„Stebuklo“ kelionės – dar du A klasės festivaliai

„Stebuklo“ kelionės – dar du A klasės festivaliai

„Ste­buk­lo“ ke­lio­nės – dar du A kla­sės fes­ti­va­liai

To­ron­to ki­no fes­ti­va­ly­je ke­lio­nę pra­dė­ju­si de­biu­ti­nė re­ži­sie­rės, bu­vu­sios šiau­lie­tės Eg­lės Ver­te­ly­tės tra­gi­ko­me­di­ja „Ste­buk­las“ mė­ne­sio pa­bai­go­je bus pri­sta­ty­ta dar dve­juo­se A kla­sės ki­no fes­ti­va­liuo­se. Fil­mas at­rink­tas į Kai­ro ki­no fes­ti­va­lio „Tarp­tau­ti­nės kri­ti­kų sa­vai­tės“ pro­gra­mą ir Ta­li­no ki­no fes­ti­va­lį „Juo­do­sios nak­tys“, „Fo­rum“ pro­gra­mą.

A kla­sė – lyg olim­pi­nės žai­dy­nės

„Pa­sau­ly­je vyks­ta tūks­tan­čiai fes­ti­va­lių – re­gio­ni­niai, lo­ka­lūs, skir­ti įvai­riems žan­rams ir for­ma­tams, o vi­sus ak­ty­vius fes­ti­va­lius su­skai­čiuo­ti bū­tų su­dė­tin­ga. Kai­ro ir Ta­li­no ki­no fes­ti­va­liai pa­gal tarp­tau­ti­nės ki­no pro­diu­se­rių aso­cia­ci­jų fe­de­ra­ci­jos FIAPF rei­tin­gus yra tarp 17 aukš­čiau­sios kla­sės fes­ti­va­lių pa­sau­ly­je. Tai, kad mū­sų fil­mas yra tri­juo­se iš jų – yra ne­ma­žas ko­ky­bės ant­spau­das. Ge­riau­si spor­ti­nin­kai da­ly­vau­ja olim­pi­nė­se žai­dy­nė­se, čem­pio­nų ly­go­se, o ki­no kū­rė­jams – tai A kla­sės fes­ti­va­liai“, – fil­mo tarp­tau­ti­nę sėk­mę api­bend­ri­no pro­diu­se­ris Lu­kas Tri­mo­nis.

Kai­ro ki­no fes­ti­va­lis yra se­niau­sias Ar­ti­mų­jų Ry­tų ki­no ren­gi­nys ir vie­nin­te­lis ki­no fes­ti­va­lis Af­ri­ko­je, Ara­bi­jos ša­ly­se ir Ar­ti­muo­siuo­se Ry­tuo­se, ku­riam su­teik­ta aukš­čiau­sia „A“ ka­te­go­ri­ja. Ta­li­no ki­no fes­ti­va­lis „Juo­do­sios nak­tys“ yra vie­nin­te­lis A ka­te­go­ri­jai pri­ski­ria­mas fes­ti­va­lis Šiau­rės Eu­ro­po­je ir Bal­ti­jos ša­ly­se.

„Ste­buk­lo“ ke­lio­nė

Rug­sė­jo mė­ne­sį sa­vo ke­lio­nę po pa­sau­lį Tarp­tau­ti­nia­me To­ron­to ki­no fes­ti­va­ly­je pra­dė­jęs „Ste­buk­las“ bus pri­sta­ty­tas jau 3 že­my­nuo­se.

Grį­žu­si iš Ka­na­dos fil­mo re­ži­sie­rė ir sce­na­ri­jaus au­to­rė Eg­lė Ver­te­ly­tė pri­sta­tė fil­mą Reik­ja­vi­ko ki­no fes­ti­va­ly­je, kur įvy­ko Eu­ro­pi­nė fil­mo prem­je­ra, tarp­tau­ti­niuo­se Liuk­sem­bur­go „Ci­nEast“, Val­ja­do­li­do ir To­ru­nės „To­fi­fest“ tarp­tau­ti­niuo­se ki­no fo­ru­muo­se.

„Ste­buk­las“ da­ly­va­vo spe­cia­lio­jo­je kla­si­ki­nių ir šiuo­lai­ki­nių lie­tu­viš­kų fil­mų pro­gra­mo­je svar­biau­sia­me Bal­ta­ru­si­jos Mins­ko ki­no fes­ti­va­ly­je „Lis­ta­pad“.

Skir­tin­ga pub­li­ka, įvai­rūs klau­si­mai

E. Ver­te­ly­tė bend­ra­vo su įvai­rių ša­lių fil­mo žiū­ro­vais.

Re­ži­sie­rė Eg­lė Ver­te­ly­tė ir len­kų pro­diu­se­rė Rad­ka Bar­des Tarp­tau­ti­nia­me To­fi­fest ki­no fes­ti­va­ly­je. Nuotr. aut. Mar­cin Łau­kaj­tys.

„To­ron­to fes­ti­va­lio au­di­to­ri­ja la­bai iš­pru­su­si, ži­no­jau ne vi­sus fil­mus, ku­riuos jie nu­ro­dy­da­vo, o at­sa­kant į jų klau­si­mus rei­kė­jo ge­ro­kai pa­mąs­ty­ti. Is­pa­ni­jos pub­li­ka – tik­ri fi­lo­so­fai: iš pra­džių pa­teik­da­vo pen­kių mi­nu­čių fil­mo in­terp­re­ta­ci­ją, o tik po to – klau­si­mas. Mins­ke klau­si­mų – at­sa­ky­mų se­si­ja vi­sa­da trun­ka ko­ne il­giau­siai – ten smal­siau­si ir en­tu­zias­tiš­kiau­si žiū­ro­vai“, – įspū­džiais iš fes­ti­va­lių da­li­jas re­ži­sie­rė.

Fes­ti­va­liuo­se fil­mą pa­ma­tė da­lis už­sie­ny­je gy­ve­nan­čios lie­tu­vių bend­ruo­me­nės. Eg­lę nu­džiu­gi­no lie­tu­vių ak­ty­vu­mas ir pa­lai­ky­mas.

„Lie­tu­viai, kur jie be­bū­tų – Ka­na­do­je, Liuk­sem­bur­ge ar Is­lan­di­jo­je, pa­lai­ko sa­vo kul­tū­rą. Jie yra tik­ro­ji fil­mo pub­li­ka, nes tai, apie ką pa­sa­ko­ja fil­mas jiems pui­kiai su­pran­ta­ma – tai jų, jų tė­vų ir tos Lie­tu­vos, ku­rią jie pa­li­ko, is­to­ri­jos“, – pa­brė­žia E. Ver­te­ly­tė.

Fes­ti­va­liai su­tei­kė pro­gą vėl su­si­tik­ti su ko­man­dos na­riais. To­ron­to ki­no fes­ti­va­ly­je su­si­ti­ko Eg­lė Ver­te­ly­tė ir pa­grin­di­niai fil­mo ak­to­riai Eg­lė Mi­ku­lio­ny­tė ir Vy­to Ru­gi­nis.

Eg­lė Ver­te­ly­tė, Vy­to Ru­gi­nis, Eg­lė Mi­ku­lio­ny­tė Tarp­tau­ti­nia­me To­ron­to ki­no fes­ti­va­ly­je.

„Prieš 3 me­tus net ne­ži­no­jo­me apie vie­nas ki­to eg­zis­ta­vi­mą, bet praė­jus dau­giau nei me­tams nuo fil­ma­vi­mo pa­bai­gos mus sie­ja la­bai ypa­tin­gas ry­šys, – apie su­si­ti­ki­mą pa­sa­ko­ja Ho­li­vu­do ak­to­rius Vy­to Ru­gi­nis. – JAV dir­bau dau­ge­ly­je fil­mų ir te­le­vi­zi­jos se­ria­lų, ku­riems pa­si­bai­gus kiek­vie­nas pa­su­ka skir­tin­gais ke­liais ir ne­pa­lai­ko ry­šių. Kai su Eg­lė­mis su­si­ti­ko­me To­ron­te, at­ro­dė, kad ne­pra­bė­go tiek daug lai­ko, ir tę­sė­me nuo ten, kur pa­bai­gė­me. Vėl bu­vo­me kar­tu – kaip drau­gai, me­ni­nin­kai ir lie­tu­viai“.

Is­to­ri­ja su­pran­ta­ma vi­siems

„Ste­buk­las“ pa­sa­ko­ja apie 1992 me­tų Lie­tu­vos kai­mą.

„Va­ka­rų pub­li­kai, ku­rie ge­rai ne­sup­ran­ta ir ne­ži­no, kaip žmo­nės ta­da Lie­tu­vo­je gy­ve­no, „Ste­buk­lo“ pa­sau­lis at­ro­do keis­tas, tra­gi­ko­miš­kas ir ne­pa­tir­tas. O ki­ne no­ri­ma pa­ma­ty­ti tai, kas ne­pa­žįs­ta­ma ir nau­ja. Fil­mo de­ta­lės, ku­rių va­ka­rie­čiai ne­su­reikš­mi­na: ei­lės, ta­bu­re­tė­mis pa­rem­tos lo­vos ar Kaš­pi­rovs­kio sean­sai, yra la­bai ar­ti­mos Lie­tu­vos ir ki­tų po­ko­mu­nis­ti­nių ša­lių gy­ven­to­jams. O pa­grin­di­nės vei­kė­jos Ire­nos is­to­ri­ja yra jų pa­čių, jų ma­mų ar mo­čiu­čių is­to­ri­ja“, – sa­ko fil­mo re­ži­sie­rė.

Ta­čiau jei fil­me bū­tų tik lai­ko­tar­pis, de­ta­lės ir mo­ty­vai – jis ne­tap­tų uni­vers­liu kū­ri­niu. E. Ver­te­ly­tės sa­ko, kad svar­biau­sia – la­bai pa­pras­ta, leng­vai se­ka­ma konk­re­ti is­to­ri­ja.

Nus­te­bi­no Eg­lės Mi­ku­lio­ny­tės ta­len­tas

Kad­ras iš fil­mo Ste­buk­las. Nuotr. aut. Ma­tas Ast­raus­kas.

Su kiek­vie­na iš­vy­ka į fes­ti­va­lį, kiek­vie­na kri­ti­ko ap­žval­ga ar žiū­ro­vo at­si­lie­pi­mu vis la­biau ryš­kė­ja pa­grin­di­nės ak­to­rės Eg­lės Mi­ku­lio­ny­tės žvaigž­dė.

Kiau­lių fer­mos ve­dė­ją Ire­ną vai­di­nu­siai E. Mi­ku­lio­ny­tei – Šv. Kris­to­fo­ro ap­do­va­no­ji­mo ir Auk­si­nio sce­nos kry­žiaus lau­rea­tei – tai yra pir­mas pa­grin­di­nis vaid­muo pil­na­met­ra­žia­me ki­ne. To­ron­to fes­ti­va­ly­je E. Mi­ku­lio­ny­tė bu­vo ly­gi­na­ma su žy­mia suo­mių ak­to­re Ka­ti Ou­ti­nen, o po fil­mo prem­je­ros – ją jau at­pa­ži­no gat­vė­se.

„Žiū­ro­vai ne­ga­li pa­ti­kė­ti, kad tai Eg­lės pir­mas pa­grin­di­nis vaid­muo. Ma­ne tai la­bai džiu­gi­na, nes pa­grin­di­nis vei­kė­jas yra svar­biau­sias ele­men­tas, ve­dan­tis is­to­ri­ją į prie­kį. Sma­gu, kad Lie­tu­vo­je žiū­ro­vai ga­lės gė­rė­tis dar įvai­ria­pu­siš­kes­niu Eg­lės ta­len­tu“, – sa­ko re­ži­sie­rė.

Ar­ti­miau­sia „Ste­buk­lo“ sto­te­lė – Lie­tu­va. Fil­mo na­cio­na­li­nė prem­je­ra šį šeš­ta­die­nį, lapk­ri­čio 18 d., įvyks Eu­ro­pos ša­lių ki­no fo­ru­me „Sca­no­ra­ma“, o Lie­tu­vos ki­no teat­rus fil­mas pa­sieks gruo­džio 8 d.

„Sca­no­ra­mos“ fil­mų sean­suo­se Šiau­liuo­se „Ste­buk­las“ bus ro­do­mas lapk­ri­čio 24 d., 18.30 val. „Fo­rum Ci­ne­mas“ ki­no teat­re.

Fil­mo anon­sas:

https://www.youtube.com/watch?v=DqjivtrydCI