
Naujausios
Apie mokytojo profesiją net negalvojo
„Atsimenu savo pradinę mokyklą Skaistgiryje. Tai buvo medinis namas, šalia – sodas, nedidelis stadionas, kuriame išsirikiuodavome per mokslo metų pradžios šventę. Taip šeimyniškai viskas atrodė. Perėjus į vidurinę mokyklą jaukumo neliko: didelis pastatas, daug mokinių, šurmulys, reikėjo pratintis iš naujo, – pokalbį nuklysdama į praeitį pradeda Edita Burbienė. – Aš buvau maištininkė, kartais mokytojams nenusileisdavau, įrodinėdavau savo tiesas. Kartą gavau pastabą dėl atsikalbinėjimo. Tėtis reagavo ramiai, o mama išbarė ir skaudžiai nubaudė: nebeleido lankyti paties mylimiausio dramos būrelio, kuriam vadovavo šviesaus atminimo režisierė Vanda Šalkauskienė.“
Apie pedagogės profesiją visai nesvajojo, o maži vaikai netgi baugino, nes nežinojo, kaip su jais reiktų elgtis, perprasti bendravimą. Bet gyvenimas pats nuvedė tinkamu keliu. Besimokydama vyresnėse klasėse jauna mergina vasaromis pavaduodavo šeimininkutes kolūkio darželyje, kuriame ūkvede dirbo jos mama. Kartą gavo lopšelinukų grupę. Iš pradžių atrodė sudėtinga, bet kai vienas mažas berniukas ėmė vadinti mama, rūpestis atlėgo, ėmė patikti vaikučių emocijos.
Netrukus 17-metė sužinojo, kad kitoje grupėje dirbanti moteris groja gitara, tad išsiprašė jos pamokų.
„Prisikabinau kaip dėlė, norėjau daugiau ir daugiau. Nusipirkusi gitarą išsivesdavau vaikučių grupę į parką ir, sukūrusi žaidybinę aplinką, brazdindavau kelis akordus vieną po kito daugybę kartų. Pradėjau kurti savo eiles, vėliau pasirinkdavau poetų tekstus, jiems pritaikydama ar sukurdama melodiją. Daug kam patiko kadaise Vytauto Kernagio atlikta „Severiutė“, kurią jis rečituodavo, o aš savaip perdainavau. Gitara man padėjo ir vėliau, jau bendraujant su vyresniais vaikais,“ – užsimena pedagogė.
Pradėjo Maželių pradinėje mokykloje
O tuo metu, baigdama vidurinę mokyklą, ji susidūrė su dilema, ką pasirinkti. Tikslieji mokslai sekėsi sunkiau, tad specialybės, kurias studijuojant jų reikėjo, atkrito iškart.
Likimo pokštas: kol apsisprendė, jau nebebuvo laiko, kur vežti dokumentus, tad mamos patarta pasirinko dar studentus priiminėjusią Panevėžio aukštesniąją pedagogikos mokyklą. Baigiant darželio auklėtojos specialybę prasidėjo vaikų darželių uždarymo vajus. Pagal siuntimus jau nebereikėjo atidirbti, tad naujai „iškepta“ specialistė pravėrė neseniai įsikūrusios tuometinės Darbo biržos (dabar – Užimtumo tarnyba) duris. Netrukus sulaukė skambučio iš savivaldybės Švietimo skyriaus su pasiūlymu laikinai pavaduoti mokytoją Maželių pradinėje mokykloje.
„Dirbau pusmetį, kol išėjau auginti vaikučio. Visko buvo, vieną berniuką su praskelta kakta lydėjau važiuojant greitąja į ligoninės priėmimo skyrių. Po daugelio metų pagal randą ir pavardę jį atpažinau tarp tėvelių, atvedusių mokyti jau savo vaikus, – pasakoja E. Burbienė. – Su pirmokais Maželiuose pastatėme vaidinimą Kalėdoms, mažą miuziklą: jie dainavo, o aš grojau gitara. Tada atrodė kažkas ypatingo. Vėliau mane pakvietė į Lankaičių pradinę mokyklą. Be galo dėkinga esu šviesaus atminimo kolegei Stasei Žemėnienei, kuri buvo aktyvi, draugiška ir mokėjo dalintis, nepavydėdama, nepriekaištaudama man, jaunai specialistei, tuo metu neakivaizdžiai studijavusiai Šiaulių Universitete edukologiją, kad kažko nesugebu. Galvoju, kad geras mokytojas buvo tėtis, gamtos mylėtojas, veždavęsis mane, vaiką, į miškus, gojelius, mokęs pažinti augalus, gyvūnus. Su juo rasti elnio ragai, pilnais vandens ir maurų batais išbraidžiota Mūšos tyrelio pelkė, aplankytas mitologinis akmuo. O kur dar paslaptingos istorijos apie, neva, pelkėje kadaise nuskendusį lėktuvą... Ir tėčio mama buvo pasakorė. O su savo mama dainuodavome. Ir su tėčiu, važiuodami.“
Norėjo naujų iššūkių
Tas gamtos glėbys iki šiol nepaleidžia pedagogės, kuri, susipažinusi su žygeivių klubu, vienijančiu visos Lietuvos keliautojus, organizuoja pėsčiųjų žygius po apylinkes. Vienais metais suvažiavę apie šimtą žmonių į Skaistgirį pėsčiomis nuėjo 12 kilometrų iki Žagarės, kur įsimintiną ekskursiją vedė mokytoja ir gidė Alma Kančelskienė.
E. Burbienei vis norėjosi išbandyti naujų dalykų. Su pradinių klasių vaikais jau dirbo, kai sužinojo apie Jaunimo klubą Žagarėje. Ten renkasi vyresni vaikai, tai būtų iššūkis. Nusprendė tokią organizaciją kurti savo miestelyje ir mokykloje pakabino skelbimą.
„Suėjo būrys vyresniukų, kurių dalis už mane aukštesni. Ką veikti? Pradėjau dalintis tuo, kas mane pačią domina – keliauti, groti, stovyklauti. Užmezgėme ryšius su jaunimo klubais Šiauliuose, Jelgavoje. Per šviesaus atminimo pedagogę Liudą Balčiūnienę, tada dirbusią Kriukų mokykloje, įsijungėmė į judėjimą „Sniego gniūžtė“,“ – veiklas vardija mokytoja.
Motyvacija per meilę – stipresnė
Nors daug projektų išsikvepia ir „numiršta“, pasak jos, JAV socialinio darbuotojo, dirbusio su priklausomybių turinčiais žmonėmis, Džeko Irvino įkurtas judėjimas „Sniego gniūžtė“ daugiau kaip du dešimtmečius Lietuvoje patiria sėkmę, nes vaikams parodo alternatyvą, kaip galima gyventi be alkoholio, cigarečių, kitų psichotropinių medžiagų, moko tarpusavio bendravimo, atsivėrimo ir šilumos, be to, užsiėmimuose mokytojais tampa patys mokiniai lyderiai, o ne pedagogai.
„Tie jaunieji lyderiai per 2,5 paros tiek dirba, kalba, moko, kad pirmadienį atėję į mokyklą dažnai nebeprašneka prarardę balsą. Tad kolegų prašau būti jiems atlaidesniems, nes vaikai darė didelį darbą, – supranta E. Burbienė. – Kartais po stovyklų tėveliai klausia: ką jūs su vaikais darote, kad jie tokie laimingi? „Sniego gniūžtėje“ visi būna svarbūs, niekas nelieka atskirtas, dalyviai kalbasi, analizuoja, gauna grįžtamąjį ryšį. Yra tokia tradicija: kiekvienas dalyvis turi simbolį–švelniuką. Iš jo ištraukęs siūlą vienas užriša kitam, pasako kažką gero ir apkabina. Tą patį daro ir kitas, šis dalinimasis, vadinamas „švelniavimu“, vyksta visos stovyklos metu.“
Mokytoja sako, kad motyvacija per meilę yra stipresnė, ji sukuria kontaktą ir bendrą tikslą.
„Priimu vaikus tokius, kokie jie yra. Aš pati klystu, atsiprašau, ir gėda būna prieš tuos jaunus žmones,“ – paprastą taisyklę, kaip bendrauti, pateikia mokytoja.
Savęs kitur neįsivaizduoja
Paklausta, kuo dabartinė ateinančių į mokyklas karta skiriasi nuo ankstesnės, ji pastebi: „Kai pradėjau dirbti prieš 26-erius metus, aš mokiau vaikus, o dabar mes mokomės vieni iš kitų. Jie guvūs, parodo, kaip greičiau perprasti technologijas, pasižymi anglų kalbos žiniomis. Tik sunkiau koncentruoja dėmesį. Seniau pirmokai susėdę ratu atidžiai išplėtę akis klausydavosi sekamos pasakos iki galo, dabar jiems pabosta. Dar – atrodo, kad jų gailesčio centras tarsi pasislinkęs į šoną.“
Rėmų nemėgstanti mokytoja su tėveliais bendrauja per socialinį tinklapį, kur yra sukūrusi bendrą grupę, kur pateikia informaciją apie namų darbus, mokinių pasiekimus, pasveikinimus, priminimus, kvietimus prisijungti prie įvairių veiklų. Su jais sutarė, kad telefonu klasėje vaikai galės naudotis tik nuo 11 valandos, tai yra – nuo ilgosios pertraukos.
Šio rugsėjo pedagogė laukė su nerimu – vistik išleidžiamoji kevirtokų klasė, su kuria – paskutiniai metai. Ir kartu džiaugėsi, nes eis į darbą, kuris patinka ir savęs kitur neįsivaizduoja.