
Naujausios
Kad liudijimo nenusineštų anapilin
"Seniai norėjau pagarsinti, ką esu iš savo babytės girdėjusi. Man jau 72 metai, numirčiau ir niekas tos žydų vaikų gelbėjimo istorijos nebežinos, nebeprisimins, – sako Virginija Norkienė. – Nebėra gyvo nė vieno iš mano giminaičių, kurie patys buvo liudininkai."
Kalba jaudindamasi – skaudus jos perduodamas liudijimas. Tame pačiame kaime gyveno ir žydų gelbėtojai, ir šaudytojas.
"Babytė man pasakojo, kaip slėpė ir gelbėjo keturias žydų mergaites, kurioms tuomet buvo 8–9 metai," – pradeda savo pasakojimą šiaulietė.
Senelių – jos mamos tėvų Juozo ir Justinos Gilių – sodyba buvo "Lieporių pakalnėje": tuoj už Šiaulių, Beržynės kaime, prie pat Šiaulių–Bubių plento.
Senelis ūkininkavo, šeimoje buvo keturi vaikai – dvi dukros, du sūnūs. V. Norkienės mama Stasė – vyriausioji, 1920 metų gimimo.
"Mano senelis gerai pažinojo Šiauliuose gyvenusį žydą prekybininką Leizerį, – pasakoja V. Norkienė. – Stoties gatvėje Leizeriai gyveno ir turėjo žuvies parduotuvę. Senelis ir Leizeris abu mėgo arklius, kartu į turgų važiuodavo arklių pirkti, taip ir susipažino. Leizerių krautuvėje senelis visada apsipirkdavo atvažiavęs į Šiaulius, pirko druskos, silkės. Leizeris parduodavo ir skolon, jeigu pinigų neturėdavo."
Pirmosiomis karo savaitėmis Leizeris buvo sušaudytas. Jo žūties tikslios datos nežino.
Iš istorinių šaltinių žinoma, jog naciai Šiaulių žydų pirmuosius masinius šaudymus pradėjo 1941 metų birželio 29 dieną.
V. Norkienės seneliai, kaip ir kiti paplentės sodybose gyvenę žmonės, matė sunkvežimiais vežamus žydus šaudyti į Bubius.
"Dieną sunkvežimiai važiuodavo, – pasidalija senelių liudijimu. – Žydės tiesdavo savo vaikus, prašydamos gelbėti, o kaip gelbėsi, kai sunkvežimiuose keturi vyrai su šautuvais stovi – kiekvienam kampe."
Leizerienė, netekusi vyro, paprašė Juozo Gilio, kurį pažinojo, paslėpti kurį laiką jos mažametę dukrą ir dar tris kitų žydų šeimų vaikus. Atvežė mergaites tarpininkas.
"Senelių sodyba buvo toje vietoje, kur dabar yra "Geltona" kavinė, – pasakoja šiaulietė. – Priešais, kitoje plento pusėje, buvo didelis akmenynas, augo krūmokšniai. Tame akmenyne, mergaites ir paslėpė, akmenų krūvomis apdėję. Sodyboje bijojo slėpti, kad nepamatytų netoliese gyvenęs kaimynas, kuris veždavo žydus šaudyti. Matė jį stovintį su šautuvu tuose sunkvežimiuose. Kalbėjo, jog jis ir pats šaudydavo. Žinau jo pavardę – jau amžinatilsį, seniai miręs."
Iš vaikų vieninteliam vyresniam sūnui Juozui, kuriam tada buvo 19 metų, tėvai pasakė apie žydaites. Jis kartu su tėvu nešdavo mergaitėms maisto į akmenyną.
Savaitę Giliai slėpė žydų dukras. Po to sutartu laiku, naktį, pasikinkęs arklį į ratus Juozas Gilys kartu su sūnumi Juozu nuvežė mergaites Leizerienei į Šiaulius. Vežime šiaudais apklojo, kad paslėptų nuo svetimų akių.
"Senelis apie tai nekalbėdavo, o dėdė Juozas yra pasakojęs. Jis sakė, jog mergaitės buvo labai gražios. Leizerienė turėjo su jomis kažkur išvažiuoti. Bet ar jai pavyko, koks jų visų likimas, ar išsigelbėjo? Nieko daugiau apie jas nebegirdėjo. Bet gal kas apie tai yra girdėjęs, gal atsilieptų į mano pasakojimą?" – tikisi V. Norkienė.
Ji apgailestauja, kad nežino mergaičių vardų, neįsiminė nė Leizerio dukters vardo, kurį dėdė žinojo ir minėjo.
"Buvau net kažkur jį užsirašiusi, bet neberandu. Jos vardas lyg Maja ar Meinė – nesu tikra, – sako moteris. – Tada jai buvo aštuoneri-devyneri metai. Jeigu liko gyva, jeigu išsigelbėjo ir kitos mergaitės, galėjo prisiminti, kaip slėpėsi akmenyne prie Šiaulių, papasakoti. Gal kas iš jų artimųjų apie tai iki šiol žino?"
V. Norkienė teigia, jog Leizerių namas Šiauliuose, Stoties gatvėje, išlikęs iki šiol.
"Aš tame name esu ir buvusi, jis stovi šalia "Dubysos" valgyklos pastato, ant kampo, – pasakoja V. Norkienė. – Antrame aukšte yra gyvenęs su šeima mano dėdė Juozas. Tas pats, kuris padėjo žydaites slėpti."
Tragiška vasara
Šiaulių krašto litvakų atminties fondas savo interneto svetainėje skelbia istorinius duomenis apie žydų genocidą.
Palyginus juos su šiaulietės pasakojimu, galima spėti, jog žydų mergaitės galėjo būti slepiamos 1941 metų liepą-rugpjūtį ar rudens pradžioje. Galbūt iki Šiaulių geto įsteigimo.
Į getą žydams buvo įsakyta persikelti 1941 metų liepos 18 dieną. Per mėnesį jie turėjo tai padaryti. Perkėlimas buvo baigtas rugpjūčio 15 dieną. Du getai buvo įsteigti – "Kaukazo" (tarp Rėkyvos ir Vilniaus gatvių) ir Trakų–Ežero gatvių. 4000–5000 žydų į getus pateko. Dalis žydų į getus netilpo.
Kaip rašoma fondo puslapyje, "gyventojų pertekliaus ir butų stokos problema buvo "sprendžiama" žudynių būdu."
1941 metų rugsėjo pradžioje Šiaulių žydai buvo šaudomi šalia Bubių. Čia juos vežė 10 sunkvežimių, nužudyta 500 žydų. Vežė tą rugsėjį žydų šaudyti ir į Gubernijos mišką, ten 1 000 žydų nužudyti.
Pirmosios Šiaulių žydų žudynės buvo įvykdytos 1941 m. birželio 29 dieną Luponių miške prie Kužių (12 km nuo Šiaulių). Per vasarą čia buvo sušaudyta 8 000 žydų iš Šiaulių ir visos apskrities.
Paskutiniai masiniai šaudymai įvykdyti 1941 gruodį Ilgosios Lovos miške (Kairių seniūnijoje, Šiaulių r.), čia sušaudyti 72 Šiaulių žydai, dirbę kaimuose.
Geto sąrašuose – tik panašios pavardės
Valstybinis Vilniaus Gaono muziejus yra išleidęs almanacho "Žydų muziejus" priedą "Šiaulių getas: kalinių sąrašai.1942".
1942 metų gegužę buvo atliktas gyventojų surašymas. Surašyti gete kalėję ir už geto ribų buvę žydai. Tada Šiaulių gete buvo 4665 žydai (iki karo (1939 m.) Šiauliuose gyveno 14 tūkstančių žydų). Nė viename iš tų sąrašų Leizerienės ar Leizeraitės, o jos galbūt galėjo atsidurti gete, pavardžių nėra.
Pavardžių rodyklėje nurodomos tik trys panašios moterų pavardės: Leizeravičienės Libos (1899 m. gimimo) bei Leizerovičienės Saros (1908 m. gimimo) ir jos dukros Leizerovičiūtės Zahare (1938 m. gimimo) pavardės. Iš vyrų pavardžių vienintelė – Leizeravičiaus Joselio, buvusio Šiaulių sunkiųjų darbų kalėjimo kalinio.
Galėjo vadinti pagal vardą
Sania Kerbelis, Šiaulių apskrities žydų bendruomenės pirmininkas, išgirdęs apie šiaulietės liudijimą iš "Šiaulių krašto", svarsto, jog lietuvių šeima galėjo žydą vadinti pagal vardą, o jo žmoną – pagal vyro vardą.
"Leizeris yra žydiškas vardas, ne pavardė, – sako Sania Kerbelis. – Pagal pavardę galėjo būti Leizerovičius ar Leizeravičius."
Jo žodžiais, žydai ilgai iš viso neturėjo pavardžių, buvo vadinami pagal vardus. Tik vėliau jiems duotos pavardės.
"Vieniems pavardės suteiktos pagal vietovę, kurioje gyveno, kitiems – pagal profesiją ir panašiai. Leizerio sūnus, pavyzdžiui, galėjo būti pavadintas Leizerovičiaus pavarde", – teigia žydų bendruomenės pirmininkas.
Kita vertus, jeigu geto sąrašuose ieškomos pavardės nėra, tai nereiškia, kad žmogus turėjo daugiau galimybių išsigelbėti.
S. Kerbelis nusiteikęs padėti išsiaiškinti šiaulietės senelių pažintos žydų šeimos ir gelbėtų žydų vaikų likimus.
Pažada "Šiaulių krašto" publikaciją apie šiaulietės prisimimus išversti į anglų kalbą ir paskleisti pasaulio žydų palikuonių tinklalapyje.
"Gal kas iš tų prisiminimų atpažins savo šeimos istoriją, savo artimuosius", – neatmeta pašnekovas.
Jis pats apie tai, kad žydams galėjo priklausyti pastatas Stoties-Tilžės gatvių kampe, nieko negali pasakyti.
Šiauliuose Stoties gatvėje tarpukariu buvo ne vienas žydų bendruomenės pastatas. Tarp jų – Toros mokykla, o dabar – Šiaulių universiteto padalinio pastatas, sinagoga – dabartinis "Sodžiaus" kavinės pastatas. Jame yra gyvenusios žydų šeimos, tarp jų – paties S. Kerbelio tėvai.