
Naujausios
Paminklas atkurtos Lietuvos šimtmečiui paminėti
Įvairios bendruomenės savaip mini Lietuvos valstybės jubiliejų: vienos sodina parkus, kitos organizuoja konferencijas, trečios pagerbia iš jų bendruomenių kilusias asmenybes, kabindamos atminimo lentas ar dar kitaip įamžindamos tai, kas bendruomenei atrodo svarbiausia, vertingiausia.
Gegužių kaimo bendruomenė šiai datai atminti nutarė prie bendruomenės namų pastatyti paminklą. Šiais laikais paminklai statomi nedažnai, o dar rečiau jie gimsta bendruomenių iniciatyva.
Įdomi paties paminklo idėja – ant ąžuolo postamento gulinti atversta kaltinė metalo knyga, kurią saugo mokslo ir žinių simbolis – ąžuolinė pelėda.
Knygos puslapiuose įamžinti ne tik Gegužių bendruomenei, bet ir visai Lietuvai svarbūs vardai, susiję su vienu skaudžiausių, o drauge ir šviesiausių mūsų tautos gyvenimo laikotarpių – knygnešyste. Todėl čia įrėžta Gegužių dvaro valdytojo bajoro Pliuškevičiaus, šviesuolio Povilo Višinskio, kalbininko Jono Jablonskio, rašytojo Broniaus Laucevičiaus-Vargšo, knygnešių Jono Ambrozaičio (anuomet vadinto Šiaulių Dėde), Antano Povyliaus, tuomet dar moksleivių Stasio ir Kazio Šalkauskių pavardės.
Dera prisiminti, kad knygnešystė Lietuvoje, nors ir siejama su visu spaudos draudimo (1864–1904) laikotarpiu, itin suintensyvėjo, kai užaugo spaudos draudimo priešaušryje gimusi karta, kuriai labiausiai rūpėjo tautos gyvybingumo, jos vienijimo klausimai. Pirmiausia tai sietina su Jono Basanavičiaus leista „Aušra“ (1883–1886), vėliau – su Vinco Kudirkos „Varpu“ (1889–1905).
Būtent „Varpo“ periodu suintensyvėja lietuvių kultūrinė ir politinė veikla Šiaulių krašte. Tai neatsiejama nuo grafo Vladimiro Zubovo pažiūrų, jo prielankumo lietuvybės idėjoms: tai jo Gubernijos dvaro sandėliuose slepiama lietuviška spauda, tai jo dvarų patalpose veikia lietuviškos mokyklos, tai juose vyksta garsiosios Šiaulių gegužinės, iš esmės – lietuvių inteligentijos suvažiavimai. Pagaliau Vladimirą Zubovą minime ir kaip vieną pirmųjų miesto mecenatų – jis 1921 metais savo rūmus padovanos miestui.
Suprantama, tokia figūra darė įtakos ir miesto, ir apylinkių visuomenei. Jo pavyzdžiu veikiausiai rėmėsi Gegužių kaimo bajoro Pliuškevičiaus šeima, kuri taip pat rūpinosi lietuviškų leidinių slėpimu, o jos vaišingumą pajuto ne vienas lietuvių kultūros veikėjas.
Bet grįžkime prie paminklo idėjos. Kaip minėta, jis skirtas atkurtos Lietuvos šimtmečiui įamžinti. Kaip knyga sietina su valstybės atsikūrimu? Galimi įvairūs svarstymai. Tačiau neabejotina, kad be knygnešystės, be „Varpo“ idėjų, be inteligentijos subūrimo nebūtų iškilusi ta karta, kuri 1918 metų vasario 16-ąją paskelbs atkurianti Lietuvos valstybę. Valstybės idėja sklido dar iš knygnešių epochos. Joje gimė mūsų valstybės himnas, joje kaip tautos (dar ne valstybės) simbolis įsitvirtino Vytis.
Pažymėtina, kad V. Kudirkos prieš 120 metų paskelbta „Tautiška giesmė“ vėlesniuose leidimuose jau vadinama Lietuvos (arba lietuvių) himnu. Taigi – Lietuvos valstybės dar nebuvo, bet pagrindinį simbolį – himną – ji jau turėjo. Ir juo knygnešių epocha tampa labai svarbia ne tik mūsų tautos, bet ir valstybės istorijos dalimi.
Prof. dr. Giedrė Čepaitienė
Organizatorių nuotr.
Gegužių kaimo bendruomenė atkurtos Lietuvos šimtmečiui atminti nutarė prie bendruomenės namų pastatyti paminklą.
Gegužių kaimo bendruomenės pastatyto paminklo idėja – ant ąžuolo postamento gulinti atversta kaltinė metalo knyga, kurią saugo mokslo ir žinių simbolis – ąžuolinė pelėda.