
Naujausios
Lankytis kultūros įstaigose nusipelno visi
Praeitą savaitę Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje surengta dvi dienas trukusi tarptautinė mokslinė-praktinė konferencija „Neįgalus žmogus: visuomenėje, šeimoje, bibliotekoje“. Viena iš negalės formų – autizmo spektro sutrikimas. Pranešėjos dalijosi patirtimi, su kokiais sunkumais susiduria šeimos, auginančios šį sutrikimą turinčius vaikus, kaip juos būtų galima įtraukti į kultūrines veiklas.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Trūksta paslaugų ir pagalbos
Asociacijos „Kitoks vaikas“ vadovė Daina Šiekštelytė-Valkerienė kalbėjo apie šeimų, auginančių autizmo spektro sutrikimą turintį vaiką, kasdienybę, rūpesčius, lūkesčius ir problemas.
Pasak pranešėjos, 2006 metais tėvus susiburti paskatino paslaugų nebuvimas, „nes autizmas – ne liga, tai neurologinis sutrikimas, kuris tęsiasi visą likusį gyvenimą“. Pačių tėvų iniciatyva buvo pradėtas taikyti pažangus taikomosios elgesio analizės metodas.
„Mes privalome būti ne tik tėvais, bet ir psichologais, gydytojais, mokytojais ir savo vaiko gyvenimo vadybininkais. Tai koreguoja mūsų pačių užsibrėžtą gyvenimo perspektyvą. Tai sudaužo svajones, viltis, stigmatizuoja. Autizmas paveikia visos šeimos gyvenimą. Neretai tai lemia skyrybas, depresiją, socialinę atskirtį, keičia gyvenimo kokybę. JAV mokslininkai atliko mamų, auginančių tokius vaikus, tyrimą. Išvados buvo pribloškiančios – šių mamų patiriamas stresas prilyginamas karių, dalyvavusių Vietnamo kare, arba išgyvenusiųjų holokaustą“, – sakė D. Šiekštelytė-Valkerienė.
Atsižvelgiant į vaiko poreikius šeimai tenka perorientuoti savo gyvenimą, darbą, laisvalaikį. Dažnai vienas iš tėvų turi tapti vaiko asistentu. Pagalba reikalinga ne tik vaikui, bet ir tėvams, broliams ir net seneliams. O taip būtinų paslaugų, asociacijos vadovės tikinimu, šeimos negauna arba gauna minimaliai.
„Situacija yra labai bloga, tai patvirtina ir 2016 metų gruodį paskelbta Valstybės kontrolės ataskaita, kurios pagrindinė išvada skamba taip: raidos sutrikimų turintiems vaikams neužtikrinama efektyvi pagalba ir specialus ugdymas. Kodėl tokia sutuacija daug metų nesikeičia? Nes nėra strategijos. Mes nesiekiame, kad mūsų negalė būtų išskirta ir iškelta aukščiau visų, tik norime, kad ji būtų pripažinta“, – sakė D. Šiekštelytė-Valkerienė.
Pranešėja pasidžiaugė atgimstančiomis bibliotekomis, „kur kiekvienas žmogus yra laukiamas, nepriklausomai nuo jo socialinio statuso, lyties, amžiaus ir negalės“.
Asociacijos vadovė taip pat dalijosi patarimais, kaip bibliotekos ir kitos kultūros įstaigos galėtų tapti draugiškos autistams.
„Pagrindinis įtraukties punktas – tolerancija, nes autizmas yra paslėpta negalė, kiekvienas autistas elgiasi skirtingai. Net yra posakis, jei matei vieną autistą, tai ir matei tik vieną autistą. Jeigu bendraujate su šią negalią turinčiu žmogumi, bendraukite su juo, o ne su lydinčiu asmeniu. Svarbu mokyti darbuotojus, kad jie mokėtų atpažinti šią negalę ir žinotų, kaip elgtis su tokiu žmogumi.
Mūsų poreikia nedideli: vaizdinė medžiaga, bibliotekos ar kitos įstaigos aiškus planas, kažkoks specialus kampelis, žaidimų sensorinės erdvės. Kurdami šią erdvę negalvokite tik apie mažus vaikus, pavyzdžiui, su kinetiniu smėliu mielai pažais ir septyniolikmetis“, – patarimais dalijosi pranešėja.
Valdovų rūmų patirtis
Valdovų rūmų muziejaus gidė Elena Gasiulytė-Dautartienė pristatė muziejaus patirtį, kuriant edukacinę programą autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams.
Pranešimą gidė skaitė taip, lyg vestų užsiėmimą autistams. Ant magnetinės lentos priklijavo lapelius, vaizduojančius pasisveikinimą, taikinį (projekto tikslas), dėlionę, šeimą, vaizdo kamerą, iškeltą nykštį (rezultatai) ir atsisveikinimą. Specialiame laikroduke pažymėjo 20 minučių – tiek turėjo trukti pranešimas.
„Mes užsikabinome už mūsų muziejaus šūkio „Praeitis atverta ateičiai“ ir pagalvojome, ar tikrai atverta visoms grupėms. Mūsų projekto „Atradimai muziejuje“ tikslas buvo pakviesti autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus bei juos auginančias šeimas į muziejų. Daugiausiai laiko užtruko pasiruošimas, bet buvo verta“, – sakė E. Gasiulytė-Dautartienė.
Prieš dvejus metus Vilniaus universitete buvo surengti mokymai muziejų darbuotojams „Specialiųjų poreikių turintys vaikai muziejuje“. Jų metu pasakota ir apie autizmą, tačiau „tai tebuvo žinios be veiksmo“.
„Galvojom, gal kas nors kažką darys, nes buvo daug žmonių iš įvairių muziejų, bet pamatėme, kad niekas nieko nedaro ir nusprendėme, kad mums reikia“, – pradžią prisiminė gidė.
Prieš metus dviese su kolege parašė projektą, gavo dalinį finansavimą iš Kultūros tarybos ir pradėjo pasirengimą. Konsultavosi su Lietuvos autizmo asociacija „Lietaus vaikai“, Vilniaus specialiuoju lopšeliu-darželiu „Čiauškutis“ ir taikomosios elgesio analizės terapeute Virginija Juškevičiūte, dirbančia su autistais.
Buvo vedami mokymai ir muziejaus darbuotojams, nes atėję vaikai susiduria ne tik su edukatorėmis, bet ir su apsauga, salių darbuotojais, rūbininku, kasininku. Taikomosios elgesio analizės specialistė aiškino darbuotojams, kaip elgtis probleminėse situacijose, pavyzdžiui, jeigu vaikas pradeda bėgioti, kad nereikėtų jo bausti, liesti ir panašiai.
Edukacinis užsiėmimas vyksta 3–4 šeimoms nedidelėje erdvėje, esančioje atokiau nuo didžiųjų salių. Prieš kiekvieną užsiėmimą erdvė „išvaloma“ nuo nereikalingų daiktų, paliekama tik tai, kas bus reikalinga užsiėmimui, kad visa kita neblaškytų dėmesio. Po užsiėmimo šeimos gali vaikščioti po visą muziejų.
„Mūsų personalas sugalvojo, kad reikėtų kažkokio skiriamojo ženklo. Pagaminome ženkliukus su projekto simboliu vienaragiu ir nusprendėme juos įsegti šeimoms. Mes iš pradžių nelabai buvome patenkintos šita idėja, nes tai kaip ir išskiria šiuos žmones iš kitų, bet vėliau ir pačios šeimos sutiko, kad geriau jau taip, negu kas nors pribėgtų ir griebtų vaikui už rankos ir sakytų, ką tu čia darai. Kol kas tai pasiteisina, be to, vaikams tai smagus aksesuaras“, – pasakojo gidė.
Edukacinės veiklos muziejuje organizuojamos rytą arba vakare, kai muziejuje mažiau žmonių, kad vaikai jaustųsi geriau, drąsiau.
E. Gasiulytė-Dautartienė atsivežė parodyti ir kitas paprastas priemones, kuriomis naudojasi savo užsiėmimuose. Viena jų – kortelės, kuriose pavaizduotos pilys ir kiti statiniai, objektai. Paveiksliukų gidės ieškojo internete, atsispausdino juos, laminavo.
„Vienaragio kambaryje“ yra ir laukimo skrynia su įvairiausiais žaislais (smėlio laikrodis, kaleidoskopas ir pan.). Laukdami užsiėmimo vaikai gali pažaisti.
Parengė edukatorės ir knygelę apie muziejų su nuotraukomis ir paaiškinimais, kur kas yra. Šią knygelę šeimos gauna prieš užsiėmimą, kai užsiregistruoja, kad vaikai galėtų susipažinti, kur eis, ką pamatys, kad atvykę jaustųsi geriau, atpažintų erdves, žmones.
Registruodamosios šeimos užpildo anketą apie savo autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus. Tai reikalinga tam, kad edukatorės galėtų geriau pasiruošti užsiėmimams, pritaikytų erdvę, pašalintų dirgiklius.
Pasak E. Gasiulytės-Dautartienės, muziejaus patirtį puikiai galima pritaikyti ir bibliotekoje, ir kitoje kultūros įstaigoje. Pati gidė yra filologė ir tikina, kad panašius edukacinius užsiėmimus gali vesti bet kokios srities specialistas, jeigu tik turi noro. Net ir lėšų tam daug nereikia, tik žinių, kurių gali suteikti atitinkamos srities specialistai.
Siekia mažinti skaitmeninę atskirtį
Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos specialistė Paulina Sprindžiukaitė pristatė, kokias veiklas biblioteka siūlo ne tik autizmo spektro sutrikimą, bet ir kitokių raidos sutrikimų turintiems vaikams, jaunuoliams.
2015–2016 metais biblioteka vykdė ne vieną projektą, skirtą socialinę atskirtį patiriantiems asmenims, taip pat vaikams ir jaunuoliams, turintiems klausos, regos, intelekto, fizinę, judėjimo, autizmo spektro ar psichikos negalę. Šių projektų tikslas buvo mažinti neįgalių vaikų ir jaunuolių skaitmeninę atskirtį ir sudaryti prielaidas sėkmingai jų socializacijai bei integravimuisi į visuomenę.
Vieno iš šių projektų metu įkurta Mobili inovatyvių technologijų laboratorija, kurią sudaro iPAD planšetės, 10 kompiuterių su programine įranga, 6 robotų „Lego Mindstorm“ konstruktoriai, 3D spausdintuvas, virtualiosios realybės (VR) akiniai, mobilieji telefonai, 3D pieštukai ir kita.
Naudojant laboratorijos įrangą, inovatyvias VR ir 3D grafikos technologijas organizuota daugiau kaip 250 edukacinių užsiėmimų. Edukacinėse veiklose jau dalyvavo per 4 000 dalyvių, iš jų daugiau nei 100 specialiųjų poreikių turinčių vaikų ir jaunuolių. Naudotis laboratorijos įranga ir vesti edukacinius užsiėmimus apmokyta beveik 20 Šiaulių, Telšių, Joniškio ir kitų rajonų bibliotekininkų.
Veiklų populiarumas, teigiami dalyvių ir specialistų atsiliepimai paskatino plėsti laboratorijos užsiėmimų geografines ribas. Todėl 2017 metais vykdomas tęstinis projektas „Mobili inovatyvių technologijų laboratorija vaikams ir jaunimui“. Į projekto kūrybines veiklas įtraukti vaikai iš Mažeikių, Kelmės ir Šiaulių rajonų (Kuršėnų). Šių rajonų bibliotekų specialistai mokys vaikus kurti iliustracijas pagal pasakų tekstus ir jas vizualizuoti su VR kūrimo programėlėmis. Iš viso projekte numatyta organizuoti 40 užsiėmimų, į kuriuos bus įtraukta 115 moksleivių, tarp jų 55 mokiniai, turintys specialiųjų poreikių, taip pat 12 robotikos užsiėmimų bendrojo lavinimo mokyklų moksleiviams, neįgaliems vaikams ir jaunimui.
Trisdešimt regiono bibliotekų specialistų specialiuose seminaruose buvo apmokyti teikti paslaugas asmenims, turintiems negalią, elgesio ir emocinių sunkumų, taip pat autizmo spektro sutrikimą. Mokymus vedė Šiaulių universiteto Ugdymo mokslų ir socialinės gerovės fakulteto mokslininkai dr. Algirdas Ališauskas, dr. Renata Geležinienė ir dr. Margarita Jurevičienė. Informacinių ir komunikacinių technologijų pažinimo mokymus vedė Šiaulių apskrities bibliotekos specialistai.
Projekto partneriai – Kelmės rajono savivaldybės Žemaitės viešoji biblioteka, Šiaulių rajono savivaldybės viešoji biblioteka, Mažeikių rajono savivaldybės viešoji biblioteka, Kelmės rajono specialioji mokykla, Šiaulių rajono Kuršėnų Pavenčių mokykla-daugiafunkcis centras.
Projektą remia LR kultūros ministerija, Lietuvos kultūros taryba bei Amerikos ambasada Lietuvoje.
Reikia daryti
Povilo Višinskio viešosios bibliotekos direktorius dr. Bronius Maskuliūnas sakė, jog susirinkti į konferenciją paskatino noras būti prieinamiems visiems bendruomenės nariams.
„Norėjome geriau suvokti negalės reikšmę, išsamiau susipažinti su neįgalaus žmogaus situacija visuomenėje, išsiaiškinti neįgaliesiems reikalingų paslaugų poreikį, sužinoti bendravimo su tam tikrų poreikių turinčiais žmonėmis ypatumus. Tačiau žinojimas – tai tik pirmas žingsnis. Žinant būtina daryti. Kaip konferencijoje sakė daktaras Matthew Griffiths, didžiausias iššūkis – mūsų požiūris, mūsų įgalumas. Tikrai turime kur tobulėti, ko mokytis“, – apibendrino dr. B. Maskuliūnas.
„Mes privalome būti ne tik tėvais, bet ir psichologais, gydytojais, mokytojais ir vaiko gyvenimo vadybininkais.“
Ievos SLONKSNYTĖS nuotr.
Valdovų rūmų muziejaus gidė Elena Gasiulytė-Dautartienė į konferenciją atsivežė priemonių, kurias naudoja vesdama edukacinius užsiėmimus autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams.
Asociacijos „Kitoks vaikas“ vadovė Daina Šiekštelytė-Valkerienė kalbėjo apie tai, kad šeimos, auginančios autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus, patiria socialinę atskirtį, nors norėtų lankytis muziejuose, teatruose, bibliotekose.
Veiklas Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje pristačiusi bibliotekininkė Paulina Sprindžiukaitė sakė, jog dirbant su įvairių sutrikimų turinčiais vaikais ir jaunuoliais labai padėjo mokymų metu įgytos žinios.