
Naujausios
„Šiaulių krašto“ diskusija
Ar „profesionalų“ Vyriausybė dirba profesionaliai?
Sauliaus Skvernelio vadovaujama Vyriausybė dirba jau metus. Kaip jos darbą vertina visuomenė? Ar lūkesčiai pasiteisino, ar sudužo? Ar vykdomi pažadai stabdyti emigraciją, mažinti skurdą ir socialinę atskirtį? Vieni „Šiaulių krašto“ diskusijos dalyviai sako nesitikėję didelių permainų per metus, kiti negailėjo kritikos „profesionalų“ Vyriausybei.
Vyriausybei tenka didelis pasipriešinimas
Donatas MORKŪNAS, Nepriklausomybės akto signataras, politologas:
– „Profesionalų“ Vyriausybės atžvilgiu visada buvau skeptiškas jau vien dėl to, kad šitoks formatas lyg ir neigia politikos prasmę ir reikšmę. Maža žinoti, kaip daryti, svarbu žinoti, ką daryti. Ir ne tik žinoti, bet ir norėti tai daryti. Tai yra politika. Ir jausti bendrą atsakomybę. Ne tik asmeninę, bet ir už savo politines pažiūras, politinę grupę, partiją, nes tai, kaip tu veiksi, lems ne tik tavo asmeninę ateitį, bet ir tos politinės, idėjinės pakraipos, kuria tu tiki ir kurią remi.
Šitai atsiskleidžia ir dabartinės Vyriausybės veikloje. Atsakomybės nedaugėja Vyriausybės, kitų dabartinės daugumos lyderių veikloje. Veiklių ir efektyvių sprendimų taip pat nepadaugėjo, palyginti su kitomis Vyriausybėmis. Tačiau vertinant jų veiklą iki dabar, nenorėčiau būti ir labai griežtas. Tikrai nevertinu neigiamai bent jau dėl dviejų priežasčių.
Pirma priežastis – jie pajudino ir deklaravo tokias problemas ir tokius siekius, kurių nė viena Vyriausybė iki tol nekabino, nebandė spręsti. Žinoma, taip atsitiko ne tik dėl dabartinės Vyriausybės geros valios, bet ir dėl to, kad šalis ir tauta jau galutinai „prisirpo“, net „persirpo“. Bet kuriuo atveju jie bando spręsti, ir gal dėl to visuomenės aktyvumas išsilieja reikalavimų, protestų, pilietinio aktyvumo pavidalu.
Visa tai yra gerai, tik gal norėtųsi, kad tie protestai ir reikalavimai būtų pamatuoti, socialiai atsakingi ir solidarūs. Jeigu reikalauji atlyginimų pakėlimo savo profesinei grupei, tai kartu reikalauk to paties ir kitoms iš tų pačių šaltinių finansuojamoms profesinėms grupėms, visam viešajam sektoriui. Negali taip būti, kad vieniems reikia skirti tiek lėšų atlyginimams pakelti, kad jų visiškai neliktų kitoms grupėms, taip pat finansuojamoms iš biudžeto. Turiu mintyje kultūrą, policiją, aukštąjį mokslą, mediciną, švietimą. O dabar dažnai skamba taip: „Mums maksimaliai tiek, ir man visai nerūpi, kaip kitiems.“
Taigi, Vyriausybė pajudino ir suaktyvino visus tuos teisingus visuomenės, tautos telkimo ir vienijimo procesus sprendžiant problemas.
Kitas argumentas – jiems tenka įveikti labai didelį, stiprų pasipriešinimą tiek sprendimų atžvilgiu, tiek ir informacinėje erdvėje jų atžvilgiu. Palaikymo, pritarimo, paramos praktiškai nėra. Yra tik kai kada pagrįstas, o kai kada ir visiškai nepagrįstas puolimas. Gaila sakyti, bet tai yra labai mūsiška, lietuviška. Geriausias pavyzdys, kaip pasireiškia šis mūsų bruožas, – Lukiškių aikštės monumento pasirinkimas. Tuoj į barikadas eisime dėl paminklo, kurio projektai vienas už kitą patriotiškesni.
„Valdžia gyvena kaip rezervate“
Arūnas PETRAITIS, sporto treneris, sporto istorikas, žurnalistas:
– Vertinu gana rezervuotai. Vilčių buvo daugiau. Manau, kad sekant estų pavyzdžiu reikia nebijoti didesnių iššūkių ir pradėti reformas ten, kur jų labiau reikia. Ne nuo alkoholio, kuris valstybėje tikrai nėra tokia problema, o nuo korupcijos mažinimo, teisingumo sistemos, kuri deramai neveikia, pertvarkos.
Švietimas pagaliau pribrendo permainoms. Jeigu pas mus šalyje daugiau aukštojo mokslo programų negu Suomijoje, tai yra problema. Vadinasi, dar nesame atsikratę sovietinio palikimo.
Matau, kad Vyriausybei dar daug tenka kovoti su sovietiniu, naftalininiu palikimu. Ir tai nėra lengva, nes ta sistema, kuri daugybę metų veikė, priešinasi, ministerijos yra „aplipusios“ įvairiais biurokratiniais dariniais. Valstybės bėda, kad biurokratija užgožia daugybę žmonėms aktualių klausimų. Manau, susidoroti su šiuo palikimu ir yra Vyriausybės iššūkis.
Norėčiau, kad jie drąsiau imtųsi reformų ir nebijotų būti nepopuliarūs tarp galbūt turtingesnių žmonių, nes visų pirma reikia galvoti, kodėl žmonės taip masiškai išvažiuoja iš Lietuvos. Nesuvaldomi emigracijos srautai yra didžiausia mūsų problema. Tai yra ekonominė emigracija, vadinasi, valstybėje nėra ekonominio pagrindo čia likti ir kurti savo ateitį.
Yra per didelis atotrūkis tarp valdžios ir paprastų žmonių. Valdžia gyvena kaip rezervate, mėgaujasi prabanga, išskirtinumu, nebaudžiamumu ir nesupranta, kaip reikia išgyventi iš 500 eurų ar mažiau algos. Kol valdžia neišmoks įlįsti į paprasto žmogaus kailį, bijau, kad problemos mūsų šalyje išliks.
Nėra garbės ir orumo suvokimo
Juozas BINDOKAS, aktorius, fotografas:
– Man daug kas patinka Vyriausybės veikloje, nes ji liečia esminius dalykus. Politika pastaruoju metu nelabai domiuosi, bet man patinka pokyčiai medicinoje, nors ir nepopuliarūs. Man patinka Vyriausybės pozicija dėl alkoholio vartojimo mažinimo. Aišku, suvaržymai niekada nieko gero neduoda, bet turbūt kito kelio nėra, reikia nuo to pradėti. Kol kas mes kaip neturime vairavimo kultūros, taip neturime ir alkoholio vartojimo kultūros.
O dėl eilių pas gydytojus negalėčiau pasakyti, kad jos labai didelės, manau, nepagrįstai eskaluojama ši problema. Gal pas specialistus ir didesnės eilės, bet taip buvo visada, ne tik prie šios Vyriausybės.
Negalima tikėtis greitų pokyčių. Šalis buvo nugyventa ir per metus ar dvejus negali atsistoti. Viskas turi būti daroma mažais žingsneliais. Turime pasikeisti ir patys, turi atsirasti sąžinė, kad prisiekdami prieš Dievą laikytumėmės savo žodžio. O dabar kol kas dar nesame tam subrendę, nėra garbės ir orumo suvokimo. Ateidami į politiką, ateina tvarkyti savo šeimos ir savo klano reikalų.
„Daugiau yra neprofesionalumo negu profesionalumo“
Vigmantas BUTKUS, literatūrologas, eseistas:
– Vyriausybėje yra ir normalaus, rutininio darbo, kuris vyksta mums net nematant, tarkim, krašto apsaugos ar užsienio reikalų ministrai dirba savo darbą be kažkokių sukrėtimų ir, įsivaizduoju, kad gerai dirba. Bet yra ir perlenkimų, pavyzdžiui, sveikatos ministro kai kuriuose ne visai apgalvotuose poelgiuose.
Bendra suma galėtų būti geresnė. Daugiau yra neprofesionalumo negu profesionalumo. Reformas suvokiu kaip giluminius procesus, o dabar vyksta paviršiniai pokyčiai. Reforma – kai sistema, struktūra yra keičiama iš esmės, dabar gi reformomis pavadina vajus. Vajus ateina ir praeina, palikdamas gal daugiau blogų dalykų negu gerų.
Tai, kas yra daroma dėl aukštojo mokslo, buvo seniai pribrendę, tačiau matau daug nesusikalbėjimo tarp Švietimo ir mokslo ministerijos ir Seimo Švietimo komiteto. Vieni eina į kairę, kiti į dešinę, o išvadas darykis pats. Nelabai suprasi, kur yra nueita, nes ministerijos pozicija, man atrodo, yra radikalesnė, griežtesnė, vakarietiškesnė, o Seimo žmonių pozicija kitokia, net nežinau, kaip ją įvardinti, gal tautiškesnė.
Kartais susidaro įspūdis, kad net valdančiosios Seimo pozicijos nariai kalba apie vieną ar kitą ministeriją, tarsi ji būtų ne jų.
Ko nusipelnėme, tą ir turime. Niekas čia neateina ir už mus nepadaro ir nepadarys. Ką padarysime, išsirinksime, tą ir turėsime. Blogai, kad yra per daug entuziastų, kurie nori, bet negali, ir per mažai tų, kurie gal galėtų padaryti, bet nenori. Per daug yra entuziazmo, kuris niekuo nepagrįstas kaip netikras pinigas. Daug tokių – ir miesto, ir šalies valdžioje.
„Gal pas mus trūksta protingų žmonių?“
Nijolė PRASCEVIČIENĖ, Šiaulių miesto garbės pilietė, smuiko mokytoja ekspertė:
– Nėra reikalo pulti, nes praėjo tik metai. Chaosas yra visoje Lietuvoje, bet kokioje srityje, ir čia ar aš, ar jūs būsite jų vietoje, niekas negalės kažko iš karto pakeisti. Žmonėms trūksta pinigų bet kokioje srityje.
Nesu nei labai geros, nei labai blogos nuomonės apie Vyriausybę. Manau, kad dar viskas ateityje.
Mums vis nesiseka išsirinkti valdžios. Bet ar ne nuo žmonių priklauso išrinktieji? Manau, kad problema yra pačioje tautoje. Esame nugyventi per šitiek metų, ir bet kuriai Vyriausybei sunkiai sekasi kažką pakeisti. Tačiau jeigu palyginti su Latvija, Estija, tai girdime, kad ten lyg ir viskas geriau. Tai kodėl neimti geros patirties iš jų, kodėl nebandyti kažką pritaikyti sau, juk tai tokie pat kraštai, iš tokios pat situacijos kaip ir mes?
Gal pas mus trūksta protingų žmonių? Arba jie tiesiog nesirodo, nesireiškia. Manau, kad Vyriausybėje reikia žmonių profesionalų, savo srities specialistų. Tik tos srities specialistas gali spręsti, kas reikalingiausia šaliai, o ne žmonės, atėję iš visai kitų sričių. Reikia ieškoti žmonių, turinčių didelę patirtį, kompetenciją, tik tada kas nors keisis.
Man labai juokinga, kad ministrai turi labai daug patarėjų, padėjėjų. Čia visiška nesąmonė. Vadinasi, ir valytoja gali būti ministre, jeigu turės pakankamai patarėjų. Jeigu jau apsiimi vadovauti kažkuriai ministerijai, turi pats daug nusimanyti toje srityje, būti pasikaustęs, o ne pasikliauti patarėjais. Gali būti vienas ar du patarėjai, bet ne taip, kaip yra dabar. Štai čia yra pinigų švaistymas.
Mes tik triukšmaujame, putojame, bet viskas kaip stovėjo vietoje, taip ir stovi.
Kalbėjosi Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.