Nepakeitus politikos, kurioje nėra vietos viduriui, dar ilgai teks taikstytis su politiniais „bildukais“

Nepakeitus politikos, kurioje nėra vietos viduriui, dar ilgai teks taikstytis su politiniais „bildukais“

Ne­pa­kei­tus po­li­ti­kos, ku­rio­je nė­ra vie­tos vi­du­riui, dar il­gai teks taiks­ty­tis su po­li­ti­niais „bil­du­kais“

Be­nas Bru­na­las

EL­TA ko­res­pon­den­tas

As­me­ni­nio ar­chy­vo nuo­tr.

Lie­tu­vos po­li­ti­ko­je yra ke­lios są­vo­kos, eg­zis­tuo­jan­čios tik teo­ri­niu lyg­me­niu – pro­gre­si­niai mo­kes­čiai, ideo­lo­gi­nis nuo­sek­lu­mas ir vi­du­ri­nio­ji kla­sė. Šios kla­sės bi­jo ša­lies po­pu­lis­tai ir ji be­ne ma­žiau­siai pa­žįs­ta­ma ir ap­ta­ri­nė­ja­ma.

Vi­suo­me­nės san­klo­da, kai yra daug nuo vals­ty­bės pri­klau­so­mų, eko­no­miš­kai ne­sa­va­ran­kiš­kų ir ne­sta­bi­lių pi­lie­čių, ypač pa­lan­ki po­li­ti­nėms jė­goms, ku­rios ne­tu­ri po­li­ti­nių idė­jų ir kal­ba tik lo­zun­gais. Sa­vo so­cia­li­ne pa­dė­ti­mi nu­si­vy­lęs žmo­gus kar­tais links­ta „pa­pokš­tau­ti“ ir į val­džią pri­kvies­ti gar­siai emo­ci­jo­mis žong­li­ruo­jan­čių po­li­ti­nių „bil­du­kų“, gy­ve­nan­čių iš vi­suo­me­nės pyk­čio, jau­čia­mo ne­tei­sin­gu­mo ir ne­vil­ties jaus­mo. Tad aki­vaiz­du, kad ne­pa­kei­tus po­li­ti­kos, ku­rio­je nė­ra vie­tos vi­du­riui, dar il­gai teks taiks­ty­tis su triukš­mau­jan­čiais „bil­du­kais“.

Lie­tu­vo­je vi­du­ri­nio­ji kla­sė yra vie­na silp­niau­sių Eu­ro­po­je. Tai ro­do vals­ty­bė­je esan­ti ryš­ki so­cia­li­nė at­skir­tis, kai vi­suo­me­nė pa­gal gau­na­mas pa­ja­mas pa­si­skirs­čiu­si la­bai ne­to­ly­giai. Ir ši at­skir­tis tarp tur­tin­gų­jų ir ma­žiau­siai už­dir­ban­čių pa­sta­ruo­ju me­tu tik di­dė­ja. Be­veik 20 pro­c. ša­lies gy­ven­to­jų ap­skri­tai ga­li bū­ti pri­ski­ria­mi skur­do gru­pei.

„Dans­ke Bank“ ana­li­zės duo­me­ni­mis, vi­du­ti­nes pa­ja­mas – nuo 800 iki 2 100 eu­rų – gau­na 36 pro­cen­tai gy­ven­to­jų Tai, ga­li­ma sa­ky­ti, Lie­tu­vos vi­du­ri­nio­sios kla­sės kon­tū­rai. Ir tai vie­nas pra­sčiau­sių ro­dik­lių Eu­ro­pos Są­jun­go­je. Šio­je sri­ty­je Lie­tu­va ap­len­kia tik Bul­ga­ri­ją ir Ru­mu­ni­ją.

Vis dėl­to rei­kė­tų at­kreip­ti dė­me­sį į apa­ti­nę vi­du­ti­nių pa­ja­mų ri­bą – 800 eu­rų, ku­ri var­gu ar už­tik­ri­na eko­no­mi­nį sta­bi­lu­mą ir ga­li­my­bę at­si­dė­ti pa­ja­mų atei­čiai. Tai grei­čiau ba­zi­nių po­rei­kių ten­ki­ni­mo ri­ba.

Lie­tu­vos vie­šo­jo­je erd­vė­je ne kar­tą vy­ko dis­ku­si­ja, kas yra bei ko­kios pa­ja­mos lei­džia sa­ve pri­skir­ti vi­du­ri­nia­jai kla­sei. Eko­no­mis­tas Gi­ta­nas Nau­sė­da yra mi­nė­jęs, kad no­rint sa­ve va­din­ti šios gru­pės at­sto­vu, rei­kė­tų gau­ti bent 1,5 tūks­tan­čio eu­rų at­ly­gi­ni­mą „į ran­kas“. Ši su­ma, įver­ti­nus sta­tis­ti­nius duo­me­nis, yra ga­nė­ti­nai re­tas reiš­ki­nys ša­lies dar­bo san­ty­kiuo­se. Tad 36 pro­cen­tų ko­hor­tą, pa­lie­kant už­dir­ban­čius tik ge­ro­kai per 1 000 eu­rų, rei­kė­tų ge­ro­kai „ap­skal­dy­ti“.

Va­di­na­si, ma­sy­vios ir sta­bi­lios vi­suo­me­nės gru­pės, ku­ri sa­vo ak­ty­vu­mu ir po­li­ti­niu iš­pru­si­mu ga­lė­tų veik­ti ša­lies po­li­ti­ką, Lie­tu­vo­je nė­ra. Pa­ra­dok­sa­lu, bet į šią gru­pę daž­nai ne­pak­liū­va mo­ky­to­jai, dės­ty­to­jai, gy­dy­to­jai, vals­ty­bės tar­nau­to­jai, ku­rie Va­ka­ruo­se tra­di­ciš­kai ir su­da­ro vi­du­ri­nio­sios kla­sės in­te­lek­tua­li­nius bran­duo­lius bei sva­riai pri­si­de­da prie ideo­lo­gi­nio nuo­sek­lu­mo. Jei pu­sę ar dau­giau sa­vo pa­ja­mų ša­lies mo­ky­to­jai ir gy­dy­to­jai iš­lei­džia mais­tui ir bū­ti­no­sioms pre­kėms, tai ir jų ga­li­my­bės tap­ti „sau­gik­liu“, ap­sau­gan­čiu vi­suo­me­nę nuo įvai­rių „spal­vų“ po­pu­lis­tų ar so­cia­li­nių ne­ra­mu­mų, smar­kiai su­ma­žė­ja.

Ne­si­lei­džiant į kri­ti­ką val­džios po­li­ti­kai ir į tai, kas bu­vo ne taip pa­da­ry­ta ar iš vis ne­da­ry­ta, rei­kia pa­brėž­ti, kad vi­du­ri­nio­sios kla­sės for­ma­vi­mo ir stip­ri­ni­mo ženk­lų ne­ma­ty­ti ir da­bar. Vals­tie­čių ir ža­lių­jų są­jun­gos re­to­ri­ko­je vi­sa ener­gi­ja kol kas nu­krei­pia­ma į už­dir­ban­čius ma­žiau­siai. Tuo tar­pu Prem­je­ras, dar va­sa­rą ko­men­tuo­da­mas „Sod­ros“ „lu­bas“ dau­giau nei 6 tūks­tan­čius eu­rų „į ran­kas“ gau­nan­tiems žmo­nėms, ant pje­des­ta­lo iš­kė­lė už­dir­ban­čius dau­giau­siai.

At­sig­rę­ži­me į la­biau­siai pa­žei­džia­mus, ži­no­ma, nė­ra nie­ko blo­go. Kaip nie­ko blo­go glo­bo­ti pa­čius sėk­min­giau­sius ir tur­tin­giau­sius vals­ty­bės na­rius. Ne­ri­mą ke­lia tai, kad val­džios žmo­nių po­li­ti­nė­je vaiz­duo­tė­je ir po­li­ti­nė­je dar­bot­var­kė­je ne­li­ko vie­tos vi­du­ri­nia­jai kla­sei. Ki­taip ta­riant, jei no­ri bū­ti po­li­tiš­kai svar­bus ar bent ret­kar­čiais pri­si­me­na­mas Lie­tu­vos val­džios ins­ti­tu­ci­jo­se, tu­ri bū­ti ar­ba la­bai ne­tur­tin­gas, ar­ba, prie­šin­gai, pa­si­žy­mė­jęs tur­tuo­lis. „Stra­te­gi­nis vi­du­rys“, ku­ris tra­di­ciš­kai Va­ka­rų vals­ty­bė­se at­lie­ka la­bai stip­rų vaid­me­nį, li­ko už­mirš­tas, o jo bū­ti­ny­bė po­li­ti­nė­je re­to­ri­ko­je net neak­cen­tuo­ta.

Ir tai šį tą sa­ko apie po­li­ti­kos per­spek­ty­vą – ši kraš­tu­ti­nu­mais grįs­ta stra­te­gi­ja (rū­pi­nan­tis tik tur­tin­giau­siais ir la­biau­siai vargs­tan­čiais) tik iš da­lies pri­si­dės spren­džiant so­cia­li­nės at­skir­ties ir trin­ties pro­ble­mas. Ne­sant eko­no­miš­kai sta­bi­lios vi­du­ri­nio­sios kla­sės po­li­ti­nė sis­te­ma bus ir to­liau frag­men­tuo­ta, per­mai­nin­ga, o vi­suo­me­nė ste­bi­na­ma, „links­mi­na­ma“ ir ka­muo­ja­ma po­li­ti­kų, po­li­ti­nių pro­jek­tų ir ini­cia­ty­vų, pra­si­len­kian­čių ir su svei­ku pro­tu, ir su tva­rios vi­suo­me­nės konst­ra­vi­mo dės­niais. To­dėl tiek re­for­mų, tiek emig­ra­ci­jos klau­si­mų spren­di­mas ri­zi­kuos ir to­liau lik­ti vien re­to­ri­ka ku­ria­ma imi­ta­ci­ja

Vi­du­ri­nią­ja kla­se Va­ka­rų pa­sau­ly­je įpras­ta lai­ky­ti žmo­nių gru­pę, ku­ri pa­si­žy­mi ne tik eko­no­mi­niu sa­va­ran­kiš­ku­mu, bet ir iš­si­la­vi­ni­mu, so­cia­li­niu ir po­li­ti­niu ak­ty­vu­mu, ge­bė­ji­mu pa­si­rū­pin­ti sa­vi­mi ir at­si­dė­ti pa­ja­mų atei­čiai. Dėl šių prie­žas­čių vi­du­ri­nio­ji kla­sė yra ne tik vals­ty­bės de­mok­ra­ti­jos, bet ir ūkio sta­bi­lu­mo pa­grin­das. Dau­ge­lis moks­li­nin­kų vi­du­ri­nia­jai kla­sei pri­ski­ria mi­si­ją bū­ti li­be­ra­lios de­mok­ra­ti­jos so­cia­li­niu pa­grin­du. Vi­du­ri­nio­ji kla­sė, anot jų, tu­rė­da­ma pa­kan­ka­mą eko­no­mi­nį ka­pi­ta­lą, yra suin­te­re­suo­ta ra­miu pi­lie­tiš­ku gy­ve­ni­mu ir ven­gia ra­di­ka­liz­mo ir eks­pe­ri­men­ta­vi­mo po­li­ti­ko­je. Eko­no­mi­nis pa­kan­ka­mu­mas ir sta­bi­lu­mas ska­ti­na pi­lie­čius do­mė­tis val­džios dar­bu bei for­muo­ja jau­se­ną, kad jie pa­tys ga­li ir tu­ri vals­ty­bės po­li­ti­ko­je da­ly­vau­ti. Tai­gi vi­du­ri­nio­ji kla­sė api­bū­di­na­ma ne tik eko­no­mi­niu, bet ir po­li­ti­niu iš­pru­si­mu. Dėl to šią gru­pę žmo­nių ma­žiau pa­vei­kia po­li­ti­niai „gel­bė­to­jai“ ar po­pu­lis­ti­nės spe­ku­lia­ci­jos.