
Naujausios
Per meilę žemei sujungia kartas
Prieš beveik trejus metus veiklą pradėjusi socialinė iniciatyva „CoolŪkis“ suveda tuos, kurie turi žemės, ir tuos, kurie nori savo rankomis auginti daržoves. Maža to, taip skatinamas dialogas tarp kartų, nes dirbti žemę dažniausia nori jaunimas, o sklypų savininkai yra pagyvenę žmonės.
Nuo idėjos iki bendruomenės
Idėja suburti miesto daržininkų judėjimą prieš kelerius metus kilo vilnietėms Ievai Česnulaitytei ir Austei Černiauskaitei. Pasak Ievos, idėja subrendo socialinio verslo akceleratoriuje „Socifaction“. Bendruomeninio ūkininkavimo idėja nėra nauja, tačiau vilniečių idėja nuo panašių skiriasi tuo, kad ji yra su socialiniu užtaisu.
„Pasaulyje jau seniai egzistuoja žemės mainai, kaip ir bendruomeninis jos apdirbimas. Mūsų naujovė – tai, kad mes siekiame per bendrą veiklą patenkinti žmonių socialinius poreikius. Dalindamiesi žeme vyresni žmonės taip gali pabendrauti su kitais žmonėmis, užmegzti kontaktą, rasti bendrų veiklų“, – pasakoja I. Česnulaitytė.
Merginos taip degė idėja, kad ne tik parengė visą veiksmų planą, tačiau ir subūrė savanorių grupę. Prie jų prisijungė bendraminčiai, kurie savo įgūdžiais padėjo išplėtoti judėjimą. „Savanoriais tapo Vilniaus universiteto Gamtos mokslų fakulteto ekologijos studijų programos studentai. Jiems ūkininkavimo idėja mieste pasirodė įdomi, tai prisidėjo prie projekto vykdymo, taip pat padėjo surasti senjorų, kurie norėtų dalyvauti iniciatyvoje. Prisijungė ir kiti. Pavyzdžiui, viena dizainerė sukūrė visą judėjimo stilistiką. Kitas jaunuolis padėjo mums su projekto tinklalapiu. Taip po truputį būrėsi bendraminčių ratas“, – prisimena Ieva.
Judėjime – apie 50 žmonių
Tiek praėjusiais metais, tiek šiais dalintis žeme ir auginti daržoves panoro apie 50 žmonių. Kaip sako Ieva, dalis ankstesnių dalyvių pasirinko ūkininkauti tiesiogiai, ne per jų platformą, taigi tikėtina, kad judėjimo dalyvių yra daugiau.
Štai Galina savo turima žeme pasidalino su trimis vaikinais: Deividu, Mantu ir Kęstučiu. „Čia yra labai gera iniciatyva, aš visada už tai, kad jaunimui būtų suteikiama proga. Jiems reikia duoti kelią, kad tiesiog bandytų. Žinojau: jeigu jie dirbs, darys, kitaip pradės vertinti žemės ūkį. Atėję į turgelį ir pirkdami iš močiutės daržovę, pasakys: „Aš žinau, kaip sunku tai užauginti...“, – motyvais, kodėl prisijungė prie judėjimo, dalinosi moteris.
Vaikinai neslepia, kad tikrai buvo visko: dėl sausrų neišdygo labai laukiami špinatai, entuziastingai prisėję per daug pomidorų, nelabai žinojo, kaip su jais tvarkytis. Tačiau dalyvavimas projekte atnešė jiems daug neįkainojamos patirties, pažinčių ir, kaip patys juokėsi sakydami, daržovių: „Geriau pabandyti, žinoti, kad nepatinka ar patinka, negu sudvejoti ir pasakyti „ne“, tokios nuomonės laikosi jie.
Norėtų, kad prisijungtų ir šiauliečiai
Didžioji dalis socialinės iniciatyvos „CoolŪkis“ bendruomenės yra susibūrę Vilniuje, kur ji ir gimė. Keli žmonės veiklą plėtoja ir Kaune. I. Česnulaitytė mano, kad toks ūkininkavimo būdas turi perspektyvų ir kituose – didesniuose šalies miestuose.
„Bendruomeninis ūkininkavimas galimas ir Šiauliuose, nes tai palyginti didelis miestas. Tai atitiktų judėjimo filosofiją – ūkininkavimas mieste, sujungiant vyresnės ir jaunesnės kartos atstovus. Kitur Lietuvoje miestai yra mažesni, tad žmonės ten ir taip turi žemės ir jiems nėra poreikio jos papildomai ieškoti“, – pasakoja ji.
Judėjimas plėstųsi į Šiaulius, jei čia atsirastų bent pora entuziastų, kurie jį palaikytų ir rūpintųsi organizaciniais reikalais. „Jei tokių atsirastų, mielai juos priimtume į savo komandą“, – sako Ieva.
Nuo kovo pradžios projekto tinklalapyje coolūkis.lt prasideda norinčiųjų dalintis žeme ir norinčiųjų ūkininkauti registracija. „Norint prisijungti prie projekto reikia visai nedaug – arba noro dalintis žeme, arba noro ją dirbti, arba noro dalintis ūkininkavimo žiniomis. Jei, pavyzdžiui, mokate labai gerai auginti braškes ir norite šia informacija pasidalinti su projekto dalyviais, labai kviečiame tai padaryti“, – ragina Ieva.
Socialinio verslo idėjos pasaulyje pradėjo plisti praėjusio šimtmečio pabaigoje. Kai kuriose valstybėse jos yra itin populiarios. Šiandien kas ketvirta nauja bendrovė Europoje yra socialinio verslo bendrovė, o tokio tipo įmonės sukuria apie 10 proc. Europos Sąjungos bendrojo vidaus produkto. Socialiniu verslu laikomos tokios organizacijos, kurios savo veikla siekia socialinio arba bendrojo visuomenės intereso arba savo uždarbį investuoja į socialinių siekių įgyvendinimą.
Siekdama skatinti socialinio verslo kūrimąsi šalyje, Ūkio ministerija yra numačiusi įgyvendinti konkrečias priemones, skirtas socialiniam verslui palankiai teisinei aplinkai, finansinei ir mokestinei paramos sistemai sukurti bei socialinio verslo kultūros formavimui ir žinomumo didinimui skatinti.
Ūkio ministerijai pavaldi VšĮ „Versli Lietuva“ kartu su projekto „Kurk Lietuvai“ ekspertais rengė socialinio verslo vystymo renginių seriją regionuose, taip pat parengė ir visuomenei pateikė socialinio verslo gidą – informaciją, kaip plėtoti socialinį verslą Lietuvoje, kokius kriterijus socialinis verslas turi atitikti pagal gerąją Europos Sąjungos socialinio verslo praktiką.
Daugiau informacijos apie socialinį verslą ir aspektus, į kuriuos reikia atsižvelgti jį kuriant, rasite Ūkio ministerijos tinklalapyje www.ukmin.lrv.lt skiltyje „Socialinis verslas“.
Parengta bendradarbiaujant su Ūkio ministerija
Užs. Nr. 368753