
Naujausios
Ne daugiau, bet ir ne mažiau
Statistika tokia: šiemet Šiaulių mieste ir rajone neblaivių prie vairo sulaikyta arti 450 vairuotojų. Iš jų 153-ims iškeltos baudžiamosios bylos, nes vairuotojų girtumas buvo vidutinis arba sunkus (per 1,5 promilės).
Vien Šiaulių mieste ir rajone šiais metais įvyko 57 eismo įvykiai, kurių kaltininkai – neblaivūs vairuotojai.
Negana to. Lapkričio mėnesį 47 automobiliai, kuriuos vairavo neblaivūs vairuotojai, buvo nutempti į policijos aikšteles. Visi 47 automobiliai, numato įstatymas, gali būti konfiskuoti.
Gruodžio 1–4 dienomis į saugojimo aikštelę Šiauliuose prieš girtų vairavusiųjų valią nutempti ir dar penki automobiliai – jų konfiskacija taip pat tikėtina.
Vairuotojai, sako Šiaulių apskrities kelių policijos skyriaus atstovas Teisutis Beržinskas, atsipūtę, o apie skaudžias pasekmes, kurias sukėlė alkoholis, pradeda galvoti po fakto, kai lieka be vairuotojo pažymėjimo, be automobilio, jau nekalbant apie išgyvenimus dėl sukelto eismo įvykio. Tada, anot specialisto, ir kyla baimių dėl darbo, kuriame automobilis neatsiejama dalis, arba dėl susisiekimo, dėl vaikų pavėžėjimo į darželį, į mokyklą ir t. t.
Palyginti su 2023 metais, šių metų neblaivių vairuotojų statistika Šiaulių apskrityje panaši – teigiama, kad jų nedaugėja, tačiau toli gražu ir nemažėja. Jei, esant griežtoms sankcijoms, pažeidimų nemažėja, galima būtų daryti išvadą, kad neveikia numatyti teisės aktai.
„Teisės aktai veikia, tačiau girtiems vairuotojams jie nelabai rūpi. Ir abejoju, kad, dar sugriežtinus atsakomybę, problema išnyks arba bus ilgalaikis efektas. O jei nėra ilgalaikio efekto, galvoju, einama ne veiksmingiausia kryptimi“, – sako Kelių policijos skyriaus pareigūnas. Jis yra įsitikinęs, kad greta teisinės atsakomybės dar daugiau dėmesio turėtų būti skiriama eismo dalyvių ugdymui, švietimui, informavimui.
Skaudūs įvykiai ir juodosios dėmės
Eismo įvykių statistikoje šiemet ir vėl neapsieita be žūčių. Iki gruodžio 4 dienos Šiaulių apskrities keliuose žuvo devyni žmonės (per 2023-iuosius metus – 18). Eismo įvykių, kuriuose žuvo arba buvo sužaloti žmonės – 242 (pernai per visus metus – 238).
Sužeistų: šiemet per 11 mėnesių – 271, per 2023 metus – 277.
Įskaitinių įvykių gausa išskirtinis yra didelis ir tranzitiniam transportui aktualus Šiaulių rajonas – šiemet jo keliuose įvyko 43 eismo įvykiai, žuvo trys eismo dalyviai (pernai fiksuotos 44 įskaitinės avarijos ir 6 žuvusieji).
Šiaulių mieste šiemet žuvo du žmonės: Trakų gatvėje, ties statybviete – garbaus amžiaus pėsčioji ir Dubijos gatvėje – jaunas motociklininkas.
Pastebima, kad Šiaulių miesto gatvėse pastaraisiais metais ženkliai sumažėjo juodosiomis vadinamų dėmių (avaringų vietų). Policijos analizė rodo, kad tam įtakos turi gerinama kelių infrastruktūra, automobilių techninė būklė, eismo kontrolė bei gerėjanti vairavimo kultūra.
„2017 metais buvo 44 juodosios dėmės, o dabar jų liko tik apie 14. Pavyzdžiui, eismo incidentais, netgi žūtimis, pagarsėjusioje Aido ir Gardino gatvių sankryžoje įrengus adaptyvųjį, kitaip sakant, į eismo srautus reaguojantį šviesoforą, problemų beveik nebeliko. Taip pat Gardino ir Architektų gatvių sankryžoje, kur buvo tikrai probleminis posūkis į kairę.“
Greičio viršytojai turi pristabdyti
Važiavimo greitis ir toliau išlieka aktualia problema – greičio viršytojus, raižančius Šiaulių miesto gatvėse, galima skaičiuoti tūkstančiais. Vien Tilžės gatvėje, prie senojo viaduko, neseniai veikti pradėjęs stacionarusis matuoklis per vieną mėnesį užfiksuoja vidutiniškai 600 pažeidėjų. Šiaulių mieste šiuo metu be stacionarių greičio matavimo įrenginių veikia ir mobilūs matuokliai, kuriuos eismo dalyviai mėgsta vadinti trikojais.
Vis dėlto šviesos, kalbant apie greitį, esama. Palyginti kelerių paskutinių metų statistiką, pastebimas šioks toks greičio pažeidimų mažėjimas. Esą įtakos tam turi teigiamos miesto kelių infrastruktūro permainos.
„Nemažai vietų, kur yra sąmoningai siaurinamos eismo juostos. Esmė ta, kad, kuo platesnė eismo juosta, tuo greitis būna didesnis, o kuo siauresnė – mažesnis“, – sakė T. Beržinskas.
Pavyzdžiai, susiaurintos kelio juostos Pramonės, Architektų gatvėse. Architektų gatvėje įrengus automobilių stovėjimo juostą ir susiaurinus važiavimo juostas, avaringumo problemos išgaravo kaip dūmas.
Siauresnė juosta, anot T. Beržinsko, nereiškia, kad nesilaikoma važiuojamosios dalies standartų, kurie pritaikyti ir autobusų bei krovininio transporto judėjimui.
Dar viena numanoma greičio sumažinimo priemonė – tarp vairuotojų populiarios internetinės programėlės, informuojančios, kur stovi policija arba vadinamieji trikojai.
„Tos programėlės yra legalios ir nieko blogo jose nematau. Policija nebudi ir greičio matuokliai paprastai nestatomi neprobleminėse arba neintensyvaus eismo srauto vietose. Ir jeigu programėle besinaudojantis vairuotojas sumažino toje vietoje greitį, tai reiškia, kad jis padidino eismo saugumą“, – sakė pareigūnas.
Pakeitimai, apie kuriuos būtina žinoti
Gruodžio 1 dieną įsigaliojo nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai, numatantys keletą naujovių šalies keliuose. Dabar reikia laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, draudžiama palikti automobilius intensyvesnio eismo keliuose, taip pat atsirado nauji kelio ženklai.
Beje, atstumas apvažiuojant arba lenkiant dviratininkus, motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojus bei pėsčiuosius iš buvusio rekomendacinio nuo gruodžio 1 dienos tapo privalomas. Važiuojant ne didesniu kaip 50 kilometrų per valandą greičiu privaloma palikti ne mažesnį kaip vieno metro šoninį atstumą, o greičiau – ne mažiau kaip 1,5 metro.
Sugriežtinti reikalavimai ir dėl automobilių bei jų priekabų palikimo. Jų sustojimas ir stovėjimas yra draudžiamas keliuose iš dviejų ir daugiau eismo juostų viena kryptimi, kuriuose greitis didesnis kaip 50 kilometrų per valandą, išskyrus tam skirtas vietas.
Įsigaliojo ir nauji kelio ženklai. Ženklas „Mažos taršos zona“ žymi savivaldybės tarybos nustatytą miesto teritoriją, kurioje ribojamas arba visiškai draudžiamas visų motorinių transporto priemonių, išskyrus netaršias transporto priemones, eismas.
Siekiant aiškiau informuoti eismo dalyvius, taisyklėse nuo šiol apibrėžiama, kokius pažeidimus fiksuoja stacionarieji matuokliai, paženklinti ženklais „Automatinė eismo kontrolė“. Naujo tipo kelio ženklas su pavaizduota fotokamera žymi matuoklius, fiksuojančius nustatyto greičio taisyklių pažeidimus, o seno tipo ženklas fiksuoja ne greitį, o kitus taisyklių pažeidimus.