
Naujausios
„Šiaulių krašto“ diskusija
Ar Vytis, ar medis?
Vilniaus Lukiškių aikštės memorialo konkurso rezultatai įžiebė aistras ir susipriešinimą ne tik sostinėje. Reprezentacinėje valstybės aikštėje įamžinti kovotojų už Lietuvos laisvės atminimą išrinktas skulptoriaus Andriaus Labašinsko projektas, neva primenantis partizanų bunkerius. Pilietinės iniciatyvos įkvėpta realistinė Arūno Sakalausko Vyčio skulptūra, nors surinko pusšimčiu daugiau visuomenės balsų, liko antra.
„Šiaulių kraštas“ savo pašnekovų klausė, kodėl dėl nacionalinio simbolio toks susipriešinimas, ar reikia Lukiškių aikštei Vyčio?
Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
Šią vasarą tuo metu rekonstruojamoje Lukiškių aikštėje Vilniuje stovėjo „Vyčio“ paramos fondo skulptūros kartoninis maketas. Vytis čia iškilo vykstant diskusijoms, kokio atminimo ženklo šioje vietoje reikia.
„Geriau paprastas medis“
Šiaulietis menotyrininkas Virginijus KINČINAITIS:
– Kaip menotyrininkas, Tarptautinės menotyrininkų asociacijos narys, kaip Kultūros tarybos narys, esu prieš tokią skulptūrą.
Viską dariau, kad nebūtų tokio monumento, kuris primena carinės Rusijos paminklus ir šioje aikštėje stovėjusį Lenino paminklą. Tokio, kuris absorbuoja visą aikštės erdvę, primeta savo rūstybę, didybę ir mus, laisvus žmones, priverčia lenktis, kažką garbinti ir vergauti monumentams.
Yra XXI amžius ir viešosios erdvės visiškai kitaip suprantamos, ir žmogus kitaip suprantamas. Džiaugtis savo laisve, nepriklausomybe galima ir kitokiomis formomis. Todėl šiaip ne taip buvo įveikta ta Vyčio iniciatyva ir surengtas kitas konkursas. Patys prie to prisidėjome.
Kita vertus, Lietuvoje nėra nė vieno skulptoriaus, kuris išmanytų elementarią arklio, žirgo anatomiją ir sugebėtų sukurti adekvačia raitelio skulptūrą. Čia galėjo būti tik siaubinga parodija raitelio skulptūrų, kurios stovi kiekviename Italijos mieste. Tuščiaviduris barškalas, kuris nei plastiškai, nei dar kaip nors negali būti ilgalalaikis. Valstybės atkūrimo šimtmečio datai kuriamas, o liks rūdijantis, vienalaikis ir su pasenusia plastika.
Šiuo atveju geriau tebūnie paprastas medis, žolė ar praskrendančio paukščio giesmė negu tokia mūsų iniciatyva.
Lukiškių aikštė buvo turgaus aikštė, o ją reprezentacine padarė sovietinė valdžia, pastačiusi Lenino paminklą. Dabar yra noras vieną monumentą pakeisti kitu, o ta aikštė gali turėti ir visiškai kitą funkciją.
Kodėl vis nėra sutarimo? Sutarimas yra, kai yra autoritarinė visuomenė. Kai yra totalitarizmas, tada atsiranda ir monumentai.
Demokratinė visuomenė jau savo prielaidose yra skirtinga, įvairių socialinių grupių su savo vertybėmis. Demokratinėje visuomenėje negali būti apjungiančių monumentų – skirtingos viešosios erdvės yra skirtos skirtingiems poreikiams. Bet visų pirma yra pagarba skirtingiems skoniams, estetikai, supratimui.
Kai viena grupė primeta kitai savo supratimą, neišvengiamai kyla konfliktas.
Reikia įvertinti, kad mes gyvename demokratinėje visuomenėje, kurioje kasdien vyksta ginčas, atvira diskusija. Nebijokime diskusijos, džiaukimės, kad galime diskutuoti. Kitaip būtų mirtina tyla.
Vilnius rodo tik atotrūkį nuo Lietuvos
Nijolė SAIMININKIENĖ, koncertinės įstaigos Šiaulių valstybinio kamerinio choro „Polifonija“ vadovė:
– Vilnius turi tai, ką jis nori turėti. Jis turi „lenciūgėlį“ po tiltu virš Neries, turi „vamzdį“, dabar turės aikštėje kalniuką šunims vedžioti, vaikams žaisti. Jis tokius dalykus renkasi – tokie dabartiniai šio miesto prioritetai.
Man, kaip regiono gyventojai, visai vis tiek, ką jie toje aikštėje statys. Nuvažiuoju į Vilnių dažnai, bet į tą aikštę neinu. Praeinu tik pro Teatro ir muzikos akademiją, pro pastatą, ant kurio sienos įamžintos KGB nukankintų žmonių pavardės – tai mane labai veikia. O aikštė – niekaip neveikia.
Jeigu provincijos žmogus atvažiuoja į Vilnių, tai paprastai atvažiuoja į Santaros klinikas išgirsti, kad jam jau ketvirta stadija ir nieko nebegalima padaryti, kad viskas pavėluota. Žmogus tyli nudelbęs akis ir nedrįsta pasakyti, kad pavėluota dėl to, jog provincijoje gerų daktarų neliko, o ir prie vidutinio nelabai prieiti pavyksta.
Provincijos žmogus iki tos aikštės nė nenueina, ir iki kavinės nenueina, nes ten pavalgyti kainuos tiek, kiek savo kaime pavalgyti savaitę. Jis – tik į Santariškes ir atgal į traukinį ar autobusą namo – laukti savo pabaigos. Tai koks skirtumas tiems žmonėms, ką ten Vilnius turės?
Bet jeigu finišo tiesiojoje liko Vytis ir bunkeris, tai gal reikėjo rinktis Vytį? Atvirai kalbant, man tas barokinis arklys nėra gražus, bet tai nors kažkoks simbolis. O tas bunkeris – nė ne bunkeris – kažkokia kalvelė vaikams su rogėmis važinėti žiemą.
Ar kas po dvejų metų beprisimins, kad tai yra laisvės kovų simbolis?
Taip savo rankomis – pačių lietuvių rankomis – yra sunaikinama tautos atmintis, išmušamas akmuo ir lieka skylė. O kai valstybės pamatuose lieka skylė, tai per ją į valstybės pastatą landžioja kas tik nori.
Man rūpi ne Vilnius ir ne aikštė – pačios Lietuvos identitetas. Mums iš po kojų išmušinėja pačią Lietuvą visose srityse. Juk jau iš brandos egzaminų braukiama lietuvių literatūra, lietuvių kalba menkinima.
Vilnius per šviesmečius atitrūkęs nuo realaus gyvenimo. Yra ten gero meno, gerų dalykų, bet tai, ką daro su viešosiomis erdvėmis, ką dabar visiems transliuoja, kaip pozicionuoja laisvės supratimą, tai rodo tik atotrūkį nuo visos Lietuvos, nuo savo žemės.
Tauta už Vytį, tai kodėl nedarome?
Architektas Vytenis RUDOKAS, kuris kūrė reprezentacinės Šiaulių miesto Prisikėlimo aikštės rekonstrukcijos projektą:
– Esu iš principo piktas dėl to, kas vyksta su Lukiškių aikšte. Klausimą kitaip kelčiau, ar valstybei reikia reprezentacinės aikštės ir valstybinio lygmens paminklo visų kartų kovotojams už Lietuvos laisvę atminti?
Visos valdžios žadėjo statyti tokį paminklą, bet kuo toliau, tuo labiau nuo jo tolsta.
Konkursas sužlugdytas sąmoningai – potekstė visai aiški, kad nebūtų nei reprezentacinės aikštės, nei paminklo, o būtų visai kas kita. Tuo jaunu skulptoriumi, kuris pasiūlė bunkerį, tik pasinaudota.
Viskas daroma, kad būtų sunaikintas valstybės statusas, valstybės prievolė įamžinti kovotojų už laisvę atminimą, atiduoti pagarbą tiems, kurie dar gyvi. Tas įsipareigojimas nevykdomas ir bėgama nuo jo.
Vytis buvo kuriamas iš apačios, ta pilietinė iniciatyva buvo kaip vienintelis šansas išeiti iš tos situacijos, bet ir jį sugebėjo sunaikinti.
Reprezentacinės aikštės sutvarkymas įvardytas komunaliniu uždaviniu, ir sutvarkė – įrengė takelius. O kur valstybinio lygmens nurodymai? Aikštė jau ne visavertė – tai skveras, o ne aikštė, į kurią visa tauta ateitų. Aikštės statusas jau devalvuotas.
Atsakykime pirmiausia į klausimą, kas yra tos aikštės užsakovas? Savivaldybė, šalies valdžia ar tauta? Atkurkime hierarchiją. Jeigu tauta sako, mes norime Vyčio, Vyčio paramos fondas laiku iškėlė tą idėją, Seimas pritarė, tai kodėl dabar dar ginčijamės ir nedarome?
Kodėl ginčijamės ne dėl to, koks Vytis reikalingas, o kodėl jo reikia – kodėl vėl esame sugrąžinami į pradžią, kai tauta seniai nubalsavo už Vytį?
Šiaulių Prisikėlimo aikštėje taip pat turi iškilti paminklas kovotojams už laisvę. Manau, jog pirmiausia reikia suformuluoti uždavinį, ko norime iš to paminklo? Kai kalbame tik apie paslaugos pirkimą, kai sakome ateikite ir pasakykite, kokio paminklo reikia, tai nieko ir neturime.
„Laisvės būviu geriau rūpinkimės“
Šiaulietis skulptorius Gintautas LUKOŠAITIS:
– Vytis visų pirma yra ženklas, o ženklas visada yra plokštuminis, nekintantis dalykas. Čia ir yra Vyčio skulptūros idėjos silpnoji vieta.
Kai arklį padarai turiniu, tai jau nebėra Vytis. Skulptūra yra matoma visais rakursais ir neatitinka valstybės herbo, valstybės ženklo kontūro.
Nepasižiūrėta atidžiai į tai, kas yra Vytis? Todėl dabar jau kalbama apie Laisvės karį. Jeigu jis atsistos aikštėje, tai bus raitelis su kalaviju, bet ne Vytis. Autoriai patys neišsiaiškino, ką jie daro.
Nekalbu apie tai, gera ar bloga skulptūra, bet pati idėja silpna. Nors yra ir kitų jos variantų, kuriuose nėra tokio natūralizmo. Tas natūralistinis arklys man niekaip neįsipaišo į aikštės erdvę. Skulptūrą padaryti reikėtų kaip aukščiausio skambesio operą, o nėra tos aukščiausiosios operos.
Bet ir bunkerio idėja man ne iki galo aiški.
Kad pešamės, natūralu. Sako: „Tauta mano“. Bet tauta susideda iš įvairių žmonių, ir tada pradedame aiškintis, kas daugiau Tėvynę myli? Kas daugiau rėkia, tas ir girdimas. Vieta yra tarsi viena, visi mokesčius mokame, tai kodėl už mano mokesčius turėtų stovėti paminklas, kuris man nepatinka?
Kai buvo karaliai, tai nuspręsdavo, ką tokiose reprezentacinėse vietose statyti, ir niekas nesiginčijo, nes karalius iš Dievo. Kai yra demokratinė valstybė ir turime statyti vienijančius objektus, tai tie paminklai tampa nebe paminklais, o bėda.
Gal geriau pačia laisve, kaip gyvenimo būviu, labiau rūpinkimės. Bėda – ne paminklas, kuris atsistos ar neatsistos aikštėje, bėda – kad milijonas žmonių išvažiavo iš Lietuvos.
O paminklą palikime ateinančiai kartai. Gal po dvidešimt metų atsiras genialus menininkas, kuris pasiūlys idėją, tinkančią visiems.