
Naujausios
Jaukiuose namuose – tautinio paveldo lobiai
Radviliškietė tautodailininkė Aurelija Norvaišienė – tautinio paveldo puoselėtoja. „Mes, lietuviai, turime tokius praeities lobius, kad kitos tautos gali tik pavydėti“, – sako menininkė. Ponios Aurelijos sukurti darbai – austos, pintos, vytos tautinės juostos, rankšluosčiai – liudija, kokia teisi ji yra.
A. Norvaišienės pėdomis jau seka ir 15-metis sūnus Kornelijus. Ką jau kalbėti apie Aurelijos mamą, daugkartinę mezgimo čempionatų dalyvę ir laureatę Olę Plungienę. Šios moters raštuoti mezginiai – ištisas tautinio paveldo lobynas.
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
Juostos, rankšluosčiai...
Jaukūs Norvaišų namai Radviliškyje. Dideliame name gyvena kelios menininkų kartos.
Lietuvos tautodailininkų sąjungos Radviliškio krašto vadovė, Šiaulėnų Marcelino Šikšnio gimnazijos pradinių klasių mokytoja A. Norvaišienė tiesia ant stalo pintines juostas – visokios spalvos, raštai, ilgis. Tokios pačios nerastum, gal tik panašią.
Kūrėja braukia pirštais per dar neužbaigtą juostą, vikriai mėto margaspalvius siūlus – jie tiesiog akyse susilieja į sudėtingą ornamentą.
Pinti juostas, labai svarbią tautinio kostiumo dalį, Aurelija kažkada išmoko seminare. Grįžusi pamėgino pakartoti, ir jai pavyko.
„Perkandusi“ pynimą, moteris susižavėjo audimu. Audimo stakles įsigijo. Pradėjus jas montuoti namuose, pamatė, kad grandioziniam „aparatui“ per žemos lubos.
Po kelerių metų įsigijo dar vienas stakles, mažesnes, skirtas rankšluosčiams austi.
Tautodailininkė sako, kad išmokti austi užtenka savaitės kitos. Tačiau pasiruošimas audimo procesui, rašto parinkimas, eilių suskaičiavimas, siūlų uždėjimas staklėse, reikalauja išskirtinio kruopštumo ir kantrybės, kurios šiam darbui atlikti prireikia net kelioms savaitėms.
Radviliškietė rankose tiesia beveik dviejų metrų rankšluostį – jis lygiai toks, kokį ausdavo mūsų protėviai.
"Sidabro vainikėlis"
Aurelijos sūnus Kornelijus, Radviliškio Lizdeikos gimnazijos pirmokas, – tautiniais kūriniais susižavėjo būdamas tik dešimties.
Pradžia buvo Radviliškio miesto kultūros centre vykusiuose „Amatų dirbtuvių“ šiaudinių sodų vėrimo mokymuose. Pirmąsyk nuėjo trise: mama, sūnus ir močiutė.
Paveldo dalis – šiaudiniai sodai – mažametį taip sudomino, kad nedvejodamas įniko juos verti.
Sūnaus užsidegimo paskatinti tėvai kokybiškų šiaudų sodams įgydavo pas ūkininkus, vėliau rugių ėmė auginti ir patys.
Pernai Kornelijus, vaikams ir jaunimui skirtame respublikiniame „Sidabro vainikėlio“ konkurse pristatęs savo sodus, laimėjo pirmąją vietą.
Šiuo metu vaikinas pluša ties vytinėmis juostomis ir vis drąsiau sėda prie audimo staklių. Šiemet „Sidabro vainikėlio“ konkurse jis ketina pristatyti tautinius rankšluosčius.
Raštuoti mezginiai
O dabar apie 78 metų močiutę Olę Plungienę, ištikimiausią tautinio paveldo puoselėtoją ir kitų šeimos narių darbų įkvėpėją bei vertintoją.
Megzti O. Plungienė pradėjo gal kokių 14 metų. Tai ne iš mamos, kuri buvo puikiai įvaldžiusi nėrimo vąšeliu meną, o iš kaimynės, kuri įsigijo raštuotą megztinį.
To mezginio raštas paauglei Olei tada taip patiko, kad pabandė jį atkartoti. Iš pradžių sekėsi sunkiai, bet paplušėjusi kelias dieneles norimą raštą išgavo.
Mezgimo neatsisakė ir iš gimtojo Anykščių rajono 1964 metais persikėlusi gyventi į Radviliškį, kur įsidarbino felčere greitojoje. Mezgė vaikams, kaimynams, o ir visai nepažįstamiems, originaliais raštais džiugindama bei stebindama.
O. Plungienės kolegė, tautodailininkė, pamačiusi, kad mezginiai – vis su tautiniais akcentais, paskatino ją stoti į Tautodailininkų sąjungą.
Moteris virbalų iš rankų nepaleidžia ir šiandien. Dabar mieliau mezga mažesnius daiktus – kojines, pirštines, riešines, batelius kūdikėliams, kitas malonias smulkmenas.
Mezgėja kloja ant stalo savo darbus: visi originalūs, visų raštai skirtingi, antro analogiško mezginio nerastum.
Tautinis paveldas – tautos išskirtinumas
„Jeigu norime išlikti, kaip kažkuo išsiskirianti tauta, turime saugoti tai, ką mūsų protėviai sukūrė. O jeigu norime supanašėti, išnykti, sunaikinti savo identitetą, galime nesaugoti, bet ar tada mes, lietuviai, būsime verti pagarbos?“ – sako A. Norvaišienė.
Ji pamini šiaudinius sodus. Kokią iškilią reikšmę jie turėjo kiekvieno lietuvio namuose! A. Norvaišienės senelių, O. Plungienės tėvų troboje, pamena, visada kabėdavusi suverta šiaudinė žvaigždė – gyvybės simbolis. Senąją žvaigždę, per metus apdulkėjusią ir parudavusią, O. Plungienės tėvai kiekvienas Kalėdas pakeisdavo nauja – geltono šiaudo kūrinys atgimdavo, įnešdamas į vidų tarsi saulės šviesos.
Šiaudinius sodus lietuviai kabindavę ir virš naujagimio lopšio, ir per vestuves.
O juostas, tas, kurios šiandien pinamos Norvaišų namuose, senovėje lietuviai naudodavo ne tik drabužiams papuošti, naujagimiui perrišti, bet ir prie ūkio.
Aurelijai apmaudu, kad šiandienos lietuvaičiams vis mažiau rūpi tautos paveldas: ar kas dabar šluostosi austiniais rankšluosčiais, ar tiesia austinius užklotus ant savo lovų?
Laimė, sako pašnekovė, dar išlikęs paprotys tautiniu rankšluosčiu pasitikti jaunavedžius.
Kitais atvejais austinis rankšluostis panaudojamas nebent kaip takelis ant stalo. Arba įsigyjamas dovanoms, skirtoms dažniausiai užsienyje gyvenantiems lietuviams.
Aurelija tautinio paveldo klodus savaitgaliais pristato Pakruojo dvare, ji demonstruoja audimą.
„Aš manau, kad turime labai saugoti tai, kas yra sukurta seniai seniai. Juolab kad tokio tautinio paveldo, tokios istorinės praeities, kokią turime mes, lietuviai, daugiau neturi nė viena Europos valstybė“, – tokiais kūrėjos žodžiais baigiame pasakojimą apie gražią tautodailininkų šeimą.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Lietuvos tautodailininkų sąjungos Radviliškio krašto tautodailininkų vadovė Aurelija Norvaišienė (dešinėje) įsitikinusi, kad tautinis paveldas net ir šiais masinio naudojimo laikais yra labai svarbus, nes jis – tautos individualumo, išskirtinumo pagrindas. Šiai nuomonei pritaria ir kūrėjos mama tautodailininkė Olė Plungienė.
Aurelijos Norvaišienės rankoms paklūsta audimo staklės – šimtai tarpusavyje persipinančių siūlų netrukus virs raštuotu rankšluosčiu.
Olės Plungienės mezginiai – kojinės, pirštinės, kitos grožybės.
Mezgimo virbalų Olė Plungienė „neužmeta“ anė dienai.
Šiaudiniai Kornelijaus Norvaišos sodai. Vaikino kūriniai – tautinio paveldo dalis.
Gausi radviliškiečių šeima: Aurelija ir Vidas Norvaišai, jų atžalos Kornelijus, Beatričė, Vilhelmas bei Aurelijos mama Olė Plungienė.