
Naujausios
Vaikus nuo psichikos ligų saugojo tėvų autoritetas
Ar pedagogika ir tėvų auklėjimo metodai turi ryšį su vaiko psichine sveikata? Ar šiuo metu kasdien deklaruojamos vaiko teisės neprimenanant jam pareigų neluošina vaiko psichikos leidžiant jam iškreiptai įsivaizduoti pasaulį ir gyvenimą jame? Ar tėvų ir mokytojų autoriteto niekinimas, aukščiau visko iškeliant vaiko teises nedaro jo asmenybei meškos paslaugos?
Į tokius klausimus mokytojai ir tėvai galėjo sau atsakyti, Kelmėje vykusioje mokslinėje praktinėje konferencijoje apie psichikos sveikatą išklausę Sveikatos apsaugos ministerijos Ryšių su visuomene vyriausiosios specialistės Alminos Blažienės pranešimo apie XIX – XX amžiaus šeimos pedagogiką ir psichologiją.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Nebuvo tėvų be tėvystės ar motinystės įgūdžių
Pasigilinusi į ankstesnių amžių šeimos tradicijas ir vaikų auklėjimo metodus Almina Blažienė pabrėžė, jog vaiko auklėjimas turi neginčijamos įtakos jo psichinei sveikatai. Ankstesnė liaudiškoji pedagogika rėmėsi tėvo autoritetu ir pagarba motinai.
Tėvai anuomet labai daug bendraudavo su vaikais. Vaikai kartu su tėvais dirbdavo, ėmė iš jų pavyzdį. Pagarba motinai būdavo reiškiama kasdien. O motina stengdavosi vaikus auklėti rodydama savo gerumo, darbštumo, pakantumo, kantrybės, malonaus elgesio, atjautos pavyzdį. Tuomet nuoširdžiai tikėta, jog šiuos bruožus perims ir vaikai.
Anuomet šalia šeimos nebuvo socialinių darbuotojų, kurios pamokytų, kaip auklėti vaikus. Tačiau nebuvo nei mamų, nei tėvų, kuriems trūktų motinystės ar tėvystės įgūdžių. Jauna mama tradicinį supratimą apie sveikatos neluošinančią vaikų auklėjimo pedagogiką atsinešdavo iš savo šeimos. Ją pamokydavo, patardavo mama, kaimynė arba anyta. Jaunam tėvui patardavo jo tėvas.
Lektorė pastebi, jog anuomet nebuvo įprasta vaikus tramdyti keiksmais arba mušimu. Nors daugelis mano, jog anksčiau lietuvių šeimose vaikai būdavo dažnai mušami, A. Blažienė paneigia šį mitą. Beržo rykštele vaikai būdavo pavaišinami tik išimtiniais atvejais, pavyzdžiui, jei vaikas elgiasi taip, kad gresia pavojus jo gyvybei. Kiek prisimena tos kartos žmonės, jie tėvų buvo mušti tik 1 – 3 kartus per gyvenimą.
Geru vaiku būdavo laikomas paklusnus, bet neužguitas. Mama juos auklėdavo pamokydama, kartais ir papamokslaudama, pagąsdindama: „vogsi – nagai nupus“, „meluosi – liežuvis sutins“, „keiksi – rupūže pavirsi“, "imsi iš lizdo kregždžiukus – liksi strazdanotas“, „skriausi kitus – tavo vaikai bus invalidai arba vagys“. O tėvui užtekdavo į vaiką rūsčiau pažvelgti, ir jis suprasdavo, jog elgiasi ne taip, kaip reikia.
Tačiau niekas anuomet nekentėjo kaip dabar, o tiesiog gyveno ir kasdien stengėsi, kad gyventų geriau. Šeimos laikėsi taisyklės nebausti vaikų saulei nusileidus. Negalima nei vaiko nervinti, gąsdinti, nei pačiam nervintis prieš miegą.
Tėvų uždavinys išauginti dorą žmogų
Tėvai vaikus augino ir auklėjo ne tik dėl savęs, bet ir dėl visuomenės. Todėl nuo mažens jį kasdien mokė gyvenimo etiketo, elementarių dalykų: kaip elgtis su kaimynais, giminėmis, broliais, seserimis, tėvais ir visiškais prašalaičiais. Jų laikydamasis vaikas nepatekdavo į keblias, nemalonias situacijas, tuo pačiu buvo tausojama ir jo psichinė sveikata.
Nuo mažens vaikas žinojo, jog negalima apkalbėti kaimynų ir jų vaikų. Elgetą ar kokį prašalaitį, atėjusį į kiemą, būtina pamaitinti arba pasiūlyti bent vandens. Tėvų elgesys būdavo skatinantis užuojautą. Pavyzdžiui, jeigu kaimynai turi luošą vaiką ar patys yra nesveiki, jiems būtinai padėdavo. Savo darbus nudirbę eidavo pas juos padirbėti, išsivirę skanesnį kąsnį su kaimynais dalindavosi.
Seneliai ir močiutės vaikams sekdavo pasakas, kurios mokė atskirti gėrį nuo blogio. Geras vaiko elgesys buvo tiesiog privalomas.
Auklėjo darbu
Geriausioji auklėjimo priemonė anuomet buvo darbas. Berniukai su tėvu ardavo, dirbo kitus darbus laukuose. Mergaitės mezgė, siuvinėjo, audė. Jau dešimtmetės mokėdavo daug darbų. Darbo įrankiai vaikams dažniausia atstodavo žaislus. O tėvai nesibodėdavo vaiką bent keletą kartų per dieną pagirti.
Šeimoje buvo laikomasi nuostatos: pirma darbas, paskui – žaidimai. Taigi, atlikus darbą sekantys žaidimai kaip ir pagyrimas vaikui būdavo paskata geriau, sąžiningiau dirbti.
Mokė pritapti
Psichine vaiko sveikata šeimos rūpindavosi tarsi nesąmoningai. Tėvai žinodavo, jog nelaimingas tas žmogus, kuris nepritampa bendruomenėje.
Todėl kasdien mokė vaiką įtikti aplinkiniams, stengdavosi jam įdiegti humoro jausmą, mokydavo pasišaipyti iš savęs. Namuose vienas iš kito galėjo pasišaipyti seserys ir broliai. Tai irgi ugdė humoro jausmą. Nes buvo tyčiojamasi ne iš žmogaus, o iš kai kurių jo charakterio bruožų: „Melagis melavo per tiltą važiavo, rateliai sugriuvo melagis įgriuvo“, „Pagyrų puodas“, „Tavo kojos tokios kreivos, kad šuo su būda pralėktų“, „Šoko per tvorą – pagadino orą“. Tokie pasierzinimai šeimoje buvo laikomi sveiko požiūrio išraiška. Užsiožiavęs vaikas ir pats pradėdavo juoktis.
Anuometinė pedagogika leido pasišaipyti ir iš kitų, tačiau reikėjo labai subtiliai jausti ribą, kad neįžeistum žmogaus. Ypač buvo draudžiama šaipytis iš senų žmonių, elgetų ir ligonių.
Pasak lektorės, šiandieninės patyčios ir kiti negatyvūs reiškiniai atsirado dėl žmonių susvetimėjimo. Anksčiau suaugę reaguodavo į netinkamą savų ir svetimų vaikų elgesį. Sugėdydavo, pamokydavo. Dabar dažniausia laikomasi nesikišimo politikos. Susirūpiname tik tada, kai jaunimas visiškai išprotėja ir įvykdo sunkų nusikaltimą arba pats nuo jauno amžiaus kankinasi dėl nestabilios savo psichikos.
Autorės nuotr.
Sveikatos apsaugos ministerijos ryšių su visuomene skyriaus vyriausioji specialistė Almina Blažienė sako, jog XIX ir XX amžiaus šeimos labai daug bendravo su vaikais, bendraudamos juos mokė ir ruošė gyvenimo iššūkiams. Tuo pačiu su tėvais bendraujantis ir nuolat savo šeimoje būnantis vaikas būdavo apsaugomas nuo kenksmingo aplinkos, negerų žmonių poveikio. Vaikų psichikos sveikata buvo stabilesnė.