Garvežiukas iškraustytas į kuriamą muziejų

Garvežiukas iškraustytas į kuriamą muziejų

Garvežiukas iškraustytas į kuriamą muziejų

Šiaulių geležinkelio stoties perone trisdešimt penkerius metus stovėjęs muziejinis garvežiukas vakar pervežtas į Dubijos gatvėje esančią AB „Lietuvos geležinkeliai“ filialo “Šiaulių geležinkelių infrastruktūra“ teritoriją. Čia kuriamas pirmas Lietuvoje geležinkelio muziejus po atviru dangumi.

Angelė MOCKUTĖ

angele@skrastas.lt

Perkeltas iš senos vietos

23 tonų krovinys į naują vietą pervežtas 10 valandą ryto. Padidinto galingumo kranas iš vilkiko priekabos pirma iškėlė 5 tonas sveriančią garvežiuko priekabą (tenderį), skirtą vandens ir kuro atsargoms laikyti.

18 tonų sveriantį garvežiuką prie krano lynų geležinkeliečiai tvirtino itin atsakingai. Po keliolikos minučių krovinys saugiai nuleistas ant bėgių ir sujungtas su priekaba.

Iki tapdamas muziejiniu eksponatu, 1948 metais Suomijoje gamintas siaurojo geležinkelio garvežys vežė keleivius iš Panevėžio į Anykščius. Į Šiaulių geležinkelio stotį jis atgabentas 1975 metais. Prieš aštuonerius metus Vilniuje paskutinį kartą autentiškai restauruotas.

„Jis stovėjo užkampyje, žmonių nelankomas“, — pervežimo priežastį minėjo Algirdas Karužis, filialo “Šiaulių geležinkelių infrastruktūra“ direktorius.

Kuriamas atviras muziejus

Šis garvežiukas yra vienas iš 4000 tūkstančių Šiaulių geležinkelio muziejaus eksponatų. Be jo į didelę Šiaulių filialo teritoriją bus perkeltas ir Šiaulių geležinkelio stotyje įsikūręs muziejus.

Iki vasaros pradžios naujas eksponatas sudarys visą kompoziciją: garvežys, perėja, veikiantis šviesoforas.

„Vaikai apžiūrės traukinuką, sužinos, kad yra ne tik automobilių, bet ir traukinių keliai, o svarbiausia — kaip jų nebijoti ir saugiai pereiti“, — pasakojo direktorius.

Nuo praėjusių metų į teritoriją perkeltas 1947 metais Rusijoje pradėtas gaminti ir nuo 1962 metų Lietuvoje pradėtas eksploatuoti magistralinis „L“ tipo garvežys. Garvežys stovi improvizuotame perone ir yra gausiai lankomas vaikų ir moksleivių ekskursijų.

Naujoje muziejaus teritorijoje galima pamatyti ir siaurojo geležinkelio prekinį vagoną, vienintelį Lietuvoje turimą 1916 metais vokiečių gamintą iešmą su metaliniais iešmo pabėgiais ir kitus istorinius eksponatus. Netrukus turėtų stovėti kelios geležinkelio kelių remonto mašinos.

Geležinkelio muziejai yra du — Vilniuje ir Šiauliuose.

PASIRUOŠIMAS: Vyrai garvežiuko perkėlimui ruošia krano lynus.

PERKĖLIMAS: Siauruoju geležinkeliu pūškavęs garvežiukas naujoje vietoje ant bėgių nuleistas saugiai.

AUTENTIKA: Išlikusi autentiška lentelė, nurodanti, kad garvežiukas pagamintas 1948 metais Suomijoje.

INICIATYVA: Muziejus po atviru dangumi buvo filialo „Šiaulių geležinkelių infrastruktūra“ direktoriaus Algirdo Karužio sena svajonė.

NURODYMAI: Pagalbinio traukinio viršininkas Romanas Jankevičius vadovavo garvežiuko perkėlimo operacijai.

Jono TAMULIO nuotr.