
Naujausios
Kasmet vis turtėjančią festivalio programą sudaro dailės ir muzikos jungtis: vaizduojamojo meno kūrėjai dalyvauja viešame plenere, rengiama kviestinio dailininko paroda, vyksta muzikiniai vakarai, susitikimai.
17-oji "Šiaulių Monmartro respublika", sulaukusi deramo dėmesio ir paramos, žiūrovams parengė itin turiningą programą.
Į plenerą, kurio šaukinys šiemet buvo "Mėlyna ir dvi kitos spalvos" pakviesti 24 dailininkai ne tik iš Lietuvos, bet ir Latvijos, Ukrainos bei Olandijos, personalinę parodą surengė Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatė, tapytoja Dalia Kasčiūnaitė.
Du koncertus "Laiptų galerijoje" ir šv. Jurgio bažnyčioje, kurios klebonas dr. Saulius Matulis yra ištikimas galerijos draugas ir kultūrinės veiklos partneris, surengė Valstybinis Vilniaus kvartetas (bažnyčioje su kvartetu koncertavo Lietuvos muzikos ir teatro profesorė Asta Krikščiūnaitė), o šalia galerijos esančiame Pelikso Bugailiškio sode vyko šviesų performansas, ant pastato sienos rodytos videoprojekcijos "Prancūzų impresionistai" bei "Lietuvos arsininkai", būgnus mušė grupė "Ritmas kitaip", lietuviškus romansus dainavo folkloro ansamblis "Salduvė". Visus festivalio renginius lydėjo šiųmetinio "Šiaulių Monmartro" "veidas" – Valstybinio Šiaulių dramos teatro aktorių Monikos Šaltytės ir Juozo Bindoko "prancūziškas" duetas.
Per beveik du dešimtmečius išsiplėtė ir "Šiaulių Monmartro respublikos" teritorija. Jau keleri metai festivalio renginiai iš "Laiptų galerijos" erdvių ir P. Bugailiškio sodo, pasklido po gretimus Šiaulių regiono miestelius. Vienas iš patikimų festivalio partnerių yra Joniškio istorijos ir kultūros muziejus. Pernai miesto Baltojoje sinagogoje vyko Paryžiuje gyvenusio ir kūrusio lietuvių grafiko Žibunto Mikšio (1923–2013) ir jo gyvenimo draugės Miriam Meras kūrinių paroda, koncertavo Vilniaus kvartetas, o šiemet Raudonojoje sinagogoje eksponuota Lietuvos tapybos klasiko Augustino Savicko (1919–2012), kurio šimtosios metinės šiemet pažymimos valstybiniu mastu, kūrinių paroda iš kolekcininko Egidijaus Jakubausko rinkinio. Vernisažo metu koncertavo Čiurlionio kvartetas ir dainininkė Dovilė Kazonaitė.
Šiemet "Šiaulių Monmartro respublika" pasiekė ir Žagarę. Plenere sukurtų paveikslų kolekcija buvo padovanota Žagarės dvaro sodybai. Tikėtina, kad šiandieninių menininkų kūrinių rinkinys taps pagrindu, formuojant nuolatinę dvaro ekspoziciją. Dovanojimo akciją taip pat lydėjo muzika – koncertavo vyrų ansamblis "Quorum". Taigi festivalio rengėjų indėlis į profesionaliosios kultūros sklaidą periferijoje yra neįkainojamas – atokesnių miestelių gyventojams dailė ir muzika atvyksta "tiesiog į namus" ir suburia bendrauti su menu.
Bendravimas su menu ir per meną yra pagrindinis "Šiaulių Monmartro respublikos" festivalio sumanytojos – "Laiptų galerijos" vadovės Janinos Ališauskienės ir jos bendraminčių siekis. Monmartro įvaizdis buvo pasirinktas neatsitiktinai, nors pradžioje sulaukė ir kiek skeptiškų vertinimų: koks čia Monmartras Šiauliuose? Tačiau festivalio pavadinimas – tai ne geografinė nuoroda, o kūrybinė dvasia, tvyranti tas kelias rugpjūčio dienas, kol vyksta festivalis. Čia, kaip ir Paryžiuje, ant Monmartro kalvos, skamba muzika, dailininkai kuria stebimi žiūrovų, vyksta betarpiškas kūrėjų ir žiūrovų bendravimas.
Pasak J. Ališauskienės, Monmartro dvasia gali būti jaučiama bet kurioje pasaulio vietoje. Iš tiesų, tokiu vardu pavadintų festivalių rengiama ne tik Šiauliuose, bet Vilniaus Užupyje, Kijeve, kituose pasaulio miestuose. Per 17 metų festivalis įgijo aiškų formatą ir tikslinę auditoriją – jis orientuotas į abipusį menininkų ir visuomenės bendravimą, sujungiant dailę, muziką ir poeziją. Reikia tik stebėtis J. Ališauskienės bei jos bendraminčių – "Laiptų galerijos" darbuotojų užsispyrimu, energija ir pasiaukojimu, kad renginys "išgyventų" tiek metų, kad juo patikėtų miesto visuomenė ir vadovai, kad kasmet nepritrūktų sumanymų, rastųsi vis daugiau partnerių, draugų ir gerbėjų.
Tarp juodos ir baltos – visos spalvos
Tradiciškai į "Šiaulių Monmartro respublikos" festivalio programą greta plenero įtraukiama paroda, kurioje kaskart pristatoma vieno ar kito iškilaus lietuvių menininko kūryba. "Laiptų galerija" nuo pat įsikūrimo dienos kryptingai plėtoja klasikinio modernaus meno sklaidą. Čia ne kartą eksponuoti ir lietuvių tapybos meistrų (Leono Katino, 1907–1984; Algirdo Petrulio, 1915–2010), ir žymiausių nūdienos dailininkų (Šarūno Saukos, Stasio Eidrigevičiaus, Jūratės Mykolaitytės, Adomo Jacovskio, Rimo Zigmo Bičiūno bei daugelio kitų), ir išeivijos menininkų (Vytauto Kasiulio, Žibunto Mikšio) kūriniai.
Šiemet pagrindinis dailės festivalio akcentas – Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatės Dalios Kasčiūnaitės tapybos paroda. Tai neabejotinai išskirtinis įvykis, nes Šiauliuose dailininkė savo kūrinius rodo pirmą kartą. Paroda sąlygiškai pavadinta "Juoda / balta" tarsi atskleidžia tapybinį menininkės kelią nuo baltos drobės iki kolorito įvairovės.
D. Kasčiūnaitė – viena žymiausių Lietuvos abstrakčiosios tapybos kūrėjų, spalvų burtininkė ir virtuozė. 1972 m. baigusi studijas Vilniaus dailės institute (dabar Vilniaus dailės akademija), jau po dešimtmečio (1983) surengė ekspoziciją tuometinėje Respublikinėje bibliotekoje Vilniuje, kuri tapo įvykiu Lietuvos meno pasaulyje – tai buvo viena pirmųjų sovietmečiu abstrakčiosios tapybos parodų, kuri ženklino naujos kartos priešstatą sovietmetyje suvaržytai individo laisvei. Inspiracijų dailininkė ieškojo ir moderniojoje XX a. antrosios pusės Vakarų Europos, ir tarpukario lietuvių dailėje bei 7 dešimtmetyje prasidėjusiame Lietuvos meno atsinaujinime. Vėliau jos pačios kūryba neabejotinai darė poveikį jaunesnės kartos menininkams – žavėjo savo laisve, drąsa, jausmų tikrumu.
Nors lietuvių dailėje Dalia Kasčiūnaitė nuosekliausiai plėtoja abstrakčiosios tapybos liniją, tačiau apibūdinimas "abstrakcionistė" jos neįpareigoja. Todėl nieko stebėtino, kad menininkės kūryboje pastovumas dera su kaita. Kai kada ji atsisako abstrakčios tapybinės kalbos, kad po pertraukos prie jos sugrįžtų. Parodoje "Laiptų galerijoje" taip pat regima ir kaita, ir pastovumas. Štai 2015 m. kiek netikėtai dailininkė ėmėsi tapyti portretų ciklą, kuriame fiksuojami jos pamėgti herojai – dainininkai Joe Cocker‘is, Wiz Khalifa, Carlos Santana, John‘as Lenon‘as ir kt. O visai neseniai dailininkė pradėjo tapyti ir figūrines kompozicijas (tiesa, pirmą kartą figūrinių motyvų ir abstraktaus vaizdo derinį autorė pasitelkė 1984 m. bendradarbiaudama su tekstilininku Feliksu Jakubausku, sukurdama eskizą gobelenui "Baltas, ženklinantis – prisiminimui").
Dailininkė nevengia eksperimentuoti: yra išbandžiusi ir fotografiją, ir skaitmenines medijas. Ypač jai artimas poetinis žodis – eilėraščio ir tapybinės improvizacijos ryšys menininkės kūryboje yra abipusis. Ir vis dėlto, sako autorė, jos "sunkioji artilerija" – abstrakčios kompozicijos. Spalva, potėpis, faktūra ir nevaržoma formų interpretacija yra D. Kasčiūnaitės kūrybos kodai.
Paveikslų nuotaikas atskleidžia ne pavadinimai, nors jie yra metaforiškai daugiaprasmiai (pavyzdžiui, "Juoda elegija", "Ramybė", "Įtampa"), o žaismingi spalvų kontrastai, gestiškas teptuko judesys, harmoninga kompozicijos sandara. Tokį kūrybinės raiškos būdą lėmė dailininkės polinkis į improvizaciją, spontanišką emocijų raišką.
Neretai dailininkės paveiksluose ryškių spalvų deriniai mainosi su monochromija, plokštuma su linija, pastozinis potėpis – su aktyvia faktūra. Pastaruoju metu atsiranda vis daugiau geometrinio dekoratyvumo, spalvų kontrastų. Derindama kontrastingas spalvas (raudoną, mėlyną, geltoną) tapytoja kuria skambius akordus, kuriuos tarsi nuramina ar "sutramdo" juodas kontūras, o grafinis dekoratyvių spalvų ir juodų bei baltų elementų derinys sukuria savotišką atsvarą atvirai emocinei raiškai. Paveikslų kompozicijų fragmentiškumas atskleidžia sąlygišką laiko ir erdvės sampratą. Dvimatėje drobės plokštumoje D. Kasčiūnaitė kuria savo laiką ir erdvę, kurioje tarsi beribiame kosmose žaižaruoja spalvos, mainosi formos, lyrinė nuotaika su dramatiškais išgyvenimais, profesinė meistrystė su begaline fantazija.
Meistriškumo pamokoje, kurią D. Kasčiūnaitė vedė pirmąją plenero dieną, ji atskleidė ir savo kūrybos principus, ir įkvėpimo šaltinius, ir požiūrį į tapybos sampratą. Kolegos iš Ukrainos, Latvijos bei Olandijos su įdomumu vartė 2018 metais išleistą dailininkės monografiją "Ten", kurioje galėjo įsitikinti, jog abstrakčioji autorės tapyba įvairuoja nuo emocionalaus pasaulio suvokimo iki tiksliai apgalvotų geometrinių spalvų sąskambių.
Mėlyna ir kitos dvi spalvos
"Šiaulių Monmartro respublikos" pleneruose per visą festivalio gyvavimo istoriją dalyvavo jau 200 dailininkų, o kai kurie ir po kelis kartus tapo šios kelias dienas gyvuojančios "meno valstybės" piliečiais. Į 17-ąjį festivalį buvo pakviesti 24 dailininkai ne tik iš Lietuvos, bet ir Latvijos, Olandijos, Ukrainos. Daugelis šiųmetinio plenero dalyvių su "Laiptų galerija" yra susiję kūrybiniais ryšiais – surengę čia personalinių parodų arba dalyvavę bendruose galerijos projektuose.
Tradiciškai tapybos pleneras vyksta atviroje, visuomenei prieinamoje erdvėje – greta "Laiptų galerijos" esančiame P. Bugailiškio sode. Deja, šiemet rugpjūčio lietus suginė tapytojus po svetingu Šiaulių dailės mokyklos stogu, tačiau miestiečiai ir čia užeidavo pasižiūrėti, kaip gimsta nauji kūriniai. Festivalio organizatoriai pasirūpino drobėmis ir dažais, tad menininkams beliko imtis teptukų...
Nieko stebėtino, jog daugiausia tapytojų atvyko iš Vilniaus (Ričardas Bartkevičius, Ilona Daujotaitė-Janulienė, Živilė Jasutytė, Dalia Kasčiūnaitė, Lilija Puipienė, Giedrė Riškutė, Marius Strolia, Loreta ir Ričardas Zdanavičiai) arba yra šiauliečiai (Gražina Arlauskaitė-Vingrienė, Irena ir Vilius Šliuželiai, Vita Žabarauskaitė, Sigitas Prancuitis). Derėtų pažymėti, jog dauguma jų – brandūs menininkai, dėstantys įvairiose aukštosiose ar specializuotose meno mokyklose, surengę įsimintinų parodų, pelnę svarbių profesinių įvertinimų.
Žvelgiant į plenere nutapytas drobes, akivaizdu, kad kiekvienas dailininkas turi pamėgtų motyvų ir savą braižą, tačiau festivalio dvasia, šaukinys "Mėlyna ir kitos dvi spalvos", gamtinė aplinka suteikė impulsų naujiems darbams. Ričardas Bartkevičius (vienas iš žymiausių lietuvių neoekspresionizmo atstovų), D. Kasčiūnaitė, Giedrė Riškutė, Irena Šliuželienė, Vilius Šliuželis, Sigitas Prancuitis, Vita Žabarauskaitė, Marius Strolia – rinkosi abstrakčią tapybinę raišką. Konkretesnius peizažo motyvus rinkosi Živilė Jasutytė, Loreta Zdanavičienė, Gražina Arlauskaitė-Vingrienė, o Ričardas Zdanavičius ir figūrinę kompoziciją.
Simboliškai į plenero temą atsiliepė ir kiti autoriai, kiekvienas savaip radęs mėlyną ir kitas dvi spalvas... Šiųmetinis festivalio pasididžiavimas – dailininkas Matvei Vaisberg atvykęs iš Ukrainos su kolegomis - dailininku ir istoriku Oleg Prontenko bei menotyrininke Iryna Žmuliukina. Jų dalyvavimas festivalyje – didelis Ričardo Jakučio – "Šiaulių Monmartro respublikos" "kultūros ministro" – nuopelnas. Kilęs iš žinomos Ukrainos menininkų šeimos Matvei Vaisberg šiandien gyvena tarp Kijevo ir Niujorko. 1985 m. jis baigė Ivano Fiodorovo grafikos institutą (Ukrainos grafikos akademija) nuo 1988-ųjų pradėjo dalyvauti parodose. Šiandien M. Vaisberg kuria tapybos ir grafikos srityse, iliustruoja ir projektuoja knygas (yra sukūręs iliustracijas Grigorijaus Kanovičiaus prozai), jo kūrinių yra įsigiję Kijevo, Vilniaus, Čikagos, Berlyno muziejai, privatūs kolekcininkai visame pasaulyje. Ypatingo susidomėjimo sulaukė M. Vaisberg kūrinių ciklas "Siena". Pirmoji "Siena", skirta biblinei temai, eksponuota 2012 m. Ukrainos nacionaliniame dailės muziejuje, o 2014 m. jis sukūrė "Sieną", skirtą Maidanui. Šiemet šio kūrinio pristatymas vyks Niujorke, į kurį autorius išvyksta tiesiai iš Šiaulių. Plenere dailininkas nutapė dvi drobes, kuriose plėtojo savo vizijas erdvės ir formos tema.
Šiaulių Monmartre visada laukiami menininkai iš kaimyninės Latvijos, kuriai šiemet atstovauja Aldis Kļaviņš, Inta Klāsone ir Solvita Spirģe-Sēne. Liepojos universiteto profesorė I. Klāsone "Šiaulių Monmartro respublikos" festivalyje dalyvauja ne pirmą kartą, ji taip pat parodų, skirtų Latvijos nepriklausomybės dienai paminėti, bendraautorė. Latvijoje menininkė rengia vizualinio meno simpoziumą "Abstraktumas ir konkretumas vizualinio meno kompozicijoje" (nuo 2007 m.), įtraukdama ne tik profesionalių menininkų, bet ir meno pedagogų, absolventų. Ji veda paskaitas užsienio aukštosiose mokyklose: Turkijos, Portugalijos, Rumunijos ir kitų šalių universitetuose. Subtiliose plenero metu nutapytose drobėse I. Klāsone meistriškai atskleidė peizažinės erdvės vizijas, perteiktas jautriais pustonių niuansais.
Ištikimas "Laiptų galerijos" bičiulius Aldis Kļaviņš – puikiai šneka lietuviškai ir džiaugiasi bendradarbiavimu tarp kaimyninių šalių. Todėl "Šiaulių Monmartro respublikos" festivalyje dailininkas mielai dalyvauja kaskart, kai yra kviečiamas. A. Kļaviņš tapo portretus, peizažus, abstrakčias kompozicijas, kuria grafikos, dizaino ir teatro meno srityse. Plenere jis nutapė dvi abstrakčias kompozicijas, kuriose tapybinį pradą sujungė su geometrinėmis linijomis.
Pirmą kartą Šiauliuose vieši olandų dailininkės Betty Dijk ir Marie-Louise Ewen. Betty Dijk studijavo kostiumo dizainą Tilburgo meno akademijoje ir ketvirtį amžiaus pati joje dėstė, o Marie-Louise Ewen yra Arendonko meno akademijos (Belgija) auklėtinė, kurios pagrindinė kūrybos sritis – portretas. Abi menininkės nemažai kūrybos laiko praleidžia meno rezidencijose ir džiaugėsi, jog atrado dar vieną – Šiaulių Monmartrą. Betty Dijk plenere liko ištikima portreto žanrui, o Marie-Louise Ewe nevengė ir gamtos motyvų.
Plenere sukurtų paveikslų kolekcija buvo padovanota Žagarės dvaro sodybai. Ji nėra baigtinė bei vientisa. Įvairuoja ir autorių stilistinis braižas, ir jų meninė patirtis bei kultūrinės tradicijos, tačiau neabejotina, kad ši kolekcija yra įdomi kaip bendro kūrybinio proceso rezultatas.
Meistras ir gamta
Viena sudėtinių šių metų "Šiaulių Monmartro respublikos" festivalio dalių – Joniškio Raudonojoje sinagogoje surengta Lietuvos tapybos klasiko, menotyros daktaro, profesoriaus Augustino Savicko (1919–2012) kūrinių paroda iš kolekcininko Egidijaus Jakubausko rinkinio. Ekspozicijoje tik 16 drobių iš beveik 40 kolekcininko rinkinio bei didžiulio A. Savicko kūrybos palikimo. Tačiau ir Joniškyje eksponuota tikrų šedevrų, kuriais negali pasigirti net valstybinių muziejų rinkiniai. Omenyje turiu drobę "Nerami kelionė" (1967–1971), kuri anuometinio socrealistinio meno kontekste bylojo apie autoriaus kūrybos laisvę. Tai vienas programinių dailininko, vadinusio save "amžinu keleiviu", kūrinių.
Šiemet, pažymint A. Savicko (1919–2012) šimtąsias gimimo metines, į valstybės minimų datų programą įtrauktos jo kūrybos parodos Nacionalinėje dailės galerijoje (kuratorius dr. Vidas Poškus, architektė Marija Repšytė) ir kitose erdvėse, sukurtas dokumentinis filmas "Sujungęs amžius" (LRT, scenarijaus autorė ir režisierė Edita Mildažytė), atidengta atminimo lenta Trakuose (skulptorius Zigmas Buterlevičius), kur dailininkas praleido paskutinius gyvenimo metus, surengtas Savicko dailės mokyklos vasaros pleneras (kuratorius Raimondas Savickas), jubiliejus paminėtas Lietuvos žydų (litvakų) bendruomenėje, baigiama rengti monografija "Esu Savickas. Ir man to užtenka..." (teksto autorė ir sudarytoja dr. Danutė Zovienė).
Augustinas Savickas – vienas tituluočiausių XX a. antrosios pusės lietuvių dailininkų, įtrauktas į įvairias Lietuvos ir užsienio meno enciklopedijas, žinynus, minimas meno istorijos leidiniuose, jo kūrinių yra įsigiję Lietuvos, Rusijos, Vokietijos, Italijos ir kitų šalių muziejai, privatūs kolekcininkai. Dailininko kūryba, apimanti daugiau nei šešiasdešimties metų tarpsnį, neatsiejama nuo XX a. lietuvių tapybos istorijos. Ji yra tarsi tiltas, jungiantis Lietuvos prieškario dailę su XXI a. procesais. Kauno meno mokykloje ir Vilniaus dailės institute studijavęs pas lietuvių modernistinės tapybos mokyklos kūrėją Justiną Vienožinskį (1886–1960), pats dėstęs institute (1951–1972), o vėliau profesoriavęs Vilniaus dailės akademijoje (1985–1993), A. Savickas sugrąžino ir plėtojo lietuvių tapybai vertingiausias prieškario lietuvių modernistinės tapybos savybes bei kūrybiškai perdavė jas savo mokiniams.
Lietuvos dailės istorijoje A. Savickas siejamas su šešto–septinto dešimtmečio tapybos atsinaujinimo procesais. Tuomet nutapė paveikslų, kurie jam pelnė vieno labiausiai Sovietų Sąjungoje pripažinto teminio figūrinio paveikslo kūrėjo vardą. Tačiau sovietinio meno kontekste šios kompozicijos gerokai skyrėsi nuo oficialaus teminio paveikslo modelio – privalomoms epinėms temoms dailininkas gebėjo suteikti asmeninių išgyvenimų tikrumą, tai suponavo universalesnį skambesį ir autentišką plastinę raišką. Savitai interpretavęs krikščionybės, judaizmo, panteizmo ženklus ir simbolius, A. Savickas kūrė savo Pažadėtąją žemę, kurios ilgėjosi ir apie kurią svajojo.
Brandžiausiose A. Savicko kompozicijose, sukurtose nuo XX a. septinto dešimtmečio, kaip du lygiaverčiai personažai "veikia" žmogus ir gamta. Santykis su gamta yra vienas svarbiausių dailininko kūrybos atsparos taškų. Per ilgą kūrybos laiką santykis su gamta kito nuo betarpiško jos stebėjimo ir susižavėjimo iki filosofinių apmąstymų bei spontaniškos, nevaržomos fantazijos.
A. Savicko tapybos ypatumas glūdi specifinėje spalvų pajautoje, kuri pagrįsta neišsemiamomis variacijomis, ir spontaniškoje gestinėje dažo klojimo ant drobės manieroje. Plastinės raiškos laisvė, paremta profesine meistryste, byloja apie dailininko išgyvenamą estetinį katarsį, kurį jis patyrė gyvenimo kelio pabaigoje, tapydamas gėles ir laimingus žmones. Nerami gyvenimo kelionė atvedė dailininką į Rojaus sodą.