Miesto viešasis transportas – iššūkiai ir pokyčiai šiandienos „Busturui“

Miesto viešasis transportas – iššūkiai ir pokyčiai šiandienos „Busturui“

Mies­to vie­ša­sis trans­por­tas – iš­šū­kiai ir po­ky­čiai šian­die­nos „Bus­tu­rui“

Vie­nas di­džiau­sių darb­da­vių Šiau­lių mies­te, skai­čiuo­jan­tis sa­vo is­to­ri­ją nuo 1955 m., šian­dien, tik­riau­siai kaip nie­kad anks­čiau, kei­čia­si ypač spar­čiai. Šiuo­lai­ki­nės rin­kos są­ly­go­mis bend­ro­vės, ku­rios koor­di­nuo­ja­mas vie­šo­jo su­si­sie­ki­mo tink­las ap­tar­nau­ja dau­giau nei 95 pro­c. už­sta­ty­tos Šiau­lių mies­to te­ri­to­ri­jos, val­dy­mas ir įgy­ven­di­na­mų pro­jek­tų mas­tas įgau­na vis di­des­nį pa­grei­tį.

Šian­die­ni­nis „Bus­tu­ras“ ne tik ži­no, su­pran­ta, bet ir la­bai ver­ti­na, jog tu­ri ga­li­my­bę ap­tar­nau­ti sa­vo mies­to gy­ven­to­jus. To­dėl tiems, ku­rie me­tų me­tus yra iš­ti­ki­mi vie­ša­jam au­to­bu­sų trans­por­tui, o ypač tiems, ku­rie dar nie­ka­da jo neiš­ban­dė, trum­pai pri­sta­ty­si­me, koks šian­dien yra vie­ša­sis trans­por­tas ly­gi­nant su tuo, koks bu­vo anks­čiau. Ats­kai­tos taš­ką paim­si­me 2015 me­tus, kai da­lis po­ky­čių jau vy­ko, o ki­tų fik­suo­tos tik užuo­maz­gos. Ži­no­ma, įmo­nė kei­tė­si nuo­lat, ta­čiau lė­tai ir ne­si­ste­min­gai, šian­dien po­ky­čių komp­lek­siš­ku­mas ir grei­tis da­ro įta­ką ne tik eko­no­mi­niams, bet ir so­cia­li­niams bei tech­no­lo­gi­niams tiek įmo­nės, tiek mies­to ro­dik­liams.

Pra­dė­ki­me nuo to, jog dar 2015 me­tais du­ris at­vė­rė šiuo­lai­ki­nė mo­der­ni au­to­bu­sų išo­rės plo­vyk­la. Įmo­nė į plo­vyk­los mo­der­ni­za­vi­mą in­ves­ta­vo apie 145 000 Eu­rų. Ran­kų dar­bą pa­kei­tė šiuo­lai­ki­nė tech­ni­ka, kas lei­do žy­miai su­trum­pin­ti trans­por­to prie­mo­nių plo­vi­mo lai­ką tuo pa­čiu iš­sau­gant ar tam tik­rais at­ve­jais pa­ge­ri­nant plo­vi­mo ko­ky­bę.

Tais pa­čiais me­tais, 2015-tai­siais, už bend­ro­vės lė­šas įsi­gy­ti 10 vi­siš­kai nau­jų OTO­KAR Na­vi­go Me­ga mar­kės tarp­mies­ti­nių au­to­bu­sų, pa­sta­rie­ji pa­kei­tė di­de­lius, nee­ko­no­miš­kus to­li­mo­jo su­si­sie­ki­mo au­to­bu­sus marš­ru­tuo­se, ku­riuo­se ke­lei­vių srau­tas ma­žė­jo. Tai – pir­mie­ji nau­jau­sius eko­lo­gi­nius rei­ka­la­vi­mus ati­tin­kan­tys au­to­bu­sai Šiau­liuo­se, pa­de­dan­tys su­tau­py­ti iki 2-3 pro­c. de­ga­lų. Šio pro­jek­to ver­tė – 1 106 000 Eur. Taip pat au­gant po­rei­kiui ma­žes­nės tal­pos au­to­bu­sams bend­ro­vė įsi­gi­jo 1-ą Mer­ce­des-Benz Sprin­ter, ku­ris ap­tar­nau­ja už­sa­ko­muo­sius rei­sus, už 4200 Eur.

2016 me­tų pir­ma­me ket­vir­ty­je įdieg­ta no­va­to­riš­ka vai­ruo­to­jų blai­vu­mo kont­ro­lės pa­tik­ra – pir­mo­ji pa­sau­ly­je bio­met­ri­nio al­ko­tes­te­rio su vei­dų at­pa­ži­ni­mu ir lai­ko kont­ro­le. Po įdie­gi­mo, nuo­sek­liai at­si­sa­kius da­lies me­di­ci­nos per­so­na­lo – iš vi­so 2,5 slau­gy­to­jų eta­tų, įmo­nė eko­no­mi­ją pa­jau­tė tik 2017 me­tais, t. y. per pir­mą­jį pus­me­tį su­tau­py­ta apie 6 000 Eur.

Nuo 2016 me­tų bir­že­lio mėn., po 14 me­tų per­trau­kos, ke­lei­vių kont­ro­lę mies­to au­to­bu­suo­se pra­dė­jo vyk­dy­ti UAB „Bus­tu­ras“ dar­buo­to­jai, ka­dan­gi at­si­sa­ky­ta įmo­nės, ku­ri at­li­ko ke­lei­vių kont­ro­lę mies­te, pa­slau­gų. Nuo 2016 m. vi­du­rio, kai tai įvy­ko, iki 2017 ant­ro­jo pus­me­čio, t. y. maž­daug per me­tus, šio spren­di­mo dė­ka su­tau­py­ta kiek dau­giau nei 67 000 Eur.

Tais pa­čiais, 2016 me­tais, pil­nai įdieg­ta e.bi­lie­to sis­te­ma, ku­rios die­gi­mo pra­džia bu­vo 2015-tie­ji. Sis­te­mos pa­lai­ky­mas įmo­nei kas mė­ne­sį kai­nuo­ja apie 20 000 Eur. (vi­sa pro­jek­to, ku­rį sa­vo lė­šo­mis vyk­do bend­ro­vė, ver­tė – apie 1 151 000 Eur.). Dar tų pa­čių me­tų pra­džio­je bu­vo su­da­ry­ta ga­li­my­bė pa­pil­dy­ti UAB „Bus­tu­ro“ e.bi­lie­to kor­te­lės pi­ni­gi­nę in­ter­ne­tu. Per pir­muo­sius me­tus ne­mo­ka­mai iš­da­lin­ta 48 609 vnt. elekt­ro­ni­nių kor­te­lių įmo­nės są­skai­ta, t. y. bend­ro­vė kaš­tus tai su­da­rė 58 680 Eur. Taip pat pa­pil­do­ma šios sis­te­mos įdie­gi­mo ver­tė – ga­li­my­bė ste­bė­ti au­to­bu­sus ir tvar­ka­raš­čius rea­liuo­ju lai­ku. Ši funk­ci­ja rea­li­zuo­ta per my­Bus ap­li­ka­ci­ją, vei­kian­čią And­roid OS te­le­fo­nuo­se ir plan­še­tė­se. Ap­li­ka­ci­ją ga­li­ma ras­ti Goog­le play ir par­si­siųs­ti ne­mo­ka­mai.

Taip pat reik­tų pri­dė­ti, jog per 2016 me­tus dar­buo­to­jų dar­bo są­ly­gų ge­ri­ni­mui įmo­nė sky­rė dau­giau nei 21 000 Eur.

2017-tai­siais pir­ma­sis pir­ki­nys sau­sio mėn. bu­vo 1-as Mer­ce­des-Benz Ci­ta­ro mies­to ti­po že­mag­rin­dis au­to­bu­sas, už ku­rį įmo­nė su­mo­kė­jo 25 000 Eur. Ko­vo mėn. UAB „Bus­tu­ras“ sa­vo lė­šo­mis įsi­gi­jo dar 10 vnt. nau­do­tų (7 stan­dar­ti­nio il­gio ir 3 pail­gin­tus), že­mag­rin­džių, mies­to ti­po, dy­ze­li­nu va­ro­mų Mer­ce­des Benz mar­kės au­to­bu­sų. Šio pro­jek­to kai­na – 333 960 Eur. Rugp­jū­čio-spa­lio mėn. įmo­nė sa­vo lė­šo­mis įsi­gi­jo dar 15 vnt. du­jo­mis va­ro­mų au­to­bu­sų. Pas­ta­ro­jo pro­jek­to kai­na – 145 210 Eur.

Per 2017 me­tus įmo­nė sa­vo lė­šo­mis mies­tui ap­tar­nau­ti iš vi­so įsi­gi­jo 26 au­to­bu­sus, ku­rių vi­du­ti­nis am­žius 11,5 me­tų. Taip pat ly­giag­re­čiai šiuo me­tu vyk­do­ma de­šim­tys smul­kes­nių pro­jek­tų, ta­me tar­pe: pa­to­bu­lin­tas dar­bas siun­tų per­ve­ži­mo tar­ny­bo­je – klien­tams siun­čia­mos in­for­ma­ci­nės SMS dėl siun­tų, nuo lapk­ri­čio 2 d. vers­lo klien­tams iš­plės­ta au­to­bu­sais ga­be­na­mų siun­tų pa­slau­ga nuo du­rų iki du­rų – kur­je­ris ren­ka ir iš­ve­žio­ja siun­tas Šiau­lių mies­te, at­ga­ben­tas au­to­bu­sais. Įves­ta nau­ja bi­lie­tų rū­šis, skir­ta sen­jo­rams, su­ka­ku­siems 70 me­tų, ke­liau­ti ne­mo­ka­mai sa­vait­ga­liais. Ly­giag­re­čiai in­ves­tuo­ja­ma į dirb­tu­vių pa­sta­to ir vi­daus pa­tal­pų, kie­mo re­no­va­vi­mą, kas ne­bu­vo da­ro­ma de­šimt­me­čius – per 2017 me­tų 10 mėn. šiam tiks­lui skir­ta be­veik 80 000 Eur. iš įmo­nės biu­dže­to.

Atei­nan­čiais, 2018 me­tais pla­nuo­ja­ma to­liau in­ves­tuo­ti į par­ko at­nau­ji­ni­mą ir įsi­gy­ti dar 12 vnt. vi­siš­kai nau­jų mies­to ti­po au­to­bu­sų su ES pa­ra­ma pa­gal prie­mo­nę „Mies­to vie­šo­jo trans­por­to prie­mo­nių par­ko at­nau­ji­ni­mas“, kur 15 pro­c. su­da­rys įmo­nės in­dė­lis – apie 407 000 Eur.

Vyk­do­mos kon­sul­ta­ci­jos dėl Ino­va­ci­jų par­tne­rys­tės su­ku­riant ap­lin­ką tau­so­jan­čią Šiau­lių mies­to trans­por­to sis­te­mą, nau­do­jan­čią van­de­ni­lio ir gam­ti­nių du­jų mi­ši­nius, kur UAB „Bus­tu­ras“ siū­lo­ma kar­tu kur­ti ino­va­ci­nį pro­duk­tą ap­lin­ką tau­so­jan­čiam trans­por­tui su ty­ri­mų ir plėt­ros bend­ro­ve bei vie­nu iš eko­lo­giš­kų trans­por­to prie­mo­nių ga­min­to­jų. Šiuo klau­si­mu mies­to sa­vi­val­dy­bės ini­cia­ty­va bu­vo klau­sia­ma šiau­lie­čių nuo­mo­nės, kur 48 pro­c. res­pon­den­tų pri­ta­rė min­čiai, jog mies­tui rei­ka­lin­gas mo­der­nus, pa­to­gus, eko­lo­giš­kas nau­jas trans­por­tas ir net yra pa­si­ren­gę mo­kė­ti dau­giau už vien­kar­ti­nį va­žia­vi­mą; 14 pro­c. ap­klaus­tų­jų pa­žy­mė­jo, jog vie­šuo­ju trans­por­tu ne­si­nau­do­ja, o li­ku­sie­ji – 38 pro­c. nu­ta­rė, kad esa­mų au­to­bu­sų būk­lė ten­ki­na (iš vi­so ap­klau­so­je da­ly­va­vo be­veik 700 mies­tie­čių). Be abe­jo­nės, bend­ro­vė taip pat pa­lai­ko ši­tą idė­ją, nes nau­ji au­to­bu­sai – tai ne tik pa­pil­do­mas kom­for­tas, sau­gu­mas ke­lei­viams, eko­lo­gi­ja vi­sai vi­suo­me­nei, bet ir pui­kios są­ly­gos vai­ruo­to­jams-kon­duk­to­riams. Siū­lo­mas su­kur­ti bend­ras pro­duk­tas leis­tų efek­ty­viau­siai nau­do­ti mies­to lė­šas, sie­kiant ypa­tin­gai aukš­tų eko­lo­gi­nių re­zul­ta­tų. Van­de­ni­lio ir gam­ti­nių du­jų mi­ši­nių pa­nau­do­ji­mas trans­por­to sis­te­mo­je leis­tų Šiau­lių mies­tui tap­ti vie­nu pir­mų­jų Eu­ro­pos Są­jun­gos mies­tų, žen­gu­sių reikš­min­gą žings­nį trans­por­to eko­lo­gi­jos spren­di­muo­se bei tap­ti pa­vyz­džiu ki­tiems mies­tams, ko­vo­jant už svei­ką ir šva­rią ap­lin­ką. Spren­di­mas dėl to, ar įmo­nė bus pio­nie­rius vys­tant van­de­ni­lio ir gam­ti­nių du­jų tech­no­lo­gi­jų pri­tai­ky­mą vie­ša­jam trans­por­tui ar vis tik tai dar anks­ty­vas spren­di­mas mū­sų re­gio­ne, tu­ri bū­ti priim­tas mies­to at­sto­vų ti­kė­ti­na iki š. m. pa­bai­gos, o to pa­sek­mes ir re­zul­ta­tus iš­vy­si­me ki­tais me­tais.

Taip pat dir­ba­ma prie be­kon­tak­čių kor­te­lių at­si­skai­ty­mo už ke­lio­nes pas au­to­bu­sų vai­ruo­to­jus įdie­gi­mo au­to­bu­suo­se, ruo­šia­mos są­ly­gos nau­jam e.bi­lie­tų pa­pil­dy­mo vie­tų kon­kur­sui, ki­tų me­tų pra­džio­je bus rea­li­zuo­tas pro­jek­tas dėl vai­ruo­to­jų – kon­duk­to­rių ir Šiau­lių mies­to au­to­bu­sų sto­ties ap­tar­nau­jan­čio per­so­na­lo dar­bo ap­ran­gos, ke­ti­na­ma at­lik­ti stu­di­ją dėl in­for­ma­vi­mo sis­te­mos ne­re­giams ir silp­na­re­giams die­gi­mo, au­to­ma­ti­zuo­ti au­to­bu­sų iš­lei­di­mo į rei­są pro­ce­sus bei vyk­dy­ti ki­tus smul­kes­nius mo­der­ni­za­ci­jos pro­jek­tus.

Api­bend­rin­ti tai, kas bu­vo pa­mi­nė­ta, pa­dės dar ke­le­tas fak­tų pa­ly­gi­ni­mui:

* 2015 m sau­sio 1 d. bend­ro­vė­je vi­du­ti­nis dar­bo už­mo­kes­tis bu­vo 673 Eur./mėn, tuo tar­pu 2017 m. tre­čio ket­vir­čio – 772 Eur./mėn.

* 2015 m sau­sio 1 d. bend­ro­vė­je dir­bo – 408 dar­buo­to­jai, tuo tar­pu 2017 m. spa­lio 1 d. – 385. Ko pa­sė­ko­je pvz., re­mon­to dirb­tu­vių dar­bo už­mo­kes­čio są­nau­dos su­ma­žė­jo 8 pro­c.

* 2015 me­tais vi­du­ti­nis mies­to au­to­bu­sų am­žius bu­vo 17,5 m., o 2017 m. tre­čio ket­vir­čio duo­me­ni­mis – 16 m.; to­li­mo­jo su­sie­ki­mo au­to­bu­sų „jau­nė­ji­mas“ dar aki­vaiz­des­nis – nuo 21,6 m iki 16,6 m. tuo pa­čiu lai­ko­tar­piu. Bend­ras vi­so UAB „Bus­tu­ras“ au­to­bu­sų par­ko vi­du­ti­nis am­žius pa­si­kei­tė nuo 18,8 me­tų iki 16,8 me­tų.

* Bend­ro­vės trans­por­to prie­mo­nių par­ko nau­ji­ni­mo pro­ce­są iliust­ruo­ja ir au­to­bu­sų mar­kių kie­kio po­ky­čiai: pvz., 2015 m. mies­te va­žia­vo 11 skir­tin­gų mar­kių au­to­bu­sai, vos per du me­tus pa­sie­kė­me, kad šiuo me­tu tu­ri­me 9 skir­tin­gų mar­kių au­to­bu­sus, ap­tar­nau­jan­čius mies­to marš­ru­tus.

UAB „Bus­tu­ras“ yra po­ky­čių ke­ly­je: ge­rų, mo­der­nių ir efek­ty­vių po­ky­čių. Ti­ki­mės, kad ir ke­lei­viai juos pa­ste­bi ir pa­lai­ko.

Užs. Nr. 366934