
Naujausios
Kaip mus išvadavo
Adolfas STRAKŠYS,
rašytojas
Senbernis Jurgis Būtė jau nuo rugpjūčio pabaigos kalba apie šviežyną, kuri netrukus Lietuvoj atsiras.
Šviežyna – nauja valdžia, kuri bus, kai vokietis išbėgs.
Nereikia ir Jurgio pranašystės, kad šito nesuprastum.
Nuvežam su tėvu į Skuodą šieno prievolę, o priėmėjas:
– Suk namo, Jonai, ar nematai, kad vokietis bėga.
– O Lietuva juk nebėga, – sako tėvas. – Ateis kiti, ir aš turėsiu jiems vežti dobiliukus, o dabar pagriovius nušienavau, ir vežu.
Pakeliui į geležinkelio stotį, kur turim nuvežti prievolę, nuritinam akmenis, kurie sukrauti ant šieno, išmetam į žagą šieną ir grįžtam atgal – pasverti tuščių ratų.
Kol priėmėjas sveria ir tvarko popierius, einam prie žalio kiosko, kur tėtis sekmadieniais perka laikraščius, ir paprašo „Ateities“, o kioskininkė:
– „Ateities“, Jonai, nebėra.
– Kaip tai nebėra?
– „Ateities“ nebėra – dabar bus „Pravda“, – ir uždaro langelį.
Ant bažnyčios didžiųjų durų balta ant juodo užrašas: „Mišių nebus“, o apačioj kita ranka brūkštelta: „Dievas išėjo į karą.“
Fotografas Surkis, pas kurį klebonas gyvena, paaiškina:
– Lionginas išvažiavo į Vokietiją.
– Kada grįš?
– Vargu ar begrįš...
Vakar per pietus užbėgo Jurgis Būtė, atsisėdo prie lango, ir:
– Bus šviežynos, susėdiel...
– Iš kur žinai?
– Dangaus ženklai rodo.
Aiškina: vakar vakare saulė leidosi į juodus debesis, o paskui jie subangavo, sujudėjo ir paraudo it Raudonoji jūra, kurios niekuomet nėra matęs.
Ir jau mįslingai:
– O raudona jūra debesyse, žinai, ponia, ką znočija?
– Stalinas?
– Jis...
– Ir vėl veš visus į Sibirą, kur baltosios meškos?
Tėtis gičija:
– Veš ne visus. Mūsų neveš – turim tik 10 hektarų žemės.
– Bet trobos langinės baltos ir perkūnsargiai ant stogo, – sako Jurgis. – O perkūnsargiai Stalinui labai nepatinka – liepia nukapot.
Už tuos perkūnsargius ir baltas langines prie Smetonos tėtis gavo tūkstantį litų premijos ir nusipirko hektarą žemės. Dabar juos reikės nukapot?
Jurgis nuramina:
– Stalinas tiek vagonų neturi, kad visus į Sibirą išvežtų.
Virtuvėje ant stalo numesta „Ateitis“, o joje piešinys: ant sienos kabo Leninas, o priešais jį klūpo Stalinas ir klausia Lenino:
– Kada pasaulio tautoms bus taika ir ramybė?
Ir Lenino atsakymas:
– Kai mane nukabins, o tave pakabins...
– Ar pakabins? – klausia tėtis.
– Ne, – sako Būtė ir paaiškina: – Jis jau pergalėjo Hitlerį, o pavasariop, kaip rodo dangaus ženklai, pergalės ir Ruzveltą su Čerčiliu.
Tėtis glamžo „Ateitį“ ir grūda į pečiūrę, kur ją pagauna ugnis – pirma Leniną, o paskui ir Staliną.
Vadinas, pasaulio tautoms dabar bus ir taika, ir ramybė?
Jurgis keliasi nuo suoliuko ir nešasi savo utėles namo.
Į kiemą įrieda vienkinkė karieta. Išlipa iš jos apvalutis vokietukas. Tėtis jau ant slenksčio. Svečias kvatoja, pilvą susiėmęs, ir rodo į kito Būtės, Jono, sodybą prie vieškeliuko – jo troba po vienu stogu su tvartu, jis, tas vokietis, sako:
– Mūsų Vokietijoje šito nematysi. Ten žmogus su vištomis neguli – smirdi...
– Buvau, žinau, – sutinka tėtis. – Vokietija – didi tauta...
– Ja, ja, – pritaria vokietis ir iš kuprinės ištraukia krūvą šukų.
– Štuka, motin, dešimt kiaušinių, – persako tėtis vokiečio kainą. – Perkam?
Mama nepirktų – neštų tuos kiaušinius trečiadienį į turgų, bet turgų Skuode jau nebėr – ne tik mišių, tad išsirenka parlamutrines ir tekina sandėliukan ir jau ant slenksčio su atkištu krepšeliu. Vokietis atsirenka dešimt kiaušinių, susideda į veršenikę, paskui apsigalvoja – du išgeria čia pat, ir lyg sukudakuoja:
– Gut, gut.
O tuo tarpu per laukus nuo vieškelio atlinguoja būrys kareivių, ir tiesiai į daržą – klupdami jau rauna mūsų svogūnus ir grūda į kišenes.
– Šetonai, ką darot? – surinka mama.
Išgirdęs mamos šauksmą, ėjęs prieky būrio vadas atsigrįžta ir kad ims talžyti bizūnu, kur papuola, šaudamas:
– Šetonai mongolai, šetonai mongolai.
Taip tėtis verčia mums tuos vokiečio šauksmus, o paskui ir mūsų karininko paaiškinimą:
– Vlasovcai, rusų generolo Vlasovo valkatos...
Ir nusispjauna.
Rusai jau atėjo į mūsų daržus?
Visą mėnesį, o gal ir ilgiau pas mus gyveno du austrai, ūkininkų vaikai, kartais jie parsinešdavo iš Skuodo kariškos provizijos ir paduodavo mamai – išvirk, gaspadin, jau lietuviškai, mama išvirdavo, o kai nieko neparnešdavo, sėsdavo kartu su mumis prie stalo ir valgė, kas ant jo padėta. Buvo lyg ir saviškiai: pamatė, kad ėmėm arpuoti Bertašiaus peline iškultus rugius, puolė padėti: suko arpą, atkasinėjo grūdus, pylė juos į puspūrę, nešė ant aukšto, atkasinėjo nuo arpo pelus. Vakar jie atsisveikino ir išėjo į Skuodą.
Mama padavė jiems puspaltį rūkytų lašinių ir peržegnojo juos, išeinančius į karą:
– Nelaimingi nelaimingų motinų vaikai...
Tėvas apkabino, patapšnojo per petį:
– Gal dar pasimatysime?
– Ne, – atsakė, – mus ruskiai užkas Latvijos pelkėse...
Tėtę per aną pasaulinį karą irgi būtų užkasę kažkokios Mazūrijos pelkėse – vokietis, paėmęs juos nelaisvėn, rikiuodamas į eilę, trenkė vienam kumščiu per galvą – net kepurė nukrito. Kareivis ją paspyrė, o paspyręs suriko:
– Kazokai!
Kazokus vokiečiai šaudė vietoje – į nelaisvę neėmė.
Išrikiavo ir juos sušaudyti. Laimei, pro šalį ėjo karininkas, kuris mokėjo rusiškai, paklausė, kodėl šaudo belaisvius, karininkas atsakė, kad šie yra ne kareiviai, o kazokai. Karininkas paklausė, ar visi, atsakė, kad visi, o tėvas išdrįso paaiškint, kad jie ne kazokai, bet latviai ir maskoliai, o kepurės jų tokios visai ne dėl to, kad jie būtų kazokai, o todėl, kad rusai jau nebeturi kareiviškų kepurių – siuva tik tokius va užvalkalus ir mauna ant kazokiškų kepurių...
Ir tėtis ar ne penkerius metus belaisviavo Vokietijoje – dirbo pas kažkokią frau, kurios vyras buvo nukautas rusų fronte.
Vlasovcai nužygiavo į geležinkelio stotį, karininkas, atsigėręs žalių kiaušinių, sėdo į karietą ir jau ruošės važiuoti savo keliais, bet stabtelėjo – vieškeliuku iš Skuodo atlėkė tankas, sustojo ties Jono Būtės troba ir ėmė sukioti vamzdį – lyg taikytųsi šaut.
Vidur baltos dienos šaut į sukiužusią nuo metų naštos Jono Būtės trobą?
Ne, nešovė. Pasukiojo vamzdį, pasukiojo ir pasileido toliau. Sustojo ties Paulausko kalve – irgi pasukiojo vamzdį, ir vėl pirmyn. Dabar sustoja ties mūsų namais, kurie vidur plyno lauko. Pasukiojo vamzdį, pasiukiojo, lyg abejodamas – šauti ar nešauti, ir jau lekia į kaimo galą, kurio iš mūsų kiemo nematyt.
– Geras žmogus, – sako tėtis ir žiūri į karininką.
Karininkas nieko neatsako – sukerta bėriukui botagu ir zovada išlekia iš kiemo.
– Velnias bus, – sako tėtis. – Gal nemiegam šiąnakt troboj? Jei ims ir grįš? Išlėksim negyvi į orą.
Ir jau velka glėbius šiaudų į gilią duobę, kuri atsirado iškasus molį tvarto sienoms drėbti. Mama atneša drobules, pagalves, patalus, ir temstant toje duobėje sugulam. Ilgai vartausi, kol užmiegu, o kai nubundu, nieko nematyt – juoda rudenio naktis aplinkui ir tylūs žingsniai per batvinius. Susigūžiu – gal vokietis? Ne – tėtis.
– Buvau kieme, – šnabžda pusbalsiu mamai, – o ten visas būrys vokiečių – tyliai atėjo, tyliai pasisėmė vandens, tyliai atsigėrė, nusiprausė, prisipylė gertuves ir tyliai išėjo. „Rytoj čia bus rusai“ pasakė. Tai ką darom, motin, jei šitaip? Laukiam rusų?
– Reikia bėgt, – sako mama. – Einikiai jau užvakar išbėgo.
– Visa Lietuva išbėgo, – sako tėtis. – Bet vokiečiai neįsileido – su automatais sutiko prie Tilžės tilto. Nepadėjot, matai, mums mušt bolševikų, o dabar atbėgot slėptis – maukit atgal pas savo bolševikus...
– Kur jau nepadėjom – visus žydus iššaudėm...
– Žydai nesiskaito, tik jų auksai skaitės...
Diena praėjo be nuotykių – ramybių ramybė, tik susišaudė rusų ir vokiečių lėktuvai virš mūsų aukštybėse – anie, sakė tėvas, skrido šaudyt gelžkelio stoties, o šie – neleist.
– Reikia bėgt, – sako tėtis.
Ir imasi darbo – storai apkrauna šiaudais priestatėlio, kuriame kriuksi paršai, duris, ir to priestatėlio jau visai nematyt – yra tik šviežių šiaudų žagas, mama parsiveda iš ganyklos šėmargę ir pririša prie ratų – šitaip vedės karves karo pabėgėliai anykštėnai, kurie buvo sustoję mūsų kieme. Bielskinė, mūsų kumelė, jau nuo ryto kieme – rupšnoja dobilų atoliuką padaržinėj, tėtis kinko ją ratus.
Tėtis užremia pagaliu priemenės duris, mama tas duris peržegnoja, ir
mes išbėgam nuo karo. Maliukas, mūsų šuniukas, palydi mus iki sankryžos ir sustoja, vizgindamas uodegą – ne, iš namų jis nebėgs. Ir mes bėgam visai netoli – į Kervio daubas, kurios gal puskilometris nuo mūsų namų.
Mes tenais ne pirmi ir ne paskutiniai. Moterys verda vakarienę. Vyrai pypkiuoja ir politikuoja. Kas bus, kai rusas ateis? O gal iš Latvijos grįš vokietis ir sustos kaip prie Telšių? Nebūtų jis vokietis, jei taip lengvai pasiduotų galybijamas.
O Latvija čia pat. Už upės – Kulai, o už Kulų – ir Latvija, kur miškas prie miško iki pat Liepojaus, kaip sako tėtis.
Nubundame anksti. Saulė gal patekėjusi, o gal ir ne – nematome. O gal ji nedrįsta išlįst į dienos šviesą? O gal jos nebėra – kažkas pagrobė, susivyniojo į debesis ir nusinešė?
Einam ieškoti riešutų, bet jų nebėr – susirankiojo žiemai paukštukai ar voverės? Ant žemės vieni kevalai. Bet po vėpla kerėpla ąžuolu randame keturis baravykus – visiems po vieną. Tėtis tuo tarpu prisiplėšia glėbį apynių, kurių prižėlę pilni alksniai.
– Ką, alų ruskiui virsi?
Tai mama.
– Ruskis ar ne ruskis, o Kalėdos Lietuvoj vis tiek bus.
– Netaukšk vėjų, – sako mama.
Pareina Vaškys – mūsų kaimynas, išėjęs pasižvalgyt po namus. Sako – kaime ramu: nei vokiečių, nei rusų nėra.
– Kažin kaip ten mūsų paršai? – susirūpina mama. – Reiktų pašert.
Ir išeinam šerti paršų. Mantą saugot paliekam sesutę. Ji – pradinės mokyklos gimnazistė. Jei kaime dar nėra rusų, sako mama, tai gerai, o jei yra, tai tokios panos geriau jiems nerodyt.
Ką – suės?
Kieme rusų nėra. Šiaudų žagas ant kiaulininko nepajudintas iš vietos, po jį karstosi kačiukai. Jų motina atsidribusi žolėj – stebi, ką jos vaikiukai daro.
– Kas jiems, karas ar ne karas, – lyg pavydi jiems mama.
Sulig tais žodžiais išgirstam alasą Vaitelevičienės sodybos pusėj. Puolam prie lango – per tik tik sužaliavusius rugelius, per geltoną varstieną, per nerautus batvinius rėkdamas lekia raitelis, iškėlęs kumštį, jį vejasi kitas, o tą kitą – trečias, o tą trečią – dviračiu dar vienas kareivis.
– Vajetau, ruskiai! – surinka mama.
Išeinam į kiemą. Įlekia ir kareiviai. Girtut girtutėliai. Nušoka nuo arklių, ir tie nukiūtina į sodą, pabando rupštelt padžiūvusią žolę, paskui suprunkščia ir pasileidžia pro atkilus vartelius zovada atgal – iš kur atjodinti.
– Ne karo arkliai, – sako tėtis. – Ūkininkų.
– Iš ko mierkavoji?
– Matai, be balnų, be apynasrių – tiesiai iš ganyklos.
Kareiviai tarpusavy suburbuoliuoja, kažko klausia tėvo, tas atsako, ir aiškina mums, ko klausę – ką mums sakęs, ką į tai atsakęs – arkliai iš Kernų, o jie – lyg ir žvalgai, taigi priešakinis būrys, o išvaduotojai ateisią įkandin jų, klausę, kur išmokęs rusiškai, atsakęs, kad aname kare.
Tuo tarpu per laukus atlekia atlapatuoja Stasė Rašinskaitė – mano kūmo sesuo.
– Jonai, Joneli, gelbėk – rusai kažko nori, o aš nežinau ko...
– O gal to?
– Joneli, bėgam, gali mums būti blogai...
– Ar begali būti blogiau? – klausia tėvas ir mosteli galva į rusų pusę, o mostelėjęs išeina su Stase žiūrėt, kas jų troboj dedasi.
O kareiviai jau apspitę vokišką karo dviratį. Vienas bando užlipt ir važiuot – vizgu vazgu ir ant žemės. Antras – irgi. Trečias numoja ranka – nesiterliosiu.
Tada atsineša iš daržinės lentą, jos galą padeda ant atsikišusio pamato akmens, padaro lyg ir kalniuką ir bando į tą kalniuką įvažiuot, bet pasiseka tik vienam – tam, kuris tuo dviračiu atvažiavo į kiemą – bakst priekiniu ratu į sieną, ir iš rato jau aštuoniukė.
Sumaitotą dviratį kareiviai nusviedžia į avietyną. Tada ima šaudyti: išmeta į orą kepurę – pykšt pykšt, ir uraaa, jei pataiko.
Įsimenu šitą žodį.
Tuo tarpu grįžta tėtis.
– Susikalbėjo be manęs, – sako, – bakst į pasmakrę pirštu, ir aišku, ko reikia...
Kareivis jam atkiša automatą – šauk ir tu, caro kareivi. Tėtis purto galvą – ne ir ne, jis fronte tokio ginklo neturėjęs, net šautuvo, o ilgą ietį su geležiniu durtuvu. Bet kareiviai neatstoja. Kažką rėkia, patarinėja, grūste grūda tėčiui į rankas automatą, o įgrūdę aiškina, kaip su juo elgtis.
Tėtis jį iškelia aukštai virš galvos ir užsimerkęs spūsteli kažką, o spūstelėjęs susigūžia – aplink jį pabyra tūtelių spiečius.
Aš puolu jų rinkti, o tėtis liūdnai žiūri į sumaitotą vokišką karinį dviratį ir sako:
– Negi ir mus taip sumaitos?