si­tel­kia tą pa­čią me­to­di­ką, kaip ir mo­ky­da­ma moks­lei­vius mo­kyk­lo­je: svar­biau­sia – pra­kti­nės už­duo­tys.

„La­biau­siai vai­kams pa­tin­ka, kai eks­pe­ri­men­to ato­maz­ga pa­si­ma­to ypač grei­tai. Pa­vyz­džiui, kai su­pi­la­me dvi me­džia­gas į vie­ną, ir vis­kas nu­si­da­žo avie­ti­ne spal­va. To­kį ban­dy­mą va­di­na­me „avie­čių sul­čių ga­my­ba“. Kar­tu su vai­kais juo­kau­ja­me, kad che­mi­kai vis­ką mo­ka pa­si­ga­min­ti. Net ir, pa­vyz­džiui, pie­ną. Tik, ži­no­ma, drau­ge iš­siaiš­ki­na­me, kad che­mi­kų pie­no ger­ti ne­ga­li­ma – juk tai che­mi­nių me­džia­gų mi­ši­nys, – pa­sa­ko­ja mo­ky­to­ja. – Dar vai­kams la­bai pa­tin­ka mik­ros­ko­pas. Įs­pū­dį jiems pa­li­ko ir eko­lo­gi­nių pro­duk­tų ga­my­ba, kai ga­mi­no­me eko­lo­gi­nius švei­tik­lius, in­dų plo­vik­lius. Vė­liau vis­ką na­mo ma­moms ne­šė.“

V. Sa­vic­kai­tė at­sklei­džia, kas mo­ky­to­jos dar­be ją steng­tis mo­ty­vuo­ja la­biau­siai: „Ne­se­niai ve­džiau pir­mą che­mi­jos pa­mo­ką nau­jai de­vin­to­kų kla­sei. Po pa­mo­kos prie ma­nęs priė­jęs mo­ki­nys pa­dė­ko­jo ir pa­sa­kė, kad bu­vo la­bai įdo­mu. O juk mes dar vi­sai ne­pa­žįs­ta­mi! Tai – ge­riau­sio įver­ti­ni­mo man pa­vyz­dys. To­kie žo­džiai yra di­džiu­lis pa­ska­ti­ni­mas, man nuo jų la­bai ge­ra dū­šio­je. Po to­kių žo­džių aš no­riu dar la­biau steng­tis.“

In­fo­:

Šie­met dau­giau kaip 700 ša­lies mo­kyk­lų pa­sieks nau­jos gam­tos ir tech­no­lo­gi­nių moks­lų mo­ky­mo­si prie­mo­nės 1–8 kla­sių mo­ki­niams: gam­tos ty­ri­nė­ji­mo rin­ki­niai, me­teo­ro­lo­gi­nės sto­te­lės, dio­di­niai la­ze­riai, elekt­ro­ni­kos mo­ko­mie­ji rin­ki­niai, mik­ros­ko­pai, op­ti­kos rin­ki­niai. Nau­jų eks­pe­ri­men­tams at­lik­ti rei­ka­lin­gų prie­mo­nių įsi­gi­ji­mui skir­ta be­veik 7 mln. eu­rų iš vals­ty­bės biu­dže­to ir Eu­ro­pos Są­jun­gos struk­tū­ri­nių fon­dų.

Užs. Nr. 362560